گارد روسیه مقابل اسکار

این مستند با نام «ناوالنی» به‌کارگردانی «دنیل روهر» که حول محور «الکسی ناوالنی» و وقایع مربوط به مسمومیت او در اوت ۲۰۲۰ می‌‌‌‌‌‌‌چرخد، اسکار بهترین فیلم مستند بلند را به خانه برد. این مستند بلند به‌دنبال تحقیقاتی توسط تیم ناوالنی به‌همراه گروه بلینگکت است که آنها نقاب مامورانی که برای مسموم‌کردن ناوالنی در سال‌۲۰۲۰ فرستاده شده‌بودند را آشکار می‌کنند. «الکسی ناوالنی» چهره مخالف دولت روسیه در ژانویه ۲۰۲۱ پس از بستری شدن در بیمارستان در آلمان دستگیر شد و در آنجا به‌دلیل مسمومیت تحت‌درمان قرار گرفت. کشورهای غربی و خود ناوالنی روسیه را مسوول این مسمومیت می‌دانند، ادعایی که کرملین آن را رد می‌کند.

«دنیل روهر» کارگردان این مستند پس از کسب اسکار، جایزه خود را به ناوالنی و به تمام زندانیان سیاسی در سراسر جهان تقدیم کرد و گفت: «الکسی، جهان پیام حیاتی شما را برای همه ما فراموش نکرده‌است: ما نباید از مخالفت با دیکتاتورها و اقتدارگرایی در هر جای دنیا، هراس داشته باشیم.» اعطای جایزه اسکار بهترین مستند به «ناوالنی» با استقبال گروه‌های اپوزیسیون و مخالف دولت روسیه نیز همراه شده‌است. «میخائیل خودورکوفسکی»، سرمایه‌دار سابق نفت که با کرملین رو در رو شده، در توییتی نوشت: «به همکاران برای اسکار فیلم ناوالنی تبریک می‌گویم! امیدوارم این به الکسی کمک کند که زنده بماند.»

میخائیل فیشمن، روزنامه‌نگار و فیلمساز لیبرال محبوب روسی، ناوالنی را یک قهرمان توصیف کرد و خواستار آزادی او شد و گفت: «ناوالنی به این دلیل که یک قهرمان است و به این دلیل که هنوز روزی که از زندان آزاد می‌شود فرا نرسیده اسکار دریافت کرد، اما آن روز قطعا فرا خواهد رسید. آزادی برای ناوالنی! آزادی برای همه ما.» امسال در مقایسه با سال‌گذشته اسکار بینندگان بیشتری داشت و ۷/ ۱۸میلیون نفر بود که به‌معنای ۱۲‌درصد بالاتر از سال‌پیش است. مراسم سال‌پیش اسکار را ۳۶/ ۱۵‌میلیون نفر تماشا کردند. البته برنامه سال‌پیش را ۱۶‌میلیون نفر هم به‌صورت ویدئویی در توییتر و یوتیوب تماشا کرده بودند. اسکار ۲۰۲۳ از ساعت ۸ شب (به وقت محلی) به‌صورت زنده پخش شد و تا ساعت ۱۱:۳۹ ادامه داشت.

آمار تماشاگران اسکار در سال‌های اخیر بسیار پایین آمده و سال‌۲۰۲۱ با ۵/ ۱۰ میلیون تماشاگر به پایین‌ترین حد خود رسیده بود. بزرگ‌ترین رکورد تماشای اسکار مربوط به سال‌۱۹۹۸ است که ۳/ ۵۵میلیون نفر به‌صورت مستقیم به تماشای آن نشستند. در آن سال‌«تایتانیک» بهترین فیلم شد. تا سال‌۲۰۱۴ اسکار مخاطبی ۶/ ۴۳میلیون نفری را حفظ کرده بود و آن سال‌«۱۲سال‌بردگی» به‌عنوان برنده انتخاب شد. آخرین‌باری که رقم تماشاگران اسکار بیش از ۳۰‌میلیون نفر بود سال‌۲۰۱۷ بود که «مهتاب» برنده شد و ۳۳‌میلیون نفر مراسم را به‌صورت مستقیم تماشا کردند. آخرین‌باری که آمار تماشاگران بالای ۲۰‌میلیون نفر بود هم قبل از شروع کووید و برنامه سال‌۲۰۲۰ بود که ۶/ ۲۳‌میلیون نفر آن را تماشا کردند و سال ‌پیروزی «انگل» بود.