پروژه ذخیره‌سازی انرژی در نیروگاه زغالی بازنشسته

واحد زغال‌سوز در سال ۲۰۱۴ بسته شد

نیروگاه زغال‌سنگ‌سوز در این سایت در سال ۲۰۱۴ توسط مالک آن یعنی شرکت انرژی استرالیا بسته شد. همچنین گرین اسپات که سرمایه‌گذاری‌‌‌های خود را روی پروژه‌‌‌هایی متمرکز می‌کند که پایداری صنعت نیرو را ارتقا داده و در عین حال اثرات زیست‌‌‌محیطی را نیز کاهش می‌دهند، در بازسازی سایت‌‌‌های سابق تولید برق با سوخت‌‌‌های فسیلی و تغییر کاربری آنها اغلب با تاسیسات انرژی تجدیدپذیر، مشارکت داشته است. گرگ جوینر، مدیرعامل شل انرژی گفت: سیستم ذخیره‌سازی انرژی در باتری با حمایت از تولید انرژی‌های تجدیدپذیر و کمک به بهبود قابلیت اطمینان شبکه برق و مصرف‌کنندگان، نقش حیاتی را در انتقال صنعت نیرو به انرژی‌های پاک ایفا می‌کند. وی در ادامه افزود: شل انرژی مفتخر است که گام مهمی به جلو در آینده انرژی نیوساوت ولز بردارد، به‌‌‌ویژه در کمک به جوامع منطقه‌‌‌ای مانند Lithgow به ایفای نقش خود در زمانی که انرژی به طور فزاینده‌‌‌ای کربن‌زدایی می‌شود.

برت هاوکینز، مدیرعامل گرین اسپات گفت: در حالی که اقتصاد در حال کربن‌زدایی است و فناوری‌‌‌های انرژی جدید به تدریج جایگزین می‌‌‌شوند، بسیار مهم است که استراتژی‌‌‌هایی برای جذب طیفی از کسب و کارهای جدید به مناطقی مانند Lithgow که به طور سنتی به شدت به صنعت برق مبتنی بر زغال‌سنگ متکی بوده‌‌‌اند، اجرا شود. نزدیکی به شبکه انتقال ولتاژ بالا، دسترسی به جاده اصلی، حمل‌‌‌ونقل ریلی و زیرساخت‌‌‌های آبی موجود و نزدیکی به شبکه‌‌‌های داده با یکپارچگی بالا، سایت والراوانگ را برای جذب سرمایه‌گذاری موردنیاز برای پیشبرد اقتصاد رو به جلوی محلی بسیار رقابتی می‌کند.

پست مجاور

گرین اسپات گفت که ۲۰ هکتار (حدود ۵۰ هکتار) زمین را برای پروژه BESS به شرکت شل انرژی اجاره خواهد داد. شل نیز اعلام کرد که سیستم باتری به یک پست ۳۳۰ کیلوولتی موجود در مجاورت سایت متصل خواهد شد و در انتظار تصمیم نهایی برای سرمایه‌گذاری در این پروژه است. همچنین گرین اسپات روز سه‌‌‌شنبه اذعان کرد که در ماه اوت سال گذشته مجوزهای توسعه را برای پروژه BESS دریافت کرده است. از طرف دیگر، مقامات دولتی ایالتی در نیو ساوت ولز این تاسیسات را به عنوان پروژه توسعه ایالتی تعیین کردند. این نام‌گذاری به این معنی است که دولت پروژه را شایسته توسعه و شتاب می‌داند زیرا در جهت منافع عمومی است. شرکت فرانسوی Neoen، پروژه مشابهی در حال توسعه دارد که همچنین به ایستگاه فرعی در والراوانگ متصل می‌شود. این شرکت یک تولیدکننده فرانسوی انرژی‌های تجدیدپذیر است که دفتر مرکزی آن در پاریس، فرانسه قرار دارد. این شرکت که در سال ۲۰۰۸ تاسیس شد، نیروگاه‌های خورشیدی، مزارع بادی و راه‌حل‌های ذخیره انرژی را توسعه، تامین مالی، ساخت و راه‌اندازی می‌کند.

به عنوان مثال پروژه Great Western Battery این شرکت برای اولین بار در اوایل سال ۲۰۲۱ اعلام شد. شرکت Neoen گفته است که می‌خواهد در چند سال آینده بیش از ۵/ ۴ میلیارد دلار در استرالیا برای پروژه‌های انرژی تجدیدپذیر و ذخیره‌سازی سرمایه‌گذاری کند. این شرکت در حال حاضر در حال ساخت سه تاسیسات BESS در مقیاس بزرگ در استرالیاست و اخیرا مجوز ساخت پروژه باتری یک گیگاوات و چهار گیگاواتی خود را در منطقه‌ای با نام کولی در استرالیای غربی دریافت کرده است.

دولت استرالیای غربی انتظار دارد این ایالت تا پایان دهه ۴۴۰۰ مگاوات ظرفیت ذخیره انرژی داشته باشد، زمانی که دیگر پروژه‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی انرژی، پروژه‌‌‌های باتری اجتماعی و سیستم‌های باتری مناطق مسکونی محاسبه می‌‌‌شوند. بیش از یک‌سوم خانوارهای استرالیای غربی (در مجموع حدود ۴۰۰‌هزار خانوار) در حال حاضر دارای انرژی خورشیدی با ظرفیت مجموع بیش از ۱۳۵۰ مگاوات هستند، و دولت ایالتی انتظار دارد تا سال ۲۰۳۰ و پس از آن، بیش از نیمی از خانه‌های این منطقه دارای پنل‌های PV در پشت بام خود باشند.

شل پروژه‌‌‌های ذخیره‌‌‌سازی باتری دیگری در استرالیا دارد، از جمله پروژه BESS ۵۰۰ مگاوات/ ۱۰۰۰ مگاوات ساعتی در ولینگتون در مرکز غرب نیو ساوت ولز، که این شرکت در حال توسعه آن در نزدیکی منطقه انرژی تجدیدپذیر اورانا مرکزی غرب، یک مرکز انرژی پاک با فناوری ترکیبی است. همچنین شرکت شل دارای مجوز عملیاتی ۶۰ مگاوات/ ۱۲۰ مگاوات ساعتی از پروژه BESS ریورینا، ۱۵۰ مگاوات/ ۳۰۰ مگاوات ساعتی در حال ساخت در نیو ساوت ولز توسط شرکت دولتی Edify Energy است.