شماره روزنامه ۶۱۲۳
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۱۲۳ دنیای اقتصاد

اخبار صنایع غذایی - روزنامه شماره ۶۱۲۳

  • پسته؛ درگیر چالش‌های ارزی و سیاستی

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: یکی از چالش‌های عمده در صادرات پسته و خشکبار کشور که فعالان این حوزه در ماه‌های اخیر موکدا بر آن تاکید دارند، ورود فعالان حوزه خودرو به مساله صادرات این محصولات است. متاسفانه آن‌طور که فعالان این حوزه می‌گویند، در حال حاضر پسته از راه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های مختلفی مثل قاچاق و کارت‌‌‌‌‌‌‌‌‌های اجاره‌‌‌‌‌‌‌‌‌ای به خارج از کشور صادر می‌شود و در یک بدعت جدید واردکننده‌‌‌های خودرو را هم به صادرکنندگانی تبدیل کرده که هیچ تخصصی در زمینه صادرات این محصول ندارند و صدمات جبران‌‌‌‌‌‌‌‌‌ناپذیری را به این محصول وارد کرده و می‌کند. به عقیده فعالان این حوزه، این نابسامانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها ناشی از بخشنامه‌‌‌‌‌‌‌‌‌های کارشناسی‌‌‌نشده دولت است که آثار مخربی بر قیمت پسته ایرانی در بازارهای جهانی بر جا گذاشته است. یکی دیگر از موضوعاتی که باعث این نابسامانی‌‌‌‌‌‌‌‌‌ها شده موضوع تعهد ارزی است که به یکی‌از بزرگ‌ترین چالش صادرکنندگان پسته تبدیل شده است.
  • قیمت‏‏‌گذاری؛چالش تولید نان‏‏‌ با کیفیت

    دنیای اقتصاد: باتوجه به اینکه نان قوت غالب مردم کشورمان است و سرانه مصرف این محصول ۱۱۷کیلوگرم است، کیفیت و ارزش غذایی و همچنین قیمت آن نیز مورد توجه مردم است، اما به گفته یک کارشناس حوزه آرد و نان، مدیریت قیمت‌‌‌گذاری از مهم‌‌‌ترین چالش‌‌‌های تولید نان‌‌‌ با کیفیت شده است. در حال حاضر بسیاری از افراد جامعه به دنبال این هستند که نان با‌کیفیت خریداری کنند و مشکلی با قیمت خرید ندارند، ولی نانی که شاید کیفیت چندان مناسبی نداشته باشد را با قیمت بالا می‌‌‌خرند.
  • تسهیل صادرات محصولات فسادپذیر با حذف تعهدات ارزی

    ایران با تولید سالانه حدود ۴ میلیون تن سیب، یکی از تولیدکنندگان اصلی این محصول در جهان است. صادرات سیب نه تنها درآمد ارزی قابل قبولی برای کشور به همراه دارد، بلکه به اشتغال‌زایی و توسعه مناطق روستایی نیز کمک می‌کند. با این حال، چالش‌‌‌های متعددی در این مسیر وجود دارد که اگر به درستی مدیریت نشوند، می‌توانند به کاهش رقابت‌‌‌پذیری ایران در بازارهای بین‌المللی منجر شوند.
  • تاییدیه وزارت جهاد کشاورزی بر کمبود برنج خارجی در بازار

    دنیای اقتصاد: وزارت جهاد کشاورزی ایران به تازگی بازرسی‌‌‌هایی را صورت داده که به روشنی کمبود برنج خارجی در بازار داخلی را نشان می‌دهد. این موضوع نگرانی‌هایی را در میان شهروندان و فعالان بازار ایجاد کرده است. گزارشی که از سوی این وزارتخانه منتشر شده است، اشاره به عواملی دارد که می‌تواند به وضعیت فعلی دامن بزند و تکرار بحران‌های برنج در سال‌‌‌ ۱۴۰۰ را به اذهان متبادر کند. مشکلاتی نظیر محدودیت‌های وارداتی به دلیل تغییرات در مقررات گمرکی، چالش‌‌‌های مربوط به حمل‌ و نقل بین‌المللی و همچنین تقاضای متغیر مصرف‌کنندگان برای انواع برنج‌‌‌های خارجی از مهم‌ترین عواملی هستند که در ایجاد این کمبود نقش داشته‌‌‌اند. علاوه بر این، شرایط اقتصادی داخلی و میزان ارز تخصیصی برای واردات نیز به پیچیدگی موضوع اضافه می‌کند.
  • تنوع ذخایر، ثبات بازار گوشت را رقم زده است

    دنیای‌اقتصاد: بخش دام و دامداری از جمله مهم‌ترین بخش‌های تولیدی کشور است که تولیدکنندگان این بخش همواره با یکسری مصائب روبه‌رو هستند و بازار دام زنده و گوشت قرمز نیز دائما در نوسان است. با وجود این به نظر می‌رسد با تمهیداتی که اندیشیده شده بازار گوشت قرمز در حال حاضر کمترین نوسان را دارد. به طوری که منصور پوریان، رئیس شورای تامین‌کنندگان دام کشور در گفت‌وگو با بازار گفت: الان وضعیتی که داریم شاید یکی از استثنایی‌‌‌ترین حالت‌‌‌‌های بازار گوشت و دام است و بازار شرایط خوبی را نسبت به ذخایر دارد؛ در واقع ذخایر گوشت خوبی در بازار داریم و تنوع ذخایر موجب شده شاهد ثبات در بازار باشیم. از سوی دیگر شرایط دام سبک و سنگین نیز خوب شده است و شاهد هستیم نیاز بازار داخل از طریق دام داخل به خوبی تامین می‌شود. پوریان افزود: از سوی دیگر در بحث قیمت‌ها می‌‌‌بینید با شرایطی که وجود دارد حتی در مناطقی کاهش قیمت را شاهد هستیم؛ ضمن اینکه از اواسط برج ۶ در بخش دام زنده و در بخش لاشه هم کاهش قیمت را داریم و دلیل اصلی آن هم این است که عرضه دام بهتر و بسیار زیادتر شده است.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر