شماره روزنامه ۶۰۰۷
|

  • بحران تعدد سامانه‏‏‌های کسب‌وکار

    بررسی اولیه از تارنمای وزارتخانه‌‌‌ها و سازمان‌های ذی‌ربط حاکی از شناسایی حدود ۵۰سامانه مختلف مرتبط با فعالیت‌‌‌‌‌‌های اقتصادی است که در صورت بررسی دقیق‌‌‌تر، تعداد این سامانه‌ها بسیار بیشتر خواهد بود. به‌‌‌‌طور مثال، تنها در سازمان امور مالیاتی‌‌‌ بیش‌‌‌ از ١٤عنوان سامانه‌‌‌ مختلف‌‌‌ وجود دارد. همچنین در حال حاضر بین‌‌‌ ٢٧ تا ٣٠پایگاه داده وجود دارد و برمبنای اطلاعات شورای اجرایی‌‌‌ فناوری اطلاعات، در مجموع ١٦٢دستگاه و نهاد اجرایی‌‌‌، بیش‌‌‌ از ١٦٤٤خدمت‌‌‌ الکترونیک‌‌‌ تعریف‌‌‌ کرده‌‌‌اند.
  • همه دشمنان تجارت‌آزاد

    دنیای اقتصاد: پرونده شماره جدید «تجارت‌فردا» به روند انحصاری شدن تجارت پرداخته است. در این پرونده دو مقطع تاریخی که در آن نقش دولت در تجارت خارجی پررنگ‌تر شده مورد بررسی قرار گرفته است؛ بین سال‌های ۱۳۰۹ تا ۱۳۶۱ فاصله زمانی زیادی وجود دارد؛ اما در هر دو برهه استدلال‌هایی همچون تلاش برای محافظت از تولید ملی یا خودکفایی، مستمسکی برای مقابله با آزادی اقتصادی شده است؛ رویکردی که دشمنان تجارت آزاد در نتیجه آن، فرصت بیشتری برای دسترسی به رانت دارند.
  • شرط نتیجه محور ‌شدن شورای گفت‌وگو

    بررسی عملکرد شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی حاکی از آن است که این شورا، اگرچه طی سال‌های فعالیت خود دستاوردهایی در راستای بهبود محیط کسب‌وکار و رفع موانع فعالیت اقتصادی داشته، اما جلسات این شورا از بدو تشکیل تاکنون به‌صورت منظم و مستمر برگزار نشده و در دوره‏‏‏‌هایی به دلیل اختلاف‌نظر بین بخش‌هایی از دولت و بخش خصوصی، بر‌‌گزاری این جلسات متوقف‌شده یا به خروجی موردنظر ختم نشده‌است. کارشناسان در این زمینه با آسیب‎شناسی روند فعالیت این شورا معتقدند جدا از اولویت‏‏‏‌بندی صحیحی که باید از سوی بخش‌خصوصی برای طرح موضوعات در جلسات شورا انجام شود، احصا و پیگیری موضوعات تا حصول نتیجه نیز باید صورت بگیرد. حضور منظم و مستمر نمایندگان سه قوه در جلسات این شورا شرط اصلی کارآیی شورای گفت‌وگوی دولت و بخش‌خصوصی است.
  • ضرورت پذیرش استانداردهای متقابل در حوزه گمرک

    دنیای‌اقتصاد: جلسه کارگروه گمرک، لجستیک و استاندارد اتاق فکر همکاری‌های اقتصادی ایران و عربستان به میزبانی دبیرخانه این اتاق فکر و با حضور رئیس کمیسیون حمل‌ونقل اتاق تهران، کارشناسان و فعالان این حوزه در اتاق بازرگانی تهران برگزار شد.
  • تقویت روابط تجاری ایران و کره‌جنوبی با کمک بخش‌خصوصی

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق ایران در نشست با سفیر جمهوری کره در تهران گفت: بخش‌های خصوصی دو کشور می‌توانند روابط تجاری دو کشور را تقویت کنند. در این راستا لازم است روند صدور روادید برای فعالان اقتصادی ایرانی تسهیل شود. رئیس اتاق ایران و سفیر جمهوری کره در تهران ضمن دیدار با یکدیگر درباره آنچه در مسیر تقویت مناسبات تجاری بین ایران و کره‌‌‌‌‌جنوبی ضرورت دارد، صحبت کردند.
  • مشکلات داخلی نفس تولید و تولیدکننده را گرفته‌است

    دنیای‌اقتصاد: رئیس اتاق شیراز با بیان اینکه متاسفانه در کشور اولویتی به اسم تولید وجود ندارد، گفت: اگر به تولید مانند دیگر موضوعات در کشور بها داده می‌‌‌‌‌شد، امروز وضعیت اقتصاد، اشتغال و تولید کشور به‌‌‌‌‌مراتب بهتر بود.
  • قهرمان تولید

    دنیای‌اقتصاد: بعد از پیروزی انقلاب، اتفاقات ناخوشایندی برای این کارخانه رخ‌داد. رفوگران، حس پدری را داشت که فرزندش را از دست داده باشد. آن روزها خودکار بیک در ایران حرف اول را می‌زد؛ اما بعدها خودکارهای خارجی جای تولید داخلی را گرفتند و کارخانه بیک با تولید کمی به فعالیت خود ادامه داد.
  • فرصتی برای معدن‌کاری سبز

    سجاد ادهمی، کارشناس ارشد حوزه معدن و صنایع معدنی امید اصغری، دانشیار دانشکده مهندسی معدن دانشگاه تهران
    وضع قوانین سخت‌‌‌گیرانه از سوی جوامع بین‌المللی و دولت‌‌‌ها، تغییر ارزش‌‌‌ها و افزایش انتظارات اجتماعی باعث ایجاد چالش‌‌‌های جدیدی در حوزه معادن و صنایع معدنی شده است. از جمله این چالش‌‌‌ها می‌توان به این نکته اشاره کرد که امروزه سرمایه‌گذاران، شرکت‌ها را براساس قابلیت ردیابی محصول ارائه‌شده، مقدار تولید گازهای گلخانه‌‌‌ای، رعایت اصول ایمنی و اجرای قوانین عدالت اجتماعی قضاوت و انتخاب می‌کنند.
  • افزایش قیمت مواداولیه در صنایع چوبی

    صنایع چوب، تخته و فرآورده‌‌‌های خام چوبی، حدود ۱۱‌درصد از مشاغل کشور را تشکیل داده و ایران نهمین کشور در حوزه‌‌ تولید MDF در جهان است. در حاشیه نشست خبری اتحادیه صنف فروشندگان چوب، تخته و فرآورده‌‌‌های خام چوبی به چالش‌‌‌های این بخش، مانند افزایش قیمت مواد اولیه به دنبال تغییرات نرخ ارز، کاهش تعمدی کیفیت محصولات از سوی تولیدکنندگان به منظور حاشیه‌‌ سود و ایجاد گسست در شبکه‌‌ یکپارچه‌‌ صنفی به دلیل ایرادات درگاه ملی مجوزها پرداخته شد.
  • سه رویکرد اساسی برای اجرای برنامه هفتم توسعه

    رضا احمدی/ پژوهشگر موسسه مطالعات و پژوهش‌های بازرگانی
    هر کشور برای پیشرفت و آینده بهتر شهروندان خود تلاش می‌کند؛ اما چگونه به آن می‌‌‌رسد؟ برنامه‌‌‌های توسعه به عنوان یک نقشه راه عمل می‌کند و مسیری را که یک کشور طی خواهد کرد مشخص می‌کند.
  • سهم صنایع ارزآور از سبد صادراتی

    دنیای اقتصاد: بررسی صادرات صنعتی کشور حاکی از این است که کالاهای صادراتی ارزان و با قیمت واحد پایین، سهم بالاتری از صادرات صنعتی کشور دارند. در مقابل، صنایع با قیمت واحد بالاتر که دارای ارزش‌افزوده و درآمد ارزی بیشتر برای کشور هستند، سهم اندکی از صادرات صنعتی کشور دارند. بررسی آمار تجارت در ۱۲ماهه ۱۴۰۲ همچنین حاکی از این است که صنعت تنها سهم ۱۵درصدی ارزشی از صادرات کشور دارد و اگرچه صادرات صنعتی کشور در این بازه زمانی نسبت به مدت مشابه سال قبل افزایش ارزشی ۱۰درصدی و رشد وزنی ۱۳درصدی داشته، اما از لحاظ ارزش واحد ۳درصد نسبت به سال ۱۴۰۱ کاهش داشته است؛ موضوعی که نشان می‌دهد ارزش‌افزوده کالاهای صنعتی صادراتی همچنان پایین است. این موضوع همچنین به این معناست که صنایعی سهم بالاتری از سبد صادراتی کشور دارند که ارزآوری کمتری دارند. نکته قابل تامل دیگر در این زمینه این است که در صورت سیاستگذاری و اتخاذ استراتژی صنعتی صحیح و تقویت صنایع دارای ارزش‌افزوده بالاتر، این صنایع می‏‏‌توانند زمینه‏‏‌ساز جهش تولید، صادرات و رشد درآمدهای ارزی کشور باشند.
  • ناگفته‌های تجارت ۱۴۰۲

    دنیای اقتصاد-گروه بازرگانی: بررسی آمارهای تجارت خارجی در سال۱۴۰۲، حاوی نکات قابل تاملی است. کاهش صادرات به ترکیه و عراق، این زنگ خطر را به صدا درمی‌آورد که ممکن است ایران حتی بازارهای سنتی خود را به رقبا واگذار کند. همچنین ناکامی نسبی در توسعه بازارهای جدید، نشان می‌دهد که تجارت علاوه بر امضای تفاهم‌نامه، وابسته به زیرساخت‌های متعدد سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است. نکته دیگر افزایش مداوم صادرات نفت است که می تواند پیام آور رشد احتمالی ارزش واردات در سال جاری باشد.
  • تجارت‌جهانی شتاب می‌گیرد

    دنیای‌اقتصاد – گروه اقتصاد بین‌‌‌‌‌الملل: پیش‌بینی سه نهاد معتبر بین‌المللی نشان می‌دهد؛ بعد از رکود سال‌گذشته که ناشی از افزایش قیمت‌ها، افزایش نرخ بهره و ضعف تقاضا بود، امسال شاهد احیای جریان تبادل کالا و محصولات خواهیم‌بود. بر‌‌‌‌‌اساس گزارش‌های منتشرشده توسط سازمان همکاری اقتصادی و توسعه، صندوق بین‌المللی پول و سازمان تجارت‌جهانی، انتظار می‌رود همزمان با کاهش تورم و رشد اقتصاد ایالات‌متحده آمریکا، تجارت‌جهانی امسال بیش از دو‌برابر رشد داشته‌باشد.
  • رشد ۱۰۳‌درصدی تجارت آمریکا و ایران

    دنیای‌اقتصاد: دفتر آمار آمریکا اعلام کرد تجارت این کشور با ایران در سه‌ماهه نخست سال‌جاری میلادی با رشد ۱۰۳‌درصدی به ۲۷.۷میلیون دلار رسیده‌است. به گزارش خبر‌‌گزاری تسنیم، دفتر آمار آمریکا در تازه‌‌‌‌‌ترین گزارش خود اعلام کرد؛مبادلات تجاری ایران و آمریکا در سه ماه نخست سال‌جاری میلادی به ۲۷.۷‌میلیون دلار رسیده‌است.
  • ورود ۷ کشتی نهاده دامی به بندر امام‌‌(ره)

    دنیای‌اقتصاد: مدیرکل پشتیبانی امور دام خوزستان از ورود ۷ فروند کشتی حامل نهاده دامی به بندر امام‌‌(ره) خبر داد و گفت: این نهاده‌‌‌‌‌‌ها از برزیل و آرژانتین خریداری‌شده‌است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر