«ای ایران» چگونه شنیدنی شد؟
البته که درباره پیشینه و دلایل ساخت سرود «ای ایران» روایتهای متعددی وجود دارد که میتوان بر اساس این روایتها به حدسوگمانهای متعددی نیز دست پیدا کرد. شرایطی که بعد از گذشت سالها همچنان در مقاطعی موجب ایجاد شبهاتی شده و کار را حتی به رسانهها میرساند. به طوری که عدهای مخالف و عدهای هم موافق آنچه روایت شده به بیان نقطهنظرات خود میپردازند. شرایطی که میتواند در وقت مقتضی مورد واکاوی و بررسی بیشتری قرار گیرد.
روح الله خالقی یکی از بزرگمردان موسیقی ایران که در عرصه پژوهش، فعالیتهای بسیار ارزشمندی را در حوزه موسیقی ملی انجام داده، در کتاب ارزشمند خود «سرگذشت موسیقی ایران» درباره سرود «ای ایران» نوشته است: «آهنگساز و گوینده اشعار، آن را تحت تاثیر اوضاع زمان ساخته بودند... در آنوقت کشور ما را قوای انگلیس و روس و آمریکا اشغال کرده بودند و جنگ بینالملل دوم هنوز دوام داشت. تظاهرات ملی نمیشد زیرا وضع آماده نبود ولی آهنگ و شعر این سرود احساسات ملی را سخت برانگیخت و مخصوصا در مقابل خارجیان که در آن مجلس (نخستین اجرای سرود) هم بودند از طرف ایرانیان تظاهرات بیشتری شد و اولین ضربهای بود که بهطور غیرمستقیم بر پیکر ارتش خارجی که ناخوانده مهمان ما بودند زده شد.»
چنان که خبرگزاری مهر نوشته: گلنوش خالقی پژوهشگر و فرزند مرحوم روحالله خالقی با بیان اینکه دلیل شکلگیری این سرود بحث بین پدر و لطفالله مفخم است، توضیح داده است: «پدرم معتقد بود هر یک از مایههای موسیقی ایرانی فضایی دارند که درباره پیشینه و دلایل ساخت سرود «ای ایران» روایتهای متعددی وجود دارد که میتوان بر اساس این روایتها به حدس و گمانهای متعددی نیز دست پیدا کرد. شرایطی که بعد از گذشت سالها همچنان در مقاطعی موجب ایجاد شبهاتی شده و کار را حتی به رسانهها میرساند. آهنگسازی در آنها موجب میشود اثر هم همان فضا را منعکس کند. برای مثال، دشتی به عنوان مایهای غمگین شناخته شده است در نتیجه اگر اثری در این مایه ساخته شود آن اثر هم الزاما فضایی غمگین خواهد داشت. پدرم اما این موضوع را رد میکرد. او معتقد بود فضای اثر متکی به توانایی آهنگساز و ایدههای موسیقایی اوست و برای اثبات نظرش، سرود «ای ایران» را که فضایی حماسی دارد در دشتی آفرید. کمی بعد هم از حسین گلگلاب درخواست کرد تا شعر سرود را بسراید.»
به گواه آنچه درباره سرود «ای ایران» در فضای مجازی به صورت رسمی منتشر شده اما برخی دیگر با تاکید بر وقایع دوران جنگ جهانی دوم، زمانی که در سپتامبر ۱۹۴۱ متفقین ایران را اشغال کرده بودند. ایده ساخت شعر «ای ایران» توسط حسین گلگلاب را دیدن اهتزاز پرچم متفقین از پادگان استرآباد عنوان کردهاند. در روایتی دیگر، چنین نقل شده است که روزی حسین گلگلاب در راه ملاقات با روحالله خالقی در خیابان، شاهد درگیری دو سرباز ایرانی و انگلیسی بوده است که در آن وضع، سرباز انگلیسی به سرباز ایرانی که درجه بالاتری نیز نسبت به آن داشته سیلی میزند و سرباز ایرانی به خاطر شرایط وقت که ایران در اشغال بود هیچ واکنشی نشان نمیدهد. گلگلاب با دیدن این صحنه با چشمانی اشکبار به دیدار خالقی میرود و جریان را بازگو میکند. همچنین میگوید شعری خواهم گفت تا ایران و روح ایرانی در آن زنده ماند. خالقی نیز میگوید من آهنگ آن را تنظیم میکنم و بنان که آنجا بوده نیز میگوید من هم شعر را خواهم خواند.
حسین گلگلاب نیز درباره این اثر نوشته است: «در سال ۱۹۴۴، در شرایطی که چکمههای نیروهای اشغالگر هر وطنپرستی را میلرزاند، من ایده این شعر به ذهنم رسید. سپس پروفسور خالقی موسیقی آن را نوشت و در برابر همه مقاومتهای سیاسی، این ترانه راه خود را به دل و روح مردم پیدا کرد. نخستین اجرای آن، در ۲۷ مهرماه ۱۳۲۳ در تالار دبستان نظامی دانشکده افسری با صدای غلامحسین بنان و به سرپرستی روح الله خالقی در خیابان استانبول طی دو شب متوالی برگزار شد. سرود «ای ایران» آنقدر اثر کرد که شنوندگان تکرار آن را خواستار شدند و سه بار تجدید شد. استقبال و تاثیر این سرود باعث شد که وزیر فرهنگ وقت، هیات نوازندگان را به مرکز پخش صدا دعوت کرد تا صفحهای از آن ضبط و همه روزه از رادیو تهران پخش شود. اجرای دیگر، مربوط به سالهای ۱۳۳۷ تا ۱۳۴۲ در برنامه گلها است که غلامحسین بنان این سرود را خواند.»
در سال ۱۳۵۰ نیز اُپرای رادیویی این سرود با همکاری ارکستر بزرگ رادیو تلویزیون ملی ایران با رهبری فرهاد فخرالدینی و خوانندگی مرحوم اسفندیار قرهباغی انجام گرفت. دو اجرای دیگر از این اثر نیز یکی با صدای مرحوم حسین سرشار و دیگری با صدای رشید وطندوست موجود است. پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران به دلیل برخی از سوءبرداشتها و سوءتفاهماتی که درباره این سرود به وجود آمد پخش سراسری آن نیز تا مقطعی ممنوع شد، اما پس از مدتی این سرود بار دیگر مورد استفاده قرار گرفت و حتی در مقطع مربوط به دوران دفاع مقدس از آن برای ایجاد روحیه ملی - میهنی است بهرهبرداری شد. آنچه روایت شد، پیشینهای از نحوه ساخت سرود «ای ایران» است که اکنون در قالبهای مختلف پیش روی مخاطبان قرار گرفته و همانطور که گفته شد در مقاطعی هم موجب بروز برخی از ابهامات و شبهاتی شد.