پول مجسمه‌ام را بدهید خودم جایش می‌ایستم

احمدی تاکید کرد: البته که طلبی از جامعه و مردم ندارم و توقعی هم ندارم که مردمی که دغدغه نان دارند کتاب مرا بخوانند. کتابم همین هزارتایی که فروش می‌رود، راضی هستم. او همچنین در ادامه وضعیت نویسندگان نسل جوان را بسیار امیدوارکننده خواند و گفت: آدم‌های درخشانی در حوزه ادبیات کودک رشد کردند و اکنون ما در رده‌های اول جهان هستیم که حرف‌های مهمی در این حوزه می‌زنیم و هنوز این بخش را به صورت جدی در دست داریم، هرچند تیراژ کم است. او ادامه داد: در دوره جوانی ما نقاش کودکان فقط چهار نفر بودند: بهرام صادقی، عباس کیارستمی، فرشید مثقالی و نیکزاد نجومی. امروز اما نزدیک به ۱۶۰ نقاش در ایران حضور فعال دارند و نکته جالب آن این است که این نقاشان عمدتا دختران جوان هستند. بیشتر هنرجویانی که خودم بعد از انقلاب با آنها کار کرده‌ام دختران جوان فوق‌العاده بااستعداد بوده‌اند.

وی افزود: اصولا زنان در هر کاری جدی‌تر از مردان هستند و فکرهایی عالی دارند؛ زنان فداکارتر از مردان هستند و من به آینده این دختران بسیار امیدوارم. احمدی گفت: نسل جدید در تکنیک عالی هستند؛ ضمن اینکه امکانات خوبی هم دارند؛ چنانچه اینترنت در اختیارشان است و این نسل ارتباطات جهانی دارند و نیاز به حضور فیزیکی در نمایشگاه ندارند. زمان ما آدم‌ها مجبور بودند از این موزه به آن موزه بروند در حالی که اینترنت امروز همه این روابط را در دسترس کرده و امکانات زیادی را در اختیار افراد جامعه قرار داده است. وضعیت این نسل بسیار امیدوارکننده است و آدم‌های درخشانی در آن پیدا شده‌اند و در ادبیات کودکان ما در رده‌های اول هستیم و حرف‌هایی جدی در این حوزه می‌زنیم و هنوز این حوزه را به صورت جدی در دست داریم با اینکه تیراژ کم است. احمدی یادآور شد: زمانی کشورهای کمونیستی در حوزه کتاب خوب بودند چراکه دولت‌ها پول می‌دادند و از تولید آثار حمایت می‌کردند اما امروز در دنیا ناشران حاضر به سرمایه‌‌گذاری در این حوزه‌ها هستند. امسال دو کتاب از من منتشر شده که صرفا چاپ کانون پرورش فکری نبوده بلکه ناشر کودک آن را منتشر کرده است؛ در شرایط امروز جمعیت بالا رفته و پدر و مادرهای این نسل با پدر و مادرهای دوره ما فرق کرده‌اند و توجه بسیاری به فرزندانشان دارند.

این شاعر در پاسخ به این پرسش که چرا به‌رغم تبحر در تکنیک، نسل جدید در خلاقیت بسیار ضعیف هستند، گفت: خلاقیت موضوعی نیست که در مدرسه آن را یاد بدهند و در برخی هست در برخی نیست؛ تکنیک قابل‌آموزش است اما خلاقیت این‌گونه نیست. باید امیدوار باشیم که در این میان هم کسانی پیدا خواهند شد که خلاق باشند و خلاقانه عمل کنند. احمدی با اشاره به دشواری‌های نسل خود، ابراز کرد: نسل ما جست‌وجوگر بودیم و تفریحی نداشتیم. به همین دلیل بیشتر کتاب می‌خواندیم و به دنبال سوالاتمان بودیم. در این سن و سال معتقدم که جوانان نباید تنبلی کنند و به فکر زود به نتیجه رسیدن نباشند. من ۶۰ سال کار کرده‌ام و تازه امروز کتاب‌هایم تیراژ دارند.