این داده‌ها ناشی از پیوند تمام و کمال هالیوود و سیلیکون ولی هستند و محتوایی به مخاطب عرضه می‌کنند که از علایق او درک عمیق دارد. رید هیستینگز ۵۹ ساله، هم‌بنیان‌گذار نتفلیکس می‌گوید: «ما اساسا می‌خواهیم در ایجاد داستان‌هایی که مردم دوست دارند در مورد آنها صحبت کنند و فیلم ببینند، بهتر از رقبا باشیم.» این رقبایی که هیستینگز از آنها صحبت می‌کند، میلیاردها دلار برای کنار زدن نتفلیکس خرج کرده‌اند؛ از جمله دیزنی که Disney+ را ایجاد کرده است. هیستینگز ۵۹ ساله که در لیست ثروتمندهای ۲۰۲۰ مجله فوربس، با ۵ میلیارد دلار ثروت رتبه ۱۳۲ را داشت، با بی‌تفاوتی می‌گوید شرکت آمازون هم سرویس استریم خود را همزمان با آنها در سال ۲۰۰۷ شروع کرده و ما ۱۳سال است که با آنها رقابت می‌کنیم.

اما آنچه نتفلیکس را متمایز می‌کند، برای شرکت‌هایی که می‌خواهند از کار آن تقلید کنند، غیرممکن است: یک فرهنگ شفاف در ترکیب با بازآفرینی سریع و مداوم. اگر هیستینگز در میدان رقابت و در قطار پرجنب وجوش ۲۰۲۰ خونسرد بود، شاید دلیلش این باشد که فرهنگ شرکت او در دل یک بحران شکل گرفت. نتفلیکس که در سال ۲۰۰۱ یک کسب‌وکار تقریبا نوپا بود، بعد از ترکیدن حباب دات کام در آن سال‌ها، با کمبود بودجه و سرمایه مواجه شد. سپس حادثه ۱۱ سپتامبر پیش آمد. در پایان آن سال وحشتناک، هیستینگز مجبور شد یک‌سوم کارکنان خود را تعدیل کند.

او و شریکش، پتی مک‌کورد، سعی کردند برترین استعدادهای شرکت را شناسایی کنند و آنها را نگه دارند، اما این نگرانی را داشتند که افراد باقی‌مانده، به خاطر بالا رفتن حجم کارشان، روحیه و انگیزه خود را از دست بدهند. اما کاملا برعکس شد. از آنجا که کارکنان واقعا شایسته غربالگری شده‌ بودند، دفتر کار آنها پر از انرژی و اشتیاق و ایده‌های نو شد. هیستینگز اتفاق ناراحت‌کننده تعدیل نیرو در نتفلیکس را نقطه عطف ناگهانی زندگی خود توصیف می‌کند که درک او را از شیوه رهبری کسب‌وکار و انگیزه‌بخشی به کارکنان، متحول کرد.

او در کتاب جدیدش با عنوان «هیچ قانونی حکمفرما نیست» فرهنگ شرکتش را به یک تیم ورزشی حرفه‌ای تشبیه می‌کند- تیمی که برای ارتقای یکدیگر همکاری می‌کند، اما وقتی یکی از هم‌تیمی‌ها برای به‌دست آوردن شغلی بهتر از شرکت می‌رود، هیچ اشکی نمی‌ریزد. جام‌های قهرمانی سالانه، نیازمند استخدام دائمی نیروهای برتر است.

این موضوع چه تاثیری بر عملکرد نتفلیکس دارد؟ اول، تضمین می‌کند که استعدادهای مناسبی در این شرکت کار می‌کنند. این روند در سال ۲۰۰۳ شروع شد، زمانی که نتفلیکس رقابت با گوگل، اپل و حتی فیس‌بوک را برای جذب استعدادهای برتر که مهارت‌های کدنویسی و برنامه‌نویسی خیلی بهتری نسبت به همتایان خود داشتند، شروع کرد. نتفلیکس بیشترین دستمزدها را برای آنها در نظر گرفته بود.

پیشینه‌ای که هیستینگز دارد، باعث می‌شود او از شکست نترسد. جد مادری او، آلفرد لی لومیس، از بزرگان وال‌استریت بود که سقوط بازار سهام در سال ۱۹۲۹ را پیش‌بینی کرده بود. او سپس توجهش را به سمت علم برد و لابراتواری راه‌اندازی کرد که شخصیت‌های برجسته‌ای مثل آلبرت انیشتین، انریکو فرمی و ارنست لارنس را جذب کرد. هیستینگز در یک منطقه متمول در حومه بوستون بزرگ شد. پدر و مادرش در یک کالج خصوصی با هم آشنا شدند. هیستینگز بعد از پایان کالج، از سال ۱۹۸۳ تا ۱۹۸۵ به نیروهای صلح در سوازیلند آفریقا پیوست تا به حدود ۸۰۰ دانش‌آموز دبیرستانی در مناطق روستایی، ریاضی تدریس کند. او بخشی از روحیه کارآفرینی خود را مدیون همان دوران است و می‌گوید: «وقتی فقط با ۱۰ دلار در جیبتان در آفریقا می‌گردید، دیگر شروع یک کسب‌وکار خیلی ترسناک به نظر نمی‌رسد.» او سپس مدرک کارشناسی ارشد خود را در رشته  علوم کامپیوتر از استنفورد گرفت.  در سال ۱۹۹۱، هیستینگز اولین شرکت خود را به نام پیور سافت‌ور (Pure Software) تاسیس کرد که تخصصش در ساخت برنامه‌هایی برای سنجش کیفیت نرم‌افزارها بود. این شرکت در سال ۱۹۹۵ عرضه عمومی شد و در سال ۱۹۹۶ با یک شرکت نه چندان سرشناس در ماساچوست، ادغام شد.

در همین زمان بود که جریمه دیرکرد ۴۰ دلاری شرکت کرایه فیلم بلاک‌باستر، او را عصبانی کرد و جرقه‌ای را در ذهنش روشن کرد: «چه می‌شد اگر هیچ‌گونه جریمه دیرکردی وجود نداشت؟» و ناگهان ایده نتفلیکس شکل گرفت.

البته داستان اولیه شکل‌گیری نتفلیکس پیچیده‌تر از اینها است و این شرکت در سال ۱۹۹۷ از دل جلسات بی‌شمار توفان فکری بیرون آمد و تاسیس شد و تغییر محوری کلیدی را در مقایسه با مدل کرایه فیلم فیزیکی بلاک‌باستر اعمال کرد. به گفته مارک راندالف که شریک هیستینگز در تاسیس نتفلیکس بود، ابتدا بیشتر درآمد نتفلیکس از فروش دی‌وی‌دی بود. این شرکت در سال ۱۹۹۹ با معرفی مدل ثبت اشتراک، تحولی بزرگ ایجاد کرد، به طوری که مشتریان می‌توانستند سه تا فیلم را همزمان کرایه کنند، بدون اینکه نگران زمان تحویل فیلم و جریمه دیرکرد آن باشند. هیستینگز مشتریان را با اشتراک‌های آزمایشی رایگان یک ماهه اغوا می‌کرد.

بعد از شروع دوباره در سال ۲۰۰۱، کسب‌وکار نتفلیکس شروع به رشد کرد و با عرضه اولیه در سال ۲۰۰۲ توانست ۵/ ۸۲ میلیون دلار تامین سرمایه کند. در سال ۲۰۰۷ هم سرویس استریم معرفی شد.

پاندمی کرونا، فرهنگ نوآورانه نتفلیکس را در معرض یک آزمایش پرفشار درست قرار داد. از آنجا که تولیدات سینمایی و تلویزیونی در بهار ۲۰۲۰ با وقفه مواجه شد، ماشین تولید محتوای جهانی نتفلیکس جای آن را گرفت. آمارها نشان می‌دهد نتفلیکس به ۶۵ درصد خانه‌ها در آمریکا رسیده است.

این مطلب برایم مفید است
2 نفر این پست را پسندیده اند