شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

  • ناترازی در چشم‌انداز دو رقیب

    دنیای اقتصاد-کامران کرمی: گروه بین‌‌‌المللی بحران در گزارشی با تبیین چشم‌‌‌انداز احیای روابط دیپلماتیک ایران و عربستان سعودی به برداشت‌های متفاوت دو رقیب از روندها و فرآیندهای این توافق می‌پردازد و می‌‌‌نویسد: برای تهران، احیای روابط دیپلماتیک با عربستان سعودی چندین مولفه را در بر می‌گیرد. اول؛ دولت سیزدهم متاثر از ماه‌ها ناآرامی در سال ۱۴۰۱، تلاش کرد تا حد امکان بسیاری از جبهه‌های خارجی را آرام کند. تنش‌زدایی با عربستان سعودی پس از هفت سال خصومت، دستاورد مهم این استراتژی بود و احتمالا همچنان در دستور کار جانشین شهید رئیسی قرار دارد. این پیشرفت، همراه با الحاق به سازمان همکاری شانگهای و بریکس در سال ۲۰۲۳، به تهران کمک کرد تا انزوای بین‌المللی خود را پس از شکست در بازگرداندن توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ کاهش دهد و جبران کند. ایران همچنین امیدوار است که احیای روابط با عربستان روابط با سایر کشورهای عربی خلیج فارس را تقویت کند.
  • بورس در انتظار مناظره‌های انتخاباتی

    دنیای اقتصاد-علی عبدالمحمدی: در جریان معاملات روز گذشته بورس تهران، شاخص کل افت ۰.۶۸ درصدی را تجربه کرد و نماگر هم‌وزن نیز با افت ۰.۴۹ درصدی همراه شد. ارزش معاملات خرد بازار سهام که شامل سهام و حق‌تقدم می‌شود، در روز گذشته رقم ۳‌هزار و ۲۱۹ میلیارد تومان را ثبت کرد. همچنین روز گذشته، ۴۸۷ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار خارج شد. معاملات صندوق‌های اهرمی نیزدیروزبا تداوم صف فروش این صندوق‌ها همراه شد.
  • پشت پرده فعالیت ۳۷ خودروساز در ایران

    دنیای اقتصاد-گروه خودرو: وزیر صمت از فعالیت ۳۷ خودروساز در کشور انتقاد کرده است. بررسی‌هانیز نشان می‌دهد کشورهای صاحب‌نام در صنعت خودرو (به استثنای چین و ایالات متحده آمریکا) کمتر از ۱۰ خودروساز را در خود جای داده‌اند. حال سوالی که مطرح می‌شود این است که دلیل جذابیت تولید خودرو در کشور چیست که به فعالیت ۳۷ خودروساز در کشور منجر شده و از سوی دیگر بسیاری از فعالان در صنایع دیگر از جمله صنعت مواد غذایی هم علاقه‌مند به احداث خط تولید خودرو شده‌اند؟
  • تورم پیش‌نگر در حال صعود؟

    دنیای اقتصاد: آمارهای اعلامی مرکز آمار ایران از تورم تولیدکننده در بخش صنعت نشان می‌دهد تورم نقطه به نقطه این بخش در اردیبهشت ماه به ۲۲.۹درصد رسیده است که حکایت از افزایش ۳.۹واحد درصدی این متغیر در مقایسه با ماه قبل دارد. همچنین تورم نقطه به نقطه تولیدکننده بخش معدن در اردیبهشت‌ماه به ۱۹.۷درصد رسیده است. این متغیر در مقایسه با ماه گذشته با افزایش ۱.۹واحد درصدی روبه‌رو بوده است. به نظر می‌رسد روند نزولی تورم تولیدکننده که در میان کارشناسان اقتصادی به تورم پیش‌نگر مشهور است، متوقف شده و این متغیر کلیدی روندی صعودی به خود گرفته است.
  • سیاست صنعتی و مساله اجرا

    دنیای اقتصاد-امیررضا انگجی: سیاست‌های صنعتی در دولت آینده باید بیشتر بر حل شکست در زمینه اجرای قراردادها در حوزه‌هایی مانند یادگیری از طریق انجام متمرکز شود. از آنجا که این حوزه نیازمند نظارت و سنجش بیشتری است، گاهی اوقات شرکت‌های خصوصی و سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی از سرمایه‌گذاری کافی در این حوزه اجتناب می‌کنند، بنابراین اتخاذ سیاست‌های صنعتی که هم یادگیری صنعتی را تشویق کند و هم اجباری معتبر برای دریافت‌کنندگان این سیاست‌ها فراهم کند، از اهمیت اساسی برخوردار است.
  • تراژدی کلاسیک حداقل دستمزد

    دنیای اقتصاد-مهران خسرو‌زاده: سپتامبر سال گذشته میلادی بود که گوین نیوسام، فرماندار کالیفرنیا با امضای قانونی تحت عنوان «فرمان مسوولیت فست‌فودهای زنجیره‌ای» اعلام کرد که از ابتدای ماه آوریل سال۲۰۲۴ حداقل دستمزد افراد شاغل در فست‌فودهای زنجیره‌ای به ۲۰دلار در ساعت می‌رسد. حال با گذشت بیش از دو ماه از اجرای این قانون، واکنش کسب‌وکارها بار دیگر یکی از موضوعات کلاسیک اقتصادی را مورد توجه قرار داده است. بر این اساس، خبر تعدیل ۱۲۸۰نفر از پیک‌‌های پیتزا هات، فست‌فود شناخته‌شده آمریکایی، در کنار سایر گزارش‌ها از تعدیل نیرو انتقادات زیادی را متوجه قانون‌گذاران کالیفرنیایی کرده است.
  • پایان ممنوع‌التصویری سـازها در سـیما؟

    دنیای اقتصاد: ظهر دیروز سند ملی موسیقی که بهمن‌ماه سال گذشته تصویب و ابلاغ شده بود، با حضور جمعی از مسوولان وزارت فرهنگ و شماری از هنرمندان موسیقی رونمایی شد؛ سندی که واکنش‌های بسیاری در پی داشته و به‌رغم نقدهای تندوتیز برخی کارشناسان، گفته می‌شود به دوران ممنوعیت نمایش سازها در قاب صداوسیما پایان خواهد داد.
  • پاسخ مدیریت‌شده ایران به قطعنامه آژانس

    دنیای اقتصاد: یک هفته پس از تصویب قطعنامه‌‌‌ای که شورای حکام آژانس در انتقاد از عدم‌همکاری تهران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به تصویب رساند، دیده‌بان هسته‌‌‌ای سازمان ملل روز پنج‌شنبه ادعا کرد: ایران در حال گسترش بیشتر ظرفیت‌‌‌های هسته‌‌‌ای خود است. در گزارش محرمانه آژانس اتمی که روز پنج‌‌‌شنبه به کشورهای عضو ارسال شده آمده است: «در تاریخ ۹ و ۱۰ ژوئن، ایران از قصد خود مبنی بر نصب هشت آبشار سانتریفیوژ IR-۶ طی سه تا چهار هفته آتی در نیروگاه غنی‌‌‌سازی سوخت فردو خبر داد.»
  • فرجام فرمان دولتی خودرو

    دنیای اقتصاد: دولت سیزدهم در حالی به پایان عمر خود نزدیک می‌شود که طبق فرمان هشت‌ماده‌ای ابراهیم رئیسی رئیس فقید دولت سیزدهم قرار بود اصلاحاتی اساسی در بخش خودرو شکل بگیرد، اما مرور اتفاقات رخ‌داده نشان می‌دهد این فرمان به طور کامل اجرا نشد و در برخی بخش‌های اصلی به‌نوعی ناکام ماند. اسفند ۱۴۰۰ بود که ابراهیم رئیسی در جریان بازدید از ایران‌خودرو فرمانی هشت‌ماده‌ای در راستای انجام اصلاحات خودرویی صادر کرد. «رشد ۵۰‌درصدی تولید (در کنار افزایش گارانتی خودروها)»، «استفاده از ظرفیت‌های صنایع دفاعی و فضایی و شرکت‌های دانش‌بنیان برای تولید خودروهای برقی، متصل و خودران»، «تکمیل و عرضه خودروهای ناقص»، «آزادسازی واردات خودرو»، «حذف تدریجی قرعه‌کشی خودرو»، «توقف واگذاری رانتی خودرو به دستگاه‌های دولتی»، «نوسازی سالی ۲۰هزار خودروی فرسوده تجاری» و «واگذاری مدیریت دولتی خودروسازان به بخش خصوصی» محورهای این فرمان هشت‌ماده‌ای را تشکل می‌دهند.
  • آتش‌بس دوباره به بن بست خورد

    دنیای اقتصاد: بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل پاسخ حماس به آخرین پیشنهاد صلح برای غزه را منفی خواند. حماس اصرار داشت که با آن مثبت برخورد می‌کند. به نوشته روزنامه نیویورک‌تایمز، آنتونی جی.بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا که در قطر صحبت می‌کرد، گفت که حماس خواستار تغییراتی در طرح آتش‌بس شده است که برخی از آنها «کاربردی» و برخی غیرقابل اجرا هستند. یکی از مقامات حماس به یک شبکه تلویزیونی عربی گفت که این گروه هیچ ایده جدیدی را مطرح نکرده است و بلینکن همه چیز را از دریچه اسرائیل می‌بیند و «عبری صحبت می‌کند.»
  • شانس پیشاانتخاباتی اتر

    دنیای اقتصاد: از سال۲۰۰۹ و عرضه بیت‌کوین به‌عنوان اولین ارز دیجیتال بازار، این دارایی‌های بلاک‌چینی در یک مبارزه با قانون‌گذاران و دولت‌ها در سراسر جهان قرار گرفتند. به‌عنوان یک دارایی مالی جدید که امکان کنترل و نظارت بر آنها وجود ندارد، اکثر کشور‌های جهان دید مثبتی نسبت به این ارز‌های نوین نداشتند و در نتیجه به مخالفت با این بازار مالی پرداختند. تلاشی که چندان اثربخش نبود و ارز‌های دیجیتال طی ۱۵سال گذشته موفق شده‌اند به یکی از محبوب‌ترین فناوری‌های نوین و بازار‌های مالی در سراسر جهان تبدیل شوند. این افزایش محبوبیت در دیدگاه و استراتژی قانون‌گذاران نیز تغییراتی را به همراه داشته است و درحالی‌که در سال‌های ابتدایی بسیاری از کشور‌ها در تلاش برای ممنوعیت کامل این دارایی‌های بلاک‌چینی بودند، هم‌اکنون هدف اصلی به افزایش قانون‌گذاری و نظارت بر این بازار مالی تغییر کرده است.
  • سامانه‌ای که مانع تجارت است

    دنیای اقتصاد-سید سجاد موسوی: شاید در هیچ کشوری به اندازه کشور ما قوانین و دستورالعمل‌های فاقد کارآیی وجود نداشته باشد؛ در واقع بسیاری از قوانین نه تنها گرهی از مشکلات باز نمی‌کنند، بلکه خود تبدیل به سرعت‌گیر توسعه می‌شوند؛ حالا این روزها قصه سامانه جامع تجارت و مشکلات عجیب و غریب آن نقل محافل شده و تمامی صنایع را درگیر کرده است؛ از یکسو صنعتگران به کرات اعلام کرده‌اند که این سامانه در اغلب ساعات دچار اختلال است و هیچ کس پاسخگوی مشکلات این سامانه نیست و از سوی دیگر قوانینی که از طریق سامانه به اطلاع کاربران می‌رسند، در برخی مواقع آنقدر ضعیف و غیر‌قابل کارشناسی هستند که بین ابلاغ و ملغی شدنشان فقط ۲۴ ساعت فاصله است که از جمله این موارد می‌توان به دستورالعمل یک‌شبه ممنوعیت ثبت‌سفارش به بازرگانان تا اطلاع ثانوی اشاره کرد؛ اتفاقی که به خاطر ایجاد جو روانی ظرف ۲۴ ساعت قیمت کالاها و تجهیزات را برای تولیدکنندگان تا ۲۰‌درصد افزایش داد.
  • چرخش فرمان فیلم‌سازی

    دنیای اقتصاد: در‌حالی‌که بازار سینمای ایران مالامال از فروش کمدی‌هاست و به نظر می‌رسید همه سرمایه‌گذاری‌ها قرار است خرج کمدی‌سازها شود، اما انتشار فهرست پروانه‌های ساخت نشان داد که گویا سال آینده، شمار قابل‌توجهی از فیلم‌های غیرکمدی و رازآلود و کنجکاوی‌برانگیز قرار است ساخته و آماده نمایش شوند.
  • ترمیم شکاف دلار آزاد و مبادله‌ای

    دنیای اقتصاد-ميکائيل زين‌الدين: به‌نظر می‌رسد بانک مرکزی در حال تلاش برای نزدیک کردن نرخ‌های رسمی و غیررسمی به یکدیگر است. در حالی که دلار بازار آزاد پس از اتمام روز‌های نوسانی انتهای فروردین با سقوط به کریدور ۵۷ تا ۶۰ هزار تومانی، بازه نوسان خود در این محدوده را کوچک و کوچک‌تر می‌کند، نرخ دلار رسمی در روندی آهسته و پیوسته درحال رشد است.
  • رکود مسکن ادامه می‏‏‌یابد؟

    دنیای اقتصاد: تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن همواره یکی از موضوعات مورد توجه کارشناسان و فعالان اقتصادی بوده‏‏‌ است. بر اساس منطق اقتصادی از آنجا که سهم اندکی از مواد اولیه موردنیاز برای ساخت مسکن از خارج از کشور تامین می‌شود، تاثیر نرخ ارز بر قیمت مسکن باید محدود باشد اما به نظر می‌رسد که با شدت گرفتن تحریم‏‏‌ها پس از سال ۹۰ انتظارات تورمی فعالان اقتصادی تحت‌تاثیر جهش‏‏‌های نرخ ارز قرار گرفته و مردم نرخ ارز را به عنوان شاخصی برای تورم‏‏‌های آتی لحاظ می‌کنند. به این صورت افزایش‏‏‌های شدید در نرخ ارز با اختلاف زمانی کمی به بازار مسکن سرایت پیدا کرده و سطح قیمت‌ها را افزایش داده است. این در حالی است تا پیش از تشدید تحریم‏‏‌ها در سال ۹۰ این دو بازار کاملا بی‏‏‌ارتباط با هم بوده و تحت‌تاثیر متغیرهای دیگری قرار داشته‏‏‌اند که رفتار هر یک از آنها را به صورت جداگانه تعیین کرده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر