شماره روزنامه ۶۰۳۳
|

  • ابر چالشی به نام سامانه جامع تجارت

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: هرازگاهی اخباری منتشر می‌شود که برای واردات یک کالای اساسی، ارز دولتی تخصیص یافته، ولی کالایی وارد نشده یا وارد کشور شده اما در بازار، کمبود کالا وجود دارد و کالاها توسط دلالان احتکار شده است. همچنین در برخی مواقع اخبار کف بازار حاکی از آن است که به برخی کالاهای ضروری که در گمرک مانده، ارز تخصیص نیافته و در برخی موارد، آن کالاها فاسد شده‌اند . حال سوال اینجاست چرا کالایی که وارد و ترخیص شده به‌‌‌درستی توزیع نمی‌شود یا چرا کالای وارد شده با ارز ترجیحی به قیمت آزاد به دست مردم می‌‌‌رسد؟
  • صنعت زیتون هویت‌دار می‌شود

    دنیای‌اقتصاد: بر کسی پوشیده نیست که زیتون و روغن زیتون برای سلامت جامعه نقش حیاتی دارد با وجود این به گفته فعالان بخش، صنعت زیتون از بی‌هویت بودن رنج می‌برد. این در حالی است که به گفته فعالان این بخش برندسازی اولین گام برای هویت بخشیدن به این محصول است به‌خصوص اینکه در حال حاضر ۸۰‌درصد زیتون کشور به صورت فله عرضه می‌شود.
  • ممنوعیت صادرات روغن نباتی لغو شد

    دنیای‌اقتصاد: سازمان توسعه تجارت، رای دیوان عدالت اداری در خصوص رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی را ابلاغ کرد. سازمان توسعه تجارت در نامه‌ای به گمرک در خصوص دادنامه هیات عمومی دیوان عدالت اداری موضوع رفع اثر ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی نوشت: خواهشمند است دستور فرمایید نسبت به رفع اثر بخشنامه مذکور و ابطال آن اقدام و موضوع لغو ممنوعیت صادرات انواع روغن خوراکی ساخته‌شده را به گمرکات اجرایی ابلاغ کنند.
  • اعضای جدید هیات‌مدیره انجمن معرفی شدند

    دنیای‌اقتصاد: مجمع عمومی عادی انجمن صنفی تولید و تامین روغن و چربی‌های خوراکی به منظور انتخاب اعضای هیات‌مدیره برگزار شد. در این مجمع که با حضور اکثریت اعضا و نماینده قانونی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تشکیل شد پس از تصویب گزارش عملکرد و صورت‌های مالی، انتخابات اعضای هیات‌مدیره و بازرس برگزار شد و اعضای اصلی هیات‌مدیره شامل حسن محمد علیزاده (بهینه وزین)، فرهاد بهمنی (ارجان نوین)، ابوذر نیکخواه (صنایع غذایی میهن)، مجتبی انوشه (اکسون)، علی دریانیان (تدارک گستر شمال)، نرگس شیروانی (سولیکو -کاله) و حمیدرضا اسکندری (جهان‌گستر آرشا) و اعضای علی‌البدل هیات‌مدیره نیز محسن کشمیری (مینو کاسپین)، امیر اسمعیلی (رویال ملاس ایرانیان) و بازرس اصلی این انجمن احمد باقرپور و بازرس علی‌البدل داوود فداکار اصل منتخب شدند.
  • تامین تولید داخل حدود ۷۰ میلیون قوطی شیرخشک معمولی در سال گذشته

    دنیای‌اقتصاد: میزان تامین کل شیرخشک رگولار در سال گذشته به ۷۰ میلیون قوطی رسید که بیشتر آن از محل تولید داخل بود. علیرضا رستمی مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو با اعلام این خبر گفت: میزان تامین کل شیرخشک معمولی در سال گذشته ۷۰ میلیون قوطی بود که به صورت میانگین ماهانه به ۵.۸ میلیون قوطی می‌رسید که البته در دو ماه پایانی سال روند صعودی داشته است. وی درمورد تامین شیرخشک رژیمی نیز افزود: سال گذشته ۱۰ و نیم میلیون قوطی شیرخشک رژیمی تامین شد. مدیرکل امور فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل سازمان غذا و دارو عنوان کرد: میزان تامین کل شیرخشک متابولیک در سال گذشته به یک میلیون و ۲۰۰‌هزار قوطی رسید. وی خاطرنشان کرد سازمان غذا و دارو تاکنون سه فراخوان ملی برای تولید شیرخشک‌های متابولیک صادر کرده و از توسعه سهم تولید داخل آنها حمایت ویژه می‌کند. به گفته وی میزان تامین همه انواع شیرخشک تولیدی و وارداتی در سال گذشته به ۸۲ میلیون قوطی رسید. رستمی از تخصیص ارز کافی در سال‌جاری برای تولید شیرخشک خبر داد و ابراز امیدواری کرد که در سال‌جاری مشکلات تامین شیرخشک به حداقل خواهد رسید.
  • برنج و روغن دوباره مشمول ارز ترجیحی شد

    دنیای‌اقتصاد‌: بر اساس اصلاحیه مصوبه هیات وزیران برنج و روغن به فهرست کالاهای مشمول دریافت ارز ترجیحی ۲۸۵۰۰ تومانی در سال ۱۴۰۳ اضافه شد. در فهرست قبلی انواع گوشت تازه یا سرد کرده گوساله و گوسفند، گندم معمولی، جو، ذرت دامی، دانه سویا، دانه کلزا، دانه پنبه، دانه آفتابگردان برای روغن‌کشی، دانه گلرنک، شکر تصفیه‌شده، کنجاله سویا، کنجاله پنبه، کنجاله آفتابگردان، کنجاله کلزا، کنجاله گلرنگ، کود سوپرفسفات، کود کلریدو پتاسیم، کود سولفات پتاسیم، فسفات دی آمینیوم، مولدهای دام و طیور آبزیان و مواد ژنتیکی مشمول دریافت ارز ترجیحی برای سال ۱۴۰۳ اعلام شد. در فهرست قبلی برنج و روغن از فهرست کالاهای مشمول ارز ترجیحی حذف شده بود که با پیگیری مسوولان وزارتخانه جهاد کشاورزی دوباره مشمول ارز ۲۸۵۰۰ تومانی شد. بنابر آمار گمرک جمهوری اسلامی سالانه ۱۴ تا ۱۶ میلیارد دلار به واردات کالاهای اساسی اختصاص می‌‌‌یابد.
  • کام توزیع‌کنندگان شکر تلخ است

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: ۲۳ اردیبهشت ماه بود که قیمت جدید شکر اعلام شد. بر این اساس، با توجه به مصوبه ستاد تنظیم بازار، قیمت جدید شکر سفید درب کارخانه به همراه ۱۰‌درصد مالیات ارزش افزوده، حداکثر ۳۸‌هزار و ۵۰۰ تومان، قیمت هر کیلوگرم شکر فله‌‌‌‌ای برای مصرف‌کنندگان ۴۲‌هزار و ۵۰۰ تومان و هر کیلوگرم شکر تصفیه‌شده بسته‌‌‌بندی ۴۹‌هزار و ۵۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان نهایی تعیین شده است. این نرخ‌‌‌گذاری نشان می‌دهد که قیمت شکر درب کارخانه نسبت به سال گذشته ۳۰‌درصد گران‌تر شده و در عین حال قیمت شکری که به دست مصرف‌کننده می‌‌‌رسد، ۵۱‌درصد افزایش یافته است.
  • توزیع؛ ابر چالش صنعت غذا

    دنیای‌اقتصاد: فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای در دو دهه اخیر روند رو به رشدی را پشت سرگذاشته‌‌‌‌اند، اما جنبه مهم این رشد نه توسعه فیزیکی و شعب، بلکه توسعه فرهنگ خرید از این فروشگاه‌‌‌‌هاست که مزایای بسیاری را برای مصرف‌کنندگان به همراه دارد. در خلال این سال‌ها بسیاری از این فروشگاه‌‌‌‌ها با افزایش تعداد شعب در استان‌‌‌‌ها و شهرستان‌‌‌‌های کشور روبه‌‌‌‌رو شده‌اند، با این حال کوچک‌تر شدن مساحت فروشگاه‌‌‌‌ها از یکسو و حرکت‌‌‌‌شعبه‌‌‌‌های این فروشگاه‌‌‌‌ها به سمت سوپر مارکت‌‌‌‌های بزرگ از آسیب‌‌‌‌های این فروشگاه‌‌‌‌ها هستند. با این حال فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای نقش بسیار موثری در این دوره در حوزه شفافیت، اثربخشی سیاستگذاری‌‌‌‌های دولتی، شناسایی مالیات‌‌‌‌ها، تامین نیازهای مصرف‌کنندگان به صورت مداوم و متنوع و موارد دیگر ایفا کرده‌‌‌‌اند. در این باره در گفت‌‌‌‌وگو با داوود قربانیان، مدیرعامل فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌ای شهروند به بررسی خدمات و مشکلات پیش‌‌‌‌روی توسعه فروشگاه‌‌‌‌های زنجیره‌‌‌‌ای پرداخته‌‌‌‌ایم که در ادامه می‌‌‌‌خوانید:
  • پایش ۶۰۰ نوع سم و آلاینده در محصولات غذایی

    دنیای‌اقتصاد: سازمان غذا و دارو نوزدهم خرداد ماه به مناسبت روز جهانی غذا در سالن همایش‌‌‌های صداو‌سیما جلسه‌ای با حضور برخی مقامات کشوری و برخی چهره‌‌‌های بین‌المللی، مدیران عامل، مسوولان فنی شرکت‌ها و فعالان حوزه غذا برگزار و از شرکت‌ها و مدیران غذای برگزیده کشور تقدیر کرد.
  • جایگزینی زمین اجاره‌ای به‌جای واردات

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: بیش از ۱۸ میلیون هکتار از اراضی کشور زیر کشت محصولات کشاورزی قرار دارد و حدود ۸۵‌درصد از آب شیرین کشور در حوزه کشاورزی مصرف می‌شود. این آماری است که سایت دولت شش ماه پیش در گزارشی اعلام کرد. کارشناسان معتقدند یکی از آسیب‌های جدی در کشور ما از ابتدای انقلاب تاکنون تلاش برای خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی بدون توجه به محدودیت‌های منابع آبی بوده که این سیاست هنوز ادامه دارد.
  • خرید تضمینی گندم به ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن رسید

    دنیای‌اقتصاد‌: از ابتدای فصل برداشت ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم با ارزش حدود ۵۴‌هزار میلیارد تومان از کشاورزان خریداری شده است. به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛ رئیس بنیاد ملی گندم‌کاران با اعلام این خبر گفت: بنابر آمار از ابتدای فصل برداشت تاکنون ۳ میلیون و ۳۰۰ هزارتن گندم با ارزش حدود ۵ همت از کشاورزان ۱۸ استان کشور خریداری شده که به سبب تاخیر در برداشت ناشی از شرایط جوی و بارش، با مدت مشابه سال قبل تفاوتی ندارد. به گفته عطاءالله هاشمی، به‌رغم وعده‌‌‌های مکرر مسوولان مبنی بر پرداخت بخش اعظم مطالبات گندم‌کاران، حدود ۵۶ همت کشاورزان طلبکار هستند و به جز ۲.۳ همت پرداختی، ریالی به حساب گندم‌کاران واریز نشده است.
  • ارزآوری صادرات شیرخشک به ۲۵۰ میلیون دلار رسید

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار سال گذشته ۲۵۰ میلیون دلار شیرخشک به بازار‌‌‌های هدف صادر شده است. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی با اعلام این خبر گفت: بنابر آمار در ماه‌های فروردین و اردیبهشت ۲۰‌هزار تن شیرخشک تولید شد، در حالی که ۷ تا ۸‌هزار تن در کشور مورد استفاده قرار می‌گیرد. سیاوش سلیمی از دپوی ۵۰‌هزار تن شیرخشک در کارخانه‌ها خبر داد و گفت: صادرات شیرخشک با کندی در حال انجام است که با اصلاح ارزش پایه صادرات به‌دنبال توسعه صادرات هستیم. سلیمی ادامه داد: با اصلاح ارزش پایه صادراتی و توسعه صادرات امکان کاهش دپوی شیرخشک مانده در کارخانه‌ها و بهبود شرایط نقدینگی و پرداخت مطالبات دامداران وجود دارد. رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک صنعتی گفت: بنابر آمار صادرات شیرخشک سالانه ۲۵۰ میلیون دلار ارزآوری دارد که با احتساب کره و شیرخشک به ۵۰۰ میلیون دلار می‌رسد.
  • بیش از ۵۰‌درصد پرورش‌دهندگان‌‌‌ قارچ واحدهای کوچک‌مقیاس هستند

    دنیای‌اقتصاد: بنابر آمار ۲‌هزار و ۷۰۰ واحد پرورش قارچ در سطح کشور دارای پروانه هستند. بر اساس این گزارش رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ با اعلام این خبر گفت: بنابر آمار ۲‌هزار و ۷۰۰ واحد پرورش قارچ دارای پروانه هستند که بخشی از آن دارای مجوز نظام صنفی، بخشی مجوز وزارت جهاد و مهندسی کشاورزی هستند که بیش از ۵۰‌درصد سنتی و واحدهای کوچک هستند. به گفته مهدی رجبی، امسال ۱۰ تا ۱۵ واحد پرورش قارچ مدرن به چرخه تولید اضافه می‌شوند که براین اساس تولید۱۰ هزارتن افزایش می‌یابد. برآوردها حاکی از آن است که تولید قارچ تا پایان سال به ۲۱۰ تا ۲۲۰ هزارتن برسد. رئیس انجمن پرورش‌دهندگان قارچ از توزیع روزانه ۵۰ تا ۶۰ تن قارچ در تهران خبر داد و گفت: با ورود به فصل گرما، تولید قارچ ۱۰ تا ۱۵‌درصد کاهش می‌یابد.
  • برخورد جدی با متخلفان در حوزه تقلبات مواد غذایی

    دنیای اقتصاد: سرپرست اداره‌‌‌کل امور فرآورده‌‌‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو از تشدید نظارت‌‌‌های پسینی در زمینه رصد و پایش سلامت غذا، برنامه پایش شاخص‌های ایمنی فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی در سراسر کشور خبر داد. عبدالعظیم بهفر در این باره اظهار کرد: نظارت پسینی در راستای رهنمودهای رئیس جمهور شهید، به‌طور هدفمند با رویکرد شناسایی تقلبات و عدم‌رعایت مقررات بهداشتی از جمله فرمولاسیون و برچسب‌گذاری سازمان غذا و دارو از سوی معاونت‌های غذا و داروی سراسر کشور به جدیت تداوم خواهد داشت. وی همچنین از برخورد با متخلفان در حوزه تقلبات و عدم‌رعایت ضوابط بر اساس قانون، خبر داد.
  • عبور صنایع غذایی از آستانه تحمل

    دنیای اقتصاد-سعیده نبی‌زاده: به گفته فعالان صنعت غذایی طی سال‌های اخیر به دنبال افزایش نرخ ارز، سرمایه در گردش واحدها ۵ تا ۶ برابر شده و در این میان از طرف دولت کمک‌های لازم صورت نپذیرفت و البته امکان تامین سرمایه در گردش با شرایط جدید برای تولیدکنندگان وجود نداشت. در حقیقت کمبود نقدینگی تقریبا در همه بخش‌‌‌های صنعت غذا احساس شد.

پربازدیدهای سایت خوان

بیشتر