مترجم: مریم رضایی

منبع: Business Management

برنامه‌ریزی‌های کاری انعطاف‌پذیر فقط به نفع کارمندانی که با ساعات کاری خود مشکل دارند نیست، بلکه نیاز سازمان‌ها را برای در اختیار داشتن کارمندان شایسته - صرف نظر از وضعیت فروش یا اقتصاد کشورها - برطرف می‌کند. زمانی صحبت در مورد انعطاف‌پذیری محیط کار بر این متمرکز بود که کسب‌وکارها چگونه می‌توانند به کارمندانشان کمک کنند که بین کار و زندگی خود تعادل ایجاد کنند. در سال‌های قبل از رکود اقتصادی که نرخ بیکاری بسیار پایین بود، این بحث تغییر کرد و پیشنهادهایی مانند ساعات کاری انعطاف‌پذیر و موضوع دورکاری به منظور استفاده بهینه از کارمندان بااستعداد، مطرح شد. در حال حاضر، انعطاف‌پذیری در محیط کار هنوز به عنوان ابزاری برای استخدام نیرو و ایجاد روحیه در محیط کار حکمفرما است. اما مباحثی که در مورد آن وجود دارد، کامل‌تر شده و کاربرد آن را در موارد زیر بررسی می‌کند:

• جذب کارمندان خوب طی دوره‌ای که نرخ بیکاری بسیار بالا است و نیروی متخصص به سختی یافت می‌شود

• درگیر کردن کارمندان به کار، تا جایی که بهره‌وری آنها طی ساعات کاری تا بیشترین حد ممکن بالا رود

• ایجاد فرصت برای کسب‌وکارها برای استفاده از کارمندان در مکان و زمان مورد نیاز

نتیجه: ایجاد انعطاف‌پذیری در کار این روزها بیشتر به نفع خود صاحبان کسب‌وکار است تا کارمندان، چون این انعطاف‌پذیری بیشتر در استفاده بهینه از نیروی کار کاربرد دارد تا ایجاد تعادل بین کار و زندگی.

در اینجا ۷ روش معرفی می‌شود که به‌کارگیری آنها هم به سازمان‌ها و هم به کارمندان کمک می‌کند از ایجاد انعطاف در زمان و مکان کار، بهره ببرند:

۱) دست خود را در انتخاب باز بگذارید

نگاهی به آمار اخیر اشتغالزایی در آمریکا - ۴۵۰۰۰ شغل جدید در ژوئن، ۱۴۱۰۰۰ شغل در ماه ژوئیه و ۹۶۰۰۰ شغل در اوت - نشان می‌دهد که تقاضا برای استخدام نیروی جدید به شدت در حال نوسان است.

نکته: استخدام ترکیبی از کارمندان موقتی، نیمه وقت، تمام‌وقت و مجازی، در اقتصادی که هنوز به طور کامل از رکود بیرون نیامده، می‌تواند گزینه خوبی باشد.

۲) انعطاف‌پذیری را جایگزین پول کنید

در آخرین بررسی انجمن روانشناسی آمریکا در مورد حفظ نیروی کار، بیش از دو سوم کارمندان اظهار کرده‌اند که دوست دارند شغلشان را حفظ کنند، چون این شغل با دیگر جنبه‌های زندگی آنها متناسب است. تعداد کمی از آنها گفته‌اند که دلیل حفظ شغلشان فقط حقوق است.

نکته: اگر قصد دارید افزایش حقوق، پاداش یا دیگر مزایا را متوقف کنید، به جای آن انعطاف‌پذیری در کار را به وجود آورید. البته تصور نکنید که انعطاف‌ در محیط کار اولین انتخاب همه کارمندان است. بیشتر کارمندان جوان‌تر در رده سنی ۱۸ تا ۳۴ سال، وجود انعطاف در محیط کار را ترجیح می‌دهند.

۳) امکان کار را در هر مکانی فراهم آورید

بیشتر کارمندان میزشان را بدون در دست داشتن گوشی هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ به مدت طولانی ترک نمی‌کنند. آنها برای چک کردن ایمیل‌ها یا پاسخ دادن به تلفن‌های کاری، هنگام تعطیلات یا مسیر رفت و آمد به سر کار، از این ابزارها استفاده می‌کنند.

نکته: برای استفاده از نرم‌افزارهای کاربردی سخت نگیرید و این وسایل هوشمند را با کلیه ابزارهایی که کارمندان برای دسترسی به فایل‌ها و اطلاعات کسب‌وکار نیاز دارند، همراه کنید. به گفته شرکت تکنولوژی ریکو، تحرک و پویایی کامل در محیط کار شامل این می‌شود که بتوانید از هر وسیله‌ای که به شبکه متصل است پرینت بگیرید، از کلیه قابلیت‌های اپلیکیشن‌های اقتصادی استفاده کنید، با کارمندان و مشتریان در تعامل کامل باشید و امکان ذخیره‌سازی فایل‌ها و به اشتراک‌گذاری آن را داشته باشید.

۴) برای تنوع بخشی به کارمندان از انعطاف‌پذیری استفاده کنید.

دورکاری و ساعات کاری انعطاف‌پذیر باعث می‌شود بتوانید محیط کار را با کارمندانی که واقعا شایستگی دارند، اما به دلیل محدودیت‌های زندگی آنها ممکن است از دستشان بدهید، سازگار کنید. در این صورت، می‌توانید به آنها پیشنهاد بدهید مدتی به صورت پاره‌وقت یا ارتباط کامپیوتری کار کنند، تا محدودیت‌های آنها برطرف شود و به طور کامل سر کار برگردند.

نکته: قبل از این که به کسی پیشنهاد کار از یک شهر یا کشور دیگر را بدهید یا ساعات کاری کارمند توانمندی را که به دلیل دوری محل زندگی، رفت و آمد برای او سخت است تغییر دهید، اول فرمت یا برنامه‌ریزی کاری جایگزینی را امتحان کنید.

۵) تب کار کردن را بالا نگه دارید.

دانشجویان و فارغ‌التحصیلان هر ساله بیشتر و بیشتر به محیط کاری خلاقانه و آرام جذب می‌شوند. مثلا شرکت گوگل مزایا و فرصت‌هایی ایجاد می‌کند که شرکت‌های دیگر چندان نمی‌توانند از پس آن برآیند.

نکته: از انعطاف‌پذیری برای تعریف فرهنگ سازمانتان استفاده کنید.

۶) سختی‌ها را تحمل کنید.

شرکت‌هایی که امکان دورکاری را برای کارمندان به وجود می‌آورند، برای ادامه کارشان در شرایط سخت، آمادگی بهتری دارند و بیشتر مجهزند. مثلا وقتی طوفان‌های شدید اخیر آمریکا موجب بسته شدن مدارس شد و والدین را خانه‌نشین کرد، بسیاری از شرکت‌ها خودشان را آماده کرده بودند و به کارمندانشان گفته بودند اگر نمی‌توانند سر کار بیایند، فایل‌های مورد نیاز خود را از قبل دانلود کنند و در خانه به کارشان ادامه دهند.

نکته: کارمندانتان را برای ارائه کار مفید از خانه آموزش دهید. قبل از این که عاملی مانع بیرون آمدن آنها از خانه شود، تکنولوژی لازم را در اختیار آنها قرار دهید.

۷) انعطاف را به همه پیشنهاد دهید.

انعطاف محیط کار زمانی فقط به زنان و افرادی که فرزند خردسال داشتند، پیشنهاد می‌شد. اما تحقیقات نشان می‌دهد مردان و کارمندان مجرد نیز گاهی در امور کاری و زندگی اجتماعی خود به کمک احتیاج دارند.

نکته: دلایل ایجاد انعطاف را به موضوعات خاص اختصاص ندهید. به جای این که تصمیم بگیرید یک کارمند به دلیل شرایط خاصش واقعا نیازمند انعطاف‌پذیری است، به فکر این باشید که آیا این انعطاف‌پذیری نیازهای سازمانی را برطرف می‌کند یا نه.