کدام ریل کابینت مناسب آشپزخانه من است؟

 رپرتاژ آگهی: کشوهای کابینت‌ مدل‌های مختلفی دارند، از کشوی مخصوص سیب‌زمینی و پیاز گرفته تا کشوی یخچال‌دار و حتی کشوهای مخفی که بدون سر و صدا، فضاسازی می‌کنند. در این میان، ریل کابینت، وظیفه حرکت روان و تحمل وزن وسایل داخل کشو را برعهده داره. به زبان ساده، انتخاب یک ریل مناسب برای کابینت می‌تونه یکی از بزرگ‌ترین تفاوت‌ها بین کابینت خوب و بد باشه! تو این مقاله با ما همراه باشید تا راهنمای شما در مسیر انتخاب مناسب‌ترین نوع ریل کابینت باشیم. 

انتخاب ریل کابینت به چه معیارهایی بستگی داره؟

قبل از این‌که به سراغ معرفی انواع ریل کابینت بریم، باید تکلیف چند نکته را روشن کنیم. این نکته‌ها می‌تونند روی انتخاب نهایی شما تاثیر مستقیم بذارند.

توجه به ارتفاع کشو

برای این‌که از حرکت روان کشو بعد از نصب ریل کابینت مطمئن بشید، باید فضای داخلی اون را به دقت اندازه‌گیری کنید. معمولا از بالا و پایین کشو، حداقل ۱/۲ اینچ (حدود ۱.۲۷ سانتی‌متر) فضا برای این کار در نظر گرفته می‌شه. از طرف دیگر، ریل‌هایی که در کشوهای بلندتر مورد استفاده قرار می‌گیرند، باید بتونند وزن بیشتری را تحمل کنند؛ چون از کشوهای بلندتر برای نگهداری وسایل سنگین‌تر آشپزخانه استفاده می‌شه. معمولا نوع ریلی که برای کشوهایی با ارتفاع بالا انتخاب می‌شه، از دسته ریل‌های بیرون کشویی است که می‌تونند دسترسی شما را به فضای داخل کشو راحت‌تر کنند.

فاصله بین ریل‌ها

فاصله بین ریل‌ها، فضایی هست که بین کشو و دیواره کابینت وجود داره. بسته‌به ابعاد کابینت و نیاز به فضای داخلی، می‌تونید ریل‌ها را با فاصله‌های مختلف نصب کنید. این فضا باید به اندازه‌ای باشه که کشو بتونه به‌راحتی بازوبسته بشه. در ضمن، ضخامت کلی ریل کابینت (شامل پروفیل و قسمت‌های دیگه) هم در این فضا محاسبه می‌شه. فاصله بین ریل‌ها باید با نوع ریل‌های انتخابی هماهنگ باشه؛ مثلا، اگر از ریل‌های کامل بیرون کشویی (Full pull-out) استفاده می‌کنید، فاصله بین ریل‌ها باید به اندازه‌‌ای باشه که کشو به‌طور کامل بیرون کشیده بشه. در صورت استفاده از کشوهای سنگین، باید فاصله بین ریل‌ها را باتوجه‌به وزن اون‌ها تعیین کنید. این فاصله نباید به حدی زیاد باشه که روی ظاهر کابینت‌ها تاثیر منفی بذاره.

مواد و پروفیل ریل

موادی که برای ساخت ریل‌ها استفاده می‌شند، باید در برابر فشار و سایش، مقاومت کافی داشته باشند؛ معمولا متریال‌هایی مثل آلومینیوم یا فولاد ضد زنگ برای این منظور، مناسب هستند. منظور از پروفیل ریل کابینت، شکل ظاهری و ساختاری اون هست. پروفیل‌های مختلف برای کاربردهای متفاوتی طراحی شدند؛ مثلا پروفیل‌های U شکل یا L شکل برای نصب آسان‌تر و استحکام بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

از طرف دیگر، انتخاب مواد و پروفیل ریل باید با هم تناسب داشته باشند تا عملکرد بهینه‌ای را ارائه بدن. شاید مواد سخت‌تر به پروفیل‌هایی با طراحی پیچیده‌تر نیاز داشته باشند تا استحکام لازم را فراهم کنند. مواد و پروفیل انتخابی باید به گونه‌ای باشند که طول عمر ریل‌ها را بالا ببرند و نگهداری اون‌ها هم آسون باشه. مواد مقاوم در برابر زنگ‌زدگی و پروفیل‌هایی که تمیز کردن اون‌ها آسون‌تره، انتخاب‌های بهتری هستند.

ریل مخفی؛ برای کابینت‌های شیک آشپزخانه

ریل مخفی کابینت، اون دسته از ریل‌هایی هستند که وقتی نصب می‌شن، هیچکس نمی‌تونه بفهمه کشوها چطوری حرکت می‌کنند؛ چون طراح کابینت، تموم سعی خودش را برای مخفی کردن این نوع از ریل‌ها روی دایره ریخته! این ریل‌ها با استفاده از نیروی مغناطیسی کار می‌کنند و باعث می‌شن کشوها با یک حرکت نرم و روان، باز و بسته بشند.

نکته جالب این هست که این ریل‌ها نه‌تنها سریع عمل می‌کنند، بلکه قیمت‌شون هم خیلی به صرفه‌‌ است. پس اگر دنبال یک راه‌حل اقتصادی و باکیفیت برای کابینت‌هاتون می‌گردید، ریل‌ مخفی می‌تونه انتخاب خوبی باشه. علاوه‌بر این، این ریل‌ها تحمل وزن خوبی دارند که این یعنی می‌تونید وسایل سنگین‌تری را توی کشوهاتون بذارید، اون هم بدون این‌که نگران خراب شدنشون باشید.

یکی دیگر از ویژگی‌های جالب ریل کابینت مخفی، این هست که می‌تونید اون‌ها را به‌ راحتی جدا و دوباره به‌هم وصل کنید؛ یعنی اگر یک روزی خواستید کابینت‌هاتون را جابه‌جا کنید یا تغییر دکور بدید، این ریل‌ها کمکتون می‌کنند که کارتون راحت‌تر بشه. ریل‌های مگنتی مخفی، نه‌تنها ظاهر کابینت‌ها را شیک و مدرن نگه می‌دارند، بلکه خیلی هم کاربردی و بادوام هستند.

ریل ساچمه ‌ای؛ نرم، بی‌صدا و قوی!

ریل ساچمه ای یکی از انواع ریل کابینت هست که خیلی از اون استفاده می‌شه. این نوع ریل، به‌دلیل ساچمه‌هایی که در بدنه خودش داره، به این نام مشهور شده. ساچمه‌های موجود در این ریل، حرکت نرم و روان کشورها را تضمین می‌کنند. از ریل ساچمه ای برای کشوهای کابینت آشپزخانه، کمد و سایر محل‌هایی که باید به شکل نرم و بی‌صدا باز و بسته بشن، استفاده می‌شه. ویژگی جالب ریل‌های ساچمه‌ای، ترمزدار بودن اون‌هاست که از چند سانتی‌متر قبل از بسته شدن کامل کشو، سرعت اون را کم و حرکتش را بی‌صدا می‌کنه. این موضوع می‌تونه در دراز مدت، جلوی آسیب کشو را بگیره و عمر کابینت‌های شما را افزایش بده. وجود قیمت مناسب در کنار کارایی بالا، این ریل‌ها را به انتخاب خوبی برای آشپزخانه‌ها تبدیل کرده.

 

ریل آرام بند؛ برای استفاده بدون سر و صدا

همون‌طور که از اسمش پیداست، ریل‌ آرام بند به بسته‌شدن آرام ریل‌ها کمک می‌کنه. این ریل‌ها انواع مختلفی دارند که در ادامه، اون‌ها را به شما معرفی می‌کنیم.

ریل‌های تمام بازشو

ریل کابینت تمام بازشو به کشو اجازه می‌ده که کاملا از کابینت بیرون بیاد و تمام فضای کشو را در اختیارتون می‌ذاره؛ با وجود این ویژگی می‌تونید خیلی راحت به تمام فضای کشوها دسترسی داشته باشید؛ حتی به اون قسمت‌هایی که معمولا توی کشوهای معمولی پنهان می‌مونند. نصب ریل آرام بند، خیلی ساده‌تر از مدل‌های قدیمی‌تره و معمولا با چند پیچ‌و‌مهره سر جاشون قرار می‌گیرند.

ریل‌های زیرکابینتی

این نوع از ریل‌های آرام بند، ظاهر زیبایی دارند؛ چون زیر کشو نصب می‌شند، روی ظاهر کابینت تاثیر نمی‌ذارند و یک نمای تمیز و مدرن را به آشپزخانه می‌دن. از نظر عملکرد، بهترین انتخاب هستند؛ چون وزن کشو را روی رولرهای افقی (نه توپ‌های فولادی) قرار می‌دن و حرکت کشو را خیلی روان‌تر می‌کنند. برای نصب ریل زیرکابینتی به فضای کمتری نیاز دارید و این یعنی فضای کاربردی بیشتری را در انتهای کار به‌دست میارید. از ویژگی‌های جالب این ریل‌ها تحمل وزن بالاشون است که امکان قرار دادن وسایل سنگین‌تری را در کشوها فراهم می‌کنه.

ریل کینگ اسلاید؛ اولین انتخاب برای کابینت‌های بدون دستگیره

ریل کینگ اسلاید نوعی ریل کابینت هست که در کابینت‌ها و کشوها از اون استفاده می‌کنند. این ریل‌ها خیلی راحت نصب می‌شند و باز شدن اون‌ها هم نرم و راحت هست. از این ریل‌ها به‌ویژه در کابینت و کشوهایی که بدون دستگیره ساخته شدند، استفاده می‌شه. ریل‌های کینگ اسلاید انواع مختلفی دارند که هرکدام برای کاربردهای خاصی طراحی شدند. از این دست می‌تونیم به ریل کینگ اسلاید زیرکابینتی، تمام‌بازشو و ریل کینگ اسلاید ساچمه‌ای اشاره کنیم.

خرید ریل کابینت

برای خرید ریل کابینت به صورت اینترنتی باید به فروشگاه های مجاز یراق آلات کابینت مراجعه نمایید. فروشگاه تاپ یراق به آدرس topyaragh یک فروشگاه اینترنتی معتبر و مجاز یراق آلات و اکسسوری کابینت می باشد که می توانید با مراجعه به این فروشگاه و مشاهده و بررسی محصولات و همچنین مشاوره بامتخصصان تاپ یراق، محصولات موردنظر خود راتهیه نمایید.

برای بهترین انتخاب، بیشتر دقت کنید

توی این مقاله در مورد انواع ریل کابینت بهتون توضیحاتی دادیم. در حالت کلی، تمام این ریل‌ها مناسب هستند و می‌تونند بهترین انتخاب برای آشپزخانتون باشند. نکته مهمی که می‌تونه روی تصمیم نهایی شما اثر بذاره، نیازهای شماست. باید هنگام انتخاب ریل کابینت، به وسایلی که قراره توی اون چیده بشن دقت کنید؛ مثلا اگر از کابینت‌ها برای نگهداری حبوبات یا ظرف‌های سنگین استفاده می‌کنید، باید ریلی را برای کابینت در نظر بگیرید که بتونه وزن قابل‌توجهی را تحمل کنه. از اونجا که تعویض ریل کابینت، حتی با وجود سادگی، می‌تونه از شما زمان و هزینه ببره، هوشمندانه‌ترین کار این هست که قبل از انتخاب این ریل، همه‌چیز را سبک‌سنگین کنید تا بتونید با یک‌بار انتخاب و نصب، برای مدتی طولانی از کارایی و راحتی ریل‌های کابینت بهره‌مند بشید.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.