شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۸ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۷۸

  • صنعت؛ قربانی اول ناترازی برق

    دنیای اقتصاد-مرضیه احقاقی: در صورت تداوم ضعف‌های زیرساختی تولید صنعتی در ایران همچون قطعی مکرر برق، در ماه‌های آتی ممکن است تولید صنعتی کاهش‌یافته و برای جبران تقاضای داخل مجبور به واردات گسترده آن‌هم در شرایطی شویم که کشور با کمبود ارز مواجه است. سیاستگذار باید به این توجه داشته‌باشد که برای رفع فقر و توسعه پایدار نباید ‌بار تمام ضعف‌های زیرساختی همچون سال‌گذشته بر دوش صنایع باشد.
  • روسیه در تدارک «پاسخ سخت»

    دنیای اقتصاد: روسیه تخلیه را در منطقه بلگورود آغاز کرده؛ زیرا به افزایش فعالیت نظامی در آن سوی مرز اوکراین چشم دوخته است. به گزارش الجزیره، فرماندار بلگورود روز دوشنبه اعلام کرد که به غیرنظامیان در یکی از روستاهای این منطقه دستور داده است تا برای امنیت خود منطقه را تخلیه کنند. در حال حاضر نیروهای روسیه در حال نبرد با حمله اوکراین در منطقه کورسک هستند. ویاچسلاو گلادکوف روز دوشنبه در پیام‌رسان تلگرام هشدار داد: «دشمن در مرز منطقه کراسنویارژسکی فعال است.» او گفت: «برای سلامت و امنیت جمعیت خود، ما شروع به انتقال افرادی که در کراسنویارژسکی زندگی می‌کنند به مکان‌های امن‌تر می‌کنیم. مطمئن هستم که سربازان ما هر کاری را برای مقابله با تهدیدی که ایجاد شده است، انجام خواهند داد.»
  • ابزارهای نوین در اقتصاد دیجیتال

    در دومین روز از برگزاری نمایشگاه بین‌المللی صنعت مالی دو نشست تخصصی حول محور اهمیت کیف‌پول الکترونیکی در اقتصاد دیجیتال و نقش تلکام در صنعت بورس، بانک و بیمه برگزار شد. در این نشست به میزبانی «همراه اول» افراد متخصص این حوزه در گفت‌وگویی به شرح کامل این موضوعات پرداختند. گفتنی است که میزگرد مختص به اهمیت اقتصاد دیجیتال با حضور داود علیزاده، مدیر کیف‌پول فراگیر «اوانو» آغاز شد و در ادامه از صاحب‌نظران این حوزه اهمیت کیف‌پول الکترونیکی را جویا شد.
  • عقل و احساس در بازارهای مالی‏‏‌

    اقتصاد نئوکلاسیک بر پایه‌‌ فرض عقلانیت کامل افراد در تصمیم‌گیری‌‌‌های اقتصادی بنا شده است. طبق این دیدگاه، هر فرد همواره به دنبال حداکثر کردن سود خود است و انتخاب‌‌‌هایش براساس تحلیل دقیق هزینه‌‌‌های فرصت صورت می‌گیرد. اما در دهه‌‌‌های اخیر، ورود رفتارشناسان به حوزه‌‌ اقتصاد، این فرض را به چالش کشیده است.
  • خصوصی‌سازی؛ جلیقه نجات خودروسازی

    دنیای‌اقتصاد: کمتر از پنج ماه از شروع سال ۱۴۰۳ گذشته است با این حال به نظر می‌رسد سالی که از سوی مقام رهبری به عنوان سال «جهش تولید با مشارکت مردم» نام‌گذاری شده، چندان مورد توجه قرار نگرفته است. بعد از نام‌گذاری سال جدید از سوی مقام رهبری بسیاری از نگاه‌ها به صنعت خودرو معطوف شد، صنعتی که با حکمرانی دولت، تنها به چرخه تولید زیان تبدیل شده و به نظر می‌رسد آخرین مسیر برای بازگشت به دوران طلایی خودروسازی تنها واگذاری سهام دولتی به بخش خصوصی است. اگر‌چه سال ۱۴۰۳ به عنوان سال جهش تولید خوانده شده با این حال خودروسازی کشور روزهای سختی را سپری می‌کند. عدم‌اصلاح قیمت خودرو و فریز ۱۵‌ماهه قیمت‌ها، تولیدکنندگان را ناخوش کرده و به نظر می‌رسد تا استقرار وزیر صمت دولت چهاردهم و تعیین راهبرد صنعتی توسط وی، قیمت‌گذار همچنان بلاتکلیف بماند.
  • زنان؛ نقش اول المپیک

    دنياي اقتصاد: المپیک فرانسه هم با تمامی حواشی و اتفاقات تلخ و شیرین‌اش، به تاریخ پیوست. خلاف افتتاحیه که در رود سن برگزار شد، مراسم اختتامیه مثل آن چیزی که از المپیک‌های قبل دیده بودیم، در استادیوم برپا شد و استاد دوفرانس میزبان رژه دوباره کشورها و خاموش شدن مشعل پاریس ۲۰۲۴ بود. البته پرچم و مشعل به تام کروز ستاره هالیوودی سپرده شد تا آن را به لس‌آنجلس ببرد و آمریکا برای میزبانی از آن آماده شود. در پایان رقابتی که کمی بیش از دو هفته به طول انجامید، آمار و رکوردهای جالبی به جای مانده؛ مثل اینکه نقش زنان، درخشان‌تر از مردان بوده و شاید اگر سیمون دو بووار زنده بود، نام کتاب معروفش را جنس اول می‌گذاشت!
  • نسل زد و تغییر فرهنگ ارتباط در محیط کار

    مترجم: منا اختیاری
    نسل زدی‌‌‌ها به همین سرعت از رفت‌‌‌وبرگشت تمام‌‌‌نشدنی ایمیل‌‌‌های کاری خسته شده‌‌‌اند. از آنجا که نسل زدی‌‌‌ها در دوران کار دیجیتالی وارد بازار کار شدند، به سادگی و راحتی پلتفرم‌‌‌های پیام‌‌‌رسان آنلاین عادت کرده‌‌‌اند. نظرسنجی سال ۲۰۲۰ شرکت مشاوره‌‌‌ای «کریتیو استراتجیز» نشان داد که جی‌میل در جایگاه چهارم ابزارهای همکاری نسل زد قرار دارد و گوگل داکس، زوم و آی‌‌‌مسج گوی سبقت را از آن ربوده‌‌‌اند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر