علی‌اکبر عباسی با اظهار اینکه انستیتو تحقیقات تیرتاش وابسته به شرکت دخانیات ایران در زمینه کشت و عمل‌آوری توتون و حوزه صنعت دخانیات فعالیت می‌کند، افزود: این مرکز در سال ۱۳۱۶ در گلوگاه دایر شده است.

وی با بیان اینکه در تلاش هستیم که مرکز را به برنامه محور و متناسب با نیاز صنعت برای توسعه کشت پایدار توتون و محصولات دانش‌بنیان تبدیل کنیم، افزود: انجام آموزش‌های هدفمند با استفاده از فناورین‌های نوین برای حل مسائل فرا‌روی صنعت دخانیات از ماموریت‌هاست.

وی ادامه داد: در حال حاضر ۳۰ نوع محصول در این مرکز با استفاده از فناوری‌های نوین تولید شده است که برخی از آنها در زمره تولیدات دانش‌بنیان قرار دارد که شامل محصولاتی در حوزه‌های داروسازی، صنایع آرایشی و بهداشتی و... است.

عباسی افزود: تولید محصول نیکوتین مایع از جمله تولیدات به شمار می‌رود که دانش آن تنها در مرکز آموزش تیرتاش وجود دارد و این محصول با قیمت لیتری ۱۵ میلیون تومان از طریق واردات تامین می‌شد و اکنون در این مرکز تولید می‌شود که در صنایع سموم کشاورزی و داروسازی می‌توان از آن بهره گرفت.

مدیر کمیته دانش‌بنیان مرکز تحقیقات تیرتاش تولید محصولی برای از بین بردن کنه زنبور عسل را از دیگر تولیدات ذکر کرد و گفت: محصولات مختلفی برای مبارزه با آفات و بیماری‌ها نیز تولید شده است.

وی کود پتاسیم طبیعی ناشی از ضایعات توتون را از دیگر طرح‌ها ذکر کرد و گفت: خاک بستر از دیگر تولیدات است که قبلا از طریق واردات تامین می‌شد و امسال ۷۰۰ تن خاک برای توتون‌کاران سفارش شده است.