شماره روزنامه ۶۱۱۹
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۱۹ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۱۹

  • طبیعت‏‌خواری در وقت اضافه

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: افزایش گرما در شهرها به خاطر «گذار از طبیعت شهر برای توسعه شهر» با شدت بیشتری نسبت به مناطق روستایی جهان در حال وقوع است و اگر شهرداران ۵۰۰ شهر پرجمعیت دنیا با همین دست‌‌فرمان، «طبیعت‌‌زدایی» را ادامه دهند، سه تهدید پرهزینه و احتمالا جبران‌‌ناپذیر دامن شهروندان، اقلیم شهر و اقتصاد شهر را خواهد گرفت.
  • حرکت در محدوده قرمز

    دنیای اقتصاد-محمدصادق صفا: با پایان روز معاملاتی گذشته، بازار سهام ایران همچنان نزولی بود و شاخص‌کل بورس با ۵۰۵۵ واحد کاهش به ۲‌میلیون و ۱۰۱‌هزار واحد رسید. شاخص هموزن نیز ۰.۲۴درصد افت داشت و هفتمین روز متوالی سرخ‌پوشی را رقم زد که به دلیل ناآرامی‌های اخیر در لبنان و افزایش ابهام در بازار رخ ‌داده‌است.
  • جزر و مد پاییزی دلار

    دنیای اقتصاد: بازار ارز در رفت‌وبرگشت میان کانال‌های قیمتی مختلف است. در پی انتشار اخبار مناقشات منطقه‌ای، سوگیری فعالان بازار ارز نیز تغییر می‌کند. با انتشار سیگنال‌هایی مبنی بر عدم تمایل طرفین به ایجاد درگیری مستقیم طرف تقاضا کاهش یافته و نرخ‌ها کاهشی می‌شوند و در مقابل اخباری مانند تمایل به پاسخگویی نظامی موجب افزایش تقاضا و رشد نرخ‌ها می‌شود.
  • رتبه بانک‌ها در وام فرزندآوری

    دنیای اقتصاد: بر اساس آمار منتشر شده از سوی بانک مرکزی، در ۶ماه نخست سال ۱۴۰۳، بانک‌ها حدود ۲۰‌هزار میلیارد تومان به ۲۴۵‌هزار و ۵۰۸ نفر تسهیلات فرزندآوری پرداخت کرده‏‌اند. در میان ۲۸ بانک ارائه‏‌دهنده این تسهیلات، بانک ملت با پرداختی نزدیک به ۴‌هزار میلیارد تومان از فروردین تا پایان شهریور ۱۴۰۳، جایگاه نخست را به خود اختصاص داده است.
  • وقتی رئیس جدید عجولانه تصمیم می‏‏‌گیرد

    مترجم: مریم مرادخانی
    وقتی رئیس جدیدتان مرتب و بدون هیچ توجیه شفافی، تصمیمات عجولانه می‏‏‌گیرد، ممکن است حس کنید زندگی کاریتان از حالت طبیعی خارج شده: لغو ناگهانی جلسه‏‏‌ها بدون هیچ توضیحی، موجی از جلساتی که در تقویمتان علامت زده‏‏‌اید یا ورود غیرمنتظره یک کارمند جدید. «شارمین بانو»، مربی حوزه مدیریت در سیاتل، می‏‏‌گوید: «این رفتار از نظر حرفه‏‏‌ای ناامیدکننده و از نظر احساسی ‏‏‌خسته‏‏‌کننده است. هنوز بین شما و این رئیس جدید اعتماد برقرار نشده، بنابراین هر نیت خیری که ابتدا داشتید از بین می‌رود.»
  • تور پاییزی کویر و دریا

    دنیای اقتصاد: پاییز و به‌ویژه مهر و آبان یکی از بهترین فصل‌‌‌ها برای سفر و طبیعت‌‌‌گردی است. از همین روست که آژانس‌‌‌های گردشگری طیف گسترده‌‌‌ای از تورها را به مقاصد مختلف طبیعی تدارک دیده‌‌‌اند، از جنگل و کوه گرفته تا کویر و دریا! در این گزارش ما سراغ دو مورد آخر یعنی کویر و دریا رفتیم و تورهایی را بررسی کردیم که در محدوده مرکز و جنوب ایران تعریف شده‌‌‌اند. این تورها از حوالی ۵ میلیون تومان برای یک تور دو‌روزه شروع شده و تا بالای ۱۷ میلیون تومان برای تور سه‌روزه به مقاصد جنوب افزایش پیدا کرده‌‌‌اند.
  • ایران شصت‌وچهارمین کشور نوآور جهان

    دنیای اقتصاد: رشد انفجاری نوآوری در جهان رو به توقف است؛ این را می‌شود از رتبه‌بندی و وضعیت اخیر ۱۳۳ کشور جهان در زمینه میزان پیشرفت نوآوری در آنها به خوبی متوجه شد. احتمالا بارها این سوال به ذهن بسیاری از ما رسیده است که کدام کشور رهبری نوآوری را در جهان در اختیار دارد. اغلب افراد ممکن است در پاسخ به این سوال بگویند آمریکا، عده کمی احتمالا می‌گویند چین؛ اما بر اساس شاخص جهانی نوآوری که توسط سازمان جهانی مالکیت فکری (WIPO) منتشر شده است، آمریکا در رتبه سوم و چین در رتبه یازدهم رتبه‌بندی کشورهای جهان از نظر شاخص نوآوری قرار دارند.
بیشتر