شماره روزنامه ۶۰۳۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۵۹۴۴ دنیای اقتصاد

اخبار مطالب توصیه شده - روزنامه شماره ۵۹۴۴

  • دو متهم اصلی جهنم شیلی

    دنیای‌اقتصاد: بعدازظهر جمعه، چند صد نفر در محوطه‌های باغ گیاه‌شناسی ملی شیلی پرسه می‌زدند، غافل از اینکه درست در آن سوی تپه‌ها و یک بزرگراه، آتش‌سوزی شدید جنگلی به سمت آنها می‌آمد. خطر به سرعت آشکار شد. محیط‌بانان به سرعت در اطراف پارک با موتورسیکلت به حرکت درآمدند و فریاد می‌زدند که بازدیدکنندگان به سمت خروجی‌ها فرار کنند؛ اما زمانی که بسیاری به آنجا رسیدند، آتش هم رسیده بود. «جان بارتلت» و «جک نیکاس» در گزارش ۵فوریه در نیویورک‌تایمز نوشتند، آلخاندرو پیرانو، مدیر پارک، صبح روز دوشنبه چنین به یاد می‌آورد: «دود سیاه غلیظی از بالای سرمان بلند شده بود. بنابراین روی چمن‌ها درست داخل دروازه دراز کشیدیم. یکی از محیط‌بانان رو به من کرد و گفت: رئیس، آیا ما می‌میریم؟»
  • معمای سنجش اقتصاد دیجیتال در ایران

    دنیای اقتصاد: طی دو دهه گذشته اقتصاد دیجیتال با بهره‌گیری از قدرت فناوری‌های نوظهور تحول‌آفرین (Disruptive)، پلتفرم‌ها را از حاشیه به جریان اصلی اقتصاد، توسعه و حتی توانمندسازی اجتماعی تبدیل کرده‌ است. بازارهای پویا، چابک و ساختارشکن دیجیتال، مرزهای سنتی سازمانی را محو و مفاهیم کلاسیک اقتصادی همچون رشد، سودآوری و توان عملیاتی را به عرصه تازه‌ای وارد کرده‌اند. پیتر تیل، کارآفرین و سرمایه‌گذار آلمانی-آمریکایی بر این باور است: «برای اینکه یک شرکت در عصر دیجیتال ارزشمند باشد، رشد و مقیاس‌پذیری شرط لازم اما دوام آوردن شرط کافی و اصیل‌تر است. اما بسیاری از کارآفرینان و دولت‌ها تنها بر رشد کوتاه‌مدت تمرکز می‌کنند. آنها یک بهانه دارند: اندازه‌گیری رشد آسان است؛ اما دوام و تاب‌آوری این‌طور نیست.»
  • نگاه چینی به حملات اخیر آمریکا در منطقه

    دنیای‌اقتصاد: خبرگزاری شینهوا در گزارشی تحلیلی به بررسی تنش‌‌‌ها در خاورمیانه و دریای سرخ پرداخت و نوشت: «ایالات متحده و بریتانیا شنبه شب حملات هوایی مشترکی را به اهداف شبه‌نظامیان حوثی در یمن انجام دادند که برای سومین بار در دو هفته گذشته است.» درست یک روز قبل، ارتش ایالات متحده با هدف انتقام حمله هواپیمای بدون سرنشین به پایگاه آمریکایی در اردن که منجر به کشته شدن سه سرباز آمریکایی شد، به بیش از ۸۵ هدف در عراق و سوریه حمله هوایی کرد. از زمان وقوع آخرین درگیری اسرائیل و فلسطین در ۷ اکتبر، ارتش یمن با نشان دادن حمایت خود از فلسطین، بارها به کشتی‌‌‌های اسرائیلی در دریای سرخ، یکی از مهم‌ترین خطوط کشتیرانی جهان، حمله کرده‌‌‌است.
  • دلار در فاز اصلاح

    دنیای اقتصاد: بخشی از افت قیمت ۴ هزار تومانی دلار در بازار روز گذشته اصلاح شد. در حالی که از روز‌های ابتدایی هفته جاری قیمت شاخص‌های ارزی دچار افت چشمگیر قیمت‌ها شدند، رنگ تابلو‌های بازار ارز در روز گذشته سبز شد.
  • موانع نرم؛ عامل شکست نوآوری‏‏‌های تحول‏‏‌آفرین

    مترجم: مهدی نیکوئی
    بسیاری از ایده‏‏‌های بزرگ و نوآوری‏‏‌های شکست‏‏‌خورده، از نظر فنی قوی و حساب‏‏‌شده هستند. آنچه باعث شکست آنها می‌شود، عوامل انسانی و فرهنگی است که آنها را موانع نرم نامیده‏‏‌ایم. سال ۲۰۰۳، یک پژوهشگر محیط‏‏‌زیست هندی به نام نارایانا پیساپتی، روندی هشداردهنده را مشاهده کرد: سطح آب‏‏‌های زیرزمینی در منطقه حیدرآباد به سرعت در حال کاهش بود. او به بررسی میزان بارش‏‏‌ها پرداخت اما به چیزی که وضعیت موجود را توجیه کند، نرسید. با بررسی‏‏‌های عمیق‏‏‌تر، مشخص شد که ایراد کار از تغییر روش‌های کشاورزی منطقه است. بسیاری از کشاورزان ناحیه، دست از کشت ارزن برداشته بودند (محصولی بومی که به عنوان غذای مردم فقیر شناخته می‏‏‌شد) و به جای آن برنجی می‏‏‌کاشتند که ۶۰ برابر آب بیشتری مصرف می‏‏‌کرد. از طرفی به دلیل یارانه‏‏‌ای بودن برق، پمپ‏‏‌های چاه‏‏‌های کشاورزان به طور دائم در حال کار بود و آب را به مزارع آنها می‏‏‌کشاند.
  • نقطه تعادل کسب و کار خانوادگی

    دنیای‌اقتصاد: کسب‌و‌کارهای خانوادگی، جنس متفاوتی از چالش‌‌‌های متنوع شرکت‌ها را تجربه می‌کنند که برای نحوه مواجهه با آن و حل مسائل این مدل شرکت‌‌‌داری، نیازمند خوانش تجربه‌‌‌های مشابه در سطح جهان و همچنین نسخه‌‌‌های مدیریتی کارآمد هستند.
  • آتشفشان حاشیه در فستیوال فجر

    دنیای اقتصاد-گروه فرهنگ و هنر: یک نیمه از چهل و دومین دوره جشنواره فیلم فجر به پایان رسید و این رویداد سینمایی حالا نیمه دوم خود را پشت‌سر می‌گذارد. آنچه بیشتر از همه در این روزها خود‌نمایی کرده کیفیت پایین فیلم‌ها و عدم استقبال مردم از این تولیدات نازل است. در کمتر دوره‌ای آثار حاضر در جشنواره فیلم فجر تا این اندازه با واکنش‌های منفی مخاطبان و منتقدان روبه‌رو شده است. کار به جایی رسیده که حتی سینماگران حاضر در این رویداد هم از کیفیت پایین جشنواره انتقاد می‌کنند. در نشست خبری فیلم «آپاراتچی» ساخته علی طاهرفر در پنجمین روز این رویداد، حرف‌هایی علیه جشنواره مطرح شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر