شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۷۶ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۷۶

  • بیابان یا بلندمرتبه؟

    دنیای اقتصاد-گروه شرکت‌های ساختمانی: برج‌‌‌‌سازی در تهران، هم ممنوع است، هم مجاز؛ ضوابط طرح تفصیلی تهران جلوی سازنده‌‌‌‌هایی که قصد «سرمایه‌‌‌‌گذاری ساختمانی طبق ضوابط و بدون خلاف برای احداث بلندمرتبه» دارند، دیوار کشیده اما طراح و مجری همین طرح یعنی شهرداری، راه انحرافی برای این مدل ساخت‌‌‌‌وساز تقریبا در هر نقطه از پایتخت را باز گذاشته است. محصول این نظام دوگانه شهرسازی، از یک‌‌‌‌سو سرگردانی شرکت‌های توسعه‌‌‌‌دهنده صنعت ساختمان را موجب شده و از سوی دیگر، به خاطر بروز تبعات اقتصادی، شهری و اجتماعی بلندمرتبه‌‌‌‌سازی حساب‌‌‌‌نشده، نسبت به اصل کار سوءبرداشت عمومی و کارشناسی ایجاد شده است.
  • ماراتن مجوزها در بازار گردشگری

    دنیای اقتصاد -صدیقه نژادقربان: روند طولانی و سختگیرانه دریافت مجوز برای تاسیسات گردشگری، یکی از پرچالش‏‏‌ترین موضوعاتی است که می‌تواند پیش روی فعالان این عرصه باشد؛ این چالش‌ها ،‌عدم تمایل به‌دریافت مجوز قانونی یا بیرون رفتن از این مسیر را افزایش می‌دهد. گروه مطالعات فرهنگ و آموزش مرکز پژوهش‏‏‌های مجلس در گزارشی به روند «نظارت بر وضعیت صدور مجوز بهره‏‏‌برداری از تاسیسات گردشگری» پرداخته است که در آن دو دسته «چالش‏‏‌های تسریع صدور» و «چالش‏‏‌های موانع صدور» مجوز برای فعالان تاسیسات گردشگری را مورد بررسی قرار داده است. در صنعت گردشگری یکی از مهم‌ترین بخش‏‏‌هایی که اقدام به رفع نیازهای رفاهی گردشگران و مسافران از جمله اقامت آنها می‌کند، «تاسیسات گردشگری» است که در رشد و رونق توسعه گردشگری داخلی و خارجی نقش مهمی ایفا می‌کند. اما هریک از تاسیسات گردشگری برای ایجاد و راه‌اندازی نیازمند دریافت مجوز کسب‌و‌کار با پروانه بهره‏‏‌برداری هستند، اما صدور این مجوز با چالش‏‏‌های بسیاری همراه است.
  • پیشروی اوکراین در عمق روسیه

    دنیای اقتصاد: نیروهای اوکراینی روز جمعه به عمق روسیه فشار آوردند و سعی کردند از حمله غافلگیرانه برون مرزی خود سود ببرند؛ زیرا مسکو به‌سرعت قصد دارد برای تقویت دفاع خود در برابر بزرگ‌ترین حمله به خاک روسیه از زمان آغاز جنگ آماده شود. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پس از تصرف چند شهرک کوچک در چند روز گذشته، اوکراین برای به‌دست گرفتن کنترل کامل یک شهر در نزدیکی مرز و اعزام واحدهای کوچک برای انجام حملات بیشتر به منطقه کورسک در جنوب غربی روسیه تلاش می‌کند.
  • الزامات توسعه فناورانه

    دکتر سعيد نايب
    رفاه تابعی از توان تولید یا ظرفیت‌های تولید جامعه است. به این معنی که هر قدر ظرفیت‌های تولیدی یک جامعه افزایش یابد، رفاه در آن جامعه افزایش خواهد یافت. در نگاه آدام اسمیت ظرفیت‌های تولیدی جامعه نیز تابعی از دو متغیر تقسیم کار و انباشت سرمایه است؛ با این توضیح که در نگاه اسمیت تنها عامل محدودکننده پیشرفت فنی انباشت سرمایه بوده و از این‌رو از بیان انباشت سرمایه درواقع تحقق پیشرفت فنی را دنبال می‌کرده است. براین اساس، در نگاه اسمیت رفاه جامعه نتیجه دو عامل تقسیم کار و پیشرفت فنی است و این دو عامل در مفهوم فناوری قرار می‌گیرند.
  • طرح تردد ویژه «ازن»

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: شاخص کیفیت هوای تهران در ۲۴ ساعت منتهی به ۱۰ صبح روز گذشته شنبه ۲۰ مرداد ماه برابر ۱۵۶ واحد یعنی در مرز ناپاکی اعلام شد؛ افزایش آلاینده ثانویه ازن عامل بازگشت وضعیت هوای تهران به وضعیت ناپایدار به لحاظ آلایندگی بود. آلاینده ازن عمدتا در روزهای گرم سال و در میانه روز که گرما به اوج خود می‌رسد شدت می‌گیرد؛ هیچ ماسک و فیلتری نمی‌تواند اثرات منفی این آلاینده را منتفی کند و بنابراین باید استراتژی متفاوتی در برخورد با آن نیز از سوی مردم اخذ شود. در عین حال باید تاکید کرد که کودکان بیش از سایر گروه‌‌ها در مواجهه با این آلاینده ثانویه در معرض خطر هستند. به آن آلاینده تابستانی یا گرمایی می‌گویند، ‌‌تا چند سال پیش حتی اسمش را هم نشنیده بودیم اما حالا به دغدغه روزهای گرم بدل شده است. چاره‌ای هم برایش نداریم الا عدم‌تردد و صبر چراکه آلاینده ثانویه است و برایش نمی‌توان نسخه واحدی پیچید اما خطرناک‌تر از اسم متفاوتش است. چندسالی است که شهروندان تهرانی با آلاینده‌ای به نام گاز ازن آشنا شده‌اند، ‌‌آلایندگی ثانویه‌ای که منشأ آن گرماست و به همین دلیل در روزهای گرم و تابستانی مهمان شهرمان می‌شود.
  • اصلاح «سازمان زامبی»

    نویسنده: Andy Cope مترجم: منا اختیاری
    تحقیقات سازمانی گالوپ نشان می‏‏‌دهد که سال گذشته ۵۰ درصد از نیروی کار هیچ‏‏‌ انگیزه و رغبتی به کارشان نداشته‏‏‌اند. این یعنی رقم قابل‌توجهی از کل کارکنان، از سر کار رفتن متنفرند و به طور منظم غایب، بی‏‏‌انگیزه یا دچار مشکلات مزمن و خفیف سلامت روانی هستند. به عبارت دیگر شما یک «سازمان زامبی» دارید. این افراد اسیر وضعیتی شده‏‏‌اند که من نامش را «نفرین متوسط بودن» گذاشته‏‏‌ام. جسمشان در محل کار حاضر می‏‏‌شود، اما ترجیح می‏‏‌دهند آنجا نباشند و احتمالا برای رسیدن آخر هفته یا تعطیلات بعدی روزشماری می‏‏‌کنند.
  • انتظارات صعودی طلای جهانی

    دنیای اقتصاد: بازارهای جهانی در روز گذشته، شرایطی آرام را تجربه کردند. بازار کریپتو نیز با وجود روزهای پرتلاطم اخیر، شاهد نوسانات کمتری بود. بیت‌کوین پس از اصلاح قیمت‌های خود، در سطح حمایتی ۶۰ هزار دلار تثبیت شد. بازار طلای جهانی نیز تعطیل بود؛ با این حال اخبار امیدوارکنند‌ه‌ای از این فلز زرد به گوش می‌رسد. در ادامه روند صعودی طلا، قیمت این فلز به ۲ هزار و ۴۳۰ دلار رسید.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر