شماره روزنامه ۶۰۲۲
|

  • مختصات بازار اکران در ۱۴۰۳

    دنیای اقتصاد: از ابتدای سال تا امروز ۱۳فیلم روی پرده سینماها رفته‌اند و بر اساس تخمین‌ها حدود ۶۰ فیلم دیگر در صف اکران قرار دارند؛ ۱۳ فیلم از جشنواره فجر سال۱۴۰۱ هنوز اکران نشده‌اند و ۲۳ فیلم از جشنواره پارسال. به این دو فیلم، فیلم‌هایی را هم می‌توان اضافه کرد که مراحل نهایی تولید را گذرانده‌ اما به هر دلیلی در این دو جشنواره حاضر نبوده‌اند؛ برای مثال فیلم «ساعت ۶صبح» مهران مدیری که در جشنواره‌های فجر حاضر نبود، از گزینه‌های اکران تابستانی امسال است و حتی خود مدیری نیز در صفحه اینستاگرامی‌اش از احتمال اکران فیلمش در آینده نزدیک خبر داده است. به هر روی انبان اکران ایران از فیلم خالی نیست و دست‌کم ۶۰فیلم این امکان را دارند که در کمتر از ۳۰۰روز باقی‌مانده از امسال روی پرده بروند؛ اما آیا ظرفیت اکران به لحاظ تعداد سالن‌ها و زیرساخت‌ها فراهم است؟
  • بزرگداشت نادر نادرپور در موسسه بزرگمهر حکیم

    دنیای‌اقتصاد: همزمان با زادروز شاعر معاصر نادر نادرپور، مراسم نکوداشت این شاعر فقید چهارشنبه ۱۶خرداد در موسسه بزرگمهر حکیم برگزار می‌شود. در این مراسم محمد رسولی، شاهنامه‌شناس و پژوهشگر ادبیات و عظیم زرین‌کوب، پژوهشگر و نویسنده سخنرانی خواهند داشت. نادر نادرپور، شاعر و نویسنده ایرانی بود که در ۱۶خرداد ۱۳۰۸خورشیدی در تهران متولد شد. وی دوره متوسطه خود را در دبیرستان ایرانشهر تهران گذراند و در ۱۳۲۸خورشیدی برای تحصیل عازم فرانسه شد و توانست در ۱۳۳۱خورشیدی از دانشگاه سوربن پاریس در رشته زبان و ادبیات فرانسه فارغ‌التحصیل شود که بعد از بازگشت به ایران برای چندین سال در وزارت فرهنگ و هنر در مسوولیت‌های مختلف مشغول به‌کار شد. وی همچنین در ۱۳۴۳ خورشیدی برای آموختن زبان ایتالیایی به این کشور سفر کرد و به تحصیل زبان ایتالیایی پرداخت. این شاعر و مترجم سرشناس در سال ۱۳۷۸ و در شهر لس‌آنجلس آمریکا دیده بر جهان بست.
  • «جن گیر» جدید در راه است

    دنیای‌اقتصاد: پس‌از واکنش‌های نه چندان مثبت به فیلم «جن گیر: معتقد» در جدیدترین قسمت از این سری فیلم ترسناک، «مایک فلانگان» استاد سینمای ترس، نویسندگی، کارگردانی و تهیه‌کنندگی برداشتی جدید و رادیکال از این فرانچایز را بر عهده خواهد گرفت؛ داستانی که در دنیای جن گیر اتفاق می‌افتد، اما دنباله‌ای بر آخرین فیلم این مجموعه نیست. استخدام فلانگان در حالی اتفاق افتاده که یک تغییر قابل توجه در مسیر این سری فیلم است؛ چراکه تقریبا سه سال پیش اعلام شده بود سه گانه جدیدی از «جن‌گیر» با بودجه ۴۰۰میلیون دلاری به کارگردانی دیوید گوردون گرین ساخته شود، اما با نقدهای منفی دریافت‌شده نسبت به فیلم «جن گیر: معتقد» و فروش ۱۳۷میلیون دلار در گیشه، این طرح کنار گذاشته شد. قرار بود الن برنستاین، بازیگر برنده اسکار که در قسمت اصلی فیلم معروف «جن‌گیر» محصول ۱۹۷۳ بازی کرده بود، در این سه‌گانه جدید بار دیگر به دنیای ترسناک و دلهره‌آور جن گیر وارد شود و نقش «کریس مک نیل» را تکرار کند که با این طرح جدید، حضور او نیز فعلا منتفی خواهد بود.
  • هفته سفال و سرامیک در جشنواره «توراندخت»

    دنیای‌اقتصاد: جشنواره بین‌المللی سرامیک «توراندخت» تا ۱۶خرداد ماه در گالری زرنا برپاست. این جشنواره با بخش‌های متنوعی مانند برگزاری نشست‌های پژوهشی، ورک‌شاپ‌های تخصصی سفال و سرامیک و نمایشگاه‌های جنبی در حوزه سفال و سرامیک میزبان دوستداران هنرهای تجسمی خواهد بود. این جشنواره، بزرگ‌ترین رویداد ویژه زنان پس از انقلاب۵۷ است که در نخستین دوره برگزاری آن، با استقبال هنرمندان داخلی و خارجی کشور روبه‌رو شد. این رویداد به ابتکار بنیاد «توراندخت» و با مشارکت و همکاری دانشگاه‌ها و مراکز معتبر فرهنگی و هنری کشور از دی‌ ماه سال گذشته فعالیت خود را آغاز کرده است. علاقه‌مندان می‌توانند همه‌روزه بین ساعت ١۶ تا ١۹ از این نمایشگاه در گالری زرنا به نشانی خیابان انقلاب، بین خیابان وصال و دانشگاه تهران، کوچه اسکو، پلاک۱۰، طبقه دوم بازدید کنند.
  • عکس‌هایی از داریوش مهرجویی در گالری آریانا

    دنیای‌اقتصاد: «داریوش مهرجویی، کابوس‌ها و رویاها» عنوان نمایشگاه سحاب زری‌باف است که از ۱۸ تا ۲۵خردادماه در گالری آریانا برپا می‌شود. در این نمایشگاه زری‌باف که به‌عنوان عکاس فیلم، تجربه همکاری با زنده‌یاد داریوش مهرجویی را در فیلم سینمایی «اشباح» داشته، مجموعه‌ای از حضور داریوش مهرجویی در پشت صحنه این فیلم سینمایی و پرتره‌های شخصی این کارگردان فقید را درقالب عکس و ویدئوآرت درگالری آریانا به معرض نمایش خواهد گذاشت. سحاب زری‌باف تاکنون در بیش از ۳۵اثر سینمایی همچون خورشید، اشباح، شب، داخلی، دیوار و... به‌عنوان عکاس فیلم حضور داشته است.
  • برپایی جشنواره فیلم کوتاه عباس کیارستمی

    دنیای‌اقتصاد: اولین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی به دبیری حامد سلیمان‌زاده ۱۲ تا ۱۴تیرماه به‌صورت مشترک و همزمان در برلین و تهران برگزار می‌شود. حامد بهداد، بازیگر و نویسندگان و کارگردان‌هایی چون بهتاش صناعی‌ها، مریم مقدم و مجید برزگر در اولین جشنواره بین‌المللی فیلم کوتاه عباس کیارستمی به داوری آثار خواهند پرداخت. همچنین شوقاکات واردانیان، موزیسین و مستند‌ساز اهل ارمنستان، میلنا زایوویچ، خبرنگار و منتقد سینما اهل کرواسی و بوگدان مورشانو، نویسنده و کارگردان اهل رومانی از دیگر داوران این جشنواره خواهند بود.
  • اجرای ارکستر ملی با صدای مختاباد

    دنیای‌اقتصاد: ارکستر ملی ایران در نخستین اجرای خود در سال جدید با عنوان «در رهگذرات» به رهبری همایون رحیمیان و خوانندگی عبدالحسین مختاباد، شامگاه شنبه و یکشنبه ۱۹ و ۲۰خرداد در تالار وحدت روی صحنه می‌رود. در این اجرا مازیار ظهیرالدینی به‌عنوان کنسرت مایستر ارکستر را همراهی می‌کند. ارکستر ملی ایران در اجرای پیش رو قطعاتی چون شبانگاهان، تمنای وصال، نقش خیال، فریاد بی‌قراری و... را می‌نوازد. کنسرت ارکستر ملی ساعت ۲۱:۳۰ در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
  • نمایش فیلم‌تئاتر «همیلتون» در خانه هنرمندان

    دنیای‌اقتصاد: فیلم تئاتر «همیلتون» به کارگردانی توماس کیل چهارشنبه ۱۶خرداد در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید و پس از آن، نقد و بررسی می‌شود. «همیلتون» نام فیلم موزیکال برگرفته از نمایش برادوی با همین نام و ساخته شرکت دیزنی پلاس است. این نمایش بر اساس کتاب زندگی‌نامه الکساندر همیلتون از پدران بنیان‌گذار ایالات متحده آمریکا ساخته شده است‌ و به شرح زندگی او می‌پردازد. داوید دیگز، رنی الیس گولدزبری، جاناتان گروف، کریستوفر جکسون، جزمین سیفس جونز، لین-منوئل میرندا، لزلی اودوم جونیور، اوک اونائودووان، آنتونی راموس و فیلیپا سو بازیگرانی هستند که در این فیلم‌تئاتر به ایفای نقش پرداخته‌اند. پس از نمایش این فیلم‌تئاتر نشست نقد و بررسی آن با حضور عباس غفاری میزبان و آران قادرپور منتقد تئاتر برگزار می‌شود. فیلم تئاتر «همیلتون» (محصول۲۰۲۰ آمریکا/ ۱۶۰دقیقه) به کارگردانی توماس کیل و نویسندگی و تهیه‌کنندگی لین-منوئل میرندا، ساعت۱۷ در سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش درمی‌آید.
  • ورود «عطرآلود» به چرخه اکران

    دنیای‌اقتصاد: فیلم سینمایی «عطرآلود»، سومین ساخته بلند هادی مقدم‌دوست به تهیه‌کنندگی یوسف منصوری، از چهارشنبه ۱۶خرداد راهی سینماهای سراسر کشور می‌شود. این اثر به قلم حسین حسنی با روایتی عاشقانه با بازنمایی دنیای درونی یک زوج عاشق، از معجزه عطر و خاطره در جریان‌ زندگی می‌گوید. در خلاصه داستان این فیلم آمده است: علی که استعداد خوبی در عطرسازی دارد و در آستانه پدر شدن است، با چالش‌های جدیدی مواجه می‌شود. او در همین فرصت کوتاه باید تمام کارهای باقی‌مانده‌اش را به سرانجام برساند این ملودرام عاشقانه برای نخستین‌بار در چهل‌ویکمین جشنواره بین‌المللی فیلم فجر به نمایش درآمد که در ۶ رشته نامزد دریافت سیمرغ بلورین شد و سیمرغ بلورین بهترین موسیقی متن این جشنواره را دریافت کرد. مصطفی زمانی، هدی زین‌العابدین، کوروش تهامی، همایون ارشادی، حسام محمودی، سودابه بیضایی و شهروز ابراهیمی در «عطرآلود» ایفای نقش می‌کنند.
  • پرواز پوستر ضدجنگ

    دنیای اقتصاد: در ۴۸ ساعت گذشت انتشار یک پوستر با عنوان «All Eyes On Rafah» یعنی «همه چشم‌ها به رفح دوخته شده» در صفحه اینستاگرامی یک عکاس جوان و ناشناس مالزیایی-اندونزیایی چنان با استقبال روبه‌رو شد که تا لحظه نگارش این گزارش بیش از ۴۰میلیون بار بازنشر شده است. استوری یادشده با استفاده از تکنیک ADD yours در ۲۴ ساعت نخست بیش از ۳۷میلیون بار و در کمتر از ۴۸ ساعت بیش از ۴۰میلیون بار بازنشر شده است. رسانه‌ها معتقدند این میزان بازنشر،‌ رکورد بازنشرهای اینستاگرامی را شکسته،‌ اما آمار و گزارش متقنی درباره رکوردهای پیشین ارائه نشده است.
  • ترامپ دلقکی ظالم است

    دنیای اقتصاد: رابرت دنیرو، بازیگر فوق‌ستاره سینما، مهمان غیرمنتظره یک کنفرانس مطبوعاتی در خارج از دادگاه منهتن که دادگاه ترامپ در آن برگزار می‌شد، بود. وی درباره احتمال بازگشت ترامپ به کاخ سفید هشدار داد و او را ظالم خواند.
  • حراج خانه «تنها در خانه»

    دنیای اقتصاد: خانه‌‌ای در حومه شیکاگو که به عنوان لوکیشن اصلی فیلم معروف «تنها در خانه» استفاده شده است با قیمت حداقل ۵میلیون دلار برای فروش گذاشته شده است. این خانه ۵ اتاق‌خوابه در خیابان لینکلن ۶۷۱ در وینتکای ایلینوی قرار دارد و در فیلم کلاسیک و کریسمسی «تنها در خانه» در سال ۱۹۹۰ و دنباله آن «تنها در خانه ۲: گمشده در نیویورک» به عنوان خانه خانوادگی مک کالیستر استفاده شد که در آن کوین ۱۰ساله با بازی مکالی کالکین در تلاش برای بیرون راندن سارقان بود.
  • وفور رنج و خشونت در آثار نویسندگان جوان

    لیلی گلستان، مترجم با‌سابقه، گفت جوانان امروز اغلب پر از رنج، درد و خشونت می‌نویسند که محصول شرایط اجتماعی است. ما سال‌هاست در این زمینه هشدار می‌دهیم ولی کو گوش شنوا؟
  • «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» بهرام بیضایی در برج آزادی

    دنیای اقتصاد: نمایش «خاطرات هنرپیشه نقش دوم» نوشته بهرام بیضایی به کارگردانی علی جهانجونیا از یکشنبه ۲۰ خرداد در برج آزادی روی صحنه می‌رود. در خلاصه‌ داستان این نمایش آمده است: دو مرد روستایی به نام‌های موهبت و ذوالفقار در واپسین ماه‌های حکومت پهلوی به امید یافتن کار به شهر می‌روند. کاری که این دو سرانجام پیدا می‌کنند بدل‌پوشی برای شرکت در تظاهرات در طرفداری از رژیمِ شاه است...
  • «ستاره‌ساز» پشت ویترین کتاب‌فروشی‌ها

    دنیای اقتصاد: رمان «ستاره‌ساز» نوشته ملیسا ده‌کوستا با ترجمه آریا نوری منتشر شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر