شماره روزنامه ۶۰۳۶
|

  • بازی پرمخاطره در مرز لبنان

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که جنگ در غزه بیداد می‌کند، نبرد دیگری به موازات مرز شمالی اسرائیل با لبنان در جریان است؛ یک بازی پرمخاطره که در هفته‌های اخیر با دشمنی بسیار سرسخت‌تر تشدید شده است. پرزیدنت بایدن در راستای ترس از خطر شروع یک جنگ تمام‌عیار، یکی از دستیاران ارشد خود به نام «آموس هوخشتاین» را روز دوشنبه به اسرائیل و روز سه‌شنبه به لبنان فرستاد تا برای یک راه‌حل دیپلماتیک فشار بیاورد. برخلاف حماس، حزب‌الله نیروهایی دارد که مبارزانی سرسخت هستند و این گروه دارای موشک‌های دوربرد و هدایت‌شونده است که می‌تواند اهدافی را در عمق اسرائیل هدف قرار دهد.
  • تنگنای ارزی صنعت آب

    دنیای اقتصاد: در صدوبیست‏‏‏‌ویکمین نشست شورای گفت‏‏‏‌وگو، دلایل اجرایی‌نشدن تعدادی از مصوبات جلسات قبل شورا مورد بررسی قرارگرفت. همچنین اعضای شورای گفت‏‏‏‌وگو به بررسی مشکلات شرکت‌های آب‏‏‏‌شیرین‏‏‏‌کن پرداختند و مقرر شد پرداخت مطالبات معوق این شرکت‌ها و تغییر گروه کالایی تجهیزات آب‏‏‏‌شیرین‏‏‏‌کن‏‏‏‌ها، پیگیری شود. کاهش اعتبارات خرید تضمینی آب و پساب در بودجه‌۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ و عدم‌پرداخت مطالبات معوق از سال‌۱۴۰۰ که به رقمی بالغ ‏‏‏‌بر ۴‌هزار و ۶۰۰‌میلیارد‌تومان رسیده، از جمله مشکلات این بخش است. همچنین تغییر اولویت گروه کالایی تجهیزات آب‏‏‏‌شیرین‏‏‏‌کن‏‏‏‌ها و قرارگرفتن آنها در گروه کالاهای لوکس و عدم‌تخصیص به‌موقع ارز موردنیاز را باید به مجموعه این مشکلات اضافه کرد.
  • انویدیا؛ از فرش تا عرش

    دنیای اقتصاد-محدثه علیزاده: شرکت انویدیا، بزرگ‌ترین غول فناوری آمریکا در روز سه‌‌‌شنبه با پشت سر گذاشتن اپل و مایکروسافت در جایگاه باارزش‌ترین شرکت جهان قرار گرفت. این اتفاق نقطه عطفی در رالی داغ شرکت‌های تراشه‌‌‌سازی ایالات‌متحده که با هیجانات سرمایه‌گذاران درخصوص هوش مصنوعی بسیار پرطرفدار شده‌‌‌اند، محسوب می‌شود. به گزارش فایننشال‌تایمز، سهام این شرکت از ابتدای سال ۱۷۰‌درصد رشد داشته که همسو با رشد بالای ۲۰۰درصدی درآمد سالانه آن بوده است. انویدیا ماه‌‌‌هاست که به دلیل تقاضای بالا برای تراشه‌‌‌های تولیدی و همچنین علاقه‌‌‌مندی سرمایه‌گذاران به حوزه هوش مصنوعی توانسته است رشدی انفجاری داشته باشد. در حالی که اپل و مایکروسافت بیش از یک‌دهه است که بر سر جایگاه ارزشمندترین شرکت در ایالات‌متحده و جهان رقابت می‌کنند، انویدیا بالاخره روز سه‌‌‌شنبه توانست با پشت سر گذاشتن مایکروسافت و اپل، از جایگاه سومین شرکت باارزش دنیا به جایگاه اول برسد. ارزش سهام این شرکت در روز سه‌‌‌شنبه با ۳.۵‌درصد رشد به ۱۳۵.۵۸دلار رسید و این امر ارزش بازار آن را به ۳.۳۳۵‌هزار میلیارد دلار رساند.
  • اجاره‌بها در مناطق جنوبی تهران؛ چند؟

    دنیای‌اقتصاد-گروه مسکن و شهری: فایل‌های اجاره آپارتمان در پنج منطقه جنوبی تهران طی روزهای گذشته را ترکیبی از آپارتمان‌های میانسال و آستانه سالخورده تشکیل می‌دهد. با این حال واحد اجاره‌ای نوساز یا کم‌سن (زیر ۵ سال ساخت) هم در این بازار به چشم می‌‌خورد اما نتایج تحقیقات میدانی «دنیای‌اقتصاد» از این بخش از بازار اجاره مسکن تهران حاکی است، سمت تقاضا (اجاره‌نشین‌ها) عمدتا به دنبال فایل‌های با سن‌بنای بیشتر هستند تا بلکه «توان پرداخت»‌شان بتواند از پس اجاره‌بها بربیاید. در جدول امروز نبض‌بازار مسکن «دنیای‌اقتصاد» آپارتمان‌هایی از مناطق ۱۵ تا ۱۹ برای اجاره وجود دارد که میانگین مساحت این واحدها ۸۳ مترمربع و سن‌بنای متوسط آنها نیز ۷ سال ساخت است. این واحدها با مبالغ متوسط ۱۰میلیون اجاره‌بهای ماهانه و ۵۰۰میلیون تومان پول‌پیش فایل شده است که بر این اساس مشخص می‌شود اجاره‌بهای هر مترمربع از این آپارتمان‌ها (با تبدیل کامل پول پیش به اجاره‌بهای ماهانه)، زیر ۲۰۰ هزار تومان است. متوسط این رقم برای شهر تهران (با استناد به فایل‌های اجاره یا همان «اجاره‌بهای پیشنهادی») حدود ۳۲۰ تا ۳۳۰ هزار تومان است.
  • پایان طلسم برگزاری کنسرت در تخت‌جمشید

    بالاخره طلسم شکست! اگرچه سال‌های طولانی، رویای کنسرت محمدرضا شجریان، شهرام ناظری، یانی و کیتارو در تخت‌جمشید تعبیر نشد و شاید حسرتی بزرگ را در تاریخ این سرزمین به‌جا گذاشت، اما حالا طلسم شکسته شده و به‌زودی صدای‌ ساز و آواز ایرانی، پیچک‏‏‌وار بر ستون‏‏‌های برافراشته این بنای باشکوه، خواهد پیچید!
  • اجماعی علیه گرم ‏‏‏‌شدن کره ‌زمین

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی بن (آلمان، ۳ تا ۱۳ ژوئن) پس از دو هفته کار فشرده در مورد طیف وسیعی از موضوعات پایان یافت. در حالی‌که شرکت‏‏‏‌کنندگان به پیشرفت در مسیر کنفرانس تغییرات آب‌وهوایی سازمان‌ملل (کاپ۲۹) در نوامبر در باکوی آذربایجان امیدوار هستند، سیمون استیل، دبیر اجرایی تغییرات آب‌وهوایی سازمان ملل‌متحد در سخنرانی پایانی خود گفت: «ما در اینجا، در شهر بن گام‌های کوچکی به جلو برداشته‏‏‏‌ایم اما موارد بسیار زیادی هنوز روی میز هستند. برای رسیدن به نتایج بلندپروازانه در باکو، خود را روبه‏‏‏‌روی یک کوه بسیار شیب‏‏‏‌دار رها کرده‏‏‏‌ایم تا از آن بالا برویم.»
  • اهمیت سلامت روان کارکنان دورکار

    مترجم: سیدحسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    نگرانی‌ها و دلهره‌‌‌های روحی و روانی ناشی از دورکاری بلندمدت از جمله جدی‌‌‌ترین و جدیدترین مسائل مرتبط با ایمنی و سلامت کارکنان است. بنابراین مدیران باید توجه خاصی به آن داشته باشند و درصدد یاری رساندن به کارکنانشان در این زمینه باشند. تحقیقات اخیر در زمینه تاثیرات روحی و روانی دورکاری بر کارکنان در ایالات متحده آمریکا نشان داده که دو‌سوم کارکنان آمریکایی معتقد بودند که همه‌گیری کرونا بدترین و نگران‌‌‌کننده‌‌‌ترین چالش روحی و روانی بوده که آنها در دوران کاری‌‌‌شان تجربه کرده بودند. و ۸۸‌درصد آنها نیز اعلام کرده‌‌‌اند که در دوران کرونا دچار استرس‌‌‌های روانی شدید و بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای در زمان کار کردن، حتی در وضعیت دورکاری شده بودند. به همین دلیل، هم کارفرمایان و هم کارکنان باید ضمن آگاهی از خطرات و نگرانی‌هایی که در زمان دورکاری ممکن است افراد را تهدید کند، نسبت به مدیریت و مهار هر چه ‌‌‌بهتر این تهدیدها اقدام کنند.
  • اجرای قانون بانک مرکزی کلید خورد

    دنیای اقتصاد: در راستای اجرای قانون بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران از ماه جاری، نخستین جلسه هیات عالی که جایگزین شورای پول و اعتبار شده است، عصر روز سه‌شنبه به ریاست محمدرضا فرزین، رئیس‌کل بانک مرکزی، و با حضور اعضای این هیات در ساختمان میرداماد تشکیل شد.
  • ۱۰ فرمان در بخش مسکن

    حبیب‌الله طاهرخانی/ بهروز ملکی
    مسکن، مهم‎‌ترین نیاز بشر، پس از غذا و پوشاک است. اهمیت مسکن تاجایی است که در اصول ۳۱ و ۴۳ قانون اساسی نیز به آن اشاره شده است. طی دهه‌‌‌های اخیر، اقتصاد مسکن، توجه سیاستگذاران اقتصادی-اجتماعی را بیش از پیش به خود جلب کرده است. دلایل متعددی برای این امر قابل ذکر است. مهم‌ترین دلیل این است که هزینه مسکن، مهم‌ترین بخش هزینه‌‌‌های خانوار را تشکیل می‌دهد. ضمن اینکه بیشترین وزن را در محاسبه شاخص قیمت مصرف‌کننده دارد. علاوه بر این، بخش مسکن، ارتباط گسترده‌ای با سایر بخش‌‌‌های اقتصاد دارد.
  • پوتین در پیونگ‌یانگ

    دنیای اقتصاد: ولادیمیر وی.پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه دیروز برای دیدار با رهبر کره‌شمالی، کیم جونگ اون به این کشور سفر کرد. این دومین دیدار آنها در ۹ماه گذشته است؛ زیرا دو کشور روابط نظامی خود را گسترش داده‌اند و کره‌شمالی با ارائه تسلیحات به مسکو، در پی تقویت رابطه با روس‌ها است. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، پوتین، آخرین بار در سال۲۰۰۰ به کره‌شمالی سفر کرد؛ زمانی که اولین رهبر روسیه یا شوروی بود که از این کشور دیدن کرد. سفر این هفته که از روز سه‌شنبه آغاز شده است، اهمیت استراتژیک فزاینده کره‌شمالی برای پوتین، به‌ویژه توانایی این کشور در تامین سلاح‌های متعارف مورد نیاز برای جنگ در اوکراین را برجسته می‌کند. کیم سپتامبر گذشته در خاور دور روسیه با پوتین دیدار کرد و دوره جدیدی از روابط بین دو کشور را آغاز کرد. برای کیم، این لحظه نادری بود که کشورش، به‌عنوان متحد مورد توجه قرار می‌گرفت. کره‌شمالی اصلا در غرب محبوب نیست و این اتحاد می‌تواند برای آنها قابل توجه باشد. برای روسیه هم این تقویت روابط با کشوری است که مهمات بسیار مورد نیاز آنها را برای جنگ در اوکراین فراهم می‌کند.
  • نمره مجلس به قانون خودرو

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: حواشی قانون ساماندهی صنعت خودرو تمامی ندارد. قانونی که پیش از تصویب نمایندگان مجلس به عنوان طرح «ساماندهی بازار خودرو» آن هم از سوی کمیسیون اصل ۹۰، ارائه شد. اعضای کمیسیون اصل ۹۰ در مجلس نهم، همزمان با توقف واردات خودرو (به دلیل تشدید تحریم‌ها) در دولت دهم، طرحی برای آزادسازی واردات و کاهش تعرفه‌ها را به صحن علنی مجلس بردند حال آنکه این طرح در نهایت برای بررسی بیشتر به کمیسیون صنایع ارسال شد. طرح جنجالی کمیسیون اصل ۹۰ حتی به مدت ۶ماه مسکوت بود. در نهایت اینکه با انتقال این طرح به کمیسیون صنایع، ماهیت آن نیز تغییر و کلا هویتی جدید برای آن تعریف شد، هویتی که بیشتر تمایل به حمایت از تولید داخل داشت.
  • بی‏‏‌رمقی سیمانی‌ها با آغاز خاموشی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد-نسیم نوحه‏‏‌خوان: میزان معاملات انواع سیمان تحت‌تاثیر آغاز خاموشی‌‌‌ها در واحدهای تولیدی طی چند هفته اخیر با روند نزولی مواجه شد، این در حالی است که در دو فصل بهار و تابستان با آغاز ساخت‌وساز مسکن باید معاملات پررونق باشند. طبق روال سال‌های گذشته، با آغاز فصل گرما میزان تقاضا برای سیمان به علت اوج‌‌‌گیری ساخت‌‌‌وساز مسکن افزایش می‌‌‌یافت و به این ترتیب قیمت پایه برای این مصالح ساختمانی به صورت رقابتی افزایشی می‌‌‌شد. اما امسال برخلاف جریان سال‌های گذشته، از ابتدای خردادماه میزان عرضه و معاملات در مسیر کاهشی قرار گرفته است.
  • جادوی تخیل در تبلیغات شرکت‌ها

    با ظهور ایده‌‌‌های جسورانه‌‌‌تر و پیشرفت‌‌‌های فناوری، برندها در حال افزایش کیفیت بازاریابی و بالا بردن استانداردهای آن هستند. اما همچنان این سوال به قوت خود باقی است که چه چیزی باعث می‌شود یک کمپین تبلیغاتی یا بازاریابی مردم را سرجایشان خشک و توجهشان را جلب کند؟ یک ایده بزرگ درخشان و اجرای عالی ضروری است، اما استراتژی خلاقی که بر پایه بینش درست از مخاطب بنا شده باشد هم به همان اندازه اهمیت دارد. بدون این استراتژی صرفا امیدوارید ایده‌‌‌تان جواب بدهد، در صورتی که آگاهی چیز دیگری است.
  • رکورد تاریخی انیمیشن محبوب

    دنیای اقتصاد: حتما انیمیشن Inside Out را می‌شناسید. انیمیشنی که البته هیچ‌گاه ترجمه درست، جذاب و مناسبی از نامش در فارسی ارائه نشد اما برخی آن را درون-بیرون نامیدند. این انیمیشن حدود ۱۰ سال پیش، یعنی در سال ۲۰۱۵، منتشر و با استقبال چشمگیر و غیرمنتظره‌ای روبه‌رو شد. بسیاری از شهروندان ایرانی نیز از همان سال نمایش این انیمیشن، مخاطبان پروپاقرص آن شدند و دی‌وی‌دی‌های آن خانه‌به‌خانه و دست‌به‌دست چرخید. برخی حتی از آن به عنوان یک اثر آموزشی و تربیتی استفاده کردند. حالا سری دوم این انیمیشن تولید و اکران شده و توانسته با پشتوانه سری نخست خودش، رکورد تاریخی افتتاحیه انیمیشن‌ها را بشکند.
  • سربازان پولی پوتین

    دنیای‌اقتصاد: نیروهای روسیه نبردهای خونینی را در سرزمین‌های اشغال‌کرده اوکراین به راه انداخته‌اند. مسکو این دستاوردها را از طریق طیف وسیعی از سربازان به چنگ آورده است؛ از سربازان عادی گرفته تا محکومان به زندان و یک اردوگاه جنگی آموزشی در چچن. برخی برای پول می‌پیوندند، برخی دیگر برای فرار از مشقت‌های روزمره. اما همیشه روی مثبت وجود دارد؛ چه بسا خداحافظی‌های اشک‌آلودِ بدون بازگشت هم وجود داشته باشد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر