شماره روزنامه ۶۰۴۵
|

  • سوخت انتخاباتی طلا

    دنیای اقتصاد: روز گذشته باز شدن بازارها با افزایش تقاضا برای طلا همراه بود. در کنار طلا، بیت‌کوین و بازار رمزارزها نیز از روز شنبه با استقبال خریداران مواجه شده بودند. هرچند دلایل متعددی برای صعودی بودن طلا وجود دارد، اما مهم‌ترین علت این رشد تقاضا در روزهای اخیر در بازار فلزات به خصوص طلا و رمزارزها، پیروزی راست‌ها در دور اول انتخابات فرانسه بود.
  • سایه ناترازی انرژی بر تولید

    دنیای اقتصاد: بررسی‌‌‌ها نشان می‌دهد در شش‌سال گذشته تقاضای برق در مقایسه با ظرفیت نصب‌شده و تولید برق، نرخ رشد به مراتب بالاتری داشته است. پیش‌بینی‌‌‌ها حاکی از این است که امسال به دلیل کمبود شدید برق، بخش صنعت کشور با تعطیلی‌‌‌های گسترده و ضرر و زیان ناشی از قطعی برق روبه‌رو خواهد بود و به احتمال زیاد تعطیلی صنایع به دو روز در هفته افزایش خواهد یافت. به این ترتیب با احتساب تعطیلات آخر هفته و تعطیلات رسمی در فاصله ۹۰روزه تابستان، بسیاری از بنگاه‌‌‌ها بین ۲۷ تا ۴۰روز به دلیل قطعی برق تعطیل خواهند بود. بررسی‌‌‌های صورت‌گرفته نشان می‌دهد خسارت ناشی از خاموشی‌‌‌ها در سال گذشته ۱۱۶‌هزار میلیارد تومان بوده که در صورت افزایش تعطیلی بنگاه‌‌‌ها، این میزان امسال با افزایش چشمگیری روبه‌رو خواهد شد. هشدار کارشناسان همچنین مبنی بر این است که کاهش میزان تولید و عرضه در کنار موانعی که برخی بنگاه‌‌‌ها در رابطه با ثبت‌سفارش و تامین مواد اولیه و ملزومات تولید دارند، ممکن است همچنین به کمیابی و نایابی برخی از محصولات و افزایش سطح عمومی قیمت‌ها منجر شود.
  • کناره‌گیری بایدن فعلا منتفی شد

    دنیای‌اقتصاد: جو بایدن، رئیس‌جمهوری ایالات متحده در تلاش است تا دریابد چگونه اضطراب دموکرات‌ها را پس از عملکرد فاجعه‌بار مناظره هفته گذشته کاهش دهد. افراد نزدیک به بایدن می‌گویند که خانواده بایدن از او می‌خواهند که با وجود عملکرد فاجعه‌بار مناظره هفته گذشته در رقابت باقی بماند و به مبارزه ادامه دهد. در این میان حتی برخی از اعضای خانواده وی به‌طور خصوصی از نحوه آماده شدن او برای این رویداد توسط کارکنانش ابراز خشم کردند. بایدن با همسر، فرزندان و نوه‌هایش در کمپ‌دیوید جمع شد و تلاش می‌کرد درک کند که چگونه اضطراب دموکرات‌ها را کاهش دهد.
  • بازار دام در حصار دولت

    بازار دام و طیور همانند بازارهای دیگر ریسک‌ها و چالش‌های خاص خود را دارد. فعالان این بازار با موانع بسیاری در تولید و فروش مواجه هستند. مشکل کمبود تقاضا در این بازار نیز همانند سایر بازارهای دیگر وجود دارد اما فعالان این حوزه اعتقاد دارند مهم‌ترین تهدیدی که این بازار با آن مواجه است، هزینه‌های بالای اولیه تولید یعنی گران‌شدن مواد اولیه، قیمت بالای انرژی و بیمه حمل‌ونقل است. آنها می‌گویند که هزینه‌های اولیه تولید در دست دولت است و دولت موانع بسیاری را در بازار دام و طیور ایجاد‌کرده‌است. در گفت‏‏‏‌وگویی که با فعالان بازار دام صورت‌گرفت، آنها بیان کردند که اکثر فعالان اقتصادی این بازار، تولید‌کنندگان خرد و تولیدکنندگان امید چندانی به سیاست‌های دولت آینده ندارند؛ زیرا تاکنون برنامه مشخصی ارائه نشده است.
  • نجات هوا با الگوی «نوبل سبز»

    دنیای اقتصاد: گردشگری و سایر فعالیت‌های انسانی با تخریب طبیعت دچار مشکلات جدی می‌شود. از این روست که در صفحه گردشگری امروز سراغ جایزه «محیط‌زیست گلدمن» و برندگان آن در سال ۲۰۲۴ رفتیم. جایزه‌ای که امسال هفت فعال محیط‌زیست آن را دریافت کردند. یکی از آنها آندریا ویدوراست، ‌‌‌ او یک سازمان‌‌‌دهنده اجتماعی ۲۹ساله اهل کالیفرنیاست که با برگزاری «تورهای سمی» (toxic tours) برای قانون‌گذاران ایالتی باعث تصویب قانون کامیون‌‌‌های تمیز پیشرفته در سال ۲۰۲۰ شد.
  • پاشنه آشیل دولت الکترونیک

    دنیای اقتصاد: دولت دوازدهم در سال ۱۳۹۷ به‌منظور تحقق دولت الکترونیک ۲۳ پروژه اولویت‌دار تعریف و به دستگاه‌های مربوطه ابلاغ کرد. این پروژه تا سال ۱۴۰۲ در مسیر اجرا بود تا اینکه دولت سیزدهم اولویت‌های جدیدی تحت‌ عنوان «پروژه‌های پیشران دولت هوشمند» را در دستور کار حوزه دولت الکترونیک قرار داد. اکنون که کشور در آستانه انتخاب و استقرار دولت جدید قرار دارد، مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی این دو پروژه را ارزیابی و چالش‌های مرتبط با آنها را شناسایی کرده است که می‌تواند برای دولت چهاردهم در جریان تحقق دولت الکترونیک راهگشا باشد.
  • مرگ صادرات فولاد نزدیک است؟

    دنیای اقتصاد: سیاست‌های ارزی بانک‌مرکزی زنگ خطر صادرات فولاد را به‌صدا درآورده است و آمارها نشان می‌دهد فصل بهار چندان برای صادرکنندگان فولاد خوش‌یمن نبوده‌است. بازگشت ۱۰۰‌درصدی ارز به سامانه نیما در این ماه‌ها مانند ترمزی در مقابل صادرات فولادی‌ها عمل کرده‌است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» صنعت فولاد با توسعه‌های پی‌درپی و افزایش ظرفیت تولید در تلاش است تا علاوه‌بر تامین نیاز داخلی، حضور پررنگی در بازارهای صادراتی داشته‌باشد. این نگاه باعث شد تا صنعت فولاد در دهه‌گذشته نقش مهمی در افزایش صادرات غیرنفتی داشته‌باشد، اما رفته‌رفته در ۳سال‌اخیر با بروز چالش‌هایی همچون سیاست‌های ارزی، وضع عوارض صادراتی، کمبود انرژی و... صادرات و ارزآوری این حوزه تحت‌تاثیر قرارگرفت.
  • پشت صحنه طرح آمریکا برای جنوب لبنان

    دنیای اقتصاد: با گذشت ۹ماه از جنگ اسرائیل و حماس در غزه، درگیری با شدت متوسط ​​بین اسرائیل و حزب‌الله لبنان در حال افزایش است. به گزارش موسسه واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک، اسرائیل فرماندهان ارشد نظامی حزب‌الله را مدام هدف قرار می‌دهد. حزب‌الله به تدریج در حال پرتاب گلوله به سمت جنوب در سراسر مرز است. لفاظی‌ها نیز در حال تشدید است. هفته گذشته، سیدحسن نصرالله، رهبر حزب‌الله هشدار داد که «اسرائیل باید بترسد». وی گفت: «در صورت وقوع جنگ هیچ جایی از موشک‌ها و پهپادهای ما در امان نخواهد بود.» در همین حال، یوآو گالانت، وزیر جنگ اسرائیل نسبت به درگیری در «مقیاس متفاوت» علیه حزب‌الله هشدار داد.
  • دوئل در زمین اقتصاد

    دنیای اقتصاد: با برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری در ۸تیرماه، سعید جلیلی و مسعود پزشکیان به دور دوم انتخابات راه یافتند. با توجه به اولویت بالای اقتصاد از نگاه عموم مردم و خواست آنها از رئیس‌جمهور آینده برای سامان‌دهی اوضاع اقتصادی، به نظر می‌رسد نگاهی به دیدگاه‌های اقتصادی این دو رئیس اهمیت بالایی داشته باشد.بررسی اظهارات اقتصادی که تاکنون از سوی مسعود پزشکیان مطرح شده است، نشان می‌دهد او تاکید جدی بر نقش ارتباطات بین‌المللی و رفع تحریم‌ها بر رشد و شکوفایی اقتصادی دارد.
  • دو عامل شارژ دلار

    دنیای اقتصاد: در روز‌های اخیر بازار غیر‌رسمی ارز تهران روند افزایشی جدیدی را آغاز کرده است. بررسی‌ها نشان می‌دهد که اخبار درگیری‌های منطقه‌ای نقش قابل توجهی بر شکل‌گیری این روند افزایشی داشته است. با تشدید تنش‌های نظامی در لبنان و یمن انتظارات تورمی فعلان بازار نیز افزایش یافته و در نتیجه نرخ ارز رشد کرده است.
  • تور اقتصادی به هفت مقصد

    دنیای اقتصاد-گروه گردشگری: تابستان فصل سفر است، ‌‌‌ در حالی که برخی سفر با تور‌‌‌های گروهی را می‌‌‌پسندند، ‌‌‌ گروهی هستند که ترجیح می‌دهند با ماشین شخصی یا به شکل انفرادی سفر کنند تا هزینه‌های سفرشان کاهش یابد. در عین حال آنها می‌‌‌خواهند از مجموعه‌‌‌ای از خدمات تور در مقصد بهره بگیرند. همین موضوع باعث شده برخی آژانس‌‌‌ها تورهای هر روزه‌‌‌ای را به برخی مقاصد تعریف کنند. در این تورها گردشگر می‌تواند با وسیله نقلیه دلبخواه به مقصد تور سفر یا از آژانس درخواست کند که بلیت را هم جزو هزینه تور محاسبه کرده و آن را برایش بگیرد. با در نظر گرفتن تهران به عنوان مبدأ این تورها، ‌‌‌ هزینه آنها بین ۴۵۰‌هزار تومان برای تورهای تهرانگردی تا ۲ تا حدود ۴ میلیون به سایر مقاصد متغیر است.
  • ضرب‏‏‌الاجل برای درختان تهران

    دنیای اقتصاد: پارک چیتگر یکی از مهم‌ترین تفرجگاه‌‌‌های شهر تهران محسوب می‌شود که حفاظت و صیانت از آن، یکی از موضوعات کلان‌شهری در طول سال‌های گذشته بوده است چرا که پارک چیتگر نقش اساسی در فرآیند تصفیه هوای شهر تهران و پالایش وضعیت محیط‌زیستی تهران برعهده داشته و در این چارچوب، صیانت از درختان آن امری ضروری است اما با گرم‌تر شدن هوا و طغیان مشکلات ناشی از کمبود آب و بنا به گفته برخی کارشناسان اختلاف شهرداری تهران با مسوولان شرکت آب و فاضلاب استان تهران و همچنین شرکت آب منطقه‌‌‌ای درباره نرخ آب‌‌‌بهای آزاد، میزان مصرف آبیاری پارک چیتگر و میزان بدهی‌‌‌های شهرداری تهران برای آبرسانی پارک‌‌‌های چیتگر، لویزان و سرخه حصار و همچنین وجود مشکلات در تامین آب شرب منطقه سبب شد که حق‌آبه بوستان چیتگر آن‌گونه که باید پرداخت نشود و در نتیجه به علت کمبود آبیاری شاهد شیوع آفات در درختان چیتگر بودیم که مرگ هزاران درخت را در پی داشت.
  • تبرئه رمزارزها از اتهام پول‌شویی

    از آغاز فعالیت بیت‌کوین در سال۲۰۰۹، ماهیت غیرمتمرکز ارز‌های دیجیتال همواره به‌عنوان ابزاری برای اهداف کلاه‌برداری و تخلفات مالی شناخته شده است. موضوعی که چندان دور از واقعیت نیست و ویژگی‌های فناوری بلاک چین این امکان را به کلاه‌برداران و سارقان داده است تا در یک محیط کاملا دیجیتال فعالیت داشته باشند و ردی از هویت خود به جا نگذارند.
  • حاشیه‌های داغ کنسرت‌ها

    دنیای اقتصاد: حاشیه‌های کنسرت‌ها، تنها یک هفته مانده به محرم و صفر، یعنی دو ماهی که در آنها برگزاری اجرای زنده موسیقی محدود می‌شود، بالا گرفته است. از کنسرت علیرضا قربانی در پهنه تخت‌جمشید گرفته تا کنسرت سی‌صد در کاخ سعدآباد و البته کنسرت پرواز همای در کاخ نیاوران. انتقادات گسترده از این کنسرت‌ها به دلایل مختلف، مورد توجه کاربران شبکه‌های اجتماعی هم قرار گرفته و موج‌های موافقت و مخالفت بسیاری در میان آنان ایجاد شده است.
  • چه شد مکرون در مخمصه افتاد؟

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌الملل: پاریس، شهر نور، دوره درخشانی را سپری می‌کند. پایتخت فرانسه یک ماه دیگر میزبان المپیک خواهد بود. ورزشکاران برای رفتن به مکان ورزشی تازه‌تاسیس، از خطوط جدید ریلی استفاده خواهند کرد و از میان شهری عبور می‌کنند که پویایی و سرزندگی خود را بازیافته است. پاریس که زمانی در خطر سقوط به ورطه رکود قرار گرفته بود، اکنون به مرکز شرکت‌های فناوری و موسسات مالی و بانکی تبدیل شده است و سرمایه و استعداد را به سمت خود جذب می‌کند. این اتفاق تنها برای پاریس رخ نداده است؛ نوسازی شهری به پشتوانه سرمایه‌گذاری بخش عمومی و خصوصی، در شهرهای بزرگ دیگر فرانسه نیز مشهود است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر