شماره روزنامه ۶۰۴۵
|
آرشیو روزنامه شماره ۶۰۳۲ دنیای اقتصاد

اخبار صنایع غذایی - روزنامه شماره ۶۰۳۲

  • ابر چالشی به نام سامانه جامع تجارت

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: هرازگاهی اخباری منتشر می‌شود که برای واردات یک کالای اساسی، ارز دولتی تخصیص یافته، ولی کالایی وارد نشده یا وارد کشور شده اما در بازار، کمبود کالا وجود دارد و کالاها توسط دلالان احتکار شده است. همچنین در برخی مواقع اخبار کف بازار حاکی از آن است که به برخی کالاهای ضروری که در گمرک مانده، ارز تخصیص نیافته و در برخی موارد، آن کالاها فاسد شده‌اند . حال سوال اینجاست چرا کالایی که وارد و ترخیص شده به‌‌‌درستی توزیع نمی‌شود یا چرا کالای وارد شده با ارز ترجیحی به قیمت آزاد به دست مردم می‌‌‌رسد؟
  • صنعت زیتون هویت‌دار می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: بر کسی پوشیده نیست که زیتون و روغن زیتون برای سلامت جامعه نقش حیاتی دارد با وجود این به گفته فعالان بخش، صنعت زیتون از بی‌هویت بودن رنج می‌برد. این در حالی است که به گفته فعالان این بخش برندسازی اولین گام برای هویت بخشیدن به این محصول است به‌خصوص اینکه در حال حاضر ۸۰‌درصد زیتون کشور به صورت فله عرضه می‌شود.
  • ممنوعیت صادرات روغن نباتی لغو شد

    دنیای‌اقتصاد: سازمان توسعه تجارت، رای دیوان عدالت اداری در خصوص رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی را ابلاغ کرد. سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک در خصوص دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی نوشت: خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به رفع اثر بخشنامه مذکور و ابطال آن اقدام و موضوع لغو ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی ساخته‌شده را به گمرکات اجرایی ابلاغ کنند.
  • اعضای جدید هیات‌مدیره انجمن معرفی شدند

    دنیای‌اقتصاد: مجمع عمومی عادی انجمن صنفی تولید و تامین روغن و چربی‌های خوراکی به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره برگزار شد. در این مجمع که با حضور اکثریت اعضا و نماینده قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد پس از تصویب گزارش عملکرد و صورت‌های مالی، انتخابات اعضای هیات‌مدیره و بازرس برگزار شد و اعضای اصلی هیات‌مدیره شامل حسن محمد علیزاده (بهینه وزین)، فرهاد بهمنی (ارجان نوین)، ابوذر نیکخواه (صنایع غذایی میهن)، مجتبی انوشه (اکسون)، علی دریانیان (تدارک گستر شمال)، نرگس شیروانی (سولیکو -کاله) و حمیدرضا اسکندری (جهان‌گستر آرشا) و اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره نیز محسن کشمیری (مینو کاسپین)، امیر اسمعیلی (رویال ملاس ایرانیان) و بازرس اصلی این انجمن احمد باقرپور و بازرس علی‌البدل داوود فداکار اصل منتخب شدند.
  • تامین تولید داخل حدود ۷۰ میلیون قوطی شیرخشک معمولی در سال گذشته

    دنیای‌اقتصاد: میزان تامین کل شیرخشک رگولار در سال گذشته به ۷۰ میلیون قوطی رسید که بیشتر آن از محل تولید داخل بود. علیرضا رستمی مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر گفت: میزان تامین کل شیرخشک معمولی در سال گذشته ۷۰ میلیون قوطی بود که به صورت میانگین ماهانه به ۵.۸ میلیون قوطی می‌رسید که البته در دو ماه پایانی سال روند صعودی داشته است. وی درمورد تامین شیرخشک رژیمی نیز افزود: سال گذشته ۱۰ و نیم میلیون قوطی شیرخشک رژیمی تامین شد. مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: میزان تامین کل شیرخشک متابولیک در سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰‌هزار قوطی رسید. وی خاطرنشان کرد سازمان غذا و دارو تاکنون سه فراخوان ملی برای تولید شیرخشک‌های متابولیک صادر کرده و از توسعه سهم تولید داخل آنها حمایت ویژه می‌کند. به گفته وی میزان تامین همه انواع شیرخشک تولیدی و وارداتی در سال گذشته به ۸۲ میلیون قوطی رسید. رستمی از تخصیص ارز کافی در سال‌جاری برای تولید شیرخشک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال‌جاری مشکلات تامین شیرخشک به حداقل خواهد رسید.
  • برنج و روغن دوباره مشمول ارز ترجیحی شد

    دنیای‌اقتصاد‌: بر اساس اصلاحیه مصوبه هیات وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد. در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلزا، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن‌کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه‌شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد. در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسوولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد. بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌‌‌یابد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر