شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۷ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۷۷

  • ۴ معمای بیمه تصادف

    بهروز اسدنژاد/کارشناس صنعت بیمه
  • بدترین دوران کارزار انتخاباتی ترامپ

    دنیای‌اقتصاد: شام دوم اوت در بریج همپتونِ نیویورک، خانه «هاوارد لوتنیک»، مدیر اجرایی «کانتور فیتزجرالد»، یک مراسم قابل توجه بود. در میان حدود ۱۳۰نفری که زیر یک چادر با تهویه مطبوع غذا خوردند، برخی از ثروتمندترین حامیان دونالد ترامپ، از جمله بیل آکمن، سرمایه‌دار میلیاردر صندوق تامینی و امید مالک، رئیس صندوق دیگری به نام ۱۷۸۹ کپیتال در کنار رئیس‌جمهور سابق نشسته بودند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، برخی از ‌میهمانان امیدوار بودند که ترامپ پس از یکسری اشتباهات مخرب نشان دهد که در حال تنظیم مجدد کارزار خود است؛ اما او این کار را نکرد.
  • صادرات تحت‌پوپولیسم ارزی

    دنیای اقتصاد: با افزایش درآمدهای ارزی حاصل از فروش نفت در ایران، تثبیت نرخ دلار آغاز شد، در نتیجه این عملیات، واردات افزایش پیدا کرد و رفاهی زودگذر در کشور ایجاد شد ولی با کاهش درآمدهای ارزی، شوک قیمتی به دلار وارد شد و قیمت‌ها افزایش چند برابری را تجربه کردند. در ادبیات اقتصادی تثبیت نرخ ارز به لنگر ارزی معروف است؛ این سیاست بسیار شکننده است و با هر کاهش یا افزایش در درآمدهای ارزی، ‏‏‏‏‏‌ لنگر تعادل اقتصاد به هم می‌ریزد و تورم آغاز می‌شود. در سال‌های اخیر و با افزایش تحریم‌ها، درآمد دلاری دولت کاهش پیدا کرد و دوباره سناریوی قبلی بالا رفتن قیمت‌ها تکرار شد. این‌بار، سیاستگذار پولی برای کنترل شوک تقاضا دست به‌فروش گسترده اوراق زد و اهرم جدیدی برای مهار قیمت‌ها و افزایش نقدینگی به‌کار برد.
  • ماموریت پنجمین معاون اقتصاد دانش‌بنیان

    دنیای اقتصاد -مهسا طاعتی: در حالی که بررسی عملکرد چهار معاون علمی و فناوری نشان می‌دهد که فعالان ارزیابی مثبتی از دوره فعالیت سورنا ستاری به جهت تصویب قانون جهش تولید دانش‌بنیان دارند و از روح‌الله دهقانی فیروزآبادی به عنوان مدافع تبعیض فناورانه و اینترنت طبقاتی انتقاد دارند، مسعود پزشکیان در هفته جاری حسین افشین را به عنوان پنجمین معاون علمی و فناوری ریاست‌جمهوری منصوب کرد. به نظر می‌رسد که بازیگران اکوسیستم اقتصاد دیجیتال کشور شناخت چندانی از معاون علمی جدید ندارند، با این حال امیدوارند که او ادامه‌دهنده مسیر رشد این اکوسیستم باشد. البته برخی از فعالان به او پیشنهاد می‌کنند تا افزایش حضور استارت‌آپ‌ها در بازار سرمایه، تقویت تعامل با بخش خصوصی و تشکل‌های صنفی و استفاده از تمام ظرفیت‌های قانون تولید دانش‌بنیان را در اولویت قرار دهد.
  • دالان ورود توریست

    دنیای اقتصاد -فاطمه باباخانی: داده‌‌‌‌‌‌های مرکز آمار نشان می‌دهد که ۱۰ کشور مبدأ گردشگری ورودی در ایران در سال گذشته شامل عراق، افغانستان‌‌‌، ترکیه‌‌‌، پاکستان، ارمنستان‌‌‌، آذربایجان، ترکمنستان، بحرین‌‌‌، ‌‌‌ کویت و چین می‌شود که جمع آنها به ۶ میلیون هم نمی‌رسد، در حالی که در همین بازه زمانی ۲.۵میلیون ایرانی به ترکیه سفر کرده‌‌‌اند. این کشور فراتر از توریست‌‌‌های ایرانی، توانسته۵۶.۵میلیون گردشگر در یک سال داشته باشد و جزو ۱۰ کشور برتر جهان قرار گیرد‌‌‌. این کشور تنها در یک سال ۵۴.۳ میلیارد دلار از توریسم به دست آورده در حالی که در ایران سهم درآمدهای نفتی از این هم کمتر است. «دنیای اقتصاد» در یک نظرسنجی از فعالان حوزه توریسم مهم‌ترین اولویت‌‌‌های رونق گردشگری خارجی را بررسی کرده است.
  • زنگ اصلاحات اقتصاد همسایه

    دنیای اقتصاد: با توجه به بحران اقتصادی پاکستان دولت شهباز شریف برنامه‌های اصلاحی گسترده ای‌ را با حمایت صندوق بین‌المللی پول در پیش گرفته است. در این میان، نقش ارتش پاکستان در حمایت از این اصلاحات بسیار پررنگ است. ارتش نگران است که ادامه بحران اقتصادی، باعث بی‌ثباتی در کشور شود و منافع آن را تهدید کند. به همین دلیل، خود را ضامن اصلی اجرای برنامه‌ اصلاحات می‌داند. حمایت ارتش از اصلاحات اقتصادی، فرصتی برای پاکستان است تا از بحران کنونی خارج شود. با این حال، موفقیت این برنامه‌ها به عوامل متعددی از جمله میزان حمایت عمومی، توانایی دولت در اجرای اصلاحات و تعامل با گروه‌های ذی‌نفع بستگی دارد.
  • متقاعدسازی؛ بزرگ‌ترین اشتباه بازاریابان

    مترجم: مریم مرادخانی
    «الایس سنت المو لوئیس»، پیشگام حوزه بازاریابی قرن نوزدهم است که برای نخستین بار، مفاهیم قیف فروش و بازاریابی را مطرح کرد. طبق این ایده، برای به دست آوردن یک مشتری وفادار باید افراد را از چند مرحله عبور دهید. ابتدا باید مردم را از محصول خود آگاه کنید، سپس باید وادارشان کنید که آن را در زندگی خود تصور کنند. بعد باید ترغیبشان کنید که آن را بخرند. و در نهایت باید متقاعدشان کنید که خرید را تکرار کنند و درباره محصولتان با دیگران صحبت کنند. این قیف بر پایه «متقاعدسازی» بنا شده است. اما «لزلی زین» معتقد است این روش قدیمی شده. او می‏‏‌گوید: «آدم‏‏‌ها به‏‏‌شدت مقاومت دارند و به سختی متقاعد می‏‏‌شوند. راه درست برای نگاه به بازاریابی این است که بگوییم بازاریابی با غریزه زندگی می‌کند و با غریزه می‏‏‌میرد.» او که بنیان‌گذار شرکت مشاوره بازاریابی «تریگرز» و نویسنده کتابی به نام «قدرت غریزه» است، اخیرا مهمان «کرت نیکیش» از مجله کسب و کار هاروارد بوده و توضیح می‌دهد که چطور یک محصول صد ساله یا جدید را بازاریابی کنیم. در بخش نخست گفت‏‏‌وگو، او علت ناکارآمدی بازاریابی سنتی را شرح می‌دهد و می‏‏‌گوید این «ذهن‌ناخودآگاه» مشتری است که درباره انتخاب یا عدم‌انتخاب یک برند تصمیم می‌گیرد. چکیده‏‏‌ای از این گفت‏‏‌وگو را با هم می‏‏‌خوانیم:

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر