ایران در ماه ژوئن به‌رغم نزول یک پله‌ای جایگاهش در میان تولیدکنندگان عمده جهان توانست رکورد تولید ماهانه خود را جابه‌جا کند و به میزان بالاتری منتقل کند. از سوی دیگر بررسی‌های «دنیای اقتصاد» نشان می‌دهد ایران در میان کشورهای تولیدکننده عمده جهان در شش ماه نخست سال ۲۰۲۰ بیشترین میزان افزایش تولید را نسبت به شش ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ ثبت کرده است. این امر در حالی رخ داده است که در میان تولید‌کنندگان بزرگ جهان تنها ایران، ویتنام و چین عملکردی مثبت داشته‌اند و سایر تولیدکنندگان اصلی همگی با کاهش تولید مواجه شده‌اند.

ایران در ماه ژوئن سال جاری با میزان تولیدی بالغ بر ۲ میلیون و ۴۲۴ هزار تن، به‌رغم افزایش تولید در ماه جاری با یک رتبه سقوط، نهمین تولید‌کننده عمده فولاد جهان لقب گرفت. ایران در ماه مه پس از آلمان و بالاتر از ترکیه هشتمین تولید‌کننده بزرگ فولاد جهان بود که در این ماه افزایش چشمگیر تولید ترکیه آنان را به هفتمین کشور تهیه‌کننده بزرگ جهان بدل کرد و آلمان و ایران را هر کدام یک رده پایین کشید.

حجم تولید فولاد خام شرکت‌های تولیدی ایران در ماه جاری نسبت به ماه گذشته ۵۷ هزار تن افزایش داشته و رکورد جدیدی را در میزان تولید ماهانه ایران از خود بر جای گذاشتند. ایران در ماه ژوئن ۴/ ۲ درصد افزایش تولید را نسبت به نسبت به ماه مه ثبت کرد و بار دیگر رکورد حجم تولید ماهانه خود را جابه‌جا کرد. چنین رکوردی در شرایطی ثبت شده که میزان تولید جهانی در ماه جاری ۵۰۰هزار تن کاهش پیدا کرده است. در سال‌های اخیر و از جمله در سال ۲۰۱۹ همواره یکی از بالاترین آمار تولید فولاد در طول سال مربوط به ماه ژوئن بوده است. در ژوئن سال گذشته حجم تولید ۲ میلیون و ۳۰۲ هزار تن بوده است که ۱۲۲ هزار تن کمتر از ژوئن سال جاری است.

از نتایج این افزایش تولید رقابتی در بازار داخلی، رونق بازار فولاد در ایران و از سوی دیگر طبق اعلام انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران در بهار سال جاری به‌طور متوسط ۶/ ۶۴ درصد کاهش واردات در زمینه مقاطع طویل فولادی از جمله تیرآهن، میلگرد و نبشی و ناودانی و سایر مقاطع فولادی داشته‌ایم که این امر نیز می‌تواند نشان از بلوغ بیشتر صنعت تولید فولاد کشور و از نتایج افزایش تولید فولاد خام شرکت‌های ایرانی باشد.

ایران در سقف جهان

در بررسی وضعیت حجم تولید ۶ ماه نخست نیز، ایران در ۶ ماه ابتدایی سال ۲۰۱۹ میلادی میزان تولیدی برابر با ۱۲ میلیون و ۵۹۹ هزار تن را ثبت کرد. این رقم در ۶ ماهه نخست سال ۲۰۲۰ با ثبت افزایشی بالغ بر یک میلیون ۲۸۷ هزار تن نسبت به مدت مشابه سال گذشته به ۱۳ میلیون و ۸۸۶ هزار تن رسید. رشد ۲/ ۱۰ درصدی تولید فولاد خام ایران در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته میلادی به‌رغم شیوع ویروس کرونا و کاهش تولید فولاد بسیاری از تولیدکنندگان بزرگ جهان، ایران رکورد خیره‌کننده رشد ۲/ ۱۰ درصدی را ثبت کرد که بالاترین افزایش میزان تولید در میان تمام کشورهای تولید‌کننده جهان است که ماهانه حداقل ۱۰۰ هزار تن فولاد خام تولید می‌کنند. در واقع ایران بالاتر از چین و ویتنام بیشترین میزان افزایش تولید فولاد در ۶ ماهه نخست سال جاری نسبت به مدت زمان مشابه در سال ۲۰۱۹ را ثبت کرد. جالب تر آنجاست که تنها این سه کشور توانستند تولید خود را در این مدت زمان و همزمان با شیوع کرونا افزایش دهند در حالی که تمام تولیدکنندگان عمده جهان درگیر کاهش تولید شدند.

تولید فولاد ۶ ماه نخست سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان برابر با ۸۷۳ میلیون و ۱۳۴ هزار تن بوده است که نمایانگر میزان کاهش ۶ درصدی کل تولید جهان در نیمه نخست سال جاری نسبت به مدت مشابه در سال ۲۰۱۹ است. در فاصله ژانویه تا ژوئن سال ۲۰۱۹ حجم تولید جهانی بیش از ۹۲۸ میلیون و ۴۲۵ هزار تن بوده است. آمارهای نیمه ابتدایی سال جاری به تفکیک قاره‌ها نشان می‌دهد آسیا با ۳ درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۶۴۲ میلیون تن از کل تولید جهان را بر عهده داشت. کشورهای اتحادیه اروپا نیز مجموعا ۷/ ۱۸ درصد کاهش و آمریکای شمالی نیز ۶/ ۱۷ درصد کاهش تولید نسبت به نیمه اول ۲۰۱۹ را ثبت کردند.

جهش تولید ترکیه و هند؛ کاهش در چین

گزارش تولید ماهانه انجمن جهانی فولاد از آمار اعلام شده توسط ۶۴ تولیدکننده فولاد خام نیز در ماه ژوئن سال جاری نشانگر میزان تولید ۲۹/ ۱۴۸ میلیون تن است که در مقایسه با ماه ژوئن سال گذشته کاهشی ۷ درصدی در سراسر جهان را نشان می‌دهد. تولید جهانی در ماه ژوئن ۲۹/ ۰ درصد نسبت به ماه مه کاهش پیدا کرده است.

چین که به تنهایی بزرگ‌ترین تولید‌کننده و همزمان بزرگ‌ترین مشتری فولاد در جهان محسوب می‌شود با شروع فصل بارشی در این کشور و کاهش تقاضا در بخش ساخت‌و‌ساز برای فولاد میزان تولید آن پس از چند ماه افزایش روندی کاهشی در پیش گرفت و از ۲/ ۹۲ میلیون تن در ماه مه به بیش از ۵/ ۹۱ میلیون تن در ماه ژوئن رسید. شیوع موج دوم کرونا و عدم بازگشایی‌ اقتصادی باعث اختلال در زنجیره عرضه جهانی در بسیاری از تولید‌کنندگان عمده جهان شد. ترکیه نیز با افزایش چشمگیر تولید خود در ماه ژوئن از رتبه نهم تولیدکنندگان خود را به هفتمین تولیدکننده بزرگ جهان در ماه مارس بدل کرد. هند نیز با افزایش تولیدی بیش از ۸۰۰ هزار تنی بار دیگر روند مثبت ماهانه‌ای را برای خود به ثبت رساند.