قیمت بیت کوین چگونه محاسبه می شود و چه پارامترهایی در ارزش گذاری آن دخیل است؟

رپرتاژ آگهی: برخلاف ارزهای سنتی، بیت کوین توسط بانک مرکزی صادر نمی شود و یا توسط دولت پشتیبانی نمی شود. برای سرمایه گذاران، خرید بیت کوین با خرید سهام یا اوراق قرضه متفاوت است، زیرا بیت کوین یک شرکت نیست. در نتیجه، هیچ ترازنامه شرکتی یا فرم 10-Ks برای بررسی جهت مقایسه وجود ندارد.

اگر بدانید چه چیزی بر قیمت بیت کوین تأثیر می گذارد میتوانید تصمیمات آگاهانه تری در مورد انتخاب آن به عنوان سرمایه گذاری بگیرید.

چه چیزی قیمت بیت کوین را تعیین می کند؟

بیت کوین توسط بانک مرکزی صادر نمی شود یا توسط دولت حمایت نمی شود. بنابراین، ابزارهای سیاست پولی، نرخ‌های تورم و اندازه‌گیری‌های رشد اقتصادی که معمولاً بر ارزش یک ارز تأثیر می‌گذارند، برای بیت‌کوین اعمال نمی‌شوند. بیت کوین بیشتر به عنوان یک کالا برای ذخیره ارزش عمل می کند، بنابراین عوامل زیر بر قیمت آن تأثیر می گذارند:

۱: عرضه بیت کوین و تقاضای بازار برای آن

۲: هزینه تولید بیت کوین از طریق فرآیند استخراج

۳: تعداد ارزهای دیجیتال رقیب

۴: مقررات حاکم بر فروش بیت کوین و استفاده از آن

قیمت و تقاضای بیت کوین

بیت‌کوین توجه سرمایه‌گذاران خرد و نهادی را به خود جلب کرده است، افزایش تقاضا ناشی از افزایش پوشش رسانه‌ای، سرمایه‌گذاری «متخصصان» و صاحبان مشاغل در بیت‌کوین بود. بیت کوین همچنین در کشورهایی مانند ونزوئلا با تورم بالا و ارزهای کم ارزش محبوب شده است. این بدان معناست که کاهش عرضه در آینده با افزایش تقاضا همراه شده تا به افزایش قیمت فعلی بیت کوین (https://nipoto.com/bitcoin) دامن بزند. با این حال، قیمت آن هنوز در دوره های متناوب صعود و رکود در نوسان است. به عنوان مثال، افزایش قیمت بیت کوین در سال ۲۰۱۷ با کاهش طولانی مدت و سپس دو افزایش و کاهش شدید تا سال ۲۰۲۱ همراه شد.

هزینه های تولید و قیمت بیت کوین

مانند سایر کالاها، هزینه های تولید نقشی اساسی در تعیین قیمت بیت کوین دارد. طبق برخی تحقیقات، قیمت بیت کوین در بازارهای کریپتو ارتباط نزدیکی با هزینه نهایی تولید آن دارد.

برای بیت کوین، هزینه تولید تقریباً مجموع هزینه های ثابت مستقیم زیرساخت و برق مورد نیاز برای استخراج ارز دیجیتال و هزینه غیرمستقیم مربوط به سطح سختی الگوریتم آن است. استخراج بیت کوین شامل شبکه ای از ماینرها است که برای حل یک عدد رمزگذاری شده با یکدیگر رقابت می کنند. اولین ماینری که این کار را انجام می دهد، برنده پاداش بیت کوین های تازه تولید شده و هر گونه کارمزد تراکنش انباشته شده از آخرین بلاک می شود.

هزینه غیرمستقیم استخراج بیت کوین، سطح سختی الگوریتم آن است. سطوح مختلف سختی الگوریتم های بیت کوین می تواند سرعت تولید بیت کوین را تسریع کرده یا کاهش دهد و بر عرضه کلی آن تأثیر بگذارد و در نتیجه بر قیمت آن نیز تأثیر میگذارد.

حل کردن هش برای تولید یک بلاک و کسب پاداش نیاز به نیرویی در قالب قدرت پردازش قابل توجهی دارد. از نظر پولی، ماینر باید تجهیزات ماینینگ گران قیمتی بخرد. فرآیند استخراج بیت کوین همچنین شامل هزینه های برق است. بر اساس برآوردها، مصرف برق برای استخراج بیت کوین بیشتر از مصرف برق برخی از کشورهای کوچک است.

هاوینگ بیت کوین (Bitcoin Halving) چیست؟ و چه تاثیری بر قیمت آن دارد؟

رقابت و قیمت بیت کوین

اگرچه بیت کوین شناخته شده ترین ارز دیجیتال است، صدها توکن دیگر در این بازار رقابت می کنند. تا سال 2023، بیت کوین پرمعامله ترین ارز دیجیتال بود.   اما سلطه آن به مرور زمان کاهش یافته است. در سال 2017، بیت کوین بیش از 80 درصد از کل ارزش بازار ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داد. تا سال 2023، این سهم به کمتر از 50 درصد کاهش یافت.

دلیل اصلی این موضوع افزایش آگاهی از قابلیت آلتکوین ها بود. به عنوان مثال، اتر ETH به دلیل رونق امور مالی غیرمتمرکز (DeFi) به عنوان یک رقیب سرسخت برای بیت کوین ظاهر شده است و سرمایه‌گذارانی که پتانسیل آن را درک کرده اند روی اتر سرمایه‌گذاری میکنند. اتریوم حدود 20 درصد از ارزش کل بازارهای ارزهای دیجیتال را به خود اختصاص داده است.

  ارزهای دیجیتال جدیدی روزانه معرفی می شوند و سایر ارزهای دیجیتال نیز به محبوبیت زیادی دست یافتند. تتر USDT، بایننس کوین BNB، یو اس دی کوین USDC و سولانا SOL چند ارز دیجیتال دیگر هستند که سهم بازار بیت کوین را تصاحب می کنند. اگرچه این آلتکوین ها سرمایه زیادی را از اکوسیستم بیت کوین خارج کرده اند، رقابت بیشتر باعث جذب سرمایه گذاران به بازار بیت کوین شده است. در نتیجه، تقاضا و آگاهی در مورد ارزهای دیجیتال افزایش یافته است. بیت کوین به عنوان یک استاندارد برای اکوسیستم ارزهای دیجیتال، از این توجه بهره برده و قیمت آن افزایش یافته است.

قیمت بیت کوین و قانونگذاری

بیت کوین پس از یک بحران مالی ناشی از فقدان قانونگذاری در بازار مشتقات منتشر شد. این ارز دیجیتال به دلیل اکوسیستم بدون مرز و مقررات خود شهرت پیدا کرده است.

عدم قانونگذاری بیت کوین هم مزایا و هم معایبی دارد. فقدان مقررات به این معنی است که می توان آن را آزادانه و بدون مرز مورد استفاده قرار داد و مانند سایر ارزها مشمول کنترل دولت نیست. با این حال، دولت‌ها و طرف‌های ذی‌نفع به فشار برای قانونگذاری ارزهای دیجیتال ادامه می‌دهند.

 همچنین اشتیاق سرمایه‌گذاران نسبت به یک دارایی بر قیمت‌ آن تأثیر می‌گذارد که باعث ارزش‌گذاری بیش از حد آن می‌شود. همچنین ترس و وحشت در بازار موجب کاهش قیمت احتمالی دارایی می شود.

یک چارچوب نظارتی به مرور زمان شکل میگیرد و تأثیرات آن بر قیمت بیت کوین مشخص نیست. به عنوان مثال، در ایالات متحده، قوانین ارزهای دیجیتال صادر شده توسط کمیسیون بورس و اوراق بهادار (SEC) می تواند بر قیمت بیت کوین تأثیر بگذارد. در اکتبر 2021، قیمت بیت کوین چند هفته پس از تایید اولین ETF مرتبط با بیت کوین در ایالات متحده توسط SEC به 69000 دلار رسید. با این حال، چند ماه پس از رسیدن به این سطح قیمت، بیت کوین به حدود 40000 دلار کاهش یافت. در حال حاضر  قیمت بیت کوین حدود ۶۳ هزار دلار است.

ممنوعیت معاملات بیت کوین در چین در سپتامبر 2021 بر عرضه و تقاضای این ارز دیجیتال تأثیر گذاشت. ماینرها در چین مجبور شدند تجهیزات خود را به کشورهای حامی ارزهای دیجیتال منتقل کنند. پس از این اتفاق قیمت بیت کوین از حدود 51,000 دلار در ابتدای سپتامبر به حدود 41,000 دلار در پایان آن ماه کاهش یافت، سپس با ازسرگیری فعالیت ماینرها از سطوح قیمت قبلی پیشی گرفت.

پست‌های افراد مشهور در شبکه های اجتماعی می‌تواند بر احساس سرمایه‌گذاران نسبت به بیت‌کوین تأثیر بگذارد، در نتیجه بر قیمت آن تأثیر می‌گذارد.

اثرات عرضه بر قیمت بیت کوین

عرضه یک دارایی نقشی حیاتی در تعیین قیمت آن دارد. یک دارایی کمیاب به احتمال زیاد دارای قیمت بالایی است، در حالی که یک دارایی با عرضه نامحدود قیمت پایینی خواهد داشت. عرضه بیت کوین به 21 میلیون کوین محدود می شود و تنها مقدار مشخصی بیت کوین در سال ایجاد می شود. پروتکل آن تنها به بیت کوین های جدید اجازه می دهد تا با نرخ ثابت پاداش بگیرند و این نرخ به گونه ای طراحی شده که در طول زمان کاهش یابد.

نرخ پاداش بیت کوین تقریباً هر چهار سال یکبار کاهش می یابد. به این رویداد هاوینگ گفته می شود که در آن تعداد کوین هایی که به عنوان پاداش برای استخراج موفقیت آمیز یک بلاک داده می شود به نصف کاهش می یابد که آخرین رویداد هاوینگ در ماه می 2020 اتفاق افتاد و رویداد آتی حدودا در ماه آوریل سال ۲۰۲۴ اتفاق می افتد.

بنابراین عرضه بیت کوین در آینده رو به کاهش است که به تقاضا می افزاید. این روند مشابه کاهش عرضه ذرت است در صورتی که برداشت ها هر چهار سال یکبار کاهش یابد تا زمانی که دیگر برداشت نشود، و به طور عمومی تبلیغ شود که این اتفاق می افتد، قیمت ذرت سر به فلک می کشد.

همچنین بخوانید »‌ آموزش خرید ترون

قیمت بیت کوین و مدیا

در تلاش برای آگاه نگه داشتن سرمایه گذاران، رسانه ها و پوشش خبری هم به نفع و هم علیه قیمت بیت کوین کار می کنند. تغییرات در هر یک از عواملی که گفته شد، به سرعت منتشر می‌شود. در نتیجه، اخبار مثبت باعث افزایش قیمت بیت‌کوین می‌شوند، در حالی که اخبار بد موجب کاهش قیمت می شوند.

آیا بیت کوین سرمایه گذاری خوبی است؟

بیت کوین در مدت زمان کوتاه خود به عنوان یک دارایی سرمایه گذاری بسیار پرنوسانی بوده است. بهتر است قبل از سرمایه گذاری در بیت کوین با یک متخصص امور مالی و سرمایه گذاری در مورد وضعیت خود صحبت کنید.

قیمت فعلی سهام بیت کوین چقدر است؟

چیزی تحت عنوان سهام بیت کوین وجود ندارد، اما می توانید سهام شرکت هایی را که در فناوری بلاک چین یا ارزهای دیجیتال سرمایه گذاری می کنند، خریداری کنید.

آیا بیت کوین غیرقانونی است؟

در بسیاری از کشورها به عنوان نوعی ارز شناخته می شود، اما تنها کشور السالوادور آن را ارز قانونی می داند. ممنوعیت های آشکاری برای سرمایه گذاری در بیت کوین در چین، الجزایر، بنگلادش، مصر، عراق، مراکش، نپال، قطر و تونس وجود دارد.

سخن نهایی

ترکیبی از عرضه، تقاضا، هزینه‌های تولید، رقابت، تحولات قانونی و پوشش رسانه‌ای بر دیدگاه سرمایه‌گذاران تأثیر می‌گذارد که یکی از مهم‌ترین عوامل تأثیرگذار بر قیمت ارزهای دیجیتال است.

تولید محتوای بخش «وب گردی» توسط این مجموعه صورت نگرفته و انتشار این مطلب به معنی تایید محتوای آن نیست.