شماره روزنامه ۶۱۲۱
|

  • کاهش ۲۰درصدی صادرات خشکبار

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: تجارت خشکبار در ایران از کیفیت بسیار بالایی برخوردار است و سایز بازار این محصول نشان داده که به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش‌‌‌های اقتصادی کشور شناخته شده است. خشکبار به محصولاتی اطلاق می‌شود که از خشک کردن میوه‌‌‌ها و دانه‌‌‌ها به‌‌‌دست می‌‌‌آیند. این فرآیند خشک کردن به حفظ و افزایش مدت نگهداری میوه‌‌‌ها و دانه‌‌‌ها کمک می‌کند، زیرا رطوبت را کاهش می‌دهد و از رشد میکروارگانیسم‌‌‌ها جلوگیری می‌کند. خشکبار معمولا شامل مواردی مانند پسته، بادام، گردو، کشمش، خرما، زرشک و انواع مختلفی از میوه‌‌‌های خشک می‌شود. این محصولات به دلیل طول عمر بالا، ارزش غذایی متمرکز و قابلیت حمل آسان، در بین مردم بسیار محبوب هستند و در آشپزی، به عنوان میان‌وعده یا به عنوان جزئی از ترکیبات دیگر مواد غذایی استفاده می‌‌‌شوند. تقاضای بازار جهانی و همچنین، بررسی آمار واردات و صادرات خشکبار در ایران، حاکی از آن است که ایران جزو اولین کشورهای اصلی و فعال در صادرات این صنعت است. اما در این میان به گفته فعالان این عرصه، این صنعت هم‌اکنون چالش‌‌‌های زیادی دارد که رفع آنها نیازمند تلاش دولت در این بخش است. به اعتقاد آنها درگذشته نه‌چندان دور ایران بیش از ۳۵ قلم کالای صادراتی از بادام و زیره گرفته تا... را در سبد خود داشته و هم‌اکنون سالانه شاهد حذف اقلامی چون بادام، قیسی، بوخورک، (بادام کوهی)زیره، برگ زردآلو و… از سبد صادرات هستیم و اکنون صادرات به سه محصول پسته، خرما، کشمش و تا حدودی انجیر محدود شده است.
  • راهکار کاهش ضایعات ۲۵درصدی محصولات کشاورزی

    دنیای‌اقتصاد: محصولات کشاورزی همواره در کشورهای مختلف با حساسیت زیادی دنبال می‌شود چرا که ارتباط مستقیمی‌‌‌ با امنیت غذایی کشورها دارد. به این واسطه شاهد هستیم که کشورها همیشه در پی دستیابی به تکنولوژی‌‌‌های روز دنیا در جهت به حداکثر رساندن بهره‌‌‌وری و از آن طرف به حداقل رساندن ضایعات و هدررفت محصولات کشاورزی هستند. با وجود این هنوز هم سالانه بخش قابل‌توجهی از محصولات غذایی و کشاورزی در سراسر دنیا تبدیل به ضایعات می‌شود. به طوری که بر اساس جدیدترین آمارها و گزارشی که سایت تحلیلی خبری استاتیستا منتشر کرده است کشور چین در مجموع بیشترین هدر‌رفت را در بین کشورهای دیگر دارد و پس از آن نیز کشورهای هند، ایالات متحده، برزیل، آلمان، انگلیس، روسیه و فرانسه قرار دارند.
  • محدودیت‌های صادراتی برنج هندی کاهش یافت

    دنیای‌اقتصاد: هند محدودیت‌های صادراتی برنج را کاهش داد، اقدامی‌ ‌‌که ممکن است قیمت‌های جهانی را کاهش دهد و نشان‌‌‌دهنده تغییر در سیاست‌‌‌های کشاورزی داخلی پس از انتخابات ملی اخیر باشد. بر اساس اطلاعیه وزارت دارایی این کشور، دولت مالیات بر محموله‌‌‌های برنج نیم‌پز را از ۲۰‌درصد به ۱۰‌درصد کاهش داد. بزرگ‌ترین صادرکننده جهان در تلاش برای تضمین امنیت غذایی داخلی و مهار تورم، محدودیت‌های خود را در سال ۲۰۲۲ آغاز کرده بود. این امر باعث شد که قیمت به بالاترین میزان از سال ۲۰۰۸ صعود کند و مصرف‌کنندگان عمده مجبور شوند به دنبال عرضه از کشورهای دیگر باشند.
  • سهم ۱۱درصدی صنعت دامپروری در تولید ناخالص ملی

    دنیای‌‌‌ اقتصاد: صنعت دامپروری، موتور محرک اقتصاد ایران است و سهمی ‌‌‌۱۱ درصدی در تولید ناخالص ملی دارد. نادر اسدزاده، معاون پژوهش، فناوری و انتقال یافته‌‌‌های موسسه تحقیقات علوم دامی‌‌‌کشور با اعلام خبر فوق گفت: دامپروری نه تنها در تولید ناخالص ملی، بلکه در ایجاد ارزش افزوده بخش کشاورزی نیز سهم قابل‌توجهی دارد. البته دستاوردهای چشمگیر محققان علوم دامی ‌‌‌در ارتقای بهره‌‌‌وری و کاهش هزینه‌‌‌های تولید نقش اساسی در این زمینه داشته است.
  • ظرفیت ۱۵میلیون تنی صادرات آرد به بازارهای هدف وجود دارد

    دنیای ‌اقتصاد: ظرفیت بالقوه ۱۵‌میلیون تنی آرد می‌تواند ما را به عنوان تامین‌‌‌کننده اصلی منطقه معرفی کند. مدیرکل دفتر بازرگانی داخلی وزارت جهاد در چهارمین همایش بین‌المللی غلات و دانه‌‌‌های روغنی با بیان مطلب فوق گفت: با توجه به اقلیم چهار فصل کشور، پتانسیل بالایی در تولید محصولات کشاورزی داریم به طوری که سالانه ۱۲۰میلیون تن محصول کشاورزی اعم از زراعی، باغی و پروتئینی در کشور تولید می‌شود و حتی امکان صادرات محصولات غذایی هم داریم‌‌‌. به گفته شهیاد آبنار، در حوزه تامین آرد، گندم، صنایع تبدیلی و مشتقات این حوزه نزدیک به ۳۰ میلیون تن ظرفیت در کشور وجود دارد که اکنون کارخانه‌ها با ۴۰‌درصد ظرفیت فعالیت می‌کنند و ۶۰‌درصد ظرفیت بالقوه کارخانه‌ها خالی است، در حالی که می‌توان نیاز کشورهای همسایه را تامین کرد.
  • ۲۵‌درصد اشتغال کشور به بخش کشاورزی اختصاص دارد

    دنیای ‌اقتصاد: بخش کشاورزی ظرفیت‌‌‌های منحصر به فردی دارد و بزرگ‌ترین بخش‌‌‌خصوصی اقتصاد کشور است و سه برابر صنعت بازدهی دارد ‌‌‌و بیش از ۲۵‌درصد اشتغال را به خود اختصاص داده است. محمد جواد عسکری رئیس کمیسیون کشاورزی مجلس در نخستین جلسه شورای دولت چهاردهم و بخش خصوصی با بیان مطلب فوق اظهار کرد: بخش کشاورزی با وجود ظرفیت‌‌‌های مختلف در تامین اجتماعی کاستی‌‌‌هایی دارد.
  • سرمایه‌گذاری، الفبای گمشده پخش

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: این روزها، صنعت پخش با چالش‌‌‌های زیادی دست‌‌‌وپنجه نرم می‌کند. یک گروه از فعالان اقتصادی می‌‌‌گویند این چالش‌‌‌ها ساختاری هستند؛ اما گروهی دیگر معتقد هستند مشکلات این صنعت به دلیل سیاست‌‌‌هایی است که به این بخش تحمیل شده است. اینکه سهم هر کدام از این دو دسته عوامل چقدر است و چه اثری بر میزان بهره‌‌‌وری این صنعت گذاشته است، سوالی است که محمد میربلوکی، عضو هیات‌مدیره انجمن شرکت‌های صنعت پخش ایران به آن پاسخ داده است. او در برنامه ایران فود به ساختار سنتی صنعت پخش در ایران اشاره کرده و توضیح می‌دهد که چطور کشورهایی مثل پاکستان در این حوزه از ایران سبقت گرفته‌‌‌اند. مشروح گفت‌وگو با این فعال صنعت پخش را در ادامه می‌خوانید.
  • نابسامانی بازار و گرانی کالا

    دنیای‌اقتصاد‌: اعضای هیات‌مدیره اتحادیه چای کشور در نامه‌ای به وزیر جهاد کشاورزی به انتقاد از عدم‌تخصیص سهمیه واردات فصل پاییز و فروش اجباری چای داخلی پرداختند. در این نامه آمده است‌: منوط نمودن واردات و اجبار به خرید چای داخلی دارای اشکالات فراوان حقوقی و تجاری است که منجر به بر هم خوردن نظم بازار می‌شود.
  • اثر حمل‌ونقل بر کیفیت محصولات غذایی

    با توجه به نگرانی اعضای کمیته صنایع غذایی مجلس شورای اسلامی درخصوص امکانات و نحوه توزیع صحیح محصولات غذایی در سطح کشور، جلسه هم‌اندیشی درخصوص خدمات‌رسانی هرچه بهتر در این عرصه با حضور رئیس و مشاور کمیته صنایع غذایی مجلس و مسوولان یک گروه خودروسازی مرتبط با صنعت غذا برگزار شد. در این جلسه بهزاد پناهی، مدیرعامل یک گروه خودرو‌سازی با بیان اینکه خودروهای متصل (connected cars) یکی از چهار روند فناورانه کل صنعت دنیاست که با یک تاخیر به ایران رسیده است، گفت: خودروهای متصل درواقع دارای سه جزء است.
  • آزمون و خطا در بازار برنج

    دنیای‌اقتصاد: واردات برنج همواره جای بحث و جدل بسیار بوده است. از یکسو عده‌‌‌ای بر این باورند که واردات برنج به تنظیم بازار داخلی و تعدیل قیمت برنج ایرانی در داخل کشور منجر می‌شود؛ از سوی دیگر گروهی معتقدند که با وجود تولید کافی برنج در کشور، نیازی به واردات برنج نیست و این سیاست منجر به آسیب به کشاورزان و برنج‌کاران داخلی می‌شود.
  • نقش دیم‌زارها در امنیت غذایی

    دنیای‌اقتصاد: در شرایط فعلی تقریبا ۶میلیون هکتار از اراضی زیرکشت ما، دیم‌زارها هستند و این رقم، قابلیت دو برابر شدن دارد؛ یعنی قابلیت اینکه ۱۲میلیون هکتار دیگر به این مقدار اضافه بشود، وجود دارد.
  • انتظار کسادی در کمین بازار لبنیات

    دنیای‌اقتصاد: ۷ مهر سال‌جاری وزیر جهاد کشاورزی از تصویب ابلاغیه افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام خبر داد. غلامرضا نوری‌قزلجه، وزیر جهاد کشاورزی درباره قیمت شیر خام در این خصوص اظهار کرد: با توجه به ابلاغیه‌‌‌ای که معاون اول رئیس جمهور صادر کرد، قیمت شیر خام با ۲۰‌درصد افزایش نسبت به سال گذشته مورد تصویب قرار گرفت و ابلاغ شد و قیمت هر کیلوگرم شیر خام ۱۸‌هزار تومان در دامداری‌‌‌ها خواهد بود.
  • آفت صنعت لبنیات

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: در روز‌‌‌های گذشته بازار لبنیات کشور با چالش جدی نوسان قیمتی و ابهامات درباره افزایش قیمت شیر خام مواجه شده بود. ستاد تنظیم بازار افزایش ۲۰ درصدی قیمت شیر خام را چندی پیش تصویب کرده، اما این مصوبه تا دیروز به صورت رسمی ابلاغ نشده بود. این وضعیت باعث سردرگمی تولید‌‌‌کنندگان، مصرف‌کنندگان و فروشندگان شده و سوالات بسیاری درباره آینده بازار محصولات لبنی پیش کشیده بود. طبق مصوبه هفته گذشته ستاد تنظیم بازار، نرخ مصوب شیر خام که ۱۵‌هزار تومان بود با ۲۰‌درصد افزایش به ۱۸ هزارو ۱۰۰ تومان رسید. در این راستا رئیس انجمن گاوداران ایران در برنامه ایران‌‌‌فود خاطرنشان کرد‌: افزایش قیمت شیر خام، در دولت سیزدهم تصویب شده بود اما ابلاغ آن به دولت چهاردهم افتاد. احمد مقدسی بر این باور است که با وجود افزایش قیمت لبنیات، شیر و برخی محصولات لبنی از سفره مردم حذف نمی‌شود، اما در عین حال می‌‌‌پذیرد روش فعلی قیمت‌گذاری شیر که توجه زیادی به کیفیت ندارد، منصفانه نیست. مشروح اظهارات احمد مقدسی، رئیس انجمن گاوداران ایران در برنامه ایران‌‌‌فود را درباره یکی از نیازهای استراتژیک خانوارهای ایرانی و چالش‌‌‌های صنعت شیر، می‌خوانید.
  • جلوگیری از خروج ۶۰۰ میلیون یورو با خودکفایی موز

    دنیای‌اقتصاد: طبق آمار سالانه ۶۰۰ هزارتن موز وارد کشور می‌شود و معاونت امور باغبانی در پروژه‌‌ای با مشارکت هند به دنبال خودکفایی در تولید موز است. به گزارش «دنیای‌اقتصاد» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ بر اساس آمار ایران در تولید تمامی میوه‌ها به جز ۴ میوه گرمسیری آناناس، موز، نارگیل و انبه خودکفاست که وزارت جهاد در راستای کاهش خروج ارز از کشور، برنامه و سیاست‌هایی را برای تولید میوه‌های گرمسیری در استان‌های جنوبی کشور دارد. طبق آمار سنوات گذشته سالانه ۶۰۰هزارتن موز، ۷۵ هزارتن انبه، ۲۰ هزارتن آناناس و ۱۶ هزارتن نارگیل وارد کشور می‌شود که در این میان موز بیشترین حجم واردات را به خود اختصاص داده است که وزارت جهاد با مشارکت هندی‌ها پروژه‌ای را در خصوص دستیابی به خودکفایی موز در سیستان و بلوچستان آغاز کرده است‌‌.
  • توافق برای عرضه مستقیم محصولات کشاورزی استان مازندران در تهران

    دنیای‌اقتصاد: با توجه به رسالتی که سازمان مدیریت میادین در زمینه ایجاد زنجیره ارتباطی بین تولیدکننده و مصرف‌کننده دارد؛ میادین و بازارهای میوه و تره‌بار شهرداری تهران می‌تواند امکانات خوبی برای تولیدکنندگان گوشت مرغ، مرکبات، سیب و برنج استان مازندران ایجاد کند تا محصولات خود را بدون واسطه و با قیمت بسیار مناسب‌تری به دست مصرف‌کنندگان برسانند.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر