بازار سهام

1

افت 6 درصدی بورس در 5 روز

هفته گذشته بازار سهام در سایه هیجانات غیراقتصادی با افزایش عرضه‌ها سرخ‌پوش آغاز شد و در دو روز متوالی با کاهش عرضه‌ها اندکی متعادل شد و برخی از سهام در محدوده مثبت بسته شدند؛ اما در روزهای پایانی هفته این روال ادامه نیافت و ریزش‌های سنگین را رقم زد. هیجان و نااطمینانی سهامداران دامن‌گیر نمادهای بزرگ و شاخص‌ساز شد و سهام کوچک‌تر نیز از این امر مستثنی نبودند. در روز‌های اخیر کلیت بازار نوعی هراس جمعی میان سهامداران ایجاد شده؛ به‌طوری که نماگر اصلی بورس از همان ابتدای هفته با افت قیمت در بسیاری از نمادها آغاز به کار کرد و در نهایت به یک میلیون و 310 هزار واحد سقوط کرد و با ریزش 2/ 6 درصدی در کل هفته به معاملات خود پایان داد.

 

بازار سکه

3

هفته خنثای سکه

قیمت طلا و سکه طرح جدید در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته نسبت به روزکاری قبل با کاهش همراه شد. در ادامه روند کاهشی سکه از روز چهارشنبه با عقب‌نشینی اونس طلا از سقف روزانه خود و ادامه این روند تا روز جمعه بر بهای سکه و طلا در داخل کشور تاثیر گذاشت و کاهش نرخ دلار روند کاهشی این مسکوکات را شدت بخشید؛ تا جایی که سکه که در روزهای پایانی هفته از مرز 12 میلیون تومان گذشته بود کاهش بیشتری را تجربه کرد و در حفظ این کانال ناکام ماند و نتوانست در برابر کاهش هر دو محرک اصلی این بازار دوام بیاورد. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی روز پنج‌شنبه 11 میلیون و 750 هزار تومان قیمت‌گذاری شد؛ شرایطی که سبب کاهش 1/ 0 درصدی سکه در مقیاس هفتگی شد.

 

بازار طلای جهانی

4

روند صعودی طلا معکوس شد

قیمت طلا در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر بهبود بازده اوراق خزانه که پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنای جورجیا را تحت‌الشعاع قرار داد، با کاهش روبه‌رو شد. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا با 2/ 1 درصد کاهش، به ۱890 دلار و ۴۰ سنت رسید. بهای طلا در معاملات این بازار روز پنجشنبه ۴۵ دلار و ۸۰ سنت معادل 3/ 2 درصد کاهش یافته و در ۱۹12 دلار و ۶۰ سنت بسته شده بود.بازده اوراق خزانه ۱۰ ساله آمریکا که روز چهارشنبه برای نخستین بار از مارس بیش از یک درصد صعود کرده بود، رشد خود را حفظ کرد و جذابیت سرمایه‌گذاری در طلا را که دارایی بدون بازدهی است، کاهش داد. با این حال پیروزی دموکرات‌ها در انتخابات سنای جورجیا راه را برای تصویب تدابیر محرک مالی بیشتر در دوران بایدن هموار می‌کند و این موضوع کاهش قیمت طلا را محدود کرد.

 

بازار اوراق مسکن

5

پیروی تسه9712 از سایر اوراق

در معاملات هفته گذشته بازار سهام، اوراق تسهیلات مسکن «تسه 9712» منتشره در فرودین 98 در فرابورس طی آخرین روزهای کاری نزولی شد. به این ترتیب به‌رغم آنکه نماد تسه 9712 تمام روزهای هفته را با افزایش قیمت سپری کرده بود؛ اما روز چهارشنبه همراستا با دیگر سررسید‌ها روندی منفی را در پیش گرفته است. هر فقره از این اوراق در قیمت پایانی 58 هزار و 470 تومان بسته شد که کاهش 2/ 1 درصدی را نشان می‌داد، اما بازده آن برای کل هفته 9 درصد مثبت بوده است. کاهش معاملات مسکن طی ماه‌های گذشته و انتظار برای افت قیمت‌ها از مهم‌ترین دلایل روند منفی تسه‌ها به‌شمار می‌رود. ضمن آنکه متقاضیان خرید مسکن با توجه به عدم‌کفاف تسهیلات برای خرید اقبالی نیز به اوراق مذکور نشان نمی‌دهند.

 

بازار نفت

6

جهش نفت به بالای 51 دلار

قیمت نفت در معاملات روز پنج‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر موافقت یکجانبه عربستان سعودی برای کاهش بیشتر تولید در دو ماه آینده و کاهش ذخایر نفت آمریکا افزایش یافت. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدییت آمریکا در معاملات ساعت 16 روز جمعه، 2/ 1 درصد افزایش یافت و به ۵۱ دلار و50 سنت در هر بشکه رسید. عربستان سعودی که بزرگ‌ترین صادرکننده نفت جهان است، پس از دیدار هفته جاری وزیران نفت اوپک پلاس اعلام کرد تولیدش در ماه‌های فوریه و مارس را یک میلیون بشکه در روز علاوه‌بر محدودیت عرضه فعلی کاهش خواهد داد. به گفته تحلیلگران، افت ارزش دلار که ارز اصلی در قیمت‌گذاری معاملات نفت است، نفت را ارزان‌تر می‌کند. با این حال رشد پایدار قیمت وست تگزاس اینترمدییت ممکن است باعث افزایش مجدد تولید آمریکا شود.