شماره روزنامه ۶۱۳۸
|

  • تهدید قراردادی رشد اقتصادی

    دنیای اقتصاد: سرمایه‌گذاری‌ و تداوم آن امری‌ ضروری‌ برای‌ حفظ‌ روند بلندمدت رشد اقتصادی‌ است‌. شواهد نشان می‌دهد به‌ویژه در دهه‌١٣٩٠ شمسی‌ سرمایه‌گذاری‌ صنعتی‌ در ایران کاهش‌ معناداری‌ یافته که یکی از دلایل مهم آن تهدید و عدم تضمین اجرای قراردادهای بلندمدت است.
  • جزئیات افزایش قیمت برق

    دنیای‌اقتصاد: مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه مطابق ماده ۶ قانون مانع‌‌‌زدایی از توسعه صنعت برق مصوب سال ۱۴۰۱ مجلس شورای اسلامی، مصارف مازاد بر الگو در تعرفه مشترکان خانگی براساس روش پلکانی-افزایشی تعیین می‌شود، تاکید کرد: قیمت برق مشترکان پرمصرف‌‌‌ پلکانی افزایش می‌‌‌یابد. مصطفی رجبی مشهدی در گفت‌‌‌وگو با «ایسنا»، با بیان اینکه ساختار تعرفه‌‌‌گذاری قیمت برق به گونه‌‌‌ای طراحی شده که بیشترین یارانه را مشمول مشترکانی می‌کند که در محدوده الگوی مصرف قرار گرفته‌‌‌اند و قبض‌‌‌های برق ارزان‌‌‌تری دریافت می‌کنند، اظهار کرد: براساس همین قانون مشترکان خانگی به دو دسته مشترکانی که در محدوده الگوی مصرف و کمتر از آن برق مصرف می‌کنند و مشترکان پرمصرف که بالاتر از الگو برق مصرف می‌کنند، تقسیم می‌‌‌شوند.
  • زمان انتظار برای تخصیص ارز واحدهای تولیدی

    دنیای‌اقتصاد: سامانه جامع تجارت در اطلاعیه‌ای جزئیات متوسط زمان انتظار (هموارسازی‌‌‌شده) نوبت‌‌‌دهی به فیش‌‌‌های دارای ثبت‌‌‌سفارش معتبر از زمان درخواست تخصیص واحدهای تولیدی را اعلام کرد.
  • صنعت برق نباید وابسته به بودجه دولتی باشد

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو گفت: براساس قانون مانع‌زدایی از صنعت برق تکلیف شده است که قیمت برق افزایش پیدا کند. عباس علی‌آبادی در گفت‌وگو با خبرگزاری مهر درباره قیمت برق افزود: مطابق با قانون وزارت نیرو نباید وابسته به بودجه دولتی باشد. وی ادامه داد: براساس قانون مانع‌زدایی از صنعت برق دولت موظف است دیگر نقشی در تامین ریالی برق نداشته باشد و مردم باید برق موردنیاز خود را خریداری کنند؛ به‌خصوص پرمصرف‌‌‌ها که باید برق خود را از بازار آزاد و محل تجدیدپذیرها تهیه کنند. وزیر نیرو خاطرنشان کرد: براساس قانون تنها به مصارف برق تا سطح الگو یارانه پرداخت می‌شود و آن دسته از مشترکانی که مصارف بالایی دارند، یا باید با اقدامات مدیریتی مصرف برق خود را به سطح الگو نزدیک کنند یا برق مازاد خود را از طریق روش‌های جایگزین مانند ذخیره ساز، مولدهای خورشیدی و بورس انرژی تامین کنند.
  • اعضای هیات عامل ایمیدرو معرفی شدند

    دنیای‌اقتصاد: وزیر صنعت، معدن و تجارت، با صدور احکامی جداگانه، اعضای جدید هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) را منصوب کرد. به گزارش «ایرنا» از ایمیدرو، سید محمد اتابک به‌عنوان رئیس مجمع عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران، در جلسه مجمع عمومی به طور فوق‌العاده این سازمان، «محمد آقاجانلو»، «وجیه‌الله جعفری»، «محمدرضا سجادیان» و «سید عباس حسینی» را به عنوان اعضای جدید هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران معرفی کرد.
  • بیش از سه‌‌‌چهارم مخازن ۲۲ سد مهم خالی است

    دنیای‌اقتصاد: ذخایر آبی ۲۲ سد مهم کشور کمتر از ۲۵درصد ظرفیت مخازن آنهاست؛ به‌‌‌عبارتی بیش از سه‌‌‌چهارم مخازن این سدها خالی است. به گزارش خبرگزاری تسنیم، در ۳۵روز ابتدایی سال آبی جاری (از ابتدای مهرماه ۱۴۰۳ تا پنجم آبان‌‌‌ماه) در مجموع یک‌میلیارد و ۳۹۰میلیون مترمکعب آب وارد سدهای ایران شده که نسبت به ورودی یک‌میلیارد و ۵۱۰میلیون مترمکعبی آب به سدها در مدت مشابه سال آبی گذشته، کاهش ۸درصدی داشته است. همچنین در این مدت، به‌‌‌منظور تامین آب شرب، کشاورزی، صنعت و مباحث زیست‌‌‌محیطی، ۲میلیارد و ۸۷۰میلیون مترمکعب آب از سدهای کشور رهاسازی شده است که نسبت به خروجی ۳میلیارد و ۱۳۰میلیون مترمکعبی آب در مدت مشابه سال آبی قبل از سدها، کاهش ۸درصدی را نشان می‌دهد. در زمان حاضر با وجود ۲۳میلیارد و ۹۰میلیون مترمکعب آب ذخیره‌‌‌شده در سدهای کشور، ۴۵‌درصد ظرفیت مخازن سدها پر و ۵۵‌درصد این ظرفیت خالی است. میزان ذخایر آبی سدها در روز پنجم آبان‌‌‌ماه ۱۴۰۲ بالغ بر ۲۰میلیارد و ۵۴۰میلیون مترمکعب بود که مقایسه این رقم با حجم فعلی ذخایر آبی سدها، نشان‌‌‌دهنده رشد ۱۲درصدی است. ذخایر آبی ۲۲سد مهم کشور کمتر از ۲۵درصد ظرفیت مخازن آنهاست و به‌‌‌عبارتی بیش از سه‌‌‌چهارم مخازن این سدها خالی است.
  • بار اصلی صنعت برق بر دوش بخش خصوصی است

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل دفتر راهبری و نظارت بر انتقال و توزیع وزارت نیرو با بیان اینکه بار اصلی صنعت برق بر دوش بخش خصوصی است، افزود: نمایشگاه برق نقش موثری در کمک به رفع ناترازی خواهد داشت. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عبدالصاحب ارجمند با اشاره به نقش موثر ارتباط و تعامل شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی صنعت برق در پیشرفت و بهبود شرایط این صنعت در آینده بیان کرد: بار اصلی صنعت برق ایران بر دوش بخش خصوصی است و محصولات باکیفیت ارائه‌شده توسط این بخش در بیست‌وچهارمین نمایشگاه برق نشان می‌دهد که این صنعت در مسیر صحیح پیشرفت قرار دارد و بدون شک می‌‌‌تواند نقش مهمی نیز در پیشرفت و توسعه صنعت برق دنیا و منطقه داشته باشد. ارجمند در ادامه به نشست‌‌‌ها و جلسات تخصصی برگزارشده در بیست‌وچهارمین نمایشگاه برق اشاره کرد و گفت: شرکت‌های تولیدکننده برق حاضر در این نمایشگاه و حضور آنها در نشست‌‌‌های تخصصی می‌‌‌تواند به تعامل بیشتر بخش دولتی و خصوصی در اصلاح و بهبود روند‌‌‌های سرمایه‌گذاری و ایجاد مدل‌‌‌های جدید مالی کمک کند که مجموع این اقدامات در حل مشکل بخش‌‌‌های تولید و کمک موثر آنها به رفع ناترازی منجر خواهد شد.
  • بنگاه‌های خودی و غیرخودی

    دنیای اقتصاد: محیط کسب‌و‌کار در ایران به دو جهان کاملا متفاوت تقسیم شده است. درحالی‌که برخی بنگاه‌های اقتصادی «خودی» می‌توانند مجوز ساخت و احداث خود را تنها در ۱۳روز دریافت کنند، بنگاه‌های دیگر باید در حدود ۳۰۰روز در انتظار همان مجوز بمانند. این مساله برای دریافت سایر مجوزها نیز صدق می‌کند. کارشناسان طی مطالعات جدید بر مبنای موفقیت‌های صنعتی در دیگر کشورها همچون کره‌جنوبی مدل مجوزهای باز و منظم را برای باز کردن گره رشد صنایع ایران پیشنهاد می‌کنند.
  • صدیف بیک‏‏‌زاده،سرپرست جدید نمایشگاه بین‌المللی ایران شد

    دنیای‌اقتصاد: با حکم وزیر صمت، صدیف بیک‌زاده، سکان نمایشگاه بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران را در دست گرفت. به گزارش خبرگزاری صداوسیما، با تصمیم سیدمحمد اتابک (وزیر صمت) تصدی امور شرکت سهامی نمایشگاه‌های بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران به صدیف بیک‌زاده سپرده شد.
  • وزارت نیرو رقیب بخش خصوصی نیست

    دنیای‌اقتصاد: وزیر نیرو با بیان اینکه وزارت نیرو رقیب بخش خصوصی نیست و با آن رقابتی ندارد، تاکید کرد: مصارف برق بالای الگو با قیمت آزاد محاسبه می‌شود و لازم است مشترکان پرمصرف مصارف بالای خود را از طریق تابلوی سبز بورس، مولد‌‌‌های خورشیدی یا ذخیره‌ساز‌‌‌ها تامین کنند. به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، عباس علی‌آبادی، در حاشیه بیست‌وچهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق و در نشستی صمیمی با نمایندگان تشکل‌ها و فعالان بخش خصوصی صنعت برق گفت: سوابق تاریخی نشان می‌دهد بسیاری از مشکلات و چالش‌‌‌های صنعت برق ایران توسط بخش خصوصی حل شده است و در شرایط کنونی نیز که این صنعت با مشکل ناترازی مواجه است، همراهی و کمک بخش خصوصی در کنترل و کاهش ناترازی نقش بسزایی خواهد داشت.
  • عربستان در مسیر تنوع‏‏‌بخشی به اقتصاد

    دنیای اقتصاد: در اقتصاد جهانی به‌‌‌شدت به‌‌‌هم‌‌‌پیوسته‌‌‌ امروزی، ادغام یک‌‌‌کشور در زنجیره ارزش جهانی‌‌‌ به‌‌‌ عاملی‌‌‌ تعیین‌‌‌کننده برای رقابت‌‌‌پذیری اقتصادی و چشم‌‌‌اندازهای رشد آن تبدیل‌‌‌ شده است‌‌‌. زنجیره ارزش جهانی‌‌‌، بیانگر تقسیم‌‌‌ فرآیند تولید در میان کشورهای مختلف‌‌‌ است‌‌‌؛ به‌‌‌گونه‌‌‌ای که‌‌‌ مراحل‌‌‌ گوناگون زنجیره تامین‌‌‌ در نقاط مختلف‌‌‌ جهان مستقر می‌شود. مشارکت‌‌‌ در این‌‌‌ شبکه‌‌‌های پیچیده، به‌‌‌ کشورها امکان می‌دهد تا در وظایف‌‌‌ خاصی‌‌‌ تخصص‌‌‌ پیدا کنند، از مزیت‌‌‌های نسبی‌‌‌ خود بهره‌برداری کنند و با کارآمدی بیشتری به‌‌‌ بازارهای جهانی‌‌‌ دسترسی‌‌‌ یابند. به‌‌‌ دیگر سخن‌‌‌، زنجیره ارزش طیف‌‌‌ کاملی‌‌‌ از فعالیت‌‌‌هایی‌‌‌ را که‌‌‌ شرکت‌ها و کارگران انجام می‌دهند تا یک‌‌‌ محصول را از زمان تصور آن به‌‌‌ مصرف نهایی‌‌‌ و فراتر از آن برسانند، توصیف‌‌‌ می‌کند. این‌‌‌ روند شامل‌‌‌ فعالیت‌‌‌‌هایی مانند تحقیق‌‌‌ و توسعه‌‌‌ (R&D)، طراحی‌‌‌، تولید، بازاریابی‌‌‌، توزیع‌‌‌ و پشتیبانی‌‌‌ و مصرف‌کننده نهایی‌‌‌ است‌‌‌. فعالیت‌‌‌‌هایی را که‌‌‌ یک‌‌‌ زنجیره ارزش را تشکیل‌‌‌ می‌دهند می‌توان در یک‌‌‌ شرکت‌‌‌ واحد یا بین‌‌‌ شرکت‌ها یا کشورهای مختلف‌‌‌ تقسیم‌‌‌ کرد.
  • ظرفیت نیروگاه‏‏‌های حرارتی افزایش می‌یابد؟

    دنیای اقتصاد -فاطمه صالحی: مصطفی رجبی مشهدی، مدیرعامل شرکت توانیر در نشستی خبری که در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق برگزار شد، جزئیات برنامه‌‌‌های این شرکت برای مواجهه با چالش‌‌‌های صنعت برق را تشریح کرد. در این نشست که با حضور اصحاب رسانه برگزار شد، او از تدوین ۱۴ مگاپروژه برای سال ۱۴۰۴ خبر داد که هدف اصلی آنها عبور موفق از پیک مصرف برق در این سال است.
  • جزئیات ترخیص ۲۰ قلم کالای اساسی در هفت‌ماهه امسال

    دنیای‌اقتصاد: در هفت‌ماهه امسال ۱۴میلیون و ۱۵‌هزار تن انواع کالاهای اساسی به ارزش ۸.۶میلیارد دلار از گمرکات کشور ترخیص و وارد کشور شد.
  • عبور تولید کنسانتره سنگ‌‌‌آهن شرکت‌های بزرگ از مرز ۲۴ میلیون تن

    دنیای‌اقتصاد: طبق آمار ارائه‌شده توسط سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)، تولید کنسانتره سنگ‌آهن شرکت‌های بزرگ در نیمه نخست امسال، از مرز ۲۴میلیون و ۶۰۰‌هزار تن عبور کرده که نسبت به سال گذشته ۵‌درصد افزایش نشان می‌دهد.
  • نهادها مقدم بر سیاست‏‏‌ها

    امیررضا انگجی/ پژوهشگر توسعه اقتصادی
    بررسی شواهدی از اصلاحات مقررات تجاری در روسیه حقایق جالبی را در مورد نقش و اثر نهادها در پیشبرد اهداف آزادسازی‌های اقتصادی و تجاری آشکار می‌سازد. با استناد به اجرای نامتوازن اصلاحات و آزادسازی مقررات تجاری در سراسر مناطق روسیه با نهادهای مختلف حاکمیتی اثرات نابرابر آزادسازی مشخص می‌شود. قوانین آزادسازی در مناطق محلی با نهادهای حاکمیتی بهتر و شفاف‌تر، جمعیت آگاه‌تر، تمرکز صنعت بالاتر و استقلال مالی قوی‌تر به‌طور موثرتر اجرا شد. در نتیجه، آزادسازی اثر مثبت قابل‌توجهی بر عملکرد شرکت‌های کوچک و رشد کسب‌وکارهای کوچک در مناطقی با نهادهای حاکمیتی قوی‌‌‌تر داشت. در مقابل، در مناطقی که نهادهای حاکمیتی ضعیف‌‌‌تری دارند، هیچ اثری از اصلاحات مشاهده نمی‌‌‌کنیم و حتی در مواردی اثر منفی قابل مشاهده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر