4 روش کاهش ریسک تغییر شغل

در یکی از مشاوره‌های جدید یکی از مراجعان به نام استیسی، شغل ثابتی به عنوان مدیر استخدام در یک شرکت تحقیقاتی داشت، اما او قلبا تمایل داشت در یک شرکت خصوصی مرتبط با فناوری کار کند. زمانی که او یک پیشنهاد شغلی در شرکت رویایی خود پذیرفت، مدتی طول کشید جانشین خود را استخدام کند تا بتواند شرکت اولیه را در موقعیت خوبی رها کند. چند روز قبل از شروع کار در نقش رویایی‌‌اش، پیشنهاد کاری او لغو شد و او را شوک‌زده کرد. وقتی برای پیگیری این خبر با بخش منابع انسانی تماس گرفت، متوجه شد از طرف شرکت جدید هیچ غرامتی برای لغو پیشنهاد کار وجود ندارد و دیگر واجد شرایط بیمه بیکاری هم نبود زیرا از شرکت قبلی خود استعفا داده بود. او با چالش‌های زیادی که مهم‌ترین آن بازپرداخت اقساط وام دانشجویی‌اش بود مواجه شد. با اینکه نمی‌توانید ریسک این تصمیم بزرگ را به‌طور کامل از بین ببرید، در این مقاله نویسنده چهار راه برای کاهش ریسک تغییر شغل ارائه می‌دهد.

 درباره شرکت تحقیق کنید

شرکت‌‌های دولتی طبق قانون ملزم به افشای عملکرد مالی خود هستند، بنابراین اطلاعات زیادی درباره آنها وجود دارد. می‌توانید گزارش‌های درآمدی، صورت‌های مالی حسابرسی‌نشده و گزارش جامع سالانه را بررسی کنید تا سودآوری، وضعیت مالی و عملکرد کلی کسب‌‌وکار را درک کنید. اگر داده‌های بیشتری می‌خواهید به گزارش‌های تحلیلگران مالی بپردازید. یافتن اطلاعات درباره شرکت‌‌های خصوصی و استارت‌آپ‌‌ها، که نیازی به افشای عملکرد مالی خود ندارند، سخت‌‌تر است. درک نحوه تامین مالی شرکت - چه توسط دوستان یا کارکنان شرکت یا یک شرکت سرمایه‌گذاری خطرپذیر معتبر- به شما در ارزیابی ریسک کمک می‌کند. همچنین، درباره مدیرعامل و سوابق آنها در شرکت‌‌های دیگر تحقیق کنید. و اگر واقعا می‌خواهید توانمندی تحقیقی خود را نشان دهید، در دادگاه‌های محلی برای دعاوی مدنی تحقیق کنید، که می‌تواند به شما بگوید آیا شرکت تا به حال شکایتی در پرداخت به تامین‌‌کنندگان و افراد متخلف داشته است یا در گذشته ورشکستگی را تجربه است. همچنین مرور سایت‌هایی مثل لینکدین برای میانگین دوره تصدی کارکنان در شرکت ممکن است به شما کمک کند تا درک کنید رشد شرکت چگونه است و آیا کارکنان‌شان طولانی‌مدت می‌‌مانند یا خیر.

 صنعت را درک کنید

آیا در صنعتی کار می‌کنید که مقاوم به رکود است یا صنایعی که به‌طور ویژه‌‌ای آسیب‌پذیر‌‌ هستند؟ به عنوان مثال، زمانی که نرخ بهره افزایش می‌‌یابد، فروش مسکن کاهش می‌‌یابد، بنابراین مشاوران املاک و شرکت‌‌های وام مسکن آسیب‌پذیر هستند. شرکت Sprout Mortgage یکی از شرکت‌های بزرگ تامین وام مسکن مستقر در لانگ آیلند به‌طور ناگهانی در این ماه تعطیل شد و بیش از  ۳۰۰ کارگر را اخراج کرد. بررسی شرکت‌‌های دیگر در یک صنعت ممکن است به شما کمک کند تا پیش‌بینی کنید که تغییرات بازار چگونه بر صنعت تاثیر می‌‌گذارد. به‌‌عنوان مثال، شرکت One Trust، یک شرکت نرم‌افزار امنیتی، با۹۵۰ کارمند -۲۵درصد از نیروی کار خود - را تحت عنوان برنامه‌‌ای با نام سازماندهی مجدد، اخراج کرد. در حالی که به نظر می‌‌رسد هیچ راهی برای پیش‌بینی این موضوع وجود ندارد، اما بررسی رقبایی مانند Lacework که دقیقا یک ماه قبل ۲۰ درصد نیروی کار خود را کاهش دادند، می‌تواند پیش‌بینی‌کننده آینده شرکت‌‌های دیگر در همان صنعت باشد. درک صنعت مستلزم شناخت رقبا و مطالعه اخبار شرکتی در رسانه‌ها است، اینکه چه چیزی محصول یک شرکت را از دیگری متمایز می‌کند؟ پایگاه مشتری چگونه در حال رشد است؟ آگاهی از برند شرکت در صنعت کلی چیست؟

 در طول فرآیند مصاحبه سوالات استراتژیک بپرسید

به استیسی چند بار اطمینان داده شده بود که شرکت جدید روند استخدام نیروی جدید را کاهش نخواهد داد. با اینکه او خبرهای زیادی از بزرگ‌ترین شرکت‌های تکنولوژی مثل گوگل، شنیده بود که عبارت بود از «در ایمیلی به کارکنان این شرکت اعلام شده است که به دلیل رکود اقتصادی ناشی از بحران کرونا بحث استخدام نیروهای جدید در ادامه سال ۲۰۲۰ با سرعت کمتری پیگیری خواهد شد.» او اکنون آنچه شنیده بود را به عنوان یک علامت خطر تشخیص می‌دهد و متوجه شد که سوالات استخدام‌کننده را به اشتباه جدی نگرفته است و دارای بینش عمیق‌‌تری درباره برنامه‌های جذب استعداد شرکت، نبوده است. «این کار زنگ خطر را به صدا در می‌آورد، زیرا افراد باید رویکرد سازمان‌ها را دنبال و کنترل کنند.» وقتی او متوجه شرایط شد، آرزو می‌کرد که ‌ای کاش کمی بیشتر فشار می‌‌آورد و سوالات دقیق‌‌تری می‌‌پرسید. در اینجا سوالات دیگری وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

خطاب به مدیر استخدام:

  شرکت چگونه رویکرد استخدام خود را با نوسانات بازار تنظیم می‌کند؟

  آیا نگرانی درباره توقف استخدام یا کاهش سرعت استخدام در آینده وجود دارد؟

  شرکت تا چه اندازه برنامه استراتژیک خود را مطابق مدل معینی برنامه‌ریزی می‌کند؟

  اگر شرکت یک استارت‌آپ است، چه زمانی شرکت به دنبال چرخه تامین مالی بعدی خود خواهد بود؟

چه اتفاقی می‌‌افتد اگر تغییرات اقتصادی، تامین بودجه را سخت کند یا آن را به تاخیر بیندازد؟ درک اینکه آیا شرکت می‌تواند نیروی کار خود را در صورت عدم تامین مالی حفظ کند، حائز اهمیت است.

  چشم‌انداز شرکت چیست؟ اگر آنها نتوانند به آن پاسخ دهند، این احتمال وجود دارد که استراتژی قوی نباشد یا استراتژی به سطوح پایین‌‌تر شرکت نرسیده باشد.

  شرکت چهار سال پیش، سه سال پیش، دو سال پیش، سال گذشته و اکنون چند کارمند داشته و دارد‌؟ آیا رشد ثابت و پایداری وجود دارد؟

  در سال گذشته در مقایسه با سال ۲۰۲۰ که کووید-۱۹ شیوع پیدا کرد چند نفر استخدام شدند؟

خطاب به سایر مصاحبه‌کنندگان:

  آیا زمانی که کووید-۱۹ کشور را تعطیل کرد، شرکت کارکنان خود را اخراج کرد‌؟ پاسخ به این سوال می‌تواند روندی را در زمانی که وقفه‌ای درکسب و کار وجود دارد نشان دهد.

  آیا مسائل زنجیره تامین بر کسب و کار تاثیر گذاشته است؟ اگر بله، چگونه شرکت بر آنها غلبه کرده است؟

  چه مدت است که مدیر بخش فعلی در محل کار حضور داشته است؟ اگر زمان کوتاهی گذشته باشد، آیا دپارتمان برای سازماندهی مجدد (که می‌تواند به معنای اخراج کارکنان باشد) آماده است؟

  آیا کارکنان در دو سال گذشته افزایش تقاضای بازار را دریافت کرده‌‌اند؟

  آیا پاداش‌ها در شرکت پرداخت شده است؟

اگر به سوالات شما پاسخ داده نشده است، بپرسید که آیا امکان دارد با کسی که می‌تواند به آنها پاسخ دهد، صحبت کنید، این کار به شما آرامش بیشتری خواهد داد.

 با شبکه ارتباطی خود صحبت کنید

اگر کارمند فعلی یا سابق را می‌‌شناسید یا مخاطبی دارید که می‌تواند شما را با شخصی در شرکت آشنا کند، درخواست ملاقات دهید و احوالپرسی کنید. بهترین راه برای آشنایی درباره یک شرکت این است که با افرادی که در تیم مصاحبه حضور ندارند، صحبت کنید تا بتوانند تجربیات واقعی خود را در اختیار شما قرار‌‌ دهند. اگر با یک کارمند سابق صحبت می‌کنید، بسته به اینکه چگونه و به چه دلیل شرکت را ترک کرده‌‌اند، اطلاعات آنها ممکن است دچار تحریف باشد. اما در نظر داشته باشید هر چه اطلاعات بیشتری را جمع‌آوری کنید، هنگام اقدام و جابه‌جایی با ریسک کمتری رو‌به‌رو می‌شوید. زمانی که پیشنهاد استیسی لغو شد، کارفرمای سابقش از او پرسید که آیا می‌خواهد در این شرکت بماند، اما او همچنان همان هدف را داشت که در یک شرکت فناوری کار کند، بنابراین این پیشنهاد را نپذیرفت. البته مدیری که پیشنهاد شغلی او را رد کرده بود، معرفی‌هایی را برای او انجام داد. اواین‌بار پس از صحبت با شرکت‌‌های متعدد و ارزیابی کامل عملکرد و ثبات هرشرکت، پیشنهاد جدیدی را در یک شرکت فناوری پذیرفت و بلافاصله شروع به کار کرد.