به گزارش پلتس، در همین حال تقاضا برای بنزین در هند و ویتنام با توجه به وضعیت مصرف در هفته گذشته به نظر می‌رسد افزایشی باشد که البته همزمان با اعمال محدودیت‌های تردد در اندونزی ممکن است در سطوح کاملا متعادلی باقی بماند. کاهش مقررات محدود‌کننده تردد در مناطقی از استرالیا تقاضای سوختی در این کشور را افزایش داده است. انتظارات موجود از بازار فرآورده‌های پالایشگاهی مانند سوخت جت نیز افزایشی است و انتظار می‌رود که پیش از زمستان تقاضا روندی افزایشی را در پیش بگیرد و بازار تخریب شده سوخت جت را تا حدودی بازیابی کند. این در حالی است که بازیابی گازوئیل کماکان کند است و رشد میزان موجودی‌های ذخیره‌سازی شده نیز مشکل اساسی در این بازار تلقی می‌شود.

تعادل در بازار بنزین

در آسیا تقاضا برای بنزین معادله‌ای پیچیده است و احساسات بازار بسیار شکننده است. از یکسو در ویتنام و هند که دو مصرف‌کننده بزرگ و مهم بنزین به حساب می‌آیند در هفته گذشته روند بهبودی را در پیش گرفت که نقش حمایت گرانه‌ای را در بازار ایفا کردند و این امیدواری وجود دارد که این وضعیت در هفته جاری نیز کماکان ادامه پیدا کند.با این وجود، عدم اطمینان به بازیابی تقاضای بنزین در آسیا کماکان بر سر جای خود باقی مانده است. پلتس گزارش کرده است بزرگ‌ترین مصرف‌کننده بنزین در جنوب شرقی آسیا با افزایش چشمگیر شمار مبتلایان جدید روزانه به بیماری همه گیر کووید-۱۹ با خطر کاهش مجدد مصرف بنزین رو به رو است. اندونزی در ماه سپتامبر با جهش چشمگیر تعداد مبتلایان جدید رو‌به‌رو شده که این امر نگرانی‌ها را درباره بازیابی تقاضا برای سوخت خودروها کاهش داده است.

بهبود تقاضای زمستانی ال پی جی

شرکت آرامکو عربستان که به‌عنوان یکی از مهم‌ترین بازیگران بازار ال پی جی محسوب می‌شود قرار است تا در روز چهارشنبه ۳۰ سپتامبر، قیمت قراردادهای گاز مایع در ماه اکتبر را مشخص کند. به گفته پلتس، تعادل بازار LPG در بخش عرضه به دنبال توفان‌های شدید و پیاپی در ایالات متحده آمریکا و آتش سوزی کارخانه گاز هزیرا هند برقرار شده است که می‌تواند منجر به افزایش تقاضا در سایه کاهش عرضه و حمایت از قیمت‌ها شود. تاخیر در بهره برداری از کارخانه‌های جدید PDH چین البته می‌تواند بهبود کلی تقاضا را تا پایان سال جاری میلادی به تعویق بیندازد. تقاضا برای ال پی جی در ژاپن و کره جنوبی با پیش بینی ظهور فصل زمستان سرد در سال جاری افزایش می‌یابد. فعالان بازار در این باره اظهار کردند که کره جنوبی در حال حاضر به دنبال استفاده از کونتانگو موجود در قیمت ال پی جی است.

سناریوهای متضاد سوخت جت

همزمان با کاهش تولید، چشم انداز سوخت جت در آسیا برای بخش حمل و نقل هوایی بهبود نسبی پیدا کرده است و انتظار می‌رود پیش از دوران پیک تقاضا زمستانی و در هفته آتی حجم درخواست‌ها برای این فرآورده افزایش یابد. منابع صنعتی نیز به پلتس گفته‌اند کمبود سوخت جت، نتیجه مستقیم حاشیه سود منفی آن برای پالایشگاه‌ها است که تولیدکنندگان را از افزایش تولید باز می‌دارد. این امر می‌تواند منجر به کمبود بیشتر نفت سفید و افزایش قیمت‌ها در هفته‌های آینده شود.البته باید افزود که کماکان تولید سوخت جت بسیار پر ریسک است و داده‌های انجمن هواپیمایی آسیا و اقیانوسیه در ۲۴ سپتامبر نشان داد شرکت‌های هواپیمایی آسیا و اقیانوسیه در ماه آگوست فقط یک میلیون مسافر بین‌المللی جابه‌جا کرده‌اند که تنها ۳ درصد از ۳۴ میلیون مسافر جابه‌جا شده در مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ است.

گازوئیل تحت فشار موجودی‌ها

فعالان بازار معتقدند که به نظر می‌رسد بازار گازوئیل به سمت چشم انداز متعادل‌تری حرکت می‌کند و نرخ پایین سود پالایشگاهی منجر به کاهش تولید می‌شود. البته که بازار کلی گازوئیل آسیا همچنان به دلیل موجودی‌های گسترده و رشد ضعیف تقاضا در انبارها تحت فشار شدیدی قرار دارد.