شماره روزنامه ۶۰۴۱
|

  • پایان رکود مسکن آمریکا؟

    دنیای اقتصاد-نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: آیا رونق قیمتی تازه در بازار جهانی مسکن در راه است؟ در ماه آوریل، یکی از نماگرهای معتبر قیمت املاک در جهان (به جز چین)، حاکی از رشد سالانه بیش از ۳‌درصد بود. همچنین قیمت خانه در آمریکا نسبت به سال قبل ۶.۵‌درصد رشد کرده است، نرخ رشد قیمت در استرالیا ۵‌درصد بوده و قیمت مسکن در پرتغال نیز در حال اوج‌‌‌گیری است. در سایر کشورها نیز بازار با وجود مدت‌‌‌ها دست وپنجه نرم کردن با نرخ بهره بالا، به طور شگفت‌‌‌انگیزی قدرتمند است.
  • تورم‌سنجی تورهای مسافرتی

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: همزمان که هزینه‌‌‌های زندگی در بخش‌های مختلف خوراک، ‌‌‌ پوشاک و مسکن در یک سال اخیر بالا رفته، ‌‌‌ تورهای گردشگری نیز متناسب با این تورم و البته با در نظر گرفتن شرایط مالی گردشگران هزینه‌‌‌های سفر و تفریح را افزایش داده‌‌‌اند. بررسی گزارش‌های منتشر‌شده در روزنامه‌‌‌ «دنیای‌اقتصاد» در تاریخ‌‌‌های ۱۵ و ۲۸ تیر ۱۴۰۲ و مقایسه آن با ۱۲ و ۲۳ خرداد ۱۴۰۳ نشان می‌دهد این افزایش قیمت از ۲۶‌درصد شروع شده و در مواردی تا دو برابر هم رسیده است.‌
  • هواشناسی بازار تصفیه آب

    دنیای اقتصاد-فاطمه بابالو: اندازه بازار جهانی تصفیه آب در سال‌۲۰۲۳، ۶۵.۱‌میلیارد دلار ارزش‌گذاری شد و پیش‌بینی می‌شود که تا سال‌۲۰۳۲ به ۱۱۹.۸‌میلیارد دلار برسد و ۷.۰درصد نرخ رشد مرکب سالانه در طول دوره پیش‌بینی (۲۰۳۲-۲۰۲۴) ثبت شود. نیاز به کاهش آلودگی و تقاضا برای محصولات عاری از ویروس باعث رشد بازار تصفیه آب می‌شود.
  • صنایع بزرگ؛ پیشران توسعه

    دنیای اقتصاد-فاطمه صالحی: ایجاد تمرکز در بخش خرده‌فروشی و ادغام واحدهای کوچک صنعتی یکی از مهم‌ترین درس‌های سیاست صنعتی است که در ایران چندان توجهی به آن نمی‌شود. تجربه موفقیت‌آمیز ایالات متحده در پیشبرد این سیاست و ادغام واحدهای کوچک، هر چند در ابتدا با ترس کاهش رقابت مواجه شد اما در بلندمدت با کاهش قیمت کالاها، افزایش رضایت و رفاه مصرف‌کنندگان و بهبود کیفیت کالاها و خدمات تولیدی همراه بود. این سیاست همچنین یکی از راه‌های افزایش حاشیه سود بنگاه‌هاست. در اقتصاد ایران واحدهای صنعتی کوچک پراکنده زیادی در بسیاری از حوزه‌ها از جمله پوشاک وجود دارد که به دلیل کوچک بودن بازار داخلی و فقدان بازار خارجی با حاشیه سود کم و بهره‌وری پایین فعالیت می‌کنند. علت عدم‌ادغام واحدها در بازار ایران جای تحقیق بسیار دارد اما یک سیاست صنعتی مناسب می‌تواند مشوق این ادغام باشد. در دو دهه گذشته، بخش خرده‏‌فروشی ایالات متحده شاهد تغییرات چشمگیری در ساختار بازار خود بوده است. افزایش تمرکز ملی و محلی، همراه با ظهور خرده‏‌فروشان آنلاین، چشم‏‌انداز این صنعت را دگرگون کرده است. اما آیا این تغییرات به معنای افزایش قدرت بازار و قیمت‌های بالاتر برای مصرف‌کنندگان است، یا می‌تواند نشان‏‌دهنده ظهور شرکت‌های کارآمدتر با قیمت‌های پایین‏‌تر باشد؟
  • بازار کالاهای آی‌تی در کمای سیاستگذاری

    دنیای اقتصاد: در شرایطی که فعالان بازار موبایل همچنان با محدودیت‌های ارزی دست‌وپنجه نرم می‌کنند و واردات برای آنها هر بار سخت‌تر از قبل می‌شود، این‌بار با شوک ممنوعیت واردات برخی کالاهای حوزه فناوری اطلاعات و شرط جدید واردات لپ‌تاپ فقط با ارز حاصل از صادرات مواجه شده‌اند. ارزیابی بازیگران بازار از اخبار اخیر این است که این سیاست به نفع قاچاقچیان عمل می‌کند تا تجار و مصرف‌کننده. همچنین به اعتقاد آنها کنترل قاچاق لپ‌تاپ و لوازم جانبی در بازار موبایل به دلیل اینکه محصولات مذکور مانند موبایل قابلیت رجیستری ندارند، سخت‌تر خواهد بود و این موضوع قاچاق این قبیل کالاها را تشدید می‌کند.
  • رویکرد چابک؛ کلید مدیریت تغییر

    دکتر مهرداد مهدویان/مدیر پروژه خدمات مشترکان
    در دنیای پر تغییر امروزی، سازمان‌ها با چالش‌‌ها و فرصت‌‌های فراوانی مواجه هستند. با پیشرفت فناوری، نیازهای مشتریان به سرعت تغییر می‌کنند و این تغییرات باعث می‌‌شوند که سازمان‌ها نیز برای ارائه خدمات و محصولات بهتر، به سرعت و با انعطاف‌‌پذیری واکنش نشان دهند. به‌ویژه، مراکز تماس به عنوان نقطه ارتباطی بین مشتریان و سازمان، نقش بسیار حیاتی در این فرآیندها دارند. این مراکز نه تنها باید توانایی ارائه پاسخ مناسب به نیازهای مشتریان را داشته باشند، بلکه باید به سرعت و با توجه به تغییرات بازار عمل کنند.
  • سپیدموی سینمای ایران در اسکار

    دنیای اقتصاد: آکادمی علوم و هنرهای سینمایی اسکار از بهرام بیضایی نویسنده، تئاتریست و سینماگر سرشناس ایرانی، دعوت کرد تا به عضویت در این نهاد درآید. در دعوت‌نامه امسال اسکار، نام ۴۸۷مدیر و هنرمند فعال در عرصه سینما که براساس گزارش‌های بین‌المللی از چهره‌های اثرگذار و متمایز سینما هستند،‌ دیده می‌شود. در کنار بیضایی، نام سه سینماگر ایرانی دیگر نیز در این فهرست وجود دارد که هر سه نفر از زنان سینماگر هستند.
  • درس‌آموخته‌ای برای سیاستگذاران

    نیکلا گرجستانی / مقام ارشد سابق بانک جهانی
    در چهل‌وپنجمین سالگرد انقلاب اسلامی۵۷، پرسش‌ها و ادعاهای بسیاری درباره شرایط اقتصادی و اجتماعی ایران در سال‌های منتهی به انقلاب در رسانه‌ها و محافل، چه در ایران و چه در خارج از کشور مطرح می‌شود. در این میان، چند تفکر کلان و متقابل به چشم می‌خورد. بعضی، به‌ویژه آنهایی که با شرایط اجتماعی قبل از فروپاشی حکومت پهلوی آشنا هستند، از جمله کسانی که در دولت کار کرده بودند یا در اپوزیسیون معتدل بودند یا در ایران کار علمی می‌کردند، بر این باورند که سیاست‌های حکومت پهلوی دوم شرایط انقلابی و فروپاشی نظام سلطنتی را به‌وجود آورد. برخی دیگر، به‌ویژه آنهایی که از نظام سلطنتی سود می‌بردند و موقعیت‌های ممتاز خود را به‌دلیل انقلاب از دست دادند، از جمله اکثر پهلوی‌طلبان امروزی ادعا می‌کنند که انقلاب۵۷ حاصل توطئه خارجی‌ها برای برکناری شاه بود؛ زیرا به استدلال آنها ایران بیش از حد مستقل شده بود، به‌ویژه در تعیین قیمت نفت بین‌المللی. بعضی دیگر، به‌ویژه ایرانیان خارج از کشور و همچنین بسیاری از جوانان در ایران که آگاهی گسترده‌ای از اوضاع اجتماعی قبل از انقلاب ندارند، بر این باور هستند که انقلاب اشتباه بزرگی بود؛ چون اوضاع ایران قبل از فروپاشی کاملا مطلوب بود و اینکه یک گروه نسبتا کوچک بدآگاه و گمراه شدند که آنها را «پنجاه‌وهفتی‌ها» می‌نامند، باعث سرنگونی رژیم پهلوی شدند. برخی دیگر حتی گرایش‌های فکری مخالف رژیم پهلوی را یک «بیماری» و اوضاع بحرانی جمهوری اسلامی امروز را نتیجه آن «بیماری» واشتباهات «پنجاه‌وهفتی‌ها» می‌پندارند.
  • فاجعه در راه است

    محافظه‌کاران به مدت ۱۴سال بر سیاست بریتانیا تسلط داشته‌اند و از طریق بحران پس از بحران، از جمله برخی از بحران‌های ساخته خودشان، قدرت را حفظ کرده‌اند. اکنون درحالی‌که بریتانیایی‌های ناراضی برای حضور در پای صندوق‌های رای آماده می‌شوند، محافظه‌کاران با چشم‌انداز «بی‌ربطی» مواجه هستند. نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که آنها می‌توانند کمترین سهم خود را در پارلمان در یک قرن اخیر کسب کنند. پس از پنج سال دولت پرتلاطم، پایگاه آنها از هم پاشیده است. «جاش هولدر» در گزارش ۲۴ ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، برخی از آنها به «چپ» می‌روند؛ درحالی‌که این حزب حدود ۲۰ درصد از حزب کارگر فاصله دارد.
  • آینده غزه در چهار سناریو

    نخست‌وزیر اسرائیل می‌گوید جنگ در نوار غزه به زودی وارد مرحله جدیدی می‌شود. بنیامین نتانیاهو روز یکشنبه در یک مصاحبه تلویزیونی گفت: «مرحله شدید جنگ با حماس در شرف پایان است. این به آن معنا نیست که جنگ در شرف پایان است، بلکه جنگ در مرحله شدید خود در شرف پایان است.» اگرچه بیش از نیمسال از کشتار وحشتناک در غزه می‌گذرد، اما نتانیاهو به سرعت دو چیز را روشن کرد: الف) آتش بس در غزه در دسترس نیست. ب) نبرد بعدی ممکن است در لبنان با حزب‌الله – به عنوان متحد حماس- باشد. «پاتریک کینگزلی» در گزارش ۲۴ژوئن در نیویورک‌تایمز نوشت، چهار راه برای تغییر موضع اسرائیل در غزه وجود دارد.
  • تنگنای زیرساختی توسعه معدن

    دنیای اقتصاد: بررسی وضعیت معدن و صنایع معدنی در دو دهه اخیر حاکی از آن است که این بخش، به‌رغم داشتن رتبه پنجم ذخایر غنی معدنی در جهان و زیرساخت‌های بالا، به‌دلیل مشکلاتی چون نبود زیرساخت‌های انرژی گاز و برق، جاده‌سازی، روابط بین‌المللی آزاد، لزوم استفاده از سامانه ارز نیمایی برای تجارت، نبود تکنولوژی‌های لازم، محدودیت در واردات ماشین‌آلات معدنی و... از وضعیت خوبی برخوردار نیست و میزان صادرات معدنی در سال۲۰۱۹، ۱۷.۶میلیارد دلار بوده است که در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ به ترتیب به ۲.۶۶ و ۲.۱۹میلیارد دلار سقوط کرده و پس از آن نیز شریط رو به بدتر شدن حرکت کرده است.
  • ثمره برجام برای تولید و تجارت

    دنیای اقتصاد: برجام خدمت بود یا خیانت؟ این محور مناظره نامزدهای چهاردهمین انتخابات ریاست‌جمهوری در عصر دوشنبه بود. برخی از کاندیداها اعتقاد داشتند که برجام توافق خوبی نبود و اثر قابل‌توجهی بر اقتصاد ایران نداشت، بااین‌حال مسعود پزشکیان، بازرگانان و فعالان بخش‌خصوصی را افراد مناسب برای قضاوت در مورد برجام دانست و تاکید کرد که برای داشتن درک مناسب از کارکرد برجام باید از اعضای اتاق‌های بازرگانی سوال کرد.
  • به دنبال انتخاب جمعی

    دنیای اقتصاد:۱۴۰نفر از اقتصاددانان و پژوهشگران اقتصادی به تازگی بیانیه‌ای را در حمایت از مسعود پزشکیان، نامزد ریاست‌جمهوری امضا کرده‌اند.
  • ریال دیجیتال در دستان مردم کیش

    دنیای اقتصاد: درحالی‌که در روز‌های ابتدایی فعالیت بیت‌کوین اکثر دولت‌ها و قانون‌گذاران توجهی به فناوری نوین بلاک چین نداشتند، اما به مرور زمان و با گسترش استفاده از بیت‌کوین، اهمیت بررسی مزایا و معایب محبوبیت ارز‌های دیجیتال و دارایی‌های بلاک‌چینی افزایش یافت. با توجه به ماهیت فعالیت غیرمتمرکز، اعمال کنترل و نظارت بر این ارز‌های دیجیتال امکان‌پذیر نبود و به همین دلیل اکثر کشور‌های جهان در ابتدا محدودیت و ممنوعیت این دارایی‌های بلاک‌چینی را در دستور کار خود قرار دادند. با این حال، این سختگیری‌ها و حتی اعمال محدودیت کامل در کشور بزرگ چین به‌عنوان مانعی برای رشد و گسترش بازار ارز‌های دیجیتال عمل نکرد.
  • مواجهه با سندروم خودویرانگری

    نویسنده: سو ماسون، رئیس هیات‌مدیره هلدینگ بیمارستانی لیورپول یونیورسیتی مترجم: مهدی نیکوئی
    «سندروم ایمپاستر»(‌Imposter Syndrome) یا خودویرانگری را می‌توان نوعی کمبود اعتماد به نفس دانست. اولین ویژگی این سندروم آن است که فرد تصورات دیگران از توانایی‏‏‌های خود را بیش از حد می‏‏‌داند. دومین ویژگی نیز این است که نگران از بین رفتن اعتماد دیگران است. به عبارت دیگر، کسانی را دچار سندروم خودویرانگری می‏‏‌دانیم که برخلاف ظاهر قوی و شایسته‏‏‌ای که دارند، تصور می‌کنند لیاقت موفقیت را ندارند و فریبکارند. اما چنین کشمکشی چقدر بین مدیران زن رایج است؟ چرا اهمیت دارد؟ حل آن وظیفه کیست و چه راهکاری نتیجه می‌دهد؟

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر