دو پیش‌بینی از تقاضای نفتی

با وجود افزایش ۳۸۰هزار بشکه‌ای برآورد آژانس بین‌المللی انرژی (IEA) از تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲، اوپک آنقدر خوش‌بین نبود و تخمین خود را ۲۶۰هزار بشکه در روز پایین آورد. اولی دلیل بهبود را سوئیچ سوخت پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق به نفت و دومی علت کاهش را مسائل اقتصادی مرتبط با جنگ در اوکراین و تورم بالا بیان کرده است. با وجود تناقض در پیش‌بینی این موسسات، بازار نفت به چشم انداز تقاضا  توجه کرد. در این میان، آژانس گفته تولید نفت روسیه در ۳ماه گذشته افزایشی بوده اما در سال میلادی آینده ممکن است دو میلیون بشکه در روز کاهش یابد.

خوش‌بینی آژانس به تقاضا

آژانس بین‌المللی انرژی پیش‌بینی خود از تقاضای نفت در سال جاری را به‌دلیل قیمت‌های فزاینده گاز طبیعی و موج‌های گرمایی که موجب تغییر سوخت نیروگاه‌های برق از گاز به نفت می‌شود، ۳۸۰هزار بشکه در روز نسبت به برآورد این موسسه در ماه گذشته افزایش داد. به گزارش بلومبرگ، آژانس در تازه‌ترین گزارش ماهانه خود گفته مصرف جهانی نفت در سال جاری میلادی ۱/ ۲میلیون بشکه در روز یا حدود ۲درصد افزایش خواهد یافت. تقاضای اضافی به‌شدت در دو منطقه خاورمیانه و اروپا متمرکز خواهد بود. بر این اساس، تقاضای نفت در سال ۲۰۲۲، معادل ۷/ ۹۹میلیون بشکه در روز و در سال آینده ۸/ ۱۰۱میلیون بشکه پیش‌بینی شده است.

قیمت‌های گاز طبیعی در سال جاری به‌علت اینکه روسیه جریان گاز به اروپا را محدود کرد، جهش پیدا کرد. این حرکت از نظر بسیاری به تلافی تحریم‌های غرب به علت حمله این کشور به اوکراین انجام شده است. این افزایش قیمت باعث شد بسیاری از مصرف‌کنندگان صنعتی از جمله پالایشگاه‌ها و نیروگاه‌های برق سوخت خود را از گاز به برق تغییر بدهند. علاوه بر این، دمای بالا موجب تحریک تقاضا برای وسایل سرمایشی به‌خصوص در خاورمیانه شده است، یعنی جایی که نفت زیادی در تابستان برای تولید برق مصرف می‌شود. در ماه ژوئن انبارهای نفتی با کاهش ۵میلیون بشکه‌ای رو‌به‌رو شده‌اند، اما این موسسه مستقر در پاریس معتقد است انبارهای نفتی در باقیمانده سال روزانه ۹۰۰هزار بشکه افزایش خواهد یافت که باعث شده IEA در مورد احتمال کمبود در بازار نفت تردید داشته باشد.

تولید روسیه فعلا مقاوم

تولید نفت روسیه در ۳ ماه گذشته افزایشی بوده است و طی ماه میلادی گذشته ۸۳/ ۱۰میلیون بشکه در روز توسط آژانس تخمین زده شده است. صادرات این کشور نیز در ژوئیه ۴/ ۷میلیون بشکه در روز برآورد شده که فقط ۶۰۰هزار بشکه کمتر از سطوح پیش از جنگ است. با این حال، صادرات روسیه در ماه گذشته ۱۱۵هزار بشکه روزانه افت پیدا کرده و آژانس پیش‌بینی می‌کند در سال آینده تولید نفت این کشور ۲۰درصد کاهش پیدا خواهد کرد چراکه ممنوعیت واردات فرآورده‌های نفتی اتحادیه اروپا از روسیه آغاز می‌شود.  آژانس در گزارش ماهانه خود که پنج‌شنبه منتشر کرد، گفته کاهش تدریجی تولید روسیه از ماه فعلی (اوت) می‌تواند آغاز شود، چراکه کرملین پالایش نفت را کاهش می‌دهد و این روند با اجرایی شدن ممنوعیت نفت روسیه سرعت می‌گیرد.  آژانس انتظار دارد در سال ۲۰۲۳، نزدیک به ۲میلیون بشکه در روز از عرضه روسیه با وجود بازیابی سالم تولید در ماه‌های گذشته، کاسته شود.   

بدبینی اوپک به مصرف نفت امسال

اوپک نیز پنج‌شنبه گزارش ماهانه خود را منتشر کرد اما برخلاف آژانس پیش‌بینی خود را از تقاضا کاهش داد. این سومین مرتبه از ماه آوریل است که اوپک چنین می‌کند.  به گزارش رویترز، اوپک با توجه به تاثیر اقتصادی ناشی از حمله روسیه به اوکراین، تورم بالا و تلاش‌ها برای کنترل همه‌گیری کرونا، انتظار دارد تقاضا در سال ۲۰۲۲، ۱/ ۳میلیون بشکه در روز افزایش یابد که ۲۶۰هزار بشکه روزانه کمتر از پیش‌بینی قبلی این سازمان است.  اوپک در گزارش خود گفته است: «عوامل بنیادی بازار نفت روند قوی بازیابی به سطوح پیش از کرونا را در بیشتر نیمه اول سال ۲۰۲۲ ادامه داد، البته نشانه‌های کند شدن رشد اقتصاد جهانی و تقاضای نفت ظهور کرده است.» اوپک با این حساب معتقد است تقاضا در سال جاری حدود ۱۰۰میلیون بشکه در روز به‌طور متوسط خواهد بود. این سازمان همچنین گفته سال آینده تقاضا ۷/ ۲میلیون بشکه در روز رشد خواهد کرد و به ۷/ ۱۰۲میلیون بشکه می‌رسد.   

افت قیمت و تولید نفت ایران

تولید نفت اوپک در ماه قبل با ۲۱۶هزار بشکه رشد روزانه به ۸۴/ ۲۸میلیون بشکه رسید که افزایش کوچک‌تری از آنچه تعهد داده شده بود است. اوپک انتظار دارد عرضه کشورهای غیراوپکی ۷/ ۱میلون بشکه در روز طی سال ۲۰۲۳ افزایش یابد. با توجه به پیش‌‌بینی رشد ۷/ ۲میلیونی کلی تقاضا در سال آینده، اوپک باید به‌طور متوسط حدود ۹۰۰هزار بشکه در روز افزایش تولید داشته باشد تا بازار به موازنه برسد.  در ماه گذشته تولید نفت خام عربستان سعودی، امارات و کویت افزایش یافت و تولید ونزوئلا و آنگولا کاهش پیدا کرد. بر این اساس، تولید عربستان ۷۱۴/ ۱۰میلیون، عراق ۴۹۶/ ۴میلیون و امارات ۱۳۱/ ۳میلیون بشکه در روز بزرگ‌ترین تولیدکنندگان اوپک هستند. علاوه بر این، ایران در این بازه زمانی ۵۵۸/ ۲میلیون بشکه در روز تولید نفت داشت که ۱۱هزار بشکه کمتر از ماه ژوئن است.   از سوی دیگر، قیمت نفت سنگین ایران ۸دلار و ۲۲سنت در هر بشکه کاهش پیدا کرد و به ۱۰۷دلار و ۶۳سنت رسید. این گرید نفتی ایرانی در ماه ژوئن به‌طور متوسط ۱۱۵دلار و ۸۵سنت بر بشکه قیمت داشت.  قیمت سبد نفتی اوپک نیز در ژوئیه کاهشی بود و به ۱۰۸دلار و ۵۵سنت رسید که افت شدید ۹دلاری را نشان می‌دهد.

پیش‌بینی قیمتی موسسه آمریکایی

اداره اطلاعات انرژی آمریکا (EIA) نیز مانند اوپک به پیش‌بینی قبلی خود دست زد و آن را کاهش داد؛ هرچند این کاهش کمتر از اوپک بود. EIA در گزارش خود گفته در سال جاری ۴/ ۹۹میلیون بشکه در روز نفت و دیگر سوخت‌های مایع مصرف خواهد شد که رشدی ۱/ ۲میلیون بشکه‌ای نسبت به سال گذشته دارد. این در حالی است که این اداره دولتی پیش از این رشد ۲/ ۲میلیون بشکه‌ای تخمین زده بود.  علاوه بر این، تقاضا در سال ۲۰۲۳ با رشد ۱/ ۲میلیون بشکه‌ای به ۵/ ۱۰۱میلیون بشکه روزانه خواهد رسید که ۱۰۰هزار بشکه بیش از برآورد قبلی EIA است.   اداره اطلاعات انرژی آمریکا همچنین قیمت نفت برنت را در سال جاری ۱۰۵دلار و در سال بعد ۹۵دلار بر بشکه تخمین می‌زند که برای هر دو سال، یک دلار رشد در پیش‌بینی دیده می‌شود.  این موسسه همچنین درباره تولید نفت آمریکا گفته در سال ۲۰۲۲، به‌طور متوسط ۹/ ۱۱میلیون بشکه در روز خواهد بود و سال آینده ۷/ ۱۲میلیون بشکه روزانه تخمین زده می‌شود که رکود تاریخی سالانه برای تولید آمریکا به‌حساب می‌آید. رکورد فعلی ۳/ ۱۲میلیون بشکه روزانه مربوط به سال ۲۰۱۹ است. البته اواخر این سال و اوایل سال ۲۰۲۰، تولید نفت آمریکا از ۱۳میلیون بشکه در روز گذشت.