بازار سهام

15-01 copy

اولین هفته سبز پاییز

روز چهارشنبه بازار سهام در مدار صعودی قرار داشت و به رشد ۲۶ هزار‌واحدی (معادل 7/ 1 درصد) دست یافت و از رقم یک میلیون و 540‌هزار واحدی عبور کرد. در همین حال شاخص هم‌وزن که دماسنجی از وضعیت کلی بازار است هم در مدار صعودی قرار داشت و رشد 3/ 1 درصدی را تجربه کرد. نکته مهم در جریان معاملات این رشد ارزش معاملات خرد در صنایع کوچک‌تر بازار نسبت اوج رکود بورس بود. این سهام با جمع‌شدن صف‌های فروش دادوستد شدند. ارزش معاملات خرد بورس (با حذف بلوک و اوراق) 6هزار و 675 میلیارد تومان وخالص تغییر مالکیت 470 میلیارد تومان حقوقی به حقیقی بوده است. به این ترتیب، اولین هفته مثبت شاخص سهام با رشد 5/ 2 درصدی این نماگر رقم خورد و باید دید در هفته جدید بورس‌بازان به تحریم‌های جدید چه واکنشی نشان می‌دهند.

 

بازار سکه

15-03 copy

سکه در صدر گزینه‌های سرمایه‌گذاری

قیمت طلا و سکه در بازار از ابتدای هفته گذشته نزولی شده بود و این روند قیمتی با توجه به کاهش قیمت ارز همچنان ادامه داشت؛ برهمین اساس قیمت سکه از نزدیکی کانال 15 میلیون تومان بازگشت و با ادامه روند نزولی قیمت‌ها در معاملات ظهر روز یکشنبه قیمت سکه به کانال 13 میلیون تومان رسید. ولی سوداگران در بازار در معاملات شبانه نسبت به کاهش قیمت طلا و ارز مقاومت کرده و مانع از ادامه روند نزولی قیمت‌ها در بازار شدند؛ برهمین اساس قیمت‌ها در معاملات روزچهارشنبه نسبت به روزگذشته با افزایش همراه بود. هرقطعه سکه طرح جدید 14 میلیون و 700 هزار تومان معامله شد. به این ترتیب سکه با ثبت رشد هفتگی 4/ 4 درصدی در صدر گزینه‌های سرمایه‌گذاری قرار گرفت. 

 

بازار طلای جهانی

15-04 copy

طلای جهانی به مسیر صعود برگشت

قیمت طلا در معاملات روز جمعه بازار جهانی تحت تاثیر افت ارزش دلار ضعیف تر و خوش‌بینی به تصویب بسته کمک مالی جدید در آمریکا، افزایش یافت. بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری تا ساعت 20 به وقت تهران به 1926 دلار رسید. بالاترین حد قیمت در معاملات دیروز بازار جهانی برای اونس طلا 1930 دلار و حداقل آن 1905 دلار بود.اقدامات محرک مالی جدید به نفع طلا بوده و این فلز را به‌عنوان پناهگاه امن دارایی در برابر تورم، با افزایش تقاضا روبه‌رو می‌کند. بهای این فلز ارزشمند تحت تاثیر اقدامات محرک مالی کم‌سابقه بانک‌های مرکزی و دولت‌های جهان برای مقابله با تبعات اقتصادی شیوع ویروس کرونا، از ابتدای سال ۲۰۲۰ تاکنون حدود ۲۶ درصد رشد کرده است.

 

 

بازار اوراق مسکن

15-06 copy

رشد بی‌وقفه تسه 

هیچ چیزی نتوانسته روند صعودی اوراق تسهیلات مسکن را متوقف کند. اوراق تسهیلات مسکن روز چهارشنبه نیز مانند روز‌های گذشته روندی صعودی را تجربه کرد. در روز گذشته هر برگ اوراق تسهیلات مسکن دی ماه 97 با نماد «تسه 9710» «15/ 3» درصد رشد را تجربه کرد. اگرچه کمتر از 3 ماه به سر رسید این اوراق باقی مانده، اما این رشد قیمت همچنان ادامه دارد. در جریان داد و ستد‌های روزچهارشنبه قیمت تسه دی ماه 97به 88هزار و 785 تومان رسید تا نشان دهد روند صعودی این اوراق همچنان ادامه دارد. افزایش قیمت این اوراق در حالی رخ می‌دهد که کلیت بازار سهام نیز روندی صعودی دارد و مثبت شدن شاخص کل توانسته تا حدودی بر این اوراق اثر بگذارد. افزایش قیمت این اوراق مانع از تامین مالی آسان برای خریداران مسکن خواهد شد و هزینه آن را افزایش می‌دهد.

 

بازار نفت

15-07 copy

نفت در مسیر رشد هفتگی 

قیمت نفت وست تگزاس اینترمدییت در معاملات روز جمعه پس از سه افزایش متوالی، اندکی کاهش یافت، اما تحت تاثیر اعتصاب کارکنان نفتی نروژ و کاهش حداکثر ۲۵ درصدی تولید این کشور، در مسیر ثبت افزایش هفتگی قابل ملاحظه‌ای قرار دارد. بهای معاملات نفت برنت پس از رشد بیش از 3 درصدی در معاملات روز گذشته، در معاملات روز جمعه یک دلار کاهش یافت و به ۴۳ دلار و ۲۶ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست‌تگزاس اینترمدییت آمریکا که روز پنج‌شنبه بیش از 3 درصد صعود کرده بود، روز جمعه یک دلار کاهش یافت و به 40 دلار و 80 سنت در هر بشکه رسید. هر دو شاخص در واکنش به اعتصاب کارکنان نفتی در نروژ، در مسیر رشد حدود ۱۰ درصدی در هفته جاری قرار دارند که نخستین رشد هفتگی در سه هفته گذشته خواهد بود.