به گزارش پایگاه اطلاع‌‌‌رسانی وزارت نیرو (پاون)، علی‌‌‌اکبر محرابیان در دیدار با ایسیاکا عبدالغدیر امام، دبیرکل D۸ اظهار کرد: D۸ پیمان بسیار مهمی است که بین کشورهای تاثیرگذار در جهان، سال‌ها پیش تاسیس شد و در دوره‌‌‌های مختلف اثرات بسیار خوبی در توسعه روابط این کشورها ایجاد کرد.

وزیر نیرو یادآور شد: ایده اولیه تشکیل D۸ توسط مقام معظم رهبری به رئیس‌جمهور اسبق ترکیه ارائه شد و در نهایت طی توافقات ایران و ترکیه، کشورهای عضو به پیمان رسیدند. در ادامه اجلاس‌‌‌های متعددی در سطح سران و وزیران طی این سال‌ها برگزار و بسیاری از توافقات اجرایی شد که موجب توسعه روابط اقتصادی و سیاسی کشورهای عضو شد.

وی افزود: طی سال‌های اخیر به دنبال تغییرات حاصل‌شده در دنیا، منافع کشورها نیز تغییر کرده و پیمان‌‌‌های جدیدی جایگزین پیمان‌‌‌های گذشته شده است. نکته مهم این است که برگزاری این اجلاس بدون تمهیدات و مقدمات لازم شاید اثربخش نباشد.

روابط بین کشورهای عضو D۸ باید تقویت شود

محرابیان با بیان اینکه هشت‌کشور عضو D۸ در زمینه انرژی می‌‌‌توانند در دنیا تحولات جدی ایجاد کنند، اظهار کرد: افزایش حجم روابط تجاری بین کشورهای عضو بسیار کمتر از ضریب رشد تجارت جهانی است. ضمن اینکه طی ۱۰سال گذشته روابط بین کشورهای عضو D۸ سیر صعودی نداشته است. بنابراین ضروری است که بازنگری برای تقویت پیمان بین کشورها انجام شود.

وزیر نیرو تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران از تقویت نقش D۸، استقبال می‌کند و آمادگی دارد گام‌‌‌های خوبی در این راستا بردارد، اما این موضوع چندجانبه است و این اراده باید به‌ویژه در حوزه اقتصادی در همه کشورهای عضو شکل بگیرد.

او با بیان اینکه نیجریه یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندهای نفت دنیاست، اضافه کرد: غربی‌‌‌ها مدیریت انرژی را دست خودشان گرفته‌‌‌اند، این در حالی است که مهم‌ترین نیاز و درخواست مردم در همه جای دنیا موضوع انرژی و برق است.

محرابیان با اشاره به پیشرفت حوزه انرژی در ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی ایران، خاطرنشان کرد: پیش از انقلاب، یک‌سوم جمعیت کشور از برق و انرژی برخوردار بودند، اما امروز ۱۰۰‌درصد جمعیت شهری و ۹۹.۹۷‌درصد جمعیت روستایی ایران از نعمت برق برخوردار هستند.

ایران در حوزه انرژی در میان کشورهای D۸ پیشروتر و پیشرفته‌‌‌تر است

در ادامه ایسیاکا عبدالغدیر امام گفت: با توجه به اهمیت موضوع انرژی و نیز توجه ویژه به برقراری همکاری‌‌‌ها در این زمینه مطلوب است که یک هیات ایرانی، زمانی را برای برگزاری نشست وزیران انرژی D۸ اعلام کند.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت‌کشور در حال توسعه، افزود: همکاری در حوزه انرژی کشورهای D۸، سطح دیگری از همکاری‌‌‌هاست. در این میان برخی از کشورهای عضور D۸ در حوزه انرژی در مقایسه با سایر کشورهای عضو پیشرفته‎تر هستند. می‎توان گفت ایران از جمله کشورهایی است که در حوزه انرژی نسبت به سایر کشورها بسیار پیشرفته‎تر و پیشروتر است.

او تاکید کرد: اراده سیاسی، کلیدواژه‌‌‌ای است که میان رهبران کشورهای عضو D۸ بسیار مهم است و بدون توجه به این مساله بی‌‌‌تردید تحولی را در این زمینه و تداوم روابط کشورها شاهد نخواهیم بود. در دبیرخانه D۸ در تلاش هستیم کشورها را به سمت تداوم و تقویت روابط سوق دهیم و انگیزه لازم را به این منظور در سطوح مختلف ایجاد کنیم.

دبیرکل سازمان همکاری اقتصادی هشت‌کشور در حال توسعه یادآور شد: در مورد موضوعیت داشتن D۸ و اهمیت آن، در گفتمان جهانی امروز، D۸ به‌ویژه در حوزه تجارت بسیار مهم و تاثیرگذار است. بازار جمعی دارای ظرفیت یک‌میلیارد و ۱۰۰میلیون نفر جمعیت کشورهای عضو D۸، یک فرصت عالی برای اعضا ایجاد می‌کند.