شماره روزنامه ۶۰۴۷
|

  • چشم‌انداز بهارستان

    دنیای اقتصاد-شیرین جمشیدیان: در مرحله اول انتخابات ریاست‌جمهوری دوره چهاردهم محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس به موفقیتی نرسید و به نظر می‌رسد این شکست در وزن‌کشی‌های سیاسی در مجلس شورای اسلامی بی‌تاثیر نخواهد بود و از سوی دیگر ممکن است کار را برای هیات رئیسه در سال آینده سخت ‌کند. سه نماینده مجلس در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» نظرات متفاوتی را در مورد تاثیر انتخابات در مجلس ارائه کردند، نصیر‌پور نماینده اصلاح‌طلب مجلس معتقد است که کار قالیباف در مجلس سخت خواهد بود و او در انتخابات هیات رئیسه آینده با چالش مواجه می‌شود. مالکی اما می‌گوید انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس تاثیرگذار نخواهد بود. فیاضی اما تاکید کرد که انتخابات ریاست‌جمهوری در مجلس تاثیر خواهد داشت، اما نباید نتیجه آن تضعیف مجلس باشد.
  • سبزپوشی بورس در آستانه انتخابات

    دنیای اقتصاد-علي عبدالمحمدي: در جریان معاملات هفته جاری بورس تهران، شاخص کل بورس با افزایش ۰.۷۴درصدی همراه شد و در سطح ۲میلیون و ۱۰۰هزار واحدی قرار گرفت. نماگر هموزن نیز در هفته جاری صعود ۰.۲۶درصدی داشت. برخلاف روند صعودی دو شاخص مذکور، در معاملات این هفته، شاخص کل فرابورس با افت ۰.۶۶درصدی همراه شد. در هفته جاری، در چهار روز از پنج روز معاملاتی، بازار با رشد شاخص کل همراه شد و فقط در معاملات روز یکشنبه، افزایش عرضه سبب شد تا شاخص کل بورس با افت همراه شود.
  • فرار تعرفه‌ای با بلیت مکزیک

    دنیای اقتصاد-علیرضا کتانی: صف کامیون‌‌‌های بیکار که سعی می‌‌‌کنند وارد آمریکا شوند، موضوعی معمول در مرز مکزیک است. با این حال، اکنون کامیون‌‌‌های زیادی در گذرگاه اوتای مسا، که کالیفرنیا و تیووانا را از هم جدا می‌کند، در سمت آمریکایی مرز و برای ورود به مکزیک صف می‌‌‌کشند. این کامیون‌‌‌ها مسافت زیادی را نمی‌‌‌پیمایند. آنها کانتینرهای حمل و نقل خود را در انبارهای تازه‌‌‌ساز در ۱۵ کیلومتری جنوب مرز آمریکا تخلیه می‌‌‌کنند و سپس کالاها در هزاران بسته کوچک جدا شده و به آمریکا برمی‌گردند. به گزارش اکونومیست اگرچه در این فرآیند کالاها از چین به آمریکا وارد می‌‌‌شوند، اما هیچ تعرفه‌ای برای این کالاها پرداخت نمی‌شود. واردات دو‌مرحله‌ای روشی است که در آن برخی بازرگانان با استفاده از آن، از خلأ موجود در قوانین تجارت آمریکا که به عنوان معافیت «‌de minimis‌‌» شناخته می‌شود، بهره می‌گیرند تا تعرفه‌‌‌ها را دور بزنند. de minimis در زبان اسپانیایی به اصطلاحی اشاره دارد که منظور آن این است که محموله «کوچک‌تر از آن است که بتوان به آن خرده گرفت». این خلأ قانونی به بسته‌هایی با ارزش کمتر از ۸۰۰ دلار اجازه می‌دهد که بدون تعرفه وارد آمریکا شوند.
  • روزه سکوت پاول

    دنیای اقتصاد: دیروز در یک نشست خبری در حاشیه نشست سالانه سران بانک مرکزی اروپا، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو ایالات‌متحده و کریستین لاگارد، رئیس بانک مرکزی اروپا (ECB)، در مقابل خبرنگاران ظاهر شدند تا پاسخگوی سوالاتشان باشند. این نشست در زمانی برگزار شد که تحلیلگران و سرمایه‌گذاران منتظر اعلام تاریخ کاهش نرخ بهره آمریکا بودند و پاول در پاسخ به این پرسش، جواب دقیقی ارائه نکرد.
  • یک بام و دو هوای خودرویی نامزدهای پاستور

    دنیای اقتصاد: سه‌شنبه‌شب در مناظره آخر دو کاندیدای ریاست‌جمهوری، صنعت و واردات خودرو به طور مشخص مورد پرسش قرار گرفت و هر دو کاندیدا به تشریح برنامه‌های خود در این حوزه پرداختند. اظهارات کاندیداها در مناظره سه‌شنبه‌شب، از موافقت هر دو با واردات خودرو به عنوان تنظیم‌گر بازار حکایت دارد؛ این در شرایطی است که یکی از نمایندگان پیشین مجلس اخیرا در مصاحبه‌ای‌، از مخالفت پشت‌پرده کاندیدایی خاص با واردات خودرو خبر داده بود. همچنین هر دو کاندیدا به خودروسازی کشور تاختند و محصولات عرضه‌شده داخلی را بی‌کیفیت خواندند. با‌این‌حال هیچ‌یک از کاندیداها در باب مخالفت با تولید داخل اظهار‌نظری نکرد. موضوع پیوند دانشگاه و خودرو نیز از جمله مباحثی بود که یکی از کاندیداها آن را مطرح کرد و در پاسخ به سوالی در مورد کم‌وکیف خودروها تاکید کرد که یکی از برنامه‌هایش برای خودرو همکاری با دانشگاه‌هاست و اینکه برای رشد تیراژ خودرو برنامه‌هایی دارد.
  • «قصه‌گوی مردم» در جست‌وجوی هویت ایرانی

    دنیای اقتصاد: گرامیداشت یاد و خاطره زنده‌یاد محمدعلی علومی نویسنده سرشناس با عنوان «قصه‌گوی مردم» دیروز در موسسه اطلاعات برگزار شد. رضا رفیع، طنزپرداز که اجرای برنامه را بر عهده داشت، با اشاره به فعالیت‌های روزنامه‌نگاری و داستان‌نویسی او گفت: علومی، زاده ۱۶ فروردین ۱۳۴۰ بود و عجیب اینکه ۱۶ اردیبهشت بدرود حیات گفت؛ وی افزود: دنیای پر رمز و راز اعداد، برای کسی که در حوزه اساطیر قلم می‌زد هم می‌تواند تصادفی باشد و هم اینکه ذهن را قلقلک دهد. زمانی که این موضوع را مطرح کردم، خانواده‌اش گفتند، پلاک خانه‌اش هم ۱۶ بود.
  • سودآوری؛ ضرورت صرفه‏‏‌جویی انرژی

    دبیر انجمن انرژی‏‏‌های تجدیدپذیر معتقد است اصلاح الگوی مصرف، بهینه‏‏‌سازی مصرف انرژی در کشور و رونق بازارهای صرفه‏‏‌جویی نیازمند آن است که نرخ انرژی در کشور منطقی شود. تا زمانی که نرخ انرژی در کشور دستوری و پایین تعیین شود، از کارآیی ابزارهای نوین مالی نیز کاسته می‌شود و عدم‌بازگشت سرمایه صرف‌شده در بخش صرفه‏‏‌جویی مانع استمرار اجرای پروژه‏‏‌های بهینه‏‏‌سازی مصرف انرژی در کشور می‌شود.
  • کدام نامزد در حال جهش گام‌به‌گام است؟

    دکتر رحمن قهرمان‌پور/تحليلگر انتخابات و سياست خارجي
    درخشش فراتر از حد انتظار پزشکیان در مناظره نخست دور دوم، هواداران او را امیدوارتر و احتمال افزایش مشارکت تحریمی‌ها را بیشتر کرد. تغییر شکل مناظره‌ها از چند نفره به دو نفره کیفیت آنها و به تبع آن میزان اثرگذاری را بیشتر کرد.
  • «طلای سرخ» در خون

    دنیای اقتصاد: در آغاز تابستان، مزارع غزه معمولا مملو از محصولات در حال رسیدن و میوه‌هایی با رنگ‌ها، عطرها و اندازه‌های مختلف هستند. اما با گذشت نزدیک به ۹ماه از جنگ اسرائیل علیه غزه، محصولات فراوان جای خود را به ویرانی و بحران انسانی وخیم داده است. یک گزارش سازمان ملل می‌گوید که ۹۶درصد از جمعیت غزه از امنیت غذایی برخوردار نیستند و از هر پنج فلسطینی یک‌نفر یا حدود ۴۹۵هزار نفر با گرسنگی مواجه هستند. «محمد حسین» و «محمد حداد» در گزارش ۲ژوئیه برای الجزیره نوشتند، تصاویر ماهواره‌ای که توسط تیم تحقیقات دیجیتال الجزیره –سناد- تجزیه و تحلیل شده است، نشان می‌دهد که بیش از نیمی (۶۰ درصد) از زمین‌های کشاورزی غزه، که برای تغذیه جمعیت گرسنه این سرزمین ویران‌شده از جنگ حیاتی است، توسط حملات اسرائیل آسیب دیده یا ویران شده است. اسرائیل با از بین بردن مراقبت‌های بهداشتی (که می‌توانست غزه‌ای‌ها را نجات دهد) و گرسنگی دادن، حداقل ۳۷هزار و نفر را کشته و ۸۷هزارنفر را در بمباران‌ها مجروح کرده است. از شمال به جنوب، هیچ‌جا و هیچ‌کس در امان نبوده است.
  • سمت‌و‌سوی فرمان تجارت

    دنیای اقتصاد: تنها چند روز تا مرحله دوم انتخابات ریاست‌جمهوری چهاردهم باقی مانده است. در این بین برخی شهروندان نسبت به مشارکت در انتخابات تردید دارند. آنها معتقدند دست رئیس‌جمهور در ایجاد تغییرات در حوزه سیاستگذاری چندان باز نیست. در مقابل، برخی کارشناسان اعتقاد دارند که به‌رغم محدودیت‌های موجود، همچنان رئیس‌جمهور نقش اساسی در ساختار سیاستگذاری کشور دارد. در این بین سوال اساسی این است که رئیس‌جمهور تا چه حد قادر است بر سیاست‌های تجاری کشور اثرگذار باشد؟
  • دوئل بورسی در انتخابات

    شب گذشته آخرین مناظرات دو نامزد راه‌یافته به دور دوم انتخابات ریاست‌جمهوری برگزار شد. در هفته‌های گذشته با حضور شش نامزد نهایی انتخابات، برنامه‌ها و نشست‌های گوناگونی در خصوص موضوعات گوناگون برگزار شد و کاندیداها ضمن ارائه برنامه‌های خود، به دغدغه‌های مردم پاسخ‌های مدنظر را ارائه دادند. با به دور دوم کشیده شدن چهاردهمین دوره انتخابات ریاست‌جمهوری و راه یافتن مسعود پزشکیان و سعید جلیلی به دور دوم، در هفته جاری دو مناظره با موضوعات تاثیرگذار تدارک دیده شد و دو کاندیدای راه‌یافته به دور دوم بر اجرای برنامه‌های خود تاکید داشتند.
  • غلبه بر موانع طراحی اکوسیستم سازمانی

    مترجم: مهدی نیکوئی
    اکوسیستم‌ها، مجموعه‏‏‌ای از شرکت‌ها و سازمان‌های مختلف هستند که حول یک هدف خاص شکل گرفته‏‏‌اند و در دهه‏‏‌های اخیر به یکی از مدل‏‏‌های کسب‌و‌کار محبوب شرکت‌های بزرگ بین‌المللی تبدیل شده‏‏‌اند. به عنوان مثال، مجموعه شرکت‌هایی که با مک‏‏‌دونالدز کار می‌کنند یا اپلیکیشن‏‏‌های مختلفی که روی یک بستر واحد عرضه می‏‏‌شوند، یک اکوسیستم را می‏‏‌سازند. طراحی اکوسیستمی امکان استفاده از منابع بیرونی را به شرکت‌ها و سازمان‌ها می‌دهد ولی برای بهبود عملکرد و نوآوری ناشی از این منابعِ افزایش یافته نیاز به هماهنگی‏‏‌های سطح بالایی است. (در صورت نیاز به آشنایی بیشتر با مفهوم اکوسیستم‌های کسب و کار، انواع آن و استراتژی‏‏‌های متناسب با اهداف گوناگون کسب و کارها، می‌توانید به مطلبی با عنوان «کدام استراتژی اکوسیستمی مناسب شما است؟» که در تاریخ ۱۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ در همین صفحه منتشر شده مراجعه کنید). در این قسمت، به پیاده‌سازی اکوسیستم و غلبه بر موانع اجرایی آن می‏‏‌پردازیم.
  • پیشنهادی برای رشد صادرات

    در واکنش به درج مطلبی با عنوان «ناگفته‌های تجارت ۱۴۰۲» مورخ ۱۴۰۳.۲.۲۲ وزارت صنعت، معدن و تجارت جوابیه‌ای به دفتر روزنامه ارسال کرده است که در ادامه می‌آید:
  • زنان فیلم‌ساز مشغول کارند

    دنیای اقتصاد: چهارده سال از عمر شبکه نمایش خانگی در ایران می‌گذرد. نخستین سریالی که به صورت ویژه برای توزیع در شبکه نمایش خانگی ساخته شد، «قلب یخی» به کارگردانی محمدحسین لطیفی بود که سی‌دی‌ها و دی‌وی‌دی‌هایش از مرداد ۱۳۸۹ به صورت عمده در مراکز عرضه محصولات فرهنگی فروخته شد. آن زمان در شبکه نمایش خانگی، فرآیند تولید و توزیع آثار نمایشی و تصویری در قالب لوح فشرده در فروشگاه‌ها انجام می‌شد.
  • سوخت انتخاباتی طلا

    دنیای اقتصاد: روز گذشته باز شدن بازارها با افزایش تقاضا برای طلا همراه بود. در کنار طلا، بیت‌کوین و بازار رمزارزها نیز از روز شنبه با استقبال خریداران مواجه شده بودند. هرچند دلایل متعددی برای صعودی بودن طلا وجود دارد، اما مهم‌ترین علت این رشد تقاضا در روزهای اخیر در بازار فلزات به خصوص طلا و رمزارزها، پیروزی راست‌ها در دور اول انتخابات فرانسه بود.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر