مصطفی رجبی‌مشهدی در گفت و گو با «ایسنا» با بیان اینکه در شرایطی که صنعت برق دچار حادثه شود یا مشکلاتی به وجود آید، بیمارستان‌ها و مراکز حساس درمانی باید این آمادگی را داشته باشند تا از مولدهای تامین برق استفاده کنند، اظهار کرد: لازم است بیمارستان‌ها آمادگی لازم را داشته باشند و تست‌ها را انجام دهند که در حال حاضر نیز این کار در حال انجام است.

وی افزود: در شرایط کرونایی که بیمارستان‌ها از دستگاه‌های اکسیژن استفاده می‌کنند، اهمیت این مساله بیشتر است و باید بیمارستان‌ها و مراکز حساس به این مهم توجه داشته باشند که البته به تمام بیمارستان‌ها نیز این تکلیف اعلام شده است.

سخنگوی صنعت برق کشور با اشاره به درصد احتمال خاموشی برنامه‌ریزی‌شده در تابستان نیز گفت: تمام تلاش ما این است که با اقدامات در نظر گرفته شده خاموشی اتفاق نیفتد اما احتمال آن صفر نیست و اگر مردم همکاری بیشتری با صنعت برق داشته باشند، می‌توانیم از این شرایط عبور کنیم.

همچنین محمدحسن متولی‌زاده، مدیرعامل شرکت مدیریت تولید، انتقال و توزیع نیروی برق ایران نیز در این رابطه به تازگی گفته بود: مولدهای کوچک تامین برق مراکز حساس و بیمارستان‌ها باید به حالت آماده درآیند و اطمینان از آمادگی دیزل ژنراتورهای مراکز حساس و بیمارستان‌ها امری ضروری است.

این صحبت‌ها در شرایطی است که همایون حائری، معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی اعلام کرده در تابستان با ماراتن بسیار سختی در بحث برق مواجه هستیم، اما امیدواریم با همکاری مردم و حمایت مسوولان خوزستان از صنعت برق بتوانیم از این شرایط دشوار به خوبی عبور کنیم.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۴هزار مگاوات کمبود برق در شبکه وجود داشت که با پشتیبانی استانداران و اقدامات مدیریت مصرفی، همکاری صنایع، کشاورزی و ادارات دولتی این کمبود جبران شد و به سلامت از تابستان عبور کردیم.

معاون وزیر نیرو در امور برق و انرژی افزود: امسال علاوه بر آن، سه تا چهار هزار مگاوات دیگر نیز به‌خاطر کاهش بارندگی و نبود واحدهای برق‌آبی در مدار کمبود خواهیم داشت که نیاز است برای جبران آن اقدامات مدیریت مصرف و همکاری‌های قبلی را جدی‌تر و قوی‌تر داشته باشیم.

 یکی از راه‌هایی که برای مدیریت این مساله اعلام شده کاهش ساعت اداری است تا بعد از پایان ادارات و خارج شدن سیستم سرمایشی آنها از مدار، مصرف انرژی کاهش یابد و آب کمتری در نیروگاه‌های برق‌آبی استفاده شود. راه دیگر این است که نیروگاه‌ها و شرکت‌هایی که مازاد تولید برق دارند آن را به شبکه تزریق کنند تا بخشی از کمبود تولید برق جبران شود.

با این حال به نظر می‌رسد شرایط تامین برق برای تابستان چندان مناسب نباشد و باید مشترکان با توجه به بحران کرونا در کشور به مدیریت مصرف بیش از گذشته توجه داشته باشند تا با خاموشی و تبعات بعد از آن مواجه نشویم.