شماره روزنامه ۶۰۶۴
|

  • عبور سخت از تابستان گرم

    نفیسه زمانی نژاد : تأمین پایدار آب آشامیدنی با همکاری همگانی و کاهش ۸۵ درصدی تماس‌های افت فشار در شمال شهر اصفهان از خبرهایی است که باوجود افزایش بی‌سابقه دمای هوا در روزهای اخیر، نشان از مدیریت مصرف آب در استان دارد. موضوعی که به نظر می‌رسد تداوم آن با صرفه‌جویی در مصرف آب و پرهیز از مصارف غیرمتعارف امکان‌پذیر،خواهد بود. مسوولان تامین آب در اصفهان نیز با توجه به‌شدت گرمای هوا در این روزها با ضروری دانستن مصرف بهینه آب، صرفه‌جویی از سوی همه مردم را به‌عنوان یک دغدغه عمومی مطرح کرده‌اند.
  • شمال اصفهان را دست کم نگیرید

    گروه گزارش- پتانسیل‌های تاریخی و گردشگری اصفهان دیگر برای تمامی جهان تکراری شده‌اند. مشخص نیست این ضعف برگردن کدام نهاد و گروه و شخص است اما آنچه مشخص است، تکراری شدن سی و سه پل و زاینده رود خشکیده و نقش جهان و دیگر پل‌ها و خانه هاست. اگرچه نقش جهان همیشه برای یک گردشگر تازگی و زیبایی خود را دارد اما اصفهان صرفاً به این نقاط خلاصه نمی‌شود. خانه‌های تاریخی بیشمار اصفهان که هریک پازل تاریخی این شهر را تکمیل می‌کنند، فصل مهمی از گردشگری اصفهان هستند که نسبت به آن‌ها توجه کافی صورت نگرفته است. یکی دیگر از مهم‌ترین پتانسیل‌های گردشگری اصفهان مسأله بافت گردی است. بافت تاریخی که از نیمه شمالی شهر آغاز می‌شود اما حتی خود شهروندان نیز نسبت به آن کم توجه‌اند و شاید یک بار هم به برخی از آن‌ها سر نزده باشند.
  • اصفهان، برادران لیلا و انباشت فرهنگی (Cultural accumulation)

    امان‌الله باطنی / نویسنده و پژوهشگر اجتماعی
    چند روز پیش دانشمندِ هماره عزیز و دغدغه مند ، جناب آقای دکتر رنانی نگاشته‌ای پسا انتخاباتی با عنوان " عشق من، روستای نصف جهان " منتشر کردند که در این نگاشته بر آن بودند که ، اصفهان در گذار تاریخ چهار بار ، نابود شدن خویش را به نظاره نشسته ، بار اول و دوم به‌وقت حمله اعراب و مغول‌ بوده است آخرینش نیز در انفعال اصفهانی‌ها و غارت زنده رود هویدا شده.
  • درد صادرات دارو

    باران مدرس- طرح دارویار که باهدف بهبود وضعیت تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان و بهبود وضعیت بازار دارویی کشور اجرا شد، حالا نه‌تنها به ورشکستگی داروسازها و داروخانه‌ها منجر شد که مصرف‌کنندگان هم با گرانی و کمبود اقلام دارویی، نقره‌داغ شدند. ایران که در روزگاری نه‌چندان دور علی‌رغم همه اماواگرها در صنعت دارو به صادرات هم نیم‌نگاهی داشت و حتی از قاچاق معکوس دارو به کشورهای همسایه متضرر می‌شد، امروز با کاهش صادرات و از دست رفتن بازار کشورهای هدف و همسایه مواجه شده و با مردم با کمبودهای بازار داخل دست‌وپنجه نرم می‌کنند. اصفهان هم به‌عنوان سومین قطب تولید دارو پس از تهران و کرج، از این آسیب‌ها در امان نبوده و اثری از صادرات ملزومات دارویی در آن دیده نمی‌شود و این در حالی است که مسوولان استانی از آماده بودن زیرساخت‌های صادراتی به‌خصوص از نوع دانش‌بنیان در واحدهای تولید داروی اصفهان خبر می‌دهند. شواهد اما از کمبودها خبر می‌دهد؛ کمبود ارز، کمبود پول، کمبود مواد اولیه، قطع برق و مساله ماشین‌آلات، همچنان پاشنه آشیل تولید و صادرات دارو در اصفهان است.
  • مسوولان آینده با چه اصفهانی مواجه می‌شوند؟

    امیرحسین جعفری- اصفهان در انتظار استاندار، فرماندار و مدیران کل جدید در دولت مسعود پزشکیان است. هنوز گزینه‌های مشخصی درباره استانداری مطرح نشده اما برخی اخبار غیررسمی گویای نام‌های قدیمی است که به نظر نمی‌رسد چندان به درد اصفهان بخورند. نام افرادی که عملکردشان در سمت‌های مدیریتی از سال ۹۶ تا ۱۴۰۰ نشان داد که اداره جناحی اصفهان، چندان هم مطلوب نخواهد بود.
  • کالبدشکافی تورم

    لیلی زواره‌ای- با حضور "علی طیب نیا" در تیم مسعود پزشکیان که تا امروز رییس جمهور منتخب خوانده می‌شود ، بحث تورم داغ شد. یادآوری خاطره کاهش تورم در دولت اول روحانی باعث شد تا لقب "طبیب تورم" به او داده شود؛ آن هم ملهم از خاطره‌ای که شاید در حافظه اقتصادی مردم به‌طور کامل پاک نشده، به گونه‌ای که آن‌ها در انتظار کاهش تورم هستند تا شاید بتوانند از کابوس جهش قیمت‌ها رها شوند. اما در همان سال‌ها با افت سرعت رشد تورم، رکود و سقوط رشد اقتصادی اتفاق افتاد به‌گونه‌ای که چرخ بازار نچرخید و تولید از نفس افتاد. خیلی‌ها می‌گویند اقتصاد انقباضی در ایران جواب نمی‌دهد و علی‌رغم افت قدرت خرید مردم اما چرخ بازار در کشور با تورم راحت‌تر می‌چرخد. مردم اما نظر متفاوتی دارند و معتقدند کاهش تورم چرخ زندگی‌شان را بهتر می‌چرخاند. در این میان هم مسوولان مرتب از جهش تولید می‌گویند و معتقدند با رشد تولید، تورم فراری می‌شود. این نسخه‌ها تا امروز به جواب قابل قبولی نرسیده و این در حالی است که در همسایگی ایران، ترکیه با تورمی درشت، هم چرخ اقتصاد را می‌چرخاند و هم نرخ توسعه و رشد اقتصادی را بالا می‌برد.
  • نیازمند اصلاح نظام حکمرانی هستیم

    استاد تمام دانشگاه اصفهان گفت: اولین چیزی که در کشور باید حل شود، اصلاح نظام حکمرانی است. اگر حکمرانی اصلاح نشود، افراد خوب در یک سیستم معیوب و حکمرانی نادرست نمی‌توانند عملکرد خوبی داشته باشند. زیرا اگر سیستم درست کار نکند، هر فرد خوبی هم که وارد آن شود، یا فاسد می‌شود یا نابود.
  • ۱۵۴۹ تخلف صنفی در اصفهان ثبت شد

    مدیرکل صنعت، معدن و تجارت اصفهان از ثبت یکهزار و ۵۴۹ تخلف صنفی در سه ماه نخست امسال در استان خبر داد و گفت: پرونده تخلف یکهزار و ۲۶۲ واحد صنفی برای صدور حکم به تعزیرات حکومتی ارسال شده است.
  • پروژه‌های پلنت جدید اکسیژن و کوره پاتیلی LF۳ به زودی افتتاح می‌شوند

    مهدی کوهی مدیرعامل ذوب آهن اصفهان در مجمع عمومی عادی سالیانه در خصوص پروژه‌های توسعه این مجتمع عظیم صنعتی گفت: پروژه LF۳ آماده بهره برداری است و به زودی با حضور مقامات کشوری افتتاح می‌شود، همچنین برای افتتاح پروژه پلنت اکسیژن در دهه فجر سال گذشته آمادگی کامل داشتیم که به دلیل محدودیت برق با وقفه‌ای مواجه شد اما هم اکنون آماده افتتاح است و دو پروژه LF۱ و تصفیه خانه نیز تا پایان سال جاری به بهر داری می رسد. مهدی کوهی با بیان اینکه پروژه بازسازی باتری ۲ واحد کک سازی نیز که هم اکنون از پیشرفت ۱۵ درصدی برخوردار است با تامین مالی مناسب در دست اقدام قرار دارد ، اظهار داشت : این پروژه‌ها در نهایت ظرفیت مطلوب‌تری را برای افزایش تولید، ارتقای بهره‌وری و کاهش مصرف یوتیلیتی در شرکت ذوب‌آهن اصفهان فراهم خواهند کرد.
  • موزه هنرهای معاصر اصفهان در آستانه بازگشایی

    معاون فرهنگی و هنری سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری اصفهان با بیان اینکه روند مرمت موزه هنرهای معاصر اصفهان در حال تکمیل است، گفت: ممکن است این موزه طی ۱۵ الی ۲۰ روز آینده بازگشایی شود.
  • کشت ممنوعه

    نسیم زمانی: باوجود گذشت تقریبی یک دهه از ممنوعیت کشت برنج در همه مناطق کشور به‌جز ۲ استان شمالی، اما همچنان کشت این محصول به دلیل عدم تعریف کشت جایگزین، در این مناطق ممنوعه در حال انجام است. چه‌بسا باوجود شدت کم‌آبی و خشک‌سالی بیشتر، لزوم تغییر الگوی کشت محصولات آب بر به سمت محصولات کم آب بر، محسوس‌تر هم شده است.
  • کم آبی، کشاورزی مناطق جنوب غرب اصفهان را تهدید می‌کند

    معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری اصفهان گفت: زمین‌های کشت شده کشاورزان جنوب غرب اصفهان به دنبال شرایط بی آبی رو به نابودی است. مهران زینیلیان شامگاه شنبه در کارگروه سازگاری با کم‌آبی استان اصفهان اظهار کرد: تلاش ما این است که حتی یک متر از کشت انجام شده کشاورزان استان از بین نرود و برنامه ریزی برای این مساله از روزهای گذشته آغاز شد تا با بازگشایی اخیر زاینده رود، کشت مزارع شهرستان‌های لنجان و مبارکه از بین نرود. معاون استاندار اصفهان شفافیت جدول منابع و مصارف حوضه آبریز زاینده‌رود در ابتدای هر دوره را ضروری دانست و افزود: کشاورزان نیز لازم است نسبت به کاشت محصول خود برنامه‌ریزی داشته باشند. زینلیان به گلایه کشاورزان لنجان و مبارکه نسبت به برداشت آب از سوی صنایع مستقر در این شهرستان‌ها اشاره و بیان کرد: بازدید نمایندگان صنف کشاورزان از میزان برداشت آب توسط صنایع این شهرستانها در دستور کار قرار گرفته و هفته جاری انجام می‌شود.
  • یکپارچه‌سازی فروش چالش جدید مالکان اراضی «میلاد» شاهین شهر

    کاربری کشاورزی اراضی ۴۲ هکتاری «میلاد» شاهین‌ شهر اصفهان پس از حدود ۱۷ سال در سال گذشته تغییر یافت اما مالکان زمین‌ بدلیل یکپارچه‌سازی طرح فروش و مزایده‌گذاری‌های بی‌جواب، همچنان از دستیابی به ملک خود ناکام مانده‌اند.
  • طرح احیا محله و ایجاد پاتوق شهری احمدیه با رویکرد اسلامی-ایرانی

    علی‌محمد ظهرابی، مسئول دبیرخانه دائمی شهر اسلامی شهرداری اصفهان با بیان اینکه: «پاتوق شهری»، محل اجتماع شهروندان است، و مکانی شهری شامل فضاهای باز و بسته است که به صورت مستمر از آن استفاده می‌شود. حضور در پاتوق آزادانه و البته توأم با جذابیت‌های خاص خود می‌باشد و شهروندان در آن ضمن تعامل و گفتگو، از برنامه‌ها و امکانات پیش بینی شده بنا بر سلایق و علاقه مندی خود بهره مند می‌گردند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر