شماره روزنامه ۶۰۴۵
|

  • روز انتخاب با صندوق سرنوشت

    مهدی برزین- از قرار زمانه حساس قرار نیست فعلا به ساحل آرامش برسد، یک جمعه دیگر قرار است تکلیف شنبه ما را معلوم کند، اگر چه احتمال کشیده شدن انتخابات به دور دوم کم نبود اما با تحقق برخی پیش‌بینی‌ها و ترکیب دور از انتظار آرای دو اردوگاه اصلاح‌طلب و اصول‌گرا، در چند روز آینده، بازه‌ای ۴ساله پیش روی همگان از شهروندان گرفته تا تصمیم‌سازان قرار می‌گیرد.
  • اصفهان؛ نفس کشیدن در غبار

    گروه گزارش- منصور شیشه فروش در گفت‌وگویی مطرح کرده است: «بر اساس پیش‌بینی هواشناسی شرایط وزش باد، گرد و خاک، افزایش دما و کاهش میدان دید در مناطق شمال، شرق، مرکز و جنوب استان اصفهان تا آخر هفته جریان دارد. بر این اساس کاهش کیفیت هوا، افزایش غلظت آلاینده‌ها، کاهش شعاع میدان دید ۲ تا ۵ کیلومتر به علت خیزش کانون‌های گرد و غبار و فرسایش بادی درون و برون استانی اتفاق می‌افتد. همچنین شاهد کاهش فعالیت صنایع آلاینده شناسایی شده با نظارت محیط زیست و همکاری اداره صمت هستیم. به دستگاه‌های اجرایی ذی ربط مطابق با شیوه نامه وضعیت اضطرار گرد و خاک ابلاغ گردید نسبت به انجام مأموریت‌های مرتبط با این شرایط با اعمال نظارت‌های میدانی برای کاهش انتشار منابع آلاینده خودرویی و صنعتی نیز اقدام کنند.»
  • نرخ مشارکت اقتصادی همچنان پایین است

    لیلی زواره‌ای- مساله نرخ مشارکت و کاهش آن پس از کرونا به قوز بالا قوز بازار کار تبدیل‌شده است. هرچند شواهد نشان می‌دهد که نرخ بیکاری تک‌رقمی شده و در برخی استان‌ها به کمتر از ۸ درصد هم رسیده اما جمعیت حدود ۶۰ درصدی غیرفعال که علاقه‌ای به مشارکت اقتصادی و تولید ندارد را نمی‌توان ازنظر دور داشت. آمارها می‌گوید که حدود ۴۰ میلیون نفر از جمعیت کشور غیرفعال هستند که هرچند نمی‌توان آن‌ها را بیکار دانست اما نرخ مشارکت اقتصادی کشور را کاهش داده‌اند. ایران با نرخ مشارکت اقتصادی ۴۱.۹ درصدی خود در سال ۲۰۲۱، در رتبه ۱۶۷ جهان قرار گرفت چراکه متوسط نرخ مشارکت اقتصادی در دنیا حدود ۵۹.۵ درصد بوده و کشورهایی همانند لبنان، ترکیه، پاکستان و عربستان اگرچه از نرخ متوسط جهانی نرخ مشارکت اقتصادی کمتری دارند اما رتبه بهتری نسبت به ایران دارند. بی‌اقبالی به اشتغال‌های معمول در ایران در شرایطی رخ‌داده که جمعیت غیرفعال کشور در شرایطی از لاک خود خارج‌شده و به فعالیت و کسب درآمدهای خاص روی آورده‌اند.
  • همه ما مسوولیم

    مهدی محمدی /روزنامه‌نگار
    خداوند روح پدر و مادر جمیع سازندگان و توسعه‌دهندگان گوشی‌های هوشمند از اخوی‌های فنلاندی نوکیا تا مرحوم استیو جابز را قرین رحمت قرار دهد، هرچند دیگرانی هم بودند اما به علت کمی جا و ضیق وقت از آوردن نامشان خودداری می‌کنم و پیشاپیش پوزش می‌طلبم( اهالی چین و ما چین را مستثنی کردم چون از اعتقاداتشان اطلاعی ندارم) بااین‌حال بگذریم، به مدد همین گوشی‌های هوشمند که البته پک فیلتر کردن اینترنتش را دوستان اشانتیون گرفته‌اند و فیلترشکن‌هایش را چون بازاری پرمایه پرورانده‌اند، امروز بیشتر شما عزیزان خبردارید دور دوم انتخابات همین جمعه فرامی‌رسد، چه انتخاباتی!
  • در سوگ عکاس باشیِ پیر

    استاد سیدعبدالله هاشمی‌نسب نمین، عکاس پیشکسوتی که سال‌ها در اصفهان زیست و سوژه‌های مختلفی را از لنز دوربینش گذراند و ثبت و ضبط کرد، درگذشت و شهر اصفهان یکی از اهالی قدیمی فرهنگ و هنر خویش را از دست داد. سیدعبدالله هاشمی نسب نمین ۱۶ آذرماه ۱۳۱۰ در شهرستان نمین اردبیل متولد شد. پدرش «سید هاشم» در تهران پزشک راه‌آهن ایران بود. سیدعبدالله نیز مدرسه را در اراک شروع کرد و بعد از دوران دبیرستان به تهران رفت.در تهران، ابتدا در پخش روزنامه کیهان کار می‌کرد و سپس به «جنرال مد» رفت و تبلیغات آن را به عهده داشت. ضمن اینکه سوژه‌های مورد نظر مجلۀ «گنجینه» را نیز عکاسی می‌کرد.
  • در غیبت سند آمایش

    باران مدرس- سهم صنعت از کیک اقتصاد آب‌رفته و تعداد بنگاه‌های راکد با ظرفیت کمتر از ۵۰درصد و طرح‌های نیمه‌تمام صنعتی هم رو به رشد است. بااین‌وجود همچنان مجوز تاسیس و پروانه‌های بهره‌برداری صادر می‌شود که هرچند نرخ آن کاهشی شده اما روند ادامه دارد. رسانه‌ها و کارشناسان دلیل وجود این حجم بنگاه راکد و نیمه‌تمام را به وضعیت اقتصادی، تحریم، عدم رونق صادرات و نبود سرمایه در گردش کافی و درنهایت مساله برندینگ و شیوه تولید و بازاریابی ربط می‌دهند. بدون شک نمی‌توان این دلایل را در آب رفت کارکرد صنایع نادیده گرفت اما در وهله نخست نباید از شیوه و دلیل صدور مجوز تاسیس یک واحد صنعتی به‌سادگی عبور کرد.
  • زامبی‌ها و استارتاپ‌ها: وقتی زامبی‌ها ایده‌های‌ کسب‌وکاری‌ را می‌خورند!

    «جورج رومرو»، با نمایشنامه «شب مردگان زنده» و داشتن حق امتیاز کامل تمام اقتباس‌ها، می‌توانست تبدیل به یک میلیاردر شود، اما این اتفاق نیفتاد، چرا؟ صرفا به دلیل یک خطای پیش پا افتاده در فرایند ثبت نام!
  • امضای موافقت نامه همکاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور و ذوب آهن اصفهان

    دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهوردوشنبه هفته گذشته با حضور در ذوب آهن اصفهان ضمن دیدار و گفتگو با مسوولان این مجتمع عظیم صنعتی، موافقت نامه همکاری با این مجتمع امضا کرد.
  • افتتاح آموزشگاه و آزمایشگاه صنعتی نسل پنجم ذوب آهن اصفهان

    آموزشگاه و آزمایشگاه صنعتی نسل پنجم ذوب آهن اصفهان توسط دکتر روح الله دهقانی فیروزآبادی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش بنیان رئیس جمهور در مرکز آموزش این مجتمع عظیم صنعتی افتتاح شد.
  • مشترکین برق در اصفهان کم مصرف کنند تا جایزه بگیرند

    سخنگوی صنعت برق اصفهان گفت: مشترکین برق با مدیریت و کاهش مصرف برق خود از انواع مزایای تشویقی از جمله خودرو بهره‌مند می‌شوند.
  • گران و کم کیفیت

    امیرحسین جعفری- کاهش میزان گردشگر خارجی و داخلی طی سال‌های اخیر، توجه به امکانات تفریحی شهر را به حاشیه برده است. حالا اصفهان مانده با جمعیتی نزدیک سه میلیون که نقاط تفریحی‌اش کفاف این جمعیت را نمی‌دهد و آنچه در شهر وجود دارد نیز کیفیت لازم را برای برآورده کردن نیاز شهروندان ازجمله جوانان ندارد. این کم کیفیتی که از آن صحبت می‌کنیم، در مقایسه اصفهان با دیگر شهرها بیشتر به چشم می‌آید. ازجمله مشهد و تهران و حتی برخی شهرهای شمالی که توانسته‌اند گوی رقابت را به طرز شدیدی از اصفهان بربایند.
  • غرق در فضای مجازی

    نسیم زمانی: در شرایطی که بسیاری از خانواده‌ها نسبت به گرانی هزینه‌های کلاس‌های تابستانه معترض هستند، از زیرپوشش قرار گرفتن ۴۰۰ هزار دانش‌آموز اصفهانی در برنامه‌های اوقات فراغت امسال خبر می‌رسد. کلاس‌هایی که قطعاً باقیمت‌های مناسب‌تری ارائه‌شده اما جای خالی برنامه‌هایی مانند مهارت‌آموزی در میان آن‌ها محسوس است ضمن آن‌که همه مناطق و محلات هم بهره‌مند از این کلاس‌های اوقات فراغت نیستند.
  • ارزیابی فنی دفاتر پیشخوان دولت با هدف ارائه خدمات بیشتر به شهروندان

    به گزارش دنیای اقتصاد امیر حسین مزروعی سرپرست شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری شهرداری اصفهان گفت: بیش از یکصد دفتر پیشخوان خدمات دولت ثبت نام شده در سایت اصفهان من توسط تیم فنی مدیریت شهرسازی الکترونیک معاونت شهرسازی و معماری در سطح مناطق پانزده گانه شهرداری اصفهان مورد ارزیابی قرارگرفت.
  • کدام استان‌ها بیشترین نرخ فرونشست زمین را دارند

    معاون مدیرکل دفتر زمین‌شناسی، مهندسی و زیست‌محیطی سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات‌معدنی کشور با بیان اینکه فرونشست با نرخ متفاوت در دشت‌های کشور در حال پیشرفت است، گفت: در استان یزد نرخ فرونشست کاهش پیدا کرده، ولی در استان‌هایی مثل خراسان‌ رضوی، تهران، قزوین، کرمان، فارس و اصفهان همچنان فرونشست با نرخ بالا مشاهده می‌شود.
  • برگزاری یکی از ۶ نمایشگاه مهم نساجی ایران در اصفهان

    اصفهان در تاریخ ۱۴ تا ۱۷ تیرماه جاری میزبان شانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت نساجی، پوشاک و ماشین آلات است، اگرچه این نمایشگاه تا سال ۱۴۰۰ به‌صورت دوسالانه برگزار می‌شد، اما با توجه به رشد و استقبال از این صنعت و ظرفیت بالای آن از سال سه سال گذشته به‌طور سالانه در سایت دائمی نمایشگاه‌های استان اصفهان برگزار می‌شود، مشارکت‌کنندگان در شانزدهمین دوره این نمایشگاه ۱۲۰ شرکت و واحد تولیدی و ارایه دهندگان خدمات مرتبط با این صنعت هستند، گفتنی است نمایشگاه در سال ۱۴۰۰ در ۳۲۵۴ مترمربع به دلیل کرونا با ۷۹ مشارکت‌کننده برگزار شد، اما در سال ۱۴۰۲ با افزایش حاضران و متراژ نمایشگاهی رو به رو شده و با افتخار این عنوان نمایشگاه در سال ۱۴۰۲ با ۴۳۰۰ مترمربع و ۱۰۸ مشارکت‌کننده برگزار شد که حالا در سال ۱۴۰۳، به ۶۰۵۰ مترمربع با ۱۲۰ مشارکت‌کننده رسیده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر