8 کاپ رنگارنگ برای 19 فصل!

سوژه مطلب حاضر اما تنوع عجیبی است که در طراحی و ساخت کاپ‌های قهرمانی لیگ برتر وجود داشته است. دوران پیش از حرفه‌ای شدن فوتبال در ایران که اصولا یک داستان دیگر است. وقتی عکس‌ها را می‌بینیم، قشنگ معلوم است جام اهدایی به تیم قهرمان در دو دهه شصت و هفتاد از کسبه میدان منیریه خریداری شده بود! با وجود این حتی حرفه‌ای شدن مسابقات لیگ هم خیلی تغییری در این ماجرا ایجاد نکرد و مدت‌ها طول کشید تا جام قهرمانی لیگ برتر، سر و شکل آبرومندانه پیدا کند و از آن مهم‌تر اینکه ثابت بماند. در لیگ برتر ایران تا مدتی هر فصل یک جام متفاوت به تیم قهرمان اعطا می‌شد، چند سال بعد جام‌های قهرمانی برای دوره‌های سه‌ساله تهیه شدند و سرانجام از لیگ شانزدهم یعنی زمان آغاز قهرمانی‌های پرسپولیس، قرار شد شکل جام ثابت بماند.

* در لیگ اول حرفه‌ای پرسپولیس به شکلی غیرمنتظره قهرمان لیگ برتر شد. روز آخر استقلال از ملوان یک امتیاز می‌خواست تا قهرمانی‌اش را مسجل کند، به همین دلیل هم جام اصلی به انزلی فرستاده شد و ظاهر یک نسخه بی‌کیفیت‌تر را از روی تعارف به ورزشگاه آزادی آوردند. در بازی‌های همزمان اما نتایج عجیبی رخ داد؛ استتقلال شکست خورد و پرسپولیس با پیروزی بر فجرسپاسی فاتح نخستین دوره مسابقات لیگ برتر شد. کاپ قهرمانی این دوره، شامل یک جام با یک آدمک پا به توپ روی آن بود؛ طرحی زشت و عجیب که معلوم نیست به ذهن چه کسی رسید! این جام در هیاهوی جشن پرسپولیسی‌ها شکست و طی دو سال بعدی از دو کاپ متفاوت استفاده شد؛ اما برای لیگ چهارم و قهرمانی فولاد، دوباره شاهد بازگشت همین طرح محیرالعقول بودیم!

* در لیگ دوم سپاهان پس از کورسی فشرده با پرسپولیس، اولین قهرمانی تاریخش را در مسابقات سراسری جشن گرفت. جام قهرمانی این فصل، شکلی بسیار ساده و کوتاه داشت؛ بدون اینکه کمترین خلاقیتی صرف طراحی آن شده باشد. در لیگ سوم و در جشن قهرمانی پاس تهران هم از همین مدل جام استفاده شد.

* لیگ چهارم، محل بازگشت کاپ مشهور آدمک به سر بود! فولاد در این فصل توانست عنوان قهرمانی مسابقات لیگ برتر را به دست بیاورد. مسوولان سازمان لیگ هم انگار دو سال تمام هر چه با خودشان فکر کردند، دیدند طرحی بهتر از همان کاپ فصل اول به ذهن‌شان نمی‌رسد و همان را به فولاد دادند. با وجود این، انتقادها از شکل و شمایل کاپ باعث شد در فصول بعد شاهد تغییرات جدی در این مورد باشیم.

* در فصل پنجم اما استقلال اولین قهرمانی لیگ برتری‌اش را جشن گرفت. جامی که محمود فکری در مراسم قهرمانی بالا برد، ساده‌ترین شکل ممکن از یک کاپ بود؛ چیزی شبیه همان جام‌های فروشی در میدان منیریه! اینجا آغاز دوره‌های سه‌ساله بود، بنابراین در لیگ‌های نهم و دهم هم از همین جام استفاده شد.

* در فصل هشتم بار دیگر استقلال قهرمان لیگ برتر شد. در جشن قهرمانی این تیم در مشهد اما، از جام جدید رونمایی شد؛ یک کاپ پایه بلند با بدنه کوتاه. باز هم زشت مثل همیشه. در دو فصل بعدی هم همین شکل جام را به تیم‌های قهرمان دادند.

* کاپ قهرمانی در لیگ یازدهم دوباره تغییر شکل داد. به این ترتیب که پایه‌اش کوتاه و بدنه‌اش بلندتر شد. محرم نویدکیا در جشن قهرمانی سپاهان این کاپ را بلند کرد؛ اما این بار خبری از دوره سه‌ساله نبود و از این مدل جام فقط همان فصل استفاده شد.

* در لیگ دوازدهم، استقلال سومین قهرمانی لیگ برتری‌اش را جشن گرفت. کاپی که فرهاد مجیدی بالای سر برد، شبیه نمونه‌ای بود که ۱۰ سال قبل در لیگ دوم به سپاهان اهدا شد؛ اما خب ظاهرا یک سری کارهای هنری روی آن انجام شده بود. مشابه همین جام را در لیگ‌های سیزدهم، چهاردهم و پانزدهم به فولاد، سپاهان و استقلال خوزستان دادند.

* سرانجام در لیگ شانزدهم سازمان لیگ تصمیم گرفت یک کار درست و حسابی در این مورد انجام بدهد. بنابراین در سال ۹۵ حدود ۲۰ میلیون تومان هزینه ساخت جامی شد که الان می‌بینیم؛ کاپی که بخشی از آن ساخته شده از کروم و بخش دیگر از طلاست. دستگیره‌های این کاپ هم در پشت آن تعبیه شده است. در چهار سال گذشته همین جام به پرسپولیسی‌ها اهدا شده است. انصافا هم به‌نظر می‌رسد این از همه نمونه‌های قبلی شیک‌تر بوده است.