آینده اقتصادی فرزندانتان را تضمین کنید

نهادینه کردن پس‌انداز در ذهن فرزندان

فرزندانتان را در جریان مسائل مالی و مباحث مربوط به آن بگذارید. منظور از بحث مالی، بدهی‌ها و پرداخت قسط‌های ماهانه نیست. در محیط خانواده در مورد نحوه پس‌انداز کردن خود و همسرتان بحث و گفت‌وگو کنید و به فرزندتان بفهمانید پولی که پس‌انداز می‌کنید، حاصل یک ماه زحمت و تلاش شماست. مثلا اگر به بانک می‌روید تا در حساب سپرده‌ خود پول واریز کنید، در صورت امکان فرزندتان را همراه خود ببرید. یا زمانی‌که به هایپر مارکت می‌روید تا از حراج اجناس و تخفیف‌ها استفاده کنید، با کودک خود بروید تا متوجه شود که تخفیف هم نوعی پس‌انداز است. با این روش، ارزش پس‌انداز در ذهن فرزند شما نهادینه می‌شود. اگر برای آینده مالی خانواده برنامه‌ای دارید، خیلی خوب است که در هنگام ناهار یا شام در مورد آن صحبت کنید و فرزندتان را در بحث شرکت دهید.

ساختار دادن به ذهن فرزندان

به فرزندان خود بیاموزید که ارزش تمایلات خود را اولویت‌بندی کند. ایجاد چنین درکی در ساختار ذهنی کودکان کار دشواری است که والدین باید در انجام آن دقت کنند. فرض کنید یک روز فرزند شما تمایل به خرید بازی فکری دارد، او را تشویق کنید تا متوجه کار پسندیده خود شود و زمانی که او درخواست‌های نابجا دارد، با توضیح و منطق او را قانع کنید که خواسته‌اش ناپسند است. خصوصا زمانی‌که فرزند شما به سنین مدرسه می‌رسد و پا به جامعه می‌گذارد، می‌توانید کتاب‌های آموزشی در رابطه با فرهنگ خرج کردن و پس‌انداز برای او بخرید و زمانی که آموزش‌ها را در خانه انجام داد، برایش جایزه اختصاص دهید. از آنجا که فرزندان همواره رفتار پدر و مادر خود را یاد می‌گیرند، برای هزینه‌های روزمره‌ زندگی، با توجه به درجه اهمیت‌شان، بودجه‌ریزی کنید. به‌عنوان مثال، چکاپ (آزمایش) پزشکی اهمیت بیشتری از رفتن به رستوران دارد. پس هنگامی که حقوق دریافت می‌کنید، ابتدا برای چکاپ پول کنار بگذارید و به فرزندتان در این مورد توضیح دهید.

ایجاد قلک برای اهداف مالی

همان‌طور که برخی از ما حساب جداگانه برای قسط‌ها و هزینه‌های خود داریم، فرزندمان هم می‌تواند برای هر هدف و خواسته‌اش داشته باشد. این اهداف ممکن است خریدن دوچرخه، رفتن به شهربازی، تامین هزینه کلاس موسیقی و غیره باشد. یک قلک (یا پاکت) بردارید و از فرزندتان بخواهید تصویر آن چیزی را که مایل است با پس‌انداز خود به‌دست آورد، روی قلک نقاشی کند. این کار به فرزند شما انگیزه مضاعف می‌دهد و اشتیاقش را برای پس‌انداز کردن دوچندان می‌کند. البته در مورد انتخاب و اولویت بندی خواسته‌هایش به او کمک کنید و موارد با اهمیت بالا را در اولویت قرار دهید. توجه داشته باشید که هر قلک، مانند یک حساب بانکی برای فرزند شماست، پس برای آن احترام و اهمیت قائل شوید و از فرزند خود بخواهید آن را در جای امن بگذارد. با این رفتار، فرزند شما می‌آموزد که پول درون قلک از ارزش زیادی برخوردار است و باید از آن نگهداری کند.

تهیه برنامه زمان‌بندی

پس از آنکه برای هدف فرزندتان قلک تهیه کردید، نوبت به ایجاد یک برنامه ساده‌ زمان‌بندی می‌رسد تا فرزند شما بداند اگر هر هفته مبلغ مشخصی را پس‌انداز کند، چند وقت دیگر به هدف خود می‌رسد. هر بار که فرزندتان پولی داخل قلک انداخت، به کمک خودش جدول زمان‌بندی را به‌روز رسانی کنید تا مشخص شود چه میزان تا تحقق هدف وی باقی مانده است.

افتتاح حساب پس‌انداز

پس از آنکه پس‌انداز کردن در ذهن فرزند شما نهادینه و به یک فرهنگ در محیط خانه تبدیل شد، وقت آن رسیده که یک حساب پس‌انداز در بانک به نام وی افتتاح کنید. اگر فرزندتان هنوز آنقدر بزرگ نشده که بتواند به حساب پول واریز کند، بهتر است باهم به بانک بروید و علاوه‌بر آموزش نکات لازم در خصوص واریز وجه، وی را با محیط بانک آشنا کنید و وجه مورد نظر را در حسابش پس‌انداز کنید.

بازی آموزشی برای تقویت شم اقتصادی

بنابر گزارش گروه «فکر زمستون» بازی یکی از راه‌های بسیار موثر برای آموزش دادن به کودکان است و در مدارس بسیاری از کشورها از جمله ایران مورد استفاده قرار می‌گیرد. در بازار بازی‌هایی وجود دارد که می‌تواند از لحاظ تربیت اقتصادی فرزندان، جنبه آموزشی داشته باشد. یکی از این بازی‌ها مونوپولی (monopoly) است. در روزهای تعطیل که همه اعضای خانواده کنار یکدیگر هستید، موقعیت مناسبی است تا این بازی را انجام دهید و علاوه‌بر آموزش نکات اقتصادی، از آن لذت ببرید.

آخر هفته