شماره روزنامه ۵۹۸۶
|

  • شهردار شایسته تهران

    دنیای اقتصاد-گروه مسکن و شهری: شهرداران شهرهای مختلف کشورمان به‌ویژه شهردار پایتخت را می‌توان از روی دو خط‌‌‌کش جهانی شامل «خطوط قرمز بهترین شهرداران دنیا» و همچنین «مشخصات سبزترین شهرهای جهان»، محک زد و درباره کارنامه عملکرد آن قضاوت کرد. مطالعه‌‌‌ای که توسط تحلیلگر مجله «تجارت فردا» درباره دو دغدغه روز شهرداران موفق در کشورهای مختلف و راه چاره آنها برای حل مسائل شهری انجام شده است، نشان می‌دهد: در حال حاضر «پیامدهای تاثیر مخرب شهروندان شهرهای بزرگ بر محیط‌‌‌زیست» و «چگونگی ارتقای رفاه شهری و کیفیت زندگی»، بحث‌‌‌های روز شهرداری‌‌‌ها و شهرداران برتر جهان است.
  • کلید قفل ناترازی گاز

    یکی از مهم‌ترین اتفاقاتی که در سال ۱۴۰۲ در ذیل بازار سرمایه در راستای استفاده از ابزارهای این بازار در راستای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر انجام شد، راه‌اندازی بازار برق سبز در بورس انرژی ایران بود. بازاری که به توسعه استفاده از انرژی‌های تجدیدپذیر منجر خواهد شد و با وجود عمر اندک خود توانسته است سهم قابل توجهی به دست آورد. به همین منظور با علی نقوی، مدیرعامل بورس انرژی به گفت‌و‌گو در خصوص تاثیرات آتی این بازار و چشم‌اندازی که دارد نشستیم. به گفته نقوی یکی از مهم‌ترین مزیت‌های این بازار، این است که ارزش هر معامله بدون معطلی‌های سنتی وزارت نیرو، سریعا به حساب فروشندگان واریز می‌شود.
  • نوروز سرد بوم‏‏‌گردی‏‏‌ها

    دنیای اقتصاد-فاطمه باباخانی: نوروز ۱۴۰۳ سال چندان مساعدی برای بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها نبود، یاور عبیری رئیس جامعه اقامتگاه‌های بوم‌گردی ایران در گفت‌‌‌وگو با «دنیای‌اقتصاد» اعلام کرد که ضریب اشغال بوم‌‌‌گردی‌‌‌ها در سراسر کشور به ۴۷‌درصد رسید. استان‌‌‌هایی مانند بوشهر، ‌‌‌ مازندران‌‌‌، آذربایجان شرقی، ‌‌‌ گیلان و فارس به نسبت آمار بالاتری داشتند. این عدد برای یزد و خراسان جنوبی به ترتیب ۴۵ و ۳۳‌درصد بود، در حالی که هر دو استان جزو مقاصد توریست‌‌‌های نوروزی هستند.
  • تامین مالی بنگاه‏‏‌ها در رکود

    به عنوان یک بخش حیاتی از اقتصاد، تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی در دوران رکود و سیاست‏‏‌های انقباضی بانک‌ها، مساله‌ای مهم و حیاتی است. استفاده از روش‌های نوین تامین مالی می‌تواند به بنگاه‏‏‌ها کمک کند تا از چالش‏‏‌های این دوران عبور کرده و برای پیشروی و رشد بیشتر، آماده شوند. در دوران رکود تورمی، لاجرم بانک مرکزی به منظور کنترل پایه پولی، سیاست‏‏‌های انقباضی اتخاذ کرده و به دنبال آن، بنگاه‏‏‌های اقتصادی با چالش‏‏‌های بسیاری در فرآیند تامین مالی مواجه هستند. اما آیا تنها راه تامین مالی از طریق بانک‌ها است؟ آیا روش‌های جدید و نوینی وجود دارند که بتوانند بنگاه‏‏‌ها را در این شرایط برای پیشروی و رشد بیشتر، یاری کنند؟ در ادامه، به بررسی یک روش نوین تامین مالی برای بنگاه‏‏‌های اقتصادی می‏‏‌پردازیم.
  • «مرزگستری»در روابط کاری با ذهنیت رشد

    مترجم: منا اختیاری
    ارتباطات حرفه‏‏‌ای هم مانند همه ارتباطات بین‌فردی اغلب بین افرادی شکل می‏‏‌گیرند که شبیه همدیگر هستند. اعتقاد به اینکه روابط به طور خودجوش گسترش پیدا می‌کند می‌تواند افراد را از تلاش برای برقراری ارتباط و ایجاد روابط متنوع باز دارد. پژوهشی نشان می‌دهد که پذیرش ذهنیت رشد – باور به اینکه روابط با تلاش قابل شکل‏‏‌گیری هستند- می‌تواند راه را برای شبکه روابط مرزگستری هموار کند که برای تقویت نوآوری و خلاقیت حیاتی هستند. به گفته محققان، کلید این اتفاق در تغییر دیدگاه خود نسبت به نحوه شکل‏‏‌گیری روابط نهفته است. وقتی از گروه‏‏‌های مدیران می‏‏‌پرسیم که در چند سال گذشته سازمان‌هایشان از نظر فکری متنوع‏‏‌تر شده‏‏‌اند یا نه، پاسخشان اغلب یکسان است. تقریبا تمامشان به نحوی شاهد افزایش تنوع نگرش‏‏‌ها، دیدگاه‏‏‌ها و ارزش‏‏‌های متفاوت در محیط کار بوده‏‏‌اند که خبر خوشحال‏‏‌کننده‏‏‌ای است؛ چون چند دهه تحقیق و پژوهش نشان می‌دهد که این تنوع و گوناگونی می‌تواند خلاقیت، نوآوری و بهره‏‏‌وری را در سازمان تقویت کند. با این حال، وقتی از همان افراد می‏‏‌پرسیم که شبکه روابط حرفه‏‏‌ای خودشان در سازمان متنوع‏‏‌تر شده یا نه، پاسخ‏‏‌هایشان آنقدرها هم قاطع نیست و بیشتر ترکیب کسل‏‏‌کننده‏‏‌ای از «نه» و «نمی‏‏‌دانم» است که جای تعجبی هم ندارد.
  • تفسیرهایی درباره نفرین منابع در ایران

    دنیای اقتصاد-کیوان حسین‏‌وند: اساسا فراوانی منابع طبیعی، محرکی برای رشد اقتصادی به شمار می‏رود. در عین حال، تجربه بسیاری از ملت‌ها درباره منابع طبیعی، به طرز شگفت‌انگیزی دلسردکننده بوده است. این تجربه منفی، برخی از صاحب‌نظران را به این نتیجه رسانده است که در بلندمدت، وجود منابع طبیعی می‌تواند واقعا به مانعی برای رشد اقتصادی بدل شود و به عبارتی یک نفرین منابع (Resource Curse) وجود داشته باشد. حال سوال قابل توجه آن است که منشأ این شکل از نفرین منابع که موجب کاهش رشد می‌شود، از کجا می‌تواند باشد. در این مقاله سه مجرا شامل مصرف بیش از حد، نیروهای صنعتی شدن و سیاست مورد بررسی قرار می‌گیرد.
  • آتش‏‏‌ در خرمن

    محمدحسین باقی: خاورمیانه دیگ جوشانی است که گویی سر آرام شدن ندارد. تحولات سیاسی در این منطقه پرآشوب چنان به‌سرعت جریان دارد که لحظه‌ای غفلت باعث می‌شود از جریان تحولات عقب بمانیم. توافق ابراهیم در ۱۳اوت ۲۰۲۰ در حالی پیش می‌رفت که می‌توانست رابطه اعراب با رژیم صهیونیستی را عادی‌سازی کند و کشورهای عربی برای این رابطه به خط شده بودند، اما این دیگ جوشان در ۷ اکتبر برابر با ۱۵مهر ۱۴۰۲ با عملیات حماس در خاک فلسطین اشغالی فوران کرد.
  • تورم مسکن ۲۰۲۳ در ۵۶ کشور

    دنیای اقتصاد -نیلوفر ادیب‏‏‌نیا: طبق جدیدترین گزارش فصلی (سه‌‌‌ماهه چهارم ۲۰۲۳) شاخص جهانی قیمت مسکن که توسط شرکت مشاور املاک نایت فرانک منتشر شده است، قیمت خانه در سراسر دنیا با سرعتی بی‌‌‌سابقه در حال افزایش است؛ به طوری که میانگین رشد ۱۲ماهه طی سال ۲۰۲۳ در کشورهای ارزیابی شده توسط نایت‌‌‌فرانک به ۳.۹ درصد رسیده است. این شتاب در رشد قیمت‌‌‌ها، از اواخر سال ۲۰۲۲ تاکنون بی‌‌‌سابقه بوده است.
  • جلیقه نجات بورس

    دنیای اقتصاد: شب گذشته به دنبال پاسخ متقابل ایران به اسرائیل، شاهد نوساناتی در بازارهای مالی بودیم. به دنبال این رخداد، سازمان بورس و اوراق بهادار در نخستین ساعات بامداد روز گذشته با تشکیل جلسه اضطراری، اطلاعیه‌ای با هدف حمایت از حقوق سهامداران و جلوگیری از تاثیر هیجانات بر روند بازار، خبر محدود شدن دامنه نوسان کلیه نمادهای سهام و حق تقدم سهام قابل‌معامله در بازارهای بورس و فرابورس برای مدت سه روز متوالی به مثبت و منفی یک‌درصد و دامنه نوسان صندوق‌های سهامی به مثبت و منفی دو درصد را صادر کرد. در دو هفته گذشته بازارهای مالی روزهای معاملاتی را با شک و نااطمینانی سپری کردند.
  • تنش در تامین مصارف آبی

    دنیای اقتصاد: ارتفاع کل ریزش‏‏‌های جوی کشور از ابتدای سال آبی تا ۲۵ فروردین‏‏‌ماه نسبت به میانگین دوره‏‏‌های مشابه درازمدت، ۱۶‌درصد و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۴‌درصد کاهش نشان می‌دهد. براساس این آمار همچنین ۴۰‌درصد مخازن سدهای کشور خالی است. ذخیره آب مخازن تامین‏‏‌کننده آب شرب استان تهران نیز از ابتدای سال آبی تاکنون نسبت به دوره مشابه سال قبل حدود ۷‌درصد کاهش داشته است. از طرفی بررسی شاخص‏‏‌های‏‏‌ مهم‏‏‌ هواشناسی‏‏‌ در سه‏‏‌ماه‏‏‌ ابتدایی‏‏‌ سال آبی‏‏‌ ۱۴۰۳-۱۴۰۲ (اول مهرماه تا انتهای‏‏‌ آذرماه سال ١٤٠٢)، اگرچه بیانگر افزایش‏‏‌ ٧درصدی‏‏‌ بارش نسبت‏‏‌ به‏‏‌ مدت مشابه‏‏‌ سال آبی‏‏‌ گذشته‏‏‌ است‏‏‌، اما نسبت‏‏‌ به‏‏‌ میانگین‏‏‌ بلندمدت کشور طی‏‏‌ این‏‏‌ مدت، حدود یک‏‏‌سوم کاهش‏‏‌ داشته‏‏‌ که‏‏‌ با توجه‏‏‌ به‏‏‌ تداوم خشک‌سالی‏‏‌، نشان‌دهنده ادامه چالش‏‏‌های‏‏‌ اساسی‏‏‌ مرتبط‏‏‌ با تامین‏‏‌ منابع‏‏‌ آب کشور است‏‏‌. مرکز پژوهش‏‏‌های مجلس در گزارشی با بررسی وضعیت شاخص‏‏‌های بخش آب کشور و با توجه‏‏‌ به‏‏‌ اینکه‏‏‌ رودخانه‏‏‌های‏‏‌ اصلی‏‏‌ کشور دارای‏‏‌ منشأ ذوب برفی‏‏‌ هستند، عنوان می‌کند کم‏‏‌آبی‏‏‌ و تنش‏‏‌ در تامین‏‏‌ مصارف مختلف‏‏‌ و نیز وقوع تنش‏‏‌های‏‏‌ ثانویه‏‏‌ متاثر از آن به‏‏‌ویژه در فصل‏‏‌ تابستان ۱۴۰۳، دور از انتظار نخواهد بود و همین‏‏‌ امر لزوم تجدیدنظر جدی‏‏‌ در برخی‏‏‌ سیاستگذاری‏‏‌های‏‏‌ کلان بخش‏‏‌ آب و کاهش‏‏‌ سهم‏‏‌ برداشت‏‏‌ از منابع‏‏‌ آب به‏‏‌ نفع‏‏‌ تامین‏‏‌ پایدار مصارف اساسی‏‏‌ را نشان می‌دهد.
  • ارتباط سازنده تجاری در «ایران اکسپو»

    ایران‌اکسپو ۲۰۲۴ طی روزهای آینده آغاز به کار می‌کند و براساس گفته مسوولان برگزاری نمایشگاه در این دوره روسای اتاق بازرگانی بیش از ۲۰ کشور دنیا و حدودا ۲۵ وزیر صنعت، تجارت و بازرگانی در این نمایشگاه حضور دارند، حضور هیات تجاری در این سطح در نمایشگاه توانمندی‎‌های صادراتی ایران، فرصت‌های تعامل بی‌نظیری برای رایزنی با تجار بزرگ دنیا در راستای تنوع‌بخشی به بازارهای صادراتی ایجاد می‌کند. در همین زمینه دیاکو حسینی، معاون بررسی‌های اقتصادی اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با «دنیای اقتصاد» معتقد است برگزاری رویداد ایران‌اکسپو می‎تواند زیان تحریم را کاهش دهد و فرصت‌های جدید برای تجارت ایجاد کند. به گفته او اگر چه این رویداد در کشور ما سابقه چندان طولانی ندارد، اما دریچه‌ای به سوی فرصت‌هایی است که در دهه‌های گذشته به دلیل تحریم‌ها از شرکت‌های ایرانی سلب شده است. از نظر او برگزاری اکسپو ۲۰۲۴ از این نظر حائز اهمیت است که می‌تواند به اصلاح شناخت نادرست از توانایی‌های اقتصادی کشور در بیرون مرزها کمک کند.
  • پرسودترین بازارهای ۱۴۰۳

    بشیر قبدیان/غزل البرزیان *
    با آغاز سال جدید، شاید بزرگ‌ترین سوال همه افراد این باشد که با سرمایه‌گذاری دارایی‏‌های خود در چه بازاری می‌توانند بیشترین بازده ممکن را کسب کنند. این گزارش به دنبال آن است تا با بررسی وضعیت کلان اقتصاد و عوامل موثر بر بازارها، دورنمایی کلی از آینده بازارها و تغییرات قیمتی در هرکدام را ارائه دهد تا در نهایت بتوان با اطلاعات ارائه شده بهترین گزینه سرمایه‌گذاری را انتخاب کرد. بانک مرکزی از ابتدای سال ۱۴۰۲ با اتخاذ سیاست‏‌های پولی انقباضی، تا حدودی در کنترل نرخ سود در بازار بین بانکی موفق عمل کرده است به طوری که نرخ سود در بازار بین بانکی از ۲۳.۳۶‌درصد در ابتدای سال ۱۴۰۲ به ۲۳.۶۶‌درصد در انتهای سال‌ رسیده است. هر چند که طی سال‌ گذشته نرخ بازار بین بانکی افت و خیزهای متعددی را تجربه کرده است اما با بررسی روند نرخ بازار بین بانکی به نظر می‌رسد بانک مرکزی در سال پیش رو نیز سیاست‏‌های انقباضی و هدف‏‌گذاری نرخ رشد ۲۳ درصدی نقدینگی با دامنه مثبت و منفی ۲‌درصد را تا جایی ادامه دهد که دالان نرخ سود از ۲۴‌درصد گذر نکند.
  • ردپای عوامل سیاسی در توسعه

    نوشته: سویاش رای / ترجمه و تنظیم: جعفر خیرخواهان
    بسیاری از کسانی که در زمینه توسعه اقتصادی پژوهش می‌کنند، عمدتا بر سیاست‌هایی که دولت‌ها اتخاذ می‌کنند یا باید اتخاذ کنند، تمرکز می‌کنند. تعداد کمتری از پژوهشگران تمرکز خود را روی عوامل سیاسی و عرصه سیاست که این سیاست‌ها را شکل می‌دهد تمرکز می‌کنند، بنابراین ادبیات گسترده‌ای در مورد اقتصاد توسعه وجود دارد، اما ادبیات بسیار کمتری در مورد عوامل سیاسی توسعه وجود دارد. علاوه‌بر این، بسیاری از پژوهش‌های منتشره در مجلات علمی که ادعاهای علمی در مورد توسعه را مطرح می‌کنند، از تجزیه و تحلیل کمی استفاده می‌کنند که معمولا بر اساس کارآزمایی‏‏‏‌های تصادفی کنترل‏‏‏‌شده یا آزمایش‌های طبیعی است. هر دوی این روندها به مدت چندین دهه‌تفکر توسعه را شکل داده‌اند.
  • روستای «اشیان» یا تابلوی نقاشی؟

    دنیای اقتصاد-صدیقه نژادقربان: تابلوهای نقاشی که گاهی ساعت‌‌‌ها به تماشای طبیعت فرازیبای آن می‌‌‌نشینیم، از طبیعت‌‌‌هایی واقعی اما بکر و دست نخورده الهام گرفته و به تصویر کشیده شده‌‌‌اند. اگر به‌‌‌دنبال سفرهای پایدار (همگام با طبیعت) هستید، «روستای اشیان»، تماشای تابلوهای نقاشی را به واقعیت تبدیل کرده است.
  • هفته پرسود برای طلا

    دنیای اقتصاد -گروه بازار پول و ارز: در حالی که بازارهای جهانی در تعطیلات آخر هفته به سر می‌برند، بیت‌کوین با کاهش قابل توجه به محدوده ۶۷ هزارتایی بازگشت تا بار دیگر بازار رمزارزها قرمزپوش شود. از سوی دیگر، برخی از اعضای فدرال‌رزرو آب پاکی را روی دست فعالان بازار ریختند و اعلام کردند تا زمانی که از بازگشت رشد شاخص قیمت‌ها به محدوده ۲ درصدی اطمینان حاصل نکنند، کاهش نرخ بهره سیاستی به تعویق خواهد افتاد. این اظهارات قیمت طلا را در روز پایانی بازارها با کاهش مواجه کرد، اما برخی صاحب‌نظران روند افزایشی طلا را ادامه‌دار می‌بینند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر