جشن یا فینال ؟

اینکه آخرین هفته لیگ برتر باید روز شنبه برگزار شود به کنار، چرا برای ساعت آغاز آن تمهیدی اندیشیده نمی‌شود؟ زمان شروع بازی‌های هفته سی‌ام، ساعت ۲۰ است. این برنامه در حالی چیده شده که نبرد فینال لیگ قهرمانان اروپا بین رئال مادرید و دورتموند همان شب از ساعت ۲۲:۳۰ به وقت تهران آغاز خواهد شد. یعنی دیدار نهایی مهم‌ترین تورنمنت باشگاهی جهان، درست زمانی استارت می‌خورد که احتمالا اساتید درحال چینش سکوی قهرمانی برای اهدای جام به فاتح لیگ برتر ایران هستند! به هرحال همزمانی این دو رویداد، اتفاقی نیست که فوتبال‌دوستان به سادگی از کنار آن بگذرند و مسلما خیلی‌ها بابت چنین تداخلی از همین حالا سردرگم و حتی غمگین هستند.

سوال اینجاست که مگر قرار نیست فوتبال باعث سرگرمی مردم شود؟ پس چرا حداقل یک تا دو ساعت زمان بازی‌ها را جلوتر نمی‌آورید که همه طرفداران آن بتوانند از تماشای چند مسابقه در یک شب سیراب شوند؟ شنبه هفته جاری که اوج رقابت‌های باشگاهی در سطح نخست فوتبال دنیا بود، ملاحظه کردیم که در چند کشور و حتی قاره، چگونه برنامه‌ریزی انجام شد تا دنبال‌کنندگان فوتبال در سراسر جهان بتوانند چند فینال مهم را بدون همپوشانی تماشا کنند؛ از فینال جام حذفی انگلیس گرفته تا دیدار نهایی لیگ قهرمانان آسیا، سپس جام حذفی آلمان و دست آخر مسابقه پایانی جام حذفی فرانسه. آنها نشان دادند که توجه مخاطبان برایشان مهم است و البته که از این موضوع سود مالی هم بردند؛ به همین دلیل هم هست که اگر مثلا در یک روز قرار بر انجام ال‌کلاسیکو باشد، بازی‌های مهم دیگر طوری تنظیم می‌شوند که با آن جدال حساس همزمان نشوند. اینجا اما انگار فوتبال کارکرد اصلی‌اش یعنی سرگرمی را از دست داده و تنها چیزی که برای مسوولان برگزاری مهم است، تمام شدن بازی‌هاست تا بار گرانی از دوششان برداشته شود!

در نهایت اینکه با بلند شدن صدای اعتراضات، مسوولان سازمان لیگ گفته‌اند به تغییر ساعت بازی‌های روز شنبه فکر خواهند کرد. ببینیم فکرشان به کجا می‌رسد!