وی تصریح کرد: به‌رغم بی‌مهری‌هایی که به‌ویژه در سه سال گذشته شاهد آن بودیم، صادرکنندگان، سربازان افتخارآفرینی هستند که با شکستن حصر تحریم‌ها ثابت کردند حضور کالای ایرانی در بازارهای جهانی پیام‌رسان مخالفت با تحریم‌هاست.

رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه از سوی دیگر فعالیت اقتصادی در ایران با بار مالی بالایی همراه است که خود معلول مداخلات بسیار شدید دولت در اقتصاد کشور است، افزود: حضور سنگین دولت در فعالیت‌های اقتصادی در تمامی صنایع کلیدی از جمله بانکداری، باعث دشواری دسترسی به منابع مالی و از بین رفتن فرصت‌های بخش خصوصی در فضای رقابتی غیرعادلانه شده است. وی با تصریح اینکه فساد گسترده و موانع بوروکراتیک در کنار ریسک‌های سیاسی مزمن، سرمایه‌گذاری و تولید را در ایران پرریسک کرده است، اظهار کرد: بر مبنای این ملاحظات و اینکه در محیط اداری کاغذبازی و پارتی‌بازی رایج است، به تاخیرهای طولانی در انجام امور بازرگانی و آغاز فعالیت کسب‌وکار می‌انجامد و مانع کارآفرینی و سرمایه‌گذاری در پروژه‌های پرریسک می‌شود.

رازقی در ادامه سخنان خود به ارائه آماری از وضعیت صادرات پرداخت و گفت: بر اساس داده‌های بازرگانی ترکیه، میزان صادرات کشور در سال ۲۰۲۱ با رشد ۸۵/ ۳۲درصدی نسبت به سال ۲۰۲۰ به ۲۲۵ و ۳۶۸ میلیون دلار رسید. در حالی صادرات ترکیه در سال ۲۰۲۱ حدود ۲۲۵میلیارد دلار عنوان شده که در ایران صحبت از صادرات ۲۰ تا ۳۰ میلیارد دلاری است.

وی اضافه کرد: مقایسه تجارت کالایی ایران و ترکیه با اتحادیه اروپا نشان می‌دهد تجارت ۱۰ماهه ۲۰۲۱ ایران با اتحادیه اروپا شامل ۲۷کشور تنها حدود ۸/ ۳میلیارد یورو است. این در حالی است که این رقم در ترکیه به ۱۲۸میلیارد یورو می‌رسد؛ یعنی حدود ۳۴برابر. رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه طی همین مدت سهم صادرات از کل تجارت ایران با اتحادیه اروپا ۱۹‌درصد و این میزان برای ترکیه ۵۰‌درصد است، افزود: این آمار نشان می‌دهد تنها طی ماه اکتبر ۲۰۲۱ ترکیه توانسته است با استفاده حداکثری از فرصت افزایش نرخ ارز، صادرات به اتحادیه اروپا را ۹۹‌درصد افزایش دهد، اما چه دلایلی باعث شده است ایران و ترکیه به‌عنوان دو کشور همسایه و با موقعیتی ژئوپلیتیکی تقریبا مشابه عملکرد تا این حد متفاوتی را در صادرات داشته باشند و از فرصت مشابه کاهش ارزش پول ملی تا این حد متفاوت استفاده کنند. در ادامه این مراسم، استاندار فارس با اشاره به انتظارات از صادرکنندگان با بیان اینکه صادرکنندگان استان فارس به فرآوری و صنایع تبدیلی محصولات توجه ویژه داشته باشند، گفت: انتظارات داریم محصولات خام صادر نشود؛ چراکه حق مردم این است که مواد در بالاترین فرآوری و با ایجاد بالاترین اشتغال صادر شود. محمدهادی ایمانیه با بیان اینکه صادرکنندگان مجاهدان عرصه اقتصاد هستند، اظهار کرد: صادرکنندگان در زمینه تامین دارو زمانی که دشمنان دارو را تحریم کرده بودند، کمک کردند و از این حیث جایگاه مطلوبی دارند. وی افزود: وظیفه دولت این است که زیرساخت‌ها را فراهم کند.