شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۳ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۱۰۳

  • رویای بازار رقابتی با ۷۰هزار خودرو؟

    دنیای اقتصاد: با اختصاص یک‌میلیارد دلار ارز به واردات خودرو (برای امسال) و همچنین اعلام وزیر اقتصاد مبنی بر باز شدن گره واردات، حالا این پرسش برای افکار عمومی ایجاد شده که آیا قرار است تحولی عظیم در بازار خودروی کشور از حیث کاهش انحصار و افزایش رقابت رخ بدهد؟ روز گذشته، ابتدا این وزیر امور اقتصادی و دارایی بود که در توئیتی خبر از باز شدن گره کور واردات خودرو داد. عبدالناصر همتی در صفحه شخصی خود (در شبکه اجتماعی ایکس) نوشت: امروز بالاخره گره کور واردات خودرو را با تدبیر رئیس‌جمهور در جلسه ستاد اقتصادی دولت باز کردیم. همه بدانند اجازه انحصار در هیچ حوزه و صنعتی را نمی‌دهیم. همه صنایع باید با رقیب خارجی خود رقابت کنند. منافع ملت ایران در رقابت است. کمی بعد از این توئیت وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی خبری را اعلام کرد که نشان داد منظور همتی از باز شدن گره کور واردات چه بود.
  • مسیر پرچالش تسهیلات ازدواج

    دنیای اقتصاد-فائزه پوزش: شواهد حاکی از آن است که زوجین، پس از دریافت سند ازدواج و اقدام به ثبت‌‌‌نام برای تسهیلات مربوطه، با موانع و چالش‌‌‌های قابل‌توجهی روبه‌‌‌رو می‌‌‌شوند. دنیای اقتصاد در این گزارش بر آن است تا ضمن نگاهی ژرف به این موضوع، به تحلیل برخی از برجسته‌‌‌ترین و روشن‌‌‌ترین مشکلات موجود بپردازد؛ مسائلی که نه تنها آغاز زندگی مشترک را دشوار می‌‌‌سازد، بلکه مسیر بهره‌‌‌مندی از تسهیلات ازدواج را نیز با پیچیدگی‌‌‌های فراوانی همراه کرده است. این گزارش، تلاشی است برای آشکار ساختن زوایای پنهان این معضل که گریبان‌‌‌گیر بسیاری از زوج‌‌‌های جوان شده است.
  • عبرت‌های برنامه توسعه

    دنیای اقتصاد -کیوان حسین‏وند: برنامه پنج‌ساله اول توسعه که بیشتر با نام «سیاست‌های ثبات اقتصادی» یا «برنامه تعدیل ساختاری» نیز شناخته می‌شود، دربرگیرنده اصلاحاتی اساسی در سیاست‌های اقتصادی دولت ایران بود.
  • کشاورزی در حصار اقلیم و دولت

    دنیای اقتصاد: تغییرات اقلیمی، گسترش خشکسالی، تخریب منابع، بی‌‌‌‌‌توجهی به روش‌های صنعتی و بی‌‌‌‌‌بهرگی از تکنولوژی‌های نوین را باید از مهم‌ترین چالش‌های فراروی کشاورزی ایران محسوب کرد. در چنین فضایی تراز تجاری حوزه کشاورزی نیز منفی است. نبود برنامه‌‌‌‌‌ریزی هدفمند برای رفع مشکلات، رشد پایدار بخش کشاورزی ایران را به مخاطره خواهد انداخت. کمبودهای یادشده در شرایطی هستند که در برنامه هفتم توسعه رشد ۵.۵‌درصدی در حوزه کشاورزی، هدف‌گذاری شده‌است. با توجه به اهمیت بخش کشاورزی در رشد اقتصادی و به‌طور خاص در مقوله امنیت غذایی، تحقق این هدف نیازمند بازگشت از مسیر نادرست و اصلاح سیاست‌های کلان حاکم بر این بخش، جذب سرمایه ‌برای بهبود و توسعه فعالیت‌های کشاورزی، تخصیص بهینه‌‌‌‌‌ منابع مالی داخلی و خارجی و همچنین بهینه‌سازی مصرف آب است.
  • کدام اصلاحات اقتصادی؟

    صحبت از اصلاحات اقتصادی در ایران هر روز شدت می‌گیرد و بحث بر سر چند و چون‌ گذار و نحوه بده‌بستان دولت و جامعه در جریان اصلاحات، بخش اعظم مباحث را تشکیل می‌دهد. بخشی از موافقان اصلاحات با یادآوری ناترازی‌‌‌های گسترده اقتصادی، دور شدن دولت از رویکردهای پوپولیستی در سیاستگذاری را کلید موفقیت دولت برای گشودن قفل اقتصاد ایران می‌‌‌دانند.
  • «دریای شباهت» در درخواست‏‏‌های شغلی

    مترجم: منا اختیاری
    با کاهش فرصت‌‌‌های شغلی در بریتانیا طی چند سال گذشته، جویندگان کار مجبور شده‌‌‌اند روش‌های بدیعی برای برجسته کردن خود در میان انبوه متقاضیان پیدا کنند. تکنولوژی‌‌‌های جدیدی همچون هوش‌‌‌مصنوعی مولد و ابزارهای دیجیتال پیشرفته، تولید رزومه‌‌‌ و معرفی‌‌‌نامه‌‌‌ را بسیار ساده‌‌‌تر و سریع‌‌‌تر کرده‌‌‌اند. خروجی قوی و حرفه‌‌‌ای این ابزارها قابل مقایسه با روزگار صفحه A۴ سفید و فونت کسل‌‌‌کننده «تایمز نیو رومن» نیست.
  • احترام هنرمندان کشور را حفظ کنید

    دنیای اقتصاد: آیین رونمایی از اولین کتاب تاریخ شفاهی موزه سینما، پلتفرم تخصصی موزه، اپلیکیشن تقویم جامع سینمای ایران و اولین سالن ایمرسیو مدیای این مجموعه برگزار شد و به همین بهانه هنرمندان سرشناس سینما دور هم جمع شدند و از چالش‌های سینما حرف زدند. در این مراسم علی نصیریان، بازیگر پیشکسوت سینما، گفت: می‌خواهم از اتفاقی که در دهه ۴۰ در حوزه‌های مختلف فرهنگ و هنر رخ داد، صحبت کنم. در زمینه سینما در آن دهه حرکت‌های خیلی خوبی شروع شد و ما در آن زمان سینما داشتیم اما سینما مناسب فرهنگ ایران نبود و این نوع سینما با آدم‌هایی مانند فرخ غفاری، مسعود کیمیایی و زنده‌یاد مهرجویی شروع شد. این افراد با فرهنگ غرب و فرهنگ ایران به‌خوبی آشنا بودند و آثار جذابی ساختند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر