شماره روزنامه ۶۱۰۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۹۲ دنیای اقتصاد

اخبار فرهنگ و هنر - روزنامه شماره ۶۰۹۲

  • بارقه‌های امید به فرهنگ و هنر

    دنیای اقتصاد: در دو سال گذشته و به دلیل اتفاقات اجتماعی شکل‌گرفته در جامعه ایران، بین هنرمندان و حاکمیت شکاف به وجود آمد. در این میان با برخی هنرمندان برخورد قضایی صورت گرفت و برخی نیز از ادامه فعالت ممنوع شدند. آنچه مشخص است اینکه وضعیت فعالیت طیف وسیعی از هنرمندان ایرانی به دلیل واکنش‌ها و اظهارنظرهایشان درباره حوادث اجتماعی با چالش روبه‌رو شده است. اگرچه در دولت گذشته بارها در این رابطه اظهارنظرهایی توسط مسوولان انجام شده اما مسیر برای فعالان هنر خیلی روشن نیست.
  • داستان، برای بیداری انسان است

    دنیای اقتصاد: در ادامه اکران‌های مردمی فیلم سینمایی «در آغوش درخت» ساخته بابک خواجه‌پاشا در شهرهای ترک‌زبان از جمله ارومیه و تبریز، این بار این اثر در شهرهای زنجان و قزوین میزبان مخاطبان خود بود. پیش از نمایش فیلم، کارگردان اثر گفت: دغدغه من در تمام دوران فیلم‌سازی‌ام، خانواده بوده است. خانواده در کشور ما مانند یک درخت تنومندی است که قدرش را نمی‌دانیم و روزی که از بین برود، ما تازه متوجه می‌شویم چه چیزی داشته‌ایم. باید گفت یکسری نام‌ها در اقوام ما به کار می‌رود که در کشورهای خارجی اصلا وجود ندارد. خانواده در کشور ما تنها به معنای پدر و مادر نیست؛ پدربزرگ‌ و مادربزرگ، عمو، دایی و... برای ما خانواده هستند و در روند تربیتی کودک تاثیرگذار هستند.
  • نمایش هنر نوگرای ایران در نگارخانه لاله

    دنیای اقتصاد: نگارخانه لاله برای سومین سال متوالی با ارائه آثاری از پیشگامان جنبش سقاخانه و هنر نوگرای ایران، میزبان هنرمندان و مخاطبان است. این نمایشگاه با کیوریتوری محمدعلی سعیدی و حضور منتخب آثاری از هنرمندان جنبش سقاخانه و هنرمندان پیشگام هنر مدرن ایران، در معرض دید عموم قرار داده است.
  • داستان‌های سربازی روی صحنه تئاتر

    دنیای اقتصاد: نمایش «ریگ چاه» به کارگردانی علی پیمان در تالار مولوی آغاز شد. این اثر یکی از چندین نمایشی است که ماجراهای آن در یک پادگان می‌گذرد و کارگردان اجرای این اثر را برگرفته از تجربه شخصی خود می‌داند. داستان این نمایش درباره ۶ سرباز است که در پاسگاهی مرزی هستند و با ورود سربازی جدید، ماجراهایی برای آنان پیش می‌آید. علی پیمان در باره این اثر گفت: من دانشجوی تربیت مدرس هستم ولی بازیگران دیگر ترکیبی از دانشجویان دانشگاه هنر و هنر و معماری هستند و سبک اجرای ما رئالیسم است و البته جاهایی خیال‌انگیز هم می‌شود.
  • داستان سرآغاز حیات در یک کتاب جدید

    دنیای اقتصاد: کتاب «سرآغاز حیات» نوشته دیوید ویلسون دیمر و ترجمه اقبال جاسمی منتشر شد. این کتاب در پژوهشی علمی به بررسی سرمنشا تاریخچه عناصر بیوژنیک یا زیست‌زا می‌پردازد.
  • اعلام تعطیلی سینماها در روزهای آینده

    روزهای تعطیلی سینماها در این هفته مشخص و اعلام شد که فیلم‌های جدید پس از پایان تعطیلی‌ها روی پرده می‌روند. محمدرضا صابری، دبیر انجمن سینماداران، گفت: سینماهای سراسر کشور از فردا یکشنبه ۱۱شهریور ساعت ۱۸ تا روز سه‌شنبه تعطیل خواهند بود و روز سه‌شنبه ۱۳ شهریور از صبح تا ساعت ۱۸ دایر خواهند بود. همچنین روز چهارشنبه، ۱۴ شهریور نیز به مناسبت شهادت امام رضا (ع) به طور کامل تعطیل می‌شوند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر