از نگاه او در صورتی که سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت تامین انرژی به خصوص گاز و برق، صدور مجوزها در راستای توازن زنجیره صنعت فولاد، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌و‌نقل ریلی و جاده‌ای و افزایش ظرفیت‌های این حوزه، پرهیز از تصویب قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، تسهیل در فرآیندهای مربوط به اکتشاف و استخراج سنگ آهن و تامین سهمیه کنسانتره مورد نیاز شرکت‌های فولادی و ... توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی متولی صورت پذیرد و محدودیت‌های داخلی به حداقل برسد، اهداف استراتژیک فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۴ محقق خواهند شد.»

صنعت فولاد امروز بیش از هر زمان دیگری نیازمند حرکت به سمت تولید فولادهایی با ارزش افزوده بیشتر است. در این مسیر باید به سمت محصولات پایین‌دستی و با ارزش افزوده بالاتر برویم. یعنی به جای تولید شمش، به سمت ورق و فولاد آلیاژی برویم. البته در حرکت در این مسیر مشکلات و چالش‌هایی وجود دارد. شاید یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها که در مسیر توسعه وجود دارد و فولاد خوزستان نیز با آن مواجه است، تامین انرژی باشد. با توجه به کمبود انرژی در سال جاری شما چگونه قصد دارید به اهداف فولاد خوزستان برسید؟ تابستان گذشته به دنبال قطعی برق، شرکت فولاد خوزستان ۱۵ درصد از تولید فولاد خام خود را از دست داد که شاید با وجود شرایط فعلی جبران این کمبود کار دشواری باشد. امسال برای جلوگیری از این وضعیت چه برنامه‌ای در دستور کار دارید؟

همانطور که می‌دانید در سال گذشته برای تمامی فولادسازان کشور چالش انرژی وجود داشته و این مساله به علت عدم توجه به توسعه‌های زیرساختی مورد نیاز انرژی به یک چالش کشوری تبدیل شده است و با توجه به وضعیت موجود به نظر می‌رسد حداقل تا ۳ سال آینده کل کشور و صنایع با این موضوع دست به گریبان باشند زیرا در حال حاضر صنایع جهت تامین انرژی خود تابع سیاست‌های کشوری و وابسته به آن هستند و این مساله همچنان در بازه زمانی بیان شده تاثیر منفی خود را در عملیات شرکت‌های تولیدی خواهد گذاشت. شرکت فولاد خوزستان جهت مواجهه هر چه بهتر با این بحران اقداماتی را در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت برنامه‌ریزی نموده؛ از قبیل انجام تعمیرات سالانه در بازه قطعی برق و محدودیت‌های انرژی، انجام مذاکرات جهت واردات برق و گاز و همچنین پروژه احداث نیروگاه برق۵۲۰ مگاواتی تا بتواند هر چه بیشتر آثار منفی این کسری انرژی را کاهش دهد. لازم به ذکر است که گزارشات غیرکارشناسی ارائه شده در خصوص سهم مصرف برق زنجیره فولاد کل کشور نیز باعث شده تا فولادسازان اولین صنایعی باشند که محدودیت زودهنگام برق را تجربه نمایند. در صورتی که کل سهم مصرف برای زنجیره مذکور معادل ۶/ ۹ درصد کل مصرف برق کشور است و این مساله نیاز به بازنگری در تصمیمات اتخاذ شده قبلی را برای سال ۱۴۰۱ هر چه بیشتر نمایان می‌سازد.

در شرایط کنونی گذشته از مشکل تامین برق، موضوع تامین مواد اولیه نیز به عنوان یکی از چالش‌هایی که نه تنها پیش‌روی فولاد خوزستان است، بلکه سایر فولادسازان را نسبت به آینده پیش‌رو نگران کرده است. با این تفاسیر شما امسال به اهداف پیش‌رو خواهید رسید؟

یکی دیگر از چالش‌های کلیدی که فولادسازان با آن روبه‌رو هستند بحث تامین مواد اولیه به ویژه کنسانتره سنگ آهن است. طبق سند طرح جامع فولاد کشور جهت تحقق هدف ۱۴۰۴ و تولید ۵۵ میلیون تن فولاد خام کشور به ۱۶۷ میلیون تن سنگ آهن نیاز است و با توجه به ظرفیت واحدهای فعال کشور که ۹۵ میلیون تن است و ظرفیت طرح‌های در دست انجام قابل تحقق کشور که ۴۰ میلیون تن است، فولادسازان جهت تحقق هدف ۱۴۰۴ با ۳۲ میلیون تن کمبود سنگ آهن مواجه هستند. همچنین حرکت معادن داخلی کشور به سمت تکمیل زنجیره ارزش در پایین‌دست و از طرفی نبود سازوکار مشخص و شفاف جهت قیمت‌گذاری کنسانتره سنگ آهن در بورس کالا و عدم دخالت موثر نهادهای مربوطه در خصوص مشخص نمودن سهمیه‌بندی کنسانتره مانند سنوات قبل، مشکلات تامین سنگ آهن را دو‌چندان نموده است. در خصوص پوشش دادن مشکلات طرح شده، شرکت فولاد خوزستان اقداماتی نظیر انجام مذاکره با تامین‌کنندگان کنسانتره سنگ آهن، سرمایه‌گذاری در اکتشاف، استخراج و استحصال سنگ آهن و خرید معادن داخل و خارج از کشور، فرآوری سنگ‌آهن‌های کم‌عیار، تامین کنسانتره، گندله و بخشی از قراضه مورد نیاز از خارج از کشور را در دستور کار خود قرار داده تا بتواند به نحوی قابل قبول چالش تامین کنسانتره با کیفیت را در کوتاه‌مدت و بلندمدت مدیریت نماید و با توجه به برنامه‌ریزی‌های انجام‌شده می‌توان گفت که اهداف مربوط به تامین سنگ آهن را در سال ۱۴۰۱ محقق می‌نماید.

بررسی وضعیت کنونی نشان می‌دهد، در حال حاضر تامین ماشین‌آلات یکی دیگر از چالش‌های پیش‌روی صنعت فولاد است. چون میانگین ناوگان ما ۱۸ سال است؛ در حالی که باید طبق استاندارد جهانی ۴ سال باشد. در جریان تامین ماشین‌آلات فولاد خوزستان با چه چالش‌هایی مواجه است؟ در حال حاضر شما چقدر کمبود دارید؟ این موضوع چقدر در عملکرد شما موثر بوده است؟

به طور کلی ماشین‌آلات مورد نیاز صنایع فولادی به دو دسته عمومی و ویژه تقسیم می‌گردد، ماشین‌آلات عمومی اغلب توسط پیمانکاران طرف قرارداد این شرکت‌ها تامین شده و با اینکه این ماشین‌آلات نیز دچار فرسودگی‌هایی هستند ولی مشکلات غیر قابل حلی را برای شرکت ایجاد نمی‌کنند. مشکل عمده در دسته‌ی ماشین‌آلات با کاربری ویژه نظیر ماشین‌های حمل سرباره، زنبیل قراضه و ماشین‌های تخریب نسوز کوره و پاتیل و... است زیرا در سال‌های اخیر به دلیل ممنوعیت واردات ماشین‌آلات معدنی و راهسازی، افزایش نرخ ارز و تحریم‌های ظالمانه اقتصادی ناوگان ماشین‌آلات نوسازی نشده و این موضوع باعث اجبار در به‌کارگیری ماشین‌آلات فرسوده شده که علاوه بر کاهش راندمان تولید، ریسک‌های ایمنی را نیز افزایش داده است و همچنین ممنوعیت واردات باعث افزایش قیمت و اجاره بها شده که هزینه‌های تولید را نیز افزایش می‌دهد. در شرایط کنونی به نظر می‌رسد زمان آن رسیده که تسهیل لازم در مساله واردات ماشین‌آلات صنعتی انجام شده و در جهت افزایش بهره‌وری، کاهش هزینه‌ها و کاهش ریسک‌های ایمنی و زیست محیطی در کل صنعت گام برداشته شود.

شرکت فولاد خوزستان قصد دارد، در سال ۱۴۰۴ یکی از بزرگترین شرکت‌های فولادی یکپارچه در کشور و منطقه شود. با توجه به شرایط کنونی تصور می‌کنید به اهداف سال ۱۴۰۴ برسید؟ در حال حاضر این شرکت چقدر با هدف خود فاصله دارد؟ و سایر چالش‌های پیشرو برای رسیدن به این هدف چیست؟

با توجه به طرح جامع فاز چهارم توسعه فولاد خوزستان که در آن برنامه‌های لازم جهت افزایش ظرفیت و توسعه متوازن خطوط تولیدی به دقت دیده شده است و شروع اقدامات و پروژه‌های کلیدی مانند احداث پکیج ماشین ریخته‌گری اسلب جایگزین، احداث مگامدول اسفنجی زمزم ۳، احداث کارخانه اکسیژن شماره ۴، احداث خط و پست ۴۰۰ کیلوولت، احداث کولینگ تاور ۲۷۸ و ... که هر کدام طبق برنامه زمانبندی در حال انجام است، می‌توان گفت در صورتی که طبق شعار سال حمایت‌های لازم از تولید نظیر سرمایه‌گذاری‌های لازم جهت تامین انرژی به خصوص گاز و برق، صدور مجوزها در راستای توازن زنجیره صنعت فولاد، ایجاد زیرساخت‌های حمل‌ونقل ریلی و جاده‌ای و افزایش ظرفیت‌های این حوزه، پرهیز از تصویب قوانین، مقررات و دستورالعمل‌های خلق‌الساعه، تسهیل در فرآیندهای مربوط به اکتشاف و استخراج سنگ آهن و تامین سهمیه کنسانتره مورد نیاز شرکت‌های فولادی و... توسط ارگان‌ها و نهادهای دولتی متولی صورت پذیرد و محدودیت‌های داخلی به حداقل برسد، اهداف استراتژیک فولاد خوزستان در سال ۱۴۰۴ محقق خواهند شد.