شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۰۱ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۶۱۰۱

  • مهاجرت خاموش خالقان کارتون‌ها

    دنیای اقتصاد: اولویت اصلی دولت مسعود پزشکیان اجرای برنامه هفتم توسعه است؛ برنامه‌ای که اهدافش دست‌کم در حوزه تولید انیمیشن نه‌تنها دور از دسترس به نظر می‌آید بلکه انگیزه و نیاز تحقق چنین اهدافی چندان مشخص نیست. طبق این قانون، باید ظرف ۵ سال ۷۳۰۰ دقیقه انیمیشن در کشور تولید شود؛ به عبارتی بیش از ۴هزار و ۸۰۰ انیمیشن ۹۰دقیقه‌ای.
  • اکران ۴ فیلم جدید در گروه «هنر و تجربه»

    دنیای اقتصاد: اکران فیلم‌های سینمایی «سرآغاز» به کارگردانی سعید حسینی، «شهر خاموش» به کارگردانی احمد بهرامی، «آوای کوهستان» به کارگردانی کیومرث نوروزی و مستند سینمایی «ساموئل خاچیکیان؛ یک گفت‌وگو» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی امید نجوان از چهارشنبه ۲۸ شهریور در سینماهای منتخب گروه سینمایی «هنر و تجربه» آغاز می‌شود.
  • یادداشت کزازی بر نمایش «نبرد رستم و سهراب»

    دنیای اقتصاد: میرجلال‌الدین کزازی، استاد ادبیات و زبان فارسی و شاهنامه‌‌پژوه، بعد از تماشای نمایش میدانی «نبرد رستم و سهراب» که این روزها با کارگردانی حسین پارسایی در زمین تنیس باشگاه انقلاب در حال اجراست، یادداشتی را منتشر کرد.
  • ادامه پروژه نیمه‌تمام آتیلا پسیانی توسط دخترش

    دنیای اقتصاد: ستاره پسیانی، در نخستین سالگرد درگذشت پدرش، یکی از پروژه‌های نیمه‌تمام او را به سرانجام می‌رساند. آتیلا پسیانی حتی در دوران بیماری هم از تئاتر دور نبود و قصد داشت نمایشی را با نام «جزیره گنج» روی صحنه بیاورد. او تمرین این اثر نمایشی را آغاز کرد تا آن را به عنوان یکی از آثار گروه تئاتر «بازی» اجرا کند؛ اما با شدت گرفتن بیماری، تمرین این نمایش بعد از مدت کوتاهی تعطیل شد و حالا دخترش، ستاره، قصد دارد با اجرای این نمایش، رویای نیمه‌تمام پدر را به سرانجام برساند. نمایش «جزیره لؤلؤ» تازه‌ترین کار گروه تئاتر «بازی» اقتباسی آزاد از داستان «جزیره گنج» نوشته رابرت لویی استیونسن است که متن آن را آرش نعیمیان و خسرو پسیانی به صورت مشترک نوشته‌اند. این نمایش مهر‌ماه امسال، همزمان با نخستین سالگرد درگذشت آتیلا پسیانی، در تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه می‌رود.
  • ورود«ایتالیایی»‌ به کتاب‌فروشی‌های ایران

    دنیای اقتصاد: رمان «ایتالیایی»، نوشته شکری المبخوت، با ترجمه مریم نفیسی‌راد منتشر شد. داستان این رمان روایتی از زندگی جوانی پرشور و آزادی‌خواه ملقب به ایتالیایی است که در بحبوحه پر‌تنش دهه هشتاد میلادی تونس زندگی می‌کند. عبدالناصر جوانی پرشور است که در رویای آزادی و انقلاب است، وارد دانشگاه می‌شود و رشته حقوق را برمی‌گزیند. در دانشگاه رهبری حزب چپ‌ها را به‌ عهده می‌گیرد.
  • برپایی نشست ادبیات و تجربه شهر

    دنیای اقتصاد: نشست «ادبیات و تجربه شهر: مورد تهران» امروز یکشنبه برگزار می‌شود. در این برنامه از سلسله نشست‌های تابستان ۱۴۰۳پلتفرم اجوک/ایت، شهریار وقفی‌پور، نویسنده و مترجم، درباره «سازمان فوبیایی شهر و استراتژی‌های روایی‌اش»، مهدی افروز‌منش، نویسنده و روزنامه‌نگار، درباره «محله به مثابه زهدان مادر» و سینا دادخواه، داستان‌نویس، با موضوع «روایتی شخصی از یادواره‌های جدید تهران» به سخنرانی خواهند پرداخت. علاقه‌مندان برای حضور در این نشست می‌توانند ساعت ۱۷ به نشانی اقدسیه، خیابان موحد دانش، نبش خیابان فیروز‌بخش، مجتمع آوا پلت، طبقه هشتم مراجعه کنند.
  • رونمایی از چهلمین فیلم کلینت ایستوود در ۹۴سالگی

    دنیای اقتصاد: چهلمین و جدیدترین فیلم کلینت ایستوود، بازیگر و کارگردان ۹۴ساله، با عنوان «هیات‌منصفه شماره دو» در اختتامیه جشنواره موسسه فیلم آمریکا به نمایش درمی‌آید. داستان این درام حقوقی که توسط کمپانی برادران وارنر ساخته شده، در طول یک محاکمه قتل اتفاق می‌افتد و حکایت یکی از اعضای هیات‌منصفه را بازگو می‌کند که متوجه می‌شود ممکن است باعث مرگ قربانی شده باشد. او باید تصمیم بگیرد که آیا هیات‌منصفه را برای نجات خود تحت‌تاثیر قرار دهد یا حقیقت را فاش کند و خود را تحویل قانون دهد. نیکلاس هولت و تونی کولت در این فیلم نقش‌های اصلی را بازی می‌کنند. ایستوود این فیلم را بر اساس فیلم‌نامه‌ای از جاناتان آبرامز ساخته است. سی و هشتمین جشنواره موسسه فیلم آمریکا (AFI) از ۲۳تا ۲۷ اکتبر (دوم تا ششم آبان) برگزار خواهد شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر