شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۶۶ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۶۰۶۶

  • رفع فیلترینگ آماده اقدام دولت

    دنیای اقتصاد: دولت چهاردهم پس از تنفیذ رئیس‌جمهور حالا فعالیت خود را به‌صورت رسمی شروع کرده است. در این شرایط با اظهارات اخیر مسوولان مبنی بر تایید شکست سیاست فیلترینگ و رونمایی از طرح رفع آن در مجلس، به نظر می‌رسد که یک قدم به رفع فیلترینگ نزدیک شده باشیم. کارشناسان هر چند طرح رفع فیلترینگ را دارای اشکالات حقوقی می‌دانند، اما از آن به عنوان گامی مثبت یاد می‌کنند. از سوی دیگر، اختیار و قدرت دولت مسعود پزشکیان برای رفع فیلترینگ محل سوال است که به اعتقاد کارشناسان، دولت چهاردهم اختیار و قدرت رفع فیلترینگ را دارد و باید از فرصت‌های خود برای اقناع سایر ارکان نظام در این مسیر استفاده کند.
  • «دیپلماسی کانال پشتی» برای مهار بحران

    دنیای اقتصاد: پس از حمله راکتی به مجدل شمس در بلندی‌های جولان و تشدید تنش و تقابل میان اسرائیل و حزب‌الله، دیپلمات‌های غربی روز یکشنبه (۷مردادماه) در تلاش برآمدند تا از افزایش درگیری‌ها در امتداد مرز اسرائیل و لبنان جلوگیری کنند. بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پس از بازگشت زودهنگام از سفر به ایالات متحده، روز یکشنبه با وزرای ارشد و مقامات امنیتی دیدار کرد تا درباره گام‌های بعدی صحبت کند. اگرچه حزب‌الله این حمله موشکی را رد کرده، اما اسرائیل ادعا می‌کند که این حمله از سوی حزب‌الله انجام گرفته است. «پاتریک کینگزلی»، «یوان وارد» و «ایزابل کرشنر» در گزارشی در نیویورک‌تایمز نوشتند، «آدرین واتسون» سخنگوی شورای امنیت ملی ایالات متحده نیز در بیانیه‌ای انگشت اتهام را به سوی حزب‌الله نشانه رفت و افزود که «این موشک از منطقه‌ای که آنها کنترل می‌کنند، پرتاب شد.»
  • سایه سیاست بر محیط‌زیست

    دنیای اقتصاد: این روزها بحث درباره رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست مشابه سایر وزیران و معاونان رئیس‌جمهور بالا گرفته است. بسیاری از کارشناسان با نگارش نامه‌‌‌هایی خطاب به مسعود پزشکیان، ‌‌‌ رئیس‌جمهور منتخب و شورای راهبری هم درباره ویژگی‌های رئیس این سازمان نوشته‌اند و هم از افرادی نام برده‌‌‌اند که برای این جایگاه مناسبند. رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، معاون مسعود پزشکیان خواهد بود‌‌‌ و باید بتواند با مدیریت صحیح خود از بیش از ۱۱‌درصد از ارزشمندترین عرصه‌های سرزمین ایران حفاظت کند. چه کسی بهترین گزینه برای حفظ تنوع زیستی ایران و در عین کاهش تبعات تغییر اقلیم بر سرزمین ایران و ... است. تجارت فردا در گزارشی که توسط «جواد حیدریان» دبیر تحریریه این هفته‌‌‌نامه نوشته شده، ‌‌‌ تلاش کرده به این پرسش‌‌‌ها پاسخ دهد.
  • شوک بدموقع به بورس

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: دادوستدهای بورس تهران در روز گذشته با افت ۱.۳۵‌درصدی شاخص‌کل بورس همراه شد. شاخص هموزن نیز در جریان معاملات دیروز کاهش ۱.۲۱‌درصدی را ثبت کرد. در فرابورس نیز شاخص‌کل بازار افت ۰.۸۵‌درصدی را تجربه کرد. افت ۱.۳۵‌درصدی در نماگر اصلی تالار شیشه‌ای در حالی رقم خورد که این میزان افت در نماگر اصلی بازار سهام از ۳۰ اردیبهشت سال‌جاری بی‌سابقه بوده‌است.
  • رابطه نابرابری و رشد

    یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌هایی که همراه با رشد مطرح می‌شود، نحوه توزیع عواید آن است. رشد اقتصادی ممکن است صرفا بخش اندکی از جامعه را منتفع سازد. بنابراین موضوع تقدم رشد بر توزیع یا عکس آن، یکی از موضوعات مهم در انتخاب استراتژی رشد برای جوامع مختلف بوده است.
  • فروش دلاری دو خودروساز بزرگ درجا زد

    دنیای اقتصاد: میانگین نرخ فروش خودروهای دو شرکت ایران خودرو و سایپا بر مبنای دلار از سال ۹۶ تا ۱۴۰۲ روند نزولی داشته حال آنکه این نرخ در شرکت‌های مونتاژی رشد قابل‌توجهی را به خود می‌بیند.میانگین نرخ فروش کارخانه‌ای خودروهای ایران خودرو از سال ۹۶ تا سال گذشته، از محدوده ۱۰‌هزار دلار به سطح ۷۵۰۰دلار کاهش پیدا کرده حال آنکه میانگین قیمت فروش خودروهای سایپا نیز در همین مدت از ۸‌هزار و ۶۰۰ دلار به محدوده ۵‌هزار و ۸۰۰ دلار تنزل کرده است.با این حال نرخ دلاری قیمت مونتاژی‌ها همواره در ارقام ۲۰‌هزار دلاری در نوسان بوده است.با توجه به جدول آماری که دو روز پیش از سوی خبرگزاری تسنیم منتشر شد مشخص است که اصلاح قیمت خودرو در شرایط کنونی دیگر یک خواسته از سوی فعالان صنعت خودرو نیست بلکه ضرورتی اجتناب‌ناپذیر برای نجات و تداوم تولید در شرکت‌های خودروساز است. آمارهای مربوط به تیراژ خودرو در فصل بهار و تیرماه امسال نیز، از وضعیت ناخوشایند خودروسازی خبر می‌دهد و اینکه تولید چندان طبق وعده‌های سیاستگذار خودرو پیش نمی‌رود.
  • پایان جنگ بر سر دورکاری

    مترجم: منا اختیاری
    بحث دیرینه درباره اینکه آیا دورکاری عملکرد کارکنان را تضعیف می‌کند یا نه، به اوج اعتبار علمی خود رسیده است. رهبران سازمانی که مشتاق بازگرداندن کارکنان به محل کار هستند، اغلب بر این باورند که دورکاری منجر به کاهش خروجی کارکنان و تضعیف فرهنگ سازمانی می‌شود. اما پژوهشی که اخیرا توسط «نیکولاس بلوم» اقتصاددان دانشگاه استنفورد و همکارانش در مجله علمی بسیار معتبر نیچر منتشر شده، حاکی از شواهد تازه‏‏‌ای در مورد مزایای برنامه‏‏‌های ترکیبی (حضور در محل کار/ دورکاری) است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر