مدیرعامل جدید  توییتر کیست؟

از سوی دیگر، ماسک از سوی سرمایه‌گذاران تسلا مورد فشار قرار داشت. آنها از او می‌‌‌خواستند تمرکزش را دوباره روی شرکت خودروسازی‌‌‌اش معطوف کند. او در اواخر ۲۰۲۲ اعلام کرد که به محض یافتن یک جانشین، از مدیرعاملی توییتر کناره‌‌‌گیری خواهد کرد. هرج و مرج در توییتر کماکان ادامه داشت. آگهی‌‌‌دهنده‌‌‌ها یکی پس از دیگری همکاری خود را با این پلتفرم قطع می‌‌‌کردند. در همین گیر و دار، او «لیندا یاکارینو» را به عنوان مدیرعامل جدید توییتر معرفی کرد. یاکارینو کیست؟ او که ۶۰ سال دارد، مدیر ارشد فروش تبلیغاتی سابق شرکت «ان‌‌‌بی‌‌‌سی یونیورسال» است که طی این سال‌ها، تیم‌‌‌های بازاریابی و فروش مجزای ان‌‌‌بی‌‌‌سی را تبدیل به یک ساختار یکپارچه کرده و همچنین فعالیت‌‌‌های بازاریابی این شرکت را دیجیتال‌سازی کرده است. او در ۱۲ سالی که با این شرکت همکاری داشته، بیش از ۱۰۰میلیارد دلار درآمد از فروش تبلیغات برای شرکت ایجاد کرده است. به گفته یکی از منابع آگاه، او در میان مدیران عامل و فعالان عرصه بازاریابی، چهره‌‌‌ای شناخته‌‌‌شده است و می‌تواند مثل یک «بانداژ»، روابط ترک‌‌‌خورده ماسک با شرکت‌ها را ترمیم کند.

شرکت ان‌‌‌بی‌‌‌سی دو هفته پیش، خبر کناره‌‌‌گیری یاکارینو را اعلام کرد. یاکارینو نیز گفت که کار در بخش تبلیغات ان‌‌‌بی‌‌‌سی و رهبری «آن تیم فوق‌‌‌العاده»، برایش افتخار بزرگی بوده: «ما با هم، شرکت و کل این صنعت را دگرگون کردیم. من بابت دستاوردهایی که با هم داشته‌‌‌ایم، واقعا مفتخرم.» ماسک نیز مثل همیشه، خبر مدیرعاملی یاکارینو را در توییتر اعلام کرد و گفت که از این بابت هیجان‌‌‌زده است: «او عمدتا بر عملیات‌‌‌های کسب و کار تمرکز خواهد کرد؛ در حالی که من روی طراحی محصول و تکنولوژی‌‌‌های جدید تمرکز خواهم داشت. بسیار مشتاقم که با لیندا، این پلتفرم را به یک اپلیکیشن همه‌‌‌کاره تبدیل کنیم».

یاکارینو قبل از پیوستن به توییتر، با این شرکت همکاری نزدیک داشته. دو شرکت ان‌‌‌بی‌‌‌سی و توییتر سعی داشتند از رویدادهای مهم ورزشی مثل جام جهانی و المپیک، درآمدهای تبلیغاتی هنگفتی به دست آورند. در واقع، ان‌‌‌بی‌‌‌سی، بزرگ‌ترین شریک رسانه‌‌‌ای توییتر است. همین چند هفته پیش، این شرکت از عقد قراردادی گسترده با توییتر در المپیک ۲۰۲۴ پاریس خبر داد.

یاکارینو بارها ماسک را مورد تحسین قرار داده و به همکارانش گفته که در حالی که مردم، درگیر توییت‌های عجیب و غریب او هستند او پشت صحنه، در حال ایجاد مشارکت‌‌‌های تجاری مهم است. او که فارغ‌‌‌التحصیل دانشگاه پنسیلوانیاست، ابتدا به عنوان کارآموز وارد ان‌‌‌بی‌‌‌سی شد و به قول خودش، «رابطه عاشقانه‌‌‌اش» با رسانه، همانجا استارت خورد. حدود دو دهه در حوزه تبلیغات، بازاریابی و ادغام در ترنر برادکستینگ فعالیت کرد تا اینکه دوباره به ان‌‌‌بی‌‌‌سی برگشت. او حالا در توییتر، چالش مهمی پیش رو دارد. او باید شرکت‌های آگهی‌‌‌دهنده را که عملا از توییتر فرار کرده‌‌‌اند، دوباره به توییتر برگرداند. یکی از این شرکت‌ها، جنرال موتورز بود که پس از روی کار آمدن ماسک، تبلیغات توییتری خود را متوقف کرد. «ماریا رینال»، سخنگوی این شرکت گفته: «هنوز ناشناخته‌‌‌های بسیاری درباره مسیر کلی این پلتفرم، از جمله حفاظت از داده‌‌‌های ما وجود دارد. از آنجا که یکی از رقبای مهم ما مالک این پلتفرم است، احتیاط حکم می‌کند که از امنیت و حفظ داده‌‌‌ها، برند و مشتریانمان اطمینان حاصل کنیم.»  اما حالا توییتر یک رهبر سازمانی آینده‌‌‌نگر دارد، فردی که دارای چشم‌‌‌انداز است و قرار است دیدگاه نوینی را وارد توییتر کند.

«جاناتان گرینبلت» مدیرعامل اتحادیه ضدافترا (ADL) می‌‌‌گوید: «انتصاب یاکارینو، نشانه امیدوارکننده‌‌‌ای است مبنی بر این که شرکت می‌تواند تغییراتی برای مبارزه با تعصب و افراط‌گرایی در پلتفرمش ایجاد کند. به هر حال، او یک مدیر موفق بازاریابی‌‌‌ست که دو دهه اخیر را صرف خلق برخی از بزرگ‌ترین پلت‌فرم‌‌‌های رسانه جهان کرده. امیدوارم او بداند که منزوی کردن کاربران و توهین به جامعه و نفرت‌‌‌پراکنی به ضرر کسب و کار است.» «شلی زیلیس»، نویسنده مجله تایم که از دوستان قدیمی لینداست، در گزارشی نوشته: «موازنه رهبری در حال تغییر است. با نشستن یاکارینو به صندلی ریاست توییتر، یک موضوع بر همگان آشکار می‌شود؛ اینکه مهارت‌‌‌های نرم، ضرورت‌‌‌های جدید هستند. شرکت‌های بزرگ دنیا به مرور به این نتیجه می‌‌‌رسند که ویژگی‌‌‌های سنتی رهبری زنانه، مثل همدلی، سازگاری، فروتنی و آسیب‌‌‌پذیری، مهارت‌‌‌های حیاتی‌‌‌اند. برای امروز و آینده.»  او در ادامه می‌‌‌گوید: «امروز دنیا به رهبران کسب‌وکاری نیاز دارد که از ایستادن و متمایز بودن نهراسند.»

در هفته‌‌‌های اخیر، یاکارینو بارها با مدیران عامل بانفوذ در حوزه تکنولوژی مقایسه شده. از جمله با خود ایلان ماسک. گرچه بدون شک، ماسک کارآفرین قابلی ا‌‌‌ست؛ اما یاکارینو دارای ویژگی‌‌‌های منحصر به فردی ا‌‌‌ست که باعث می‌شود برای موفقیت آینده توییتر، راهبر بهتری باشد. مثلا او معروف است به سبک رهبری مشارکتی. او برای دیدگاه‌‌‌های متنوع، ارزش قائل است و همواره در تلاش برای ایجاد فضایی ا‌‌‌ست که در آن، همه افراد از همه طیف‌‌‌ها بتوانند اظهارنظر کنند. او با تقویت مشارکت میان‌عملیاتی می‌تواند استعدادهای جمعی کارکنان توییتر را یکپارچه و در نتیجه، نوآوری ایجاد کند. او همچنین دارای سبک رهبری سازمانی زنانه و قدرتمند است. نام مستعارش، «چکش مخملی‌‌‌» است (اشاره به زنی در هر سطحی از سازمان که کارها را با ظرافت و سخنوری به انجام می‌‌‌رساند). مجله تایم او را «معنای عزم و وقار» نامیده. او مهارت‌‌‌های قدرتمند یک مدیر نتیجه‌‌‌گرا و کارکشته را دارد و از غرایز زنانه‌‌‌اش برای یافتن راه‌حل‌‌‌ها برای تغییر استفاده می‌کند. طبق تحقیقات مکنزی، حضور زنان در سطوح مدیریتی و اجرایی، باعث افزایش عملکرد شرکت در مقایسه با رقبایی می‌شود که تنوع جنسیتی کمتری دارند. یاکارینو همچنین رهبری سازمانی همدلانه را به خوبی بلد است. او می‌‌‌گوید:«یادم هست که زمانی، همدلی یک ویژگی شخصیتی مختص رهبران زن بود. به من می‌‌‌گفتند لیندا! این ویژگی مانع از پیشرفتت می‌شود. اما حالا چی؟ حالا تبدیل شده به یکی از ویژگی‌‌‌هایی که همه به دنبالش هستند، نه فقط در زنان بلکه در همه رهبران سازمان، چون برای آنکه واقعا به کسی خدمت کنی، باید حال و روزش را درک کنی. و این نیازمند تلاش است.»

یاکارینو در صنعت رسانه، یک چهره باسابقه و باتجربه است. این یکی از بزرگ‌ترین دارایی‌‌‌های اوست. درک او از دورنمای رسانه و سابقه موفقش در این حوزه، به او کمک خواهد کرد تا در یک دنیای دیجیتالی رو به تکامل، چالش‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های پیش روی توییتر را شناسایی و مدیریت کند. او همچنین طرفدار تنوع و سهیم‌‌‌سازی نیروهاست. و طی این سال‌ها، بارها فعالانه در راستای برابری و حضور گروه‌‌‌های مختلف در صنعت رسانه، گام برداشته. او با تاکید بر تنوع و سهیم‌‌‌سازی در توییتر، محیطی ایجاد خواهد کرد که همه صداها شنیده شوند. نام لیندا یاکارینو، در میان زنان قدرتمند کسب و کار مجله فوربز به چشم می‌‌‌خورد. او اخیرا گفت‌وگوی کوتاهی با نشریه «ولچر دیلی» داشته و درباره فعالیت حرفه‌‌‌ای‌اش و دورنمای توییتر، توضیحات مختصری ارائه کرده است. چکیده‌‌‌ای از این گفت‌وگو را با هم می‌‌‌خوانیم:

 ولچر دیلی: ممنون که به ما پیوستی لیندا. ابتدا کمی از سابقه و تجربیاتت در صنعت تکنولوژی بگو.

یاکارینو: ممنون که دعوتم کردید. من بیش از ۳۰ سال است که در حوزه تبلیغات و رسانه هستم و سابقه کار در ان‌‌‌بی‌‌‌سی و ترنر برادکستینگ را دارم. در آخرین سِمتم در ان‌‌‌بی‌‌‌سی، رهبری فروش تبلیغاتی و امور مشارکت مشتری را در تمام پلتفرم‌‌‌ها بر عهده داشتم. همچنین به واسطه همکاری با شرکت‌هایی مثل هولو و پیکاک، با صنعت تکنولوژی نیز سر و کار داشتم. بنابراین می‌شود گفت که کلی تجربه در رسانه‌‌‌های سنتی و دیجیتال دارم.

 در حال حاضر توییتر با چه چالش‌‌‌هایی مواجه است و قصد داری چطور آنها را رفع کنی؟

یکی از مهم‌ترین چالش‌‌‌ها، ادامه رشد و نوآوری و همزمان، حفظ ارزش‌‌‌های محوری و ماموریت شرکت است. توییتر همیشه بستری برای مردم برای ابراز وجود و ارتباط بوده و این باید حفظ شود. در عین حال، فرصت‌‌‌هایی برای رشد و توسعه پلتفرم در زمینه‌‌‌هایی مثل کسب درآمد، بازبینی محتوا و مشارکت کاربران نیز وجود دارد. من با تیم توییتر از نزدیک همکاری خواهم کرد تا این فرصت‌‌‌ها را شناسایی و بر اساس آن چه برای شرکت و کاربران مهم است، اولویت‌‌‌بندی کنیم.

 نقش شبکه‌‌‌های اجتماعی در جامعه را چطور می‌‌‌بینی؟ به نظرت، شرکت‌هایی مثل توییتر در شکل‌‌‌دهی به این نقش، چه مسوولیتی دارند؟

شبکه‌‌‌های اجتماعی این پتانسیل را دارند که نیروی قدرتمندی برای ایجاد تاثیر مثبت در جامعه باشند؛ اما کاملا واضح است که اگر مسوولانه از آنها استفاده نشود، می‌توانند اثرات نامطلوبی داشته باشند.  مسوولیت شرکت‌هایی مثل توییتر، حصول اطمینان از این است که پلتفرمشان، طوری استفاده شود که گفتمان سازنده و سالم را ترویج کند و در عین حال، از کاربران در برابر محتوای مضر و رفتار توهین‌‌‌آمیز، محافظت شود. ایجاد این بالانس سخت است اما برای آینده شبکه‌‌‌های اجتماعی، بسیار حائز اهمیت است.

 توییتر به دلیل نحوه مدیریت اطلاعات غلط و نفرت‌‌‌پراکنی با انتقاداتی روبه‌رو بوده. تو چه رویکردی نسبت به بازبینی و نظارت بر محتوا خواهی داشت؟

بازبینی محتوا مقوله پیچیده‌‌‌ای است و یک نسخه را نمی‌شود برای همه پیچید. اما شفافیت و ثبات رویه خیلی مهمی است. توییتر باید شفاف توضیح دهد که چه نوع محتواهایی در این پلتفرم مجازند و چه محتواهایی نه و باید این سیاست‌‌‌ها را به طور مداوم و منصفانه اجرا کند. همچنین ضروری است که جامعه را در بازبینی محتوا سهیم کنیم تا مطمئن شویم که کاربران نیز در شکل‌‌‌دهی به سیاست‌‌‌ها و رویه‌‌‌های پلتفرم، نقش دارند.

 فکر می‌‌‌کنی وجه تمایز تو با سایر گزینه‌‌‌های مدیرعاملی توییتر چه بوده؟

تجربه‌‌‌ام در رسانه‌‌‌های سنتی و دیجیتال باعث شده است اشراف و دیدگاه منحصر به فردی در رابطه با چالش‌‌‌های توییتر و به طور کلی، صنعت رسانه داشته باشم. همچنین، کلی تجربه در زمینه رهبری تیم‌‌‌های بزرگ و مدیریت کسب‌وکارهای پیچیده دارم که در نقش مدیرعاملی، بسیار ارزشمند خواهد بود. و مورد آخر اینکه، من نسبت به قدرت رسانه و تکنولوژی در گرد هم آوردن مردم و ایجاد تغییر مثبت، بسیار اشتیاق دارم. توییتر، نقش بسیار بزرگی در این زمینه دارد.

منابع:   Vulture Daily, Inc, Time, Washington Post