شماره روزنامه ۶۰۰۳
|

  • بهار بی‌رمق مسکن

    نفیسه زمانی نژاد: رشد نرخ تورم، همراه با کاهش تولید مسکن از اتفاقات چند سال اخیر بوده که موجب افزایش قیمت‌های این بخش شده است. و حالا در دومین ماه از سال ۱۴۰۳ در شرایطی که تورم و گرانی بازار مسکن اصفهان را به احاطه خود درآورده است به نظر می‌رسد افسارگسیختگی این بخش، بیشتر هم می‌شود. به‌طوری‌که فعالانش باوجود اظهارات متناقض از حوزه مسکن، اما همگی برشدت افزایش نرخ‌ها در ادامه سال، متفق‌القول هستند.
  • آمادگاه یا شهربازی

    مهدی محمدی
    هفته گذشته همکارم سرگذشت آمادگاه را برای شما روایت کرد، بعدِ چند ماهی بهانه‌ای شد برای زنده کردن خاطره‌ها، اما جای دشمنتان خالی، آشفته‌بازاری شده بود، انگار کسی ورودی عالی‌قاپو را تبدیل کرده باشد به فروشگاه لوازم جشن تولد و آتش‌بازی! آه از نهادم بلند شد، ای‌دل‌غافل، من و بسیاری هم‌نسلانم اینجا کتاب‌خوان شدیم، روی سکوهایش مباحثه کردیم و آن پایین نمایشگاه آثار هنری گذاشتیم، تازه خانه سوره هم بد نبود، باهمه تفاوت‌های فکری و خطی، انصافا اهالی مدارا بودند برایمان، سال‌های دهه هشتاد برای کتاب‌بازهای نوخاسته، اینجا پاتوق شهری بود در معنای واقعی کلمه، اما حالا بلانسبت شهربازی! این را من تنها نمی‌گویم، نسل‌های بعدی طایفه ما کتاب خورها همین حالی هستند، تازه آن‌ها حرف‌های خیلی تندتری هم می‌زنند... ما و گوشمان البت پروا می‌کنیم ولی قصه انگار سردراز دارد و منحصر به آمادگاه نیست و به زبان ساده‌تر پول مالیات‌دهنده اصفهانی هست که خرج عطینا می‌شود.
  • تورم حبوبات

    باران مدرس: طبق داده‌های مرکز آمار ایران، در فروردین ۱۴۰۳، «سبزی و حبوبات» با تورم ۹.۴ درصدی در بالاترین سکوی تورم در بین ۹ گروه مواد غذایی قرار گرفت تا نگرانی از جمع‌تر شدن سفره خانوار و به خطر افتادن امنیت غذایی مردم افزایش یابد. سال‌هاست مردم با گران شدن اقلام اصلی غذایی، کالاهای دیگری را جایگزین آن می‌کنند و حبوبات از آن دست کالاهایی است که به علت خواصی که دارد، نه‌تنها جایگزین گوشت در سفره غذایی برخی از خانواده‌ها شده که خورشت‌ها و غذاهایی که در کترینگ‌ها و رستوران‌ها با انواع حبوبات تهیه می‌شود هم مورد اقبال طبقه متوسط قرارگرفته است. حالا اما با دو برابر شدن نرخ این پروتئین‌های گیاهی و رشد قیمت آن‌ها فراتر از مرغ، گویا باید فاتحه این غذاها و انواع آش‌ها را هم خواند.
  • نودل به جای آش با الگوی چینی

    مهدی برزین: زمانی می گفتند، صنار بده آش، به همین خیال و مابقی ماجرا! صنار همان سکه مسی معادل دو شاهی بوده که لابد حداقل می‌شد درازایش کاسه‌ای آش خرید که می‌توان آن را هم‌نشینی آش و صنار خواند، اما همان آش حالا قدر و قیمتی پیداکرده، به‌جای دو شاهی، سلطنتی در بازار خوراکی‌ها به هم زده، نخود هر کیلو زیر ۶۰ هزار تومان پیدا نمی‌کنید، لوبیا قرمز که همین حدودها هست و لوبیا چشم‌بلبلی، با صد هزار تومان حکم طاووس بازار را پیداکرده، عدس، ماش، لوبیای کشاورزی، لوبیا عروس ، لپه و باقلا خشک که جای خود رادارند، یعنی فکر نکنید این کاسه آشی که سبزی آن‌هم به تفکیک اسفناج، گشنیز، جعفری و تره، حکایتی پیچیده دارد، راحت به دست می‌آید، چه که قبض گاز اگر تجاری باشد، متغیر سنگینی در معادله حساب می‌شود، به‌عبارتی‌دیگر، نگاهِ چند صناری در کاسه آش، به خاطره‌های دور پیوسته و جایش را نودل گرفته، خرج چندانی ندارد و یک لیوان آب جوش می‌خواهد، خاصیت که ندارد اما شکم‌پرکن هست و جای شکایت باقی نمی‌گذارد. بااین‌همه نباید از حق گذشت، آدمی زادِ شیرپاک‌خورده، اشتباه می‌کند، وقتی عده‌ای الگو شدگی مالزی و ژاپن را خوش‌خیالی می‌دانستند، امثال من به آن‌ها می‌تاختیم اما تاریخ ثابت کرده که الگو شدن چین و کره شمالی، از اتفاق خواب‌وخیال یا آرزوی نامیمون برخی نبوده، بلکه نشان از واقع‌گرایی این دوستان داشته، چراکه من و شما الان دیگر می‌دانیم، آش‌خور بودن به سبک اقتصاد نفتی غیر بهره‌ور، چندان کار درستی نبوده و نودل به همراه سویا و پای مرغ، وقتی رنگ ادویه‌های اعلای ایرانی را به خود بگیرد، از صد کاسه آش بهتر است، همچنانکه ژاپن و مالزی شدن فقط ثقل مزاج می‌آورد. پس خواننده گرامی، با من همراه شو و من‌بعد وقتی کاسه‌ای آش خریدی، به دیده تحقیر در آن نگاه نکن خصوصا اگر توانستی نان سنگک هم کنارش بخوری، می‌توانی احساس سرمایه‌داری کنی و شکر آش‌خور بودن به‌جای آوری !
  • سرمایه‌گذاری در زنجیره‌های ارزش مزیت دار استان

    استاندار اصفهان با تأکید بر اهمیت گردشگری و اقتصاد دانش‌بنیان در استان گفت: سندی در حوزه اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی در حال تدوین است که برنامه‌های عملیاتی ما را در آینده در حوزه گردشگری و صنایع‌دستی شامل می‌شود. استفاده از ظرفیت تورگردانان خارجی یکی از برنامه‌ها است. از سوی دیگر باهدف تکمیل زنجیره ارزش و افزایش ارزش‌افزوده دریافتی در استان، زنجیره‌های ارزش مزیت دار به‌ویژه در عرصه صادرات شناسایی‌شده و حمایت از آن‌ها در اولویت قرار دارد.
  • ساماندهی تردد موتورسیکلت‌ها در میدان نقش جهان

    رئیس مرکز پژوهش‌های شورای اسلامی اصفهان از اجرای طرح ساماندهی و نظم‌بخشی به تردد موتورسیکلت‌ها در میدان امام (ره)(نقش جهان) این شهر با مشارکت هیات امنای بازار و نهادهای مربوطه خبر داد.
  • تولید و صادرات لبنیات اصفهان رکورد زد

    نود اقتصادی بر اساس داده‌های وزارت جهاد کشاورزی اعلام کرد که حجم صادرات لبنیات ایران در سال ۱۴۰۲ به حدود ۵۵۱ هزار تن رسیده که نسبت به سال ۱۴۰۱ رشد نزدیک به ۱۱ درصدی داشته و همچنین ارزش صادرات لبنیات کشور در سال ۱۴۰۲ به ۷۲۳ میلیون دلار رسیده است. به‌بیان‌دیگر میزان صادرات لبنیات ایران از سال ۹۲ بی‌سابقه بوده اما ارزش آن نسبت به سال قبل جهش خاصی نشان نمی‌دهد که شاید نشانه کاهش قیمت محصولات ایران و یا تغییر در سبد صادراتی باشد. با توجه به کاهش تولد دام سنگین و سبک در ایران و وضعیت خشک‌سالی اما ظاهرا میزان تولید شیر افزایش هم داشته است. این رشد در کنار کاهش مصرف لبنیات در کشور به دلیل افت قدرت خرید مصرف‌کننده، نمودار صادرات انواع محصولات لبنی را صعودی کرده است.
  • عقب‌گرد سرانه مصرف لبنیات

    گروه محتوا: انجمن صنایع لبنی ایران در گزارشی که چند ماه پیش منتشر کرد، مدعی شد سرانه مصرف لبنیات در کشور به ازای هر فرد چیزی حدود ۷۰ کیلوگرم است. درحالی‌که سرانه مصرف در جهان به ازای هر فرد چیزی حدود ۱۶۰ کیلوگرم و مصرف لبنیات در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۲۵۶ کیلوگرم است.
  • بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان

    معاون شهرسازی و معماری شهردار اصفهان بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان را تشریح کرد. مرتضی حسام نژاد اظهار کرد: یکی از دلایل عدم نوسازی و بازآفرینی شهری عدم صرفه اقتصادی در نوسازی بناهای ناپایداراست به همین منظور بسته تشویقی شهرسازانه ویژه بافت‌های فرسوده شهر اصفهان باهمت معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان مصوب شده است. وی ادامه داد: در این بسته تشویقی امکان ارائه ظرفیت‌های ساخت و ساز مازاد بر تراکم مجاز مصوب فراهم‌شده است که می‌توان به‌صورت کلی به مواردی همچون امکان اعطای یک یا دوطبقه تشویقی نسبت به تراکم مجاز طرح مصوب، امکان تسهیل در ضوابط معماری ازجمله نحوه استقرار بنا، امکان بهره‌مندی از درب اضافه و... اشاره کرد.
  • تعریف ۳۰۰ پروژه شاخص و مهم منطقه‌ای در سبد پروژه‌های سالانه شهر

    معاون برنامه‌ریزی و توسعه سرمایه انسانی شهردار اصفهان از قرار گرفتن یک هزار و ۶۰ پروژه در سبد پروژه‌های سالانه شهر اصفهان خبر داد وگفت: پروژه‌های شاخص و مهم منطقه‌ای شامل ۳۰۰ پروژه است و در سطوح بعدی به ترتیب پروژه‌های منطقه‌ای، محله‌محور و مستمر قرار دارند.
  • انتخاب رمز عبور پیچیده راهکار محافظت از حساب‌های کاربری

    رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات (فتا) فرماندهی انتظامی اصفهان به شهروندان توصیه کرد که با انتخاب رمز عبور پیچیده برای حساب‌های کاربری خود از داده‌ها و اطلاعات شخصی خود محافظت کنند.
  • رابطه زمین و مسکن با تورم

    گروه محتوا: در اقتصاد ایران، سرمایه‌گذاری در حوزه زمین و مسکن به دلیل تورم بالا سبب شده قدرت خرید خانواده‌ها را متناسب با تورم حفظ کند. زمین به‌عنوان یک منبع اصلی و تجدیدناپذیر در توسعه پایدار شهری و تولید مسکن محسوب می‌شود. از این نظر مدیریت زمین برای کنترل قیمت و توزیع عادلانه آن امری ضروری است.
  • اولین همایش ملی هوش مصنوعی و صنعت حسابداری در اصفهان

    دانشگاه اصفهان، چهارشنبه این هفته ، نوزدهم اردیبهشت‌ماه میزبان اولین همایش ملی هوش مصنوعی و صنعت حسابداری خواهد بود.
  • اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای در اصفهان

    ۳۰‌امین کنفرانس ملی هسته‌ای ایران و اولین کنفرانس بین‌المللی علوم و فنون هسته‌ای ۲۰۲۴ آغاز به کار کرد.
  • شناسایی بیش از ۸ هزار کودک بازمانده از تحصیل

    مدیرکل آموزش و پرورش استان اصفهان با بیان اینکه حدود ۸ هزار و ۳۰ نفر دانش آموزان بازمانده از تحصیل در استان اصفهان کشف شدند، گفت: که ۹۸ درصد بازگشت به مدرسه دارند و ۲ درصد نیز هنوز جذب نشده‌اند. آماری از تعداد دانش آموزان معتاد نداریم اما در مدرسه استعمال مواد مخدر نداریم، آموزش‌وپرورش نمی‌تواند به تنهایی در زمینه کاهش آسیب‌های اجتماعی ورود کند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر