شماره روزنامه ۵۹۸۶
|

  • «مرزگستری»در روابط کاری با ذهنیت رشد

    مترجم: منا اختیاری
    ارتباطات حرفه‏‏‌ای هم مانند همه ارتباطات بین‌فردی اغلب بین افرادی شکل می‏‏‌گیرند که شبیه همدیگر هستند. اعتقاد به اینکه روابط به طور خودجوش گسترش پیدا می‌کند می‌تواند افراد را از تلاش برای برقراری ارتباط و ایجاد روابط متنوع باز دارد. پژوهشی نشان می‌دهد که پذیرش ذهنیت رشد – باور به اینکه روابط با تلاش قابل شکل‏‏‌گیری هستند- می‌تواند راه را برای شبکه روابط مرزگستری هموار کند که برای تقویت نوآوری و خلاقیت حیاتی هستند. به گفته محققان، کلید این اتفاق در تغییر دیدگاه خود نسبت به نحوه شکل‏‏‌گیری روابط نهفته است. وقتی از گروه‏‏‌های مدیران می‏‏‌پرسیم که در چند سال گذشته سازمان‌هایشان از نظر فکری متنوع‏‏‌تر شده‏‏‌اند یا نه، پاسخشان اغلب یکسان است. تقریبا تمامشان به نحوی شاهد افزایش تنوع نگرش‏‏‌ها، دیدگاه‏‏‌ها و ارزش‏‏‌های متفاوت در محیط کار بوده‏‏‌اند که خبر خوشحال‏‏‌کننده‏‏‌ای است؛ چون چند دهه تحقیق و پژوهش نشان می‌دهد که این تنوع و گوناگونی می‌تواند خلاقیت، نوآوری و بهره‏‏‌وری را در سازمان تقویت کند. با این حال، وقتی از همان افراد می‏‏‌پرسیم که شبکه روابط حرفه‏‏‌ای خودشان در سازمان متنوع‏‏‌تر شده یا نه، پاسخ‏‏‌هایشان آنقدرها هم قاطع نیست و بیشتر ترکیب کسل‏‏‌کننده‏‏‌ای از «نه» و «نمی‏‏‌دانم» است که جای تعجبی هم ندارد.
  • مفاهیم استراتژیک متمایز کننده شرکت‌های برتر

    نویسنده: Kaihan Krippendorff مترجم: مریم مرادخانی
    در هفته‏‏‌های پایانی سال ۲۰۲۳، شرکت طراحی تراشه «انویدیا» اعلام کرد که فروش سه‏‏‌ماهه‏‏‌اش یک بار دیگر رکورد زده، آن هم در حالی که تنها چند ماه از انتشار خبر یک تریلیون دلاری شدنش گذشته بود. این شرکت که موفقیتش به واسطه انفجار هوش مصنوعی دوچندان شده، حالا حدود ۸۰‌درصد سهم بازار جهانی تراشه‌های گرافیکی را در اختیار دارد. اما اینتل، رقیب انویدیا، عملکرد چندان خوشایندی نداشت. گرچه اخیرا درآمد این شرکت به طور غیرمنتظره‌ای افزایش یافته اما سال‌هاست که با مشکلات متعددی دست و پنجه نرم می‌کند. سال ۲۰۲۱، آنها تلاش کردند با آوردن یک مدیرعامل جدید، شرایط را عوض کنند اما نه‌تنها چیزی تغییر نکرد بلکه در آوریل پارسال، اینتل اعلام کرد که بزرگ‌ترین زیان سه‏‏‌ماهه خود از زمان تاسیسش را متحمل شده. تحلیلگران این حوزه، عوامل متعددی را در وضعیت فعلی اینتل دخیل می‏‏‌دانند که مهم‌ترین آن، رقابت تنگاتنگ شرکت‌های بزرگ صنعت تراشه است.
  • به یاد آوردن شیوه استراحت!

    مترجم: مهدی نیکوئی
    کمرنگ شدن مرزهای کار و زندگی، یکی از خطرات فراگیری رسانه‌‌‌های اجتماعی بوده است. ۱۰ یا ۲۰ سال قبل بسیار عادی بود که فردی پس از پایان روز کاری، به خانه برود و تا فردا صبح از او خبری نباشد. اما این روزها، شاید همزمان با شتاب گرفتن مشاغل و بازارها، بسیاری از شاغلان از آن مزیت بزرگ بی‌‌‌بهره شده‌‌‌اند.
  • هوش مصنوعی و آشوب بزرگ در امنیت

    مترجم: سید‌حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    قدرت تخریب فراوان تسلیحات هسته‌‌‌ای و پر‌رمز و راز بودن آنها باعث شده بسیاری از کشورها به تسلیحاتی روی بیاورند که بر پایه هوش مصنوعی کار می‌کنند.
  • در مذاکره حرفه‏‏‌ای همه چیز درباره شما نیست

    مترجم: منا اختیاری
    «اسکات واکر» در طول دوران حرفه‏‏‌ای سابق خود، به‏‏‌عنوان مذاکره‏‏‌کننده‏‏‌ موارد آدم‏‏‌ربایی و اخاذی، پرونده‏‏‌های حساسی را در سراسر جهان مدیریت کرده است. او به کمک تجربیات، مشاهدات و گفت‏‏‌وگوهایش با سایر کارشناسان این حوزه، به درک عمیقی نسبت به این موضوع رسیده که در مذاکرات پرریسک چه چیزهایی کارآمد و چه چیزهایی ناکارآمد است. حالا هم به مدیران و سازمان‌ها درباره چیزی که خودش «ذهنیت سطح پنج» می‏‏‌نامد مشاوره می‌دهد. ذهنیت سطح پنج به معنای گوش دادن عمیق برای درک و تفسیر بهتر خودآگاهی و دیدگاه طرف مقابل است. واکر هشت ابزار را برای پی‏‏‌ریزی و نمایش ذهنیت سطح پنج ارائه می‌دهد که عبارتند از: عبارات تشویق‏‏‌کننده کوتاه، پرسش‏‏‌های توضیحی، اشاره به حرف‏‏‌های قبلی طرف مقابل، نشانه‏‏‌گذاری احساسی، بازگویی، عبارات «من...»، مکث‏‏‌های بجا و موثر، و جمع‏‏‌بندی. او به عنوان نویسنده این مطلب، توضیح می‌دهد که با استفاده از این ابزارها می‌توانید «ظرفیت همدلی، توانایی یافتن وجه اشتراک و شانس به دست آوردن همکاری طرف مقابل را افزایش دهید».
  • ۱۲ اصل اخلاقی برای مدیریت کسب‌وکار

    مترجم: کامران اکبری
    برای قضاوت درباره خوب و بد زندگی روزانه، مجموعه‌‌‌ای از ارزش‌‌‌های اخلاقی یا استانداردهای شخصی می‌‌‌تواند راهنما باشد. اخلاق در کسب‌وکار نیز اصولی شبیه به اخلاق فردی دارد، اما در سطح بسیار وسیع‌‌‌تری اثرگذار است و عواقب گسترده‌‌‌تری به جا می‌‌‌گذارد. اخلاق کاری هر شرکت، اثر قابل توجهی بر موفقیت یا شکست آن دارد. مثلا شرکتی را در نظر بگیرید که صرفا به قصد کسب سود بیشتر به شیوه‌‌‌های غیرمنصفانه و سوال‌‌‌برانگیز عمل می‌‌‌کند.
  • قدرت داستان‏‏‌گویی داده در عصر هوش مصنوعی مولد

    مترجم: سید‌حسین علوی‌لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
    هوش مصنوعی مولد می‌تواند به ما انسان‌‌‌ها کمک کند تا به‌‌‌صورت خودکار و از میان حجم عظیمی از اعداد و جملات و داده‌‌‌های‌‌‌ گوناگون به وجود الگوهای پنهان اما واقعی پی ببریم.
  • مدیران وحدت‏‌بخش به‌دنبال جلب رضایت همه

    مهندس احمد مرآتیان Ahmad.meratian@gmail.com
    در بخش‏‌های قبلی، مدیران از نظر نوع نگرش، روش‌ها و سلیقه‏‌های کاری و... به چهار دسته خلاق، فعال، نظم‏‌دهنده و وحدت‏‌بخش تقسیم شدند و ویژگی‏‌های مدیریتی مدیران خلاق و فعال و نظم‏‌دهنده را بررسی کردیم؛ ویژگی‏‌هایی مثل مبتکر بودن، شهامت، ریسک‏‌پذیری و نتیجه‏‌گرا بودن خلاق‏‌ها؛ تلاشگری و مسوولیت‏‌پذیر بودن فعال‏‌‏‌ها؛ و منظم و مقرراتی بودن نظم‌دهنده‏‌ها. همچنین ویژگی‏‌های این مدیران در حالت سوءمدیریت و زمان‏‌هایی که بیشترین نیاز به هرکدام از آنها هست، توضیح داده شد. در بخش پایانی این مجموعه، به مدیران وحدت‏‌بخش می‏‌پردازیم.
  • عادت شماره ۱ منعطف‏‏‌ترین افراد

    مترجم: منا اختیاری / نویسنده: Jason Shen
    هیچ‏‏‌کس از استرس در امان نیست. فرقی نمی‏‏‌کند به خاطر ضرب‏‏‌الاجل کاری قریب‏‏‌الوقوع باشد یا یک فاجعه مسافرتی غیرمنتظره یا جروبحث تندی با شریک زندگی‏‏‌تان، همه ما باید با فشار و درگیری مقابله کنیم. من در حوزه مربی‏‏‌گری‏‏‌ام به بنیان‌گذاران و مدیران اجرایی کمک می‏‏‌کنم تا انعطاف‏‏‌پذیری را در خود پرورش دهند. همه آنها با حجم زیادی از استرس روبه‏‏‌رو هستند و پردازش این استرس برای تصمیم‌گیری هوشمندانه حیاتی است.
  • تامین هزینه درمانی و حمایتی کودکان مبتلا به سرطان سراسر کشور،هدف محک است

    آراسب احمدیان، مدیرعامل محک گفت: تامین هزینه‌‌‌های درمانی و حمایتی همه کودکان مبتلا به سرطان که در بیمارستان محک یا هر یک از ۴۱ بیمارستان دولتی دانشگاهی در ایران درمان می‌‌‌شوند توسط موسسه خیریه محک صورت می‌‌‌پذیرد. وی با بیان آنکه این موسسه بر اساس سومین برنامه استراتژیک خود توسعه فعالیت‌‌‌هایش در سراسر کشور را در دستور کار خود قرار داده، گفت: هدف محک از این اقدامات، ارائه خدمات یکپارچه به کودکان مبتلا به سرطان در سراسر کشور است.
  • بحران‌ها از نگاه مدیران ارشد

    مترجم: مریم مرادخانی
    در چند سال اخیر، دنیا با بحران‌های همزمان و متعددی همراه بوده است: از درگیری‌‌های ژئوپلیتیک گرفته تا بلایای زیست محیطی، عمیق‌‌تر شدن شکاف‌‌های سیاسی و اجتماعی، اختلالات در زنجیره‌‌های ارزش و تحولات بر هم زننده تکنولوژی. بسیاری معتقدند این بحران‌ها واقعیت جدید دنیا هستند و به نظر نمی‌رسد پیچیدگی‌‌ها به این زودی‌‌ها رفع شوند. کارشناسان نشریه هاروارد اخیرا با گروهی از مدیران ارشد شرکت‌های بزرگ آمریکایی و اروپایی ملاقات کرده‌‌اند تا درباره چگونگی رهبری سازمان در گیرودار بحران‌های فعلی جهان صحبت کنند. این شرایط چالش برانگیز، استرس قابل‌توجهی به این رهبران و کارکنانشان وارد کرده است.
  • من، فارغ از شغلم کیستم؟

    مترجم: مهدی نیکوئی
  • پیچیدگی‏‌های مجادلات سایبری در عصر جدید

    مترجم: سید حسین علوی لنگرودی alavitarjomeh@gmail.com
  • نسخه مخصوص درون‏‏‌گراها برای دیده شدن

    نویسنده: Melody Wilding مترجم: منا اختیاری
    دیده شدن در محل کار صرفا یک امتیاز خوب نیست، بلکه یک ضرورت است. دیده و ستایش شدن کارتان می‌تواند درهای فرصت‏‏‌های تازه‏‏‌ای را به روی شما باز کند و باعث پیشرفت شغلی‏‏‌تان شود، اما معنای این حرف الزاما این نیست که باید تبدیل به یک نفر دیگر شوید. حتی به‏‏‌عنوان یک فرد درون‏‏‌گرا هم می‌توانید راه‏‏‌هایی برای استفاده از نقاط قوت خود پیدا کنید. در این نوشتار، نویسنده به پنج استراتژی برای افزایش دیده شدنتان اشاره می‌کند.
  • قانون هوش مصنوعی اتحادیه اروپا چه ویژگی‏‌هایی دارد؟

    مترجم: کامران اکبری
    در روز چهارشنبه ۱۳ مارس، پارلمان اروپا قانون جامع کنترل هوش مصنوعی (AI Act) را با ۵۲۳ رای موافق، ۴۶ رای مخالف و ۴۹ رای ممتنع به تصویب رساند. با توجه به نگرانی‌‌های فزاینده‌‌ای که نسبت به هوش مصنوعی به مثابه یک تکنولوژی سریعا توسعه یابنده ابراز می‌شود و ریسک‌‌هایی که این تکنولوژی می‌تواند برای بشریت ایجاد کند، کشورهای عضو اتحادیه اروپا در دسامبر ۲۰۲۳ توافق کرده بودند این قانون را تصویب کنند. در تدوین این مقررات علاوه بر لزوم اطمینان از ایمنی و انطباق با حقوق اساسی، دموکراسی، قوانین حقوقی و پایداری محیط‌زیست به تقویت نوآوری نیز توجه شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر