شماره روزنامه ۶۰۱۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۷۶ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۹۷۶

  • مرگ خائن روسی در اسپانیا

    دنیای‌اقتصاد: مردانی که «ماکسیم کوزمینوف» را کشتند، می‌خواستند پیامی بفرستند. این برای بازرسان اسپانیایی حتی قبل از اینکه بدانند او کیست آشکار بود. قاتلان نه تنها در پارکینگی در جنوب اسپانیا شش بار به او شلیک کردند، بلکه با خودروی خود از روی جسد او رد شدند. «مایکل شویرتز» و «خوزه باتیستا» در گزارش ۳۱مارس در نیویورک‌تایمز نوشتند، به گفته بازرسان، آنها همچنین سرنخ مهمی برای هویت خود به جا گذاشتند: گلوله‌های ۹میلی‌متری ماکاروف که در زمره مهمات استاندارد بلوک کمونیست سابق بود. یکی از مقامات ارشد « Guardia Civil»، نیروی پلیس اسپانیا که بر تحقیقات درباره قتل نظارت می‌کند، گفت: «این یک پیام روشن بود. من تو را پیدا می‌کنم، تو را می‌کشم، تو را زیر پا می‌گذارم و تحقیر می‌کنم.»
  • نقدینگی در کریدور هدف

    دنیای اقتصاد: براساس آمارهای رسمی بانک مرکزی رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی در پایان سال ۱۴۰۲ به رقم ۲۵.۶درصد رسیده است. این آمار نشان می‌دهد که هدف‌گذاری رشد نقدینگی برای سال گذشته محقق شده است. بانک مرکزی گزارش‌های پولی و بانکی را از شهریورماه سال گذشته به‌روز نکرده است. آمارهای پولی را نیز عمدتا از طریق مصاحبه‌ها یا اطلاعیه‌ها در اختیار مخاطبان قرار می‌دهد. به همین دلیل نمی‌توان جزئیات تغییرات متغیرهای پولی را مورد نقد و بررسی قرار داد.
  • توسعه شبکه اینترنت در سایه فیلترینگ؟

    دنیای اقتصاد: وزیر ارتباطات در روزهای پایانی سال گذشته دو برابر کردن پوشش فیبر نوری و توسعه ۱۰درصدی شبکه ۵G را به‌عنوان مهم‌ترین برنامه‌های این وزارتخانه برای سال۱۴۰۳ اعلام کرد. این در حالی است که کارشناس‌ها مساله اصلی اینترنت در ایران را فیلترینگ و اختلالات آن می‌دانند تا جایی که به اعتقاد یک کارشناس آی‌تی تا زمانی که در ایران دسترسی آزاد به اینترنت وجود نداشته باشد، توسعه فیبر نوری و اینترنت ۵G صرفا یک نمایش بزرگ و بی‌ثمر خواهد بود.
  • رئیس جدید، شغل جدید

    مترجم: منا اختیاری
    سال‌ها در یک شرکت کار کرده‏‌اید و همیشه عاشق شغل‏‌تان بوده‏‌اید، اما همه چیز با ورود رئیس جدید تغییر می‌کند. دلخوری و کلافگی از اینکه باید یک بار دیگر خود را ثابت کنید، قابل درک است؛ اما بسیار مهم است که از خشم و رنجش خود عبور کنید. در این نوشتار، نویسنده استراتژی‏‌هایی را عنوان می‌کند تا به شما کمک کند بتوانید به مسیر درست بازگردید و حس موفقیت و شایستگی خود را بازیابید.
  • خودروسازی خصوصی در لاین سرعت

    دنیای اقتصاد: سال ۱۴۰۲ اگر‌چه سال خوبی برای خودروسازان نیمه‌دولتی نبود اما به واسطه حمایت‌های ارزی، خصوصی‌ها سال خوبی را سپری کردند. آخرین آمارهای ارائه‌شده از سوی وزارت صمت بیانگر آن است که تولید خودرو طبق برنامه‌ریزی وزارت صمت پیش نرفته و در سال ۱۴۰۲ تغییر قابل‌توجهی در تیراژ خودروسازی روی نداده است. با این حال اما تولیدکنندگان بخش خصوصی توانستند افت تولید چهار سال گذشته را جبران و سهم قابل‌توجهی از بازار خودرو را تصاحب کنند.
  • تصویر تجارت معدن در ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد -گروه معدن و صنایع معدنی: تراز تجاری بخش معدن در ۱۱ماهه ۱۴۰۲ به‌میزان ۶‌میلیارد و ۱۷۷‌میلیون دلار مثبت است. بررسی‏‏‏‏‌ آمار صادرات و واردات معدنی در ۱۱ماهه ۱۴۰۲ حاکی از آن است که در این مدت صادرات معدن و صنایع معدنی به میزان ۱۲‌میلیارد و ۲۸۹‌میلیون دلار به وزن ۵۷.۹۷۹‌هزار ‌تن بوده‌است. در این مدت واردات معدنی به میزان ۶‌میلیارد و ۱۱۳‌میلیون دلار و به وزن ۴.۴۳۵‌هزار‌ تن بوده‌است. براین اساس تراز تجاری در این بخش ۶‌میلیارد و ۱۷۷‌میلیون دلار از لحاظ ارزشی و ۵۳.۵۴۴‌هزار ‌تن به لحاظ وزنی مثبت بوده‌است.
  • موفقیت‌های ۱۴۰۲ صنعت نفت

    دنیای اقتصاد: صنعت نفت ایران با وجود ادامه تحریم‌ها، در سال‌گذشته نیز شاهد جهش تولید و صادرات بود و افزون بر آن در بخش‌های مختلف از پایداری تولید گاز گرفته تا بهره‏‏‏‏‌برداری از میدان‌های جدید نفتی، موفقیت‌هایی را به‌کارنامه خود افزود. همواره از صنعت نفت به‌عنوان صنعت پیشران در ایران نام‌برده می‌شود. نفت در بیش از ۱۱۰ سالی که از کشف آن در مسجدسلیمان می‌گذرد، در همه تار و پود اجتماعی، سیاسی و البته اقتصادی ایران نفوذ کرده و تقریبا کل این بخش‌ها با ورود نفت به ادبیات ایران، تغییرهای بزرگی را شاهد بوده‌اند، اگرچه صنعت نفت ایران در دهه‌های ابتدایی ازسوی شرکت‌های خارجی اداره می‏‏‏‏‌شد، نخستین گام‏‏‏‏‌ها برای ملی‌شدن نفت در آخرین روز سال‌۱۳۲۹ برداشته شد و حالا پس از گذشت ۴۵سال ‌از پیروزی انقلاب اسلامی، صنعت نفت با تکیه بر توان متخصصان و پیمانکاران داخلی به خودکفایی رسیده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر