مجوز صادرات ماسک مازاد صادر شد

حسن روحانی گفت: این خیلی مهم است که ما از همان روز اولی که نیازمند بودیم تا به امروز که دو ماه بیشتر نشده است. امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که در برخی از اقلام ما قدرت صادرات هم داریم. وی ادامه داد: یک مقدار کمک کنیم حتی در کیت‌های تشخیص هم در آینده ممکن است نیازمندی‌های داخلی ما هم تامین شود و صادرات هم داشته باشیم. در این خصوص معاون وزیر صمت نیز از وزیر بهداشت برای ۱۸ میلیون ماسک اجازه گرفت که آزاد کند.

رئیس‌جمهور اضافه کرد: این ۱۸ میلیون ماسک در اختیار وزارت بهداشت و درمان بود و ما گفتیم اگر نیاز ندارید، آزاد کنیم. وزیر بهداشت هم گفت نیازی نداریم. پس می‌شود قدم به قدم جلو رفت و مشکلات را حل کرد و قدم‌های بعد را هم برای صادرات برداشت؛ کما اینکه همین امروز در برخی از اقلام چنین توانی داریم.

همچنین وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در این خصوص با اشاره به افزایش چند برابری تولیدات اقلام بهداشتی مرتبط با کرونا در کشور و وجود مازاد تولید در برخی اقلام گفت: دولت این اجازه را به وزارت صمت داده است تا بخشی از مازاد تولید این اقلام را مشروط به تامین کامل نیاز کشور، به سایر کشورها صادر کند.

رضا رحمانی افزود: همانگونه که رئیس‌جمهور کشورمان در جلسه با فعالان اقتصادی بخش خصوصی اشاره کردند، از همان روز نخست درخواست وزارت بهداشت و درمان برای تامین برخی اقلام ضروری برای مقابله با کرونا، در کمتر از دو ماه، تولیدات محصولات و ملزومات بهداشتی رشد چند برابری داشته و امروز در نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم که در برخی موارد ما قدرت صادرات داریم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در این مدت تولید مواد ضدعفونی‌کننده با افزایش ۸ برابری مواجه بوده و همچنین با تولید روزانه ۲۰۰ هزار عدد ماسک، امروز در مجموع تولیدات صنعتی، صنفی و کارگاهی به حدود ۶ میلیون عدد در روز رسیده است. وی افزود: روند تولید کیت‌های تشخیص نیز در کشور مناسب بوده و در صورت تداوم افزایش میزان تولیدات و تامین نیاز کشور، در این بخش نیز می‌توانیم صادرات داشته باشیم.

وزیر صمت گفت: با درخواست وزارت صنعت، معدن و تجارت و اعلام موافقت وزارت بهداشت و درمان، دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهور کشورمان نیز دستور موافقت خود را برای آزاد‌سازی بیش از ۱۸ میلیون ماسک مازاد مصرف مراکز بهداشتی و درمانی کشور اعلام کردند که به زودی در شبکه توزیع عمومی در اختیار مردم قرار خواهد گرفت.

رحمانی اضافه کرد: این ۱۸ میلیون ماسک در اختیار وزارت بهداشت بود که در این خصوص به رئیس‌جمهور پیشنهاد دادیم اگر مجموعه کادر درمانی کشور نیازی به این تعداد ماسک ندارند، اقلام موجود آزاد و در اختیار عموم مردم قرار داده شود که مورد موافقت آقای رئیس‌جمهور قرار گرفت.